Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek

08-03-2026 16:28 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even onder een andere Nick ivm herkenbaarheid.

Na bijna 15 jaar bij een groot bedrijf gewerkt te hebben, heb ik een tijdje terug besloten daar weg te gaan. Het was een afwisselende functie, 75 % van de werkzaamheden vond ik erg leuk, en ik werkte kantoortijden. De toxische werksfeer hebben me doen besluiten om weg te gaan. (schreeuwen, roddelen, angstcultuur).

Ik heb een baan gevonden die mij aansprak. Wel in een andere sector en hier ben ik sinds 2 weken werkzaam. De collega’s zijn ontzettend aardig en de sfeer is prettig maar omdat het een compleet andere sector is en andere werkzaamheden is het ontzettend wennen en heb ik ontzettend veel info te verwerken en dat valt een beetje tegen, natuurlijk zal ik hier mijn draai in vinden. Daarnaast heeft deze baan ook vooral avond en weekenddiensten en dat vind ik toch minder prettig dan vooraf gedacht.

Nu zag ik een paar dagen voordat ik bij mijn huidige nieuwe baan begon een vacature voorbij komen die mij ontzettend aansprak en heb ik toch gesolliciteerd. Het is een kleiner bedrijf en de werkzaamheden sluiten meer aan bij de werkzaamheden van mijn vorige baan (waar ik veel plezier in had) daarnaast zijn het reguliere kantoortijden en vaste dagen wat ik ook erg prettig vind. Ik ben uitgenodig om eind volgende week op gesprek komen.

Hoe kan ik dit het beste voorbereiden? Eerlijk vertellen dat ik net bij een nieuwe werkgever ben gestart?
Ik wil goed voorbereid op gesprek gaan en wil niet als een jobhopper overkomen (al was de baan waar ik bijna 15 jaar heb gewerkt mijn eerste baan waardoor ik wel laat zien dat ik loyaal ben). Mijn cv was nog niet aangepast naar mijn nieuwe baan omdat ik op dat moment officieel nog bij mijn oude werkgever in dienst was. Daarnaast is dit mijn derde sollicitatiegesprek ooit.

Alvast bedankt voor eventuele tips.
Hoi,

Ik kan alleen maar zeggen hoe ik het zelf zou doen, maar of dat de juiste manier is, weet ik natuurlijk niet.

Volgens mij ben je best betrouwbare werknemer als je 15 jaar bij dezelfde werkplek gewerkt hebt. Ik zou daar dus vooral de focus op leggen. En ook dat je de werkzaamheden daar dus ook leuk vond. De reden dat je weg bent gegaan kan je volgens mij best kort aanstippen. Lijkt mij alleen maar positief dat je niet gediend bent van roddelcultuur. Dat je nu net begonnen bent bij nieuw werk, lijkt mij niet direct een probleem omdat het verhaal eigenlijk best duidelijk is. Je had een andere verwachting van het werk en de werktijden en dat is je toch tegengevallen. Deze vacature kwam eigenlijk net te laat, anders was je hoogstwaarschijnlijk daarheen gegaan.

Verder is een sollicitatiegesprek toch altijd heel afhankelijk van wie je voor je hebt. Ik denk dat spontaniteit en oprechte interesse in het bedrijf/de functie het altijd goed doet. Uiteindelijk wordt je toch ook gekozen op je eerste indruk en vinden mensen het prettig als je makelijk in de omgang bent. Probeer dus, als het je lukt natuurlijk (moet ook binnen je persoonlijkheid vallen) een kletspraatje te maken.

Het helpt vaak als je authentiek overkomt. Hou je ego dus achterwegen en probeer niet te veel te doen alsof je alles wel kan. Dat is namelijk niet de waarheid en vaak prikken ze daar doorheen. Wees wel zelfverzekerd over wat je wél kan, en geef daarbij ook concrete voorbeelden. Dus niet alleen, ik ben betrouwbaar. Maar waar blijkt dat uit? Voorbeelden kan je laten aansluiten bij wat relevant is voor de functie.

Verder, realiseer me vooral dat jullie elkaar nodig hebben. Het is altijd spannend een sollicitatiegesprek. Maar voor hun net zo goed. Zij hebben misschien iemand die onverwacht is uitgevallen of ander werk heeft, dus er hangt best voor hun ook wat vanaf.
* realiseer je
Hier een vergelijkbare situatie. Ik heb zelf na 13 jaar bij hetzelfde bedrijf (ook mijn eerste baan) besloten om weg te gaan. Tijdens mijn proefmaand kwam ik er, net als jij, achter dat het toch niet zo bij mij paste en kwam ik ook een andere, leukere, vacature tegen. In het gesprek heb ik toen aangegeven dat de nieuwe baan niet zo bij mij paste als gehoopt, maar dat ik ook niet iemand ben die zomaar maar opgeeft. En precies zoals hierboven ook al wordt aangegeven, gaven ze in het gesprek aan dat 13 jaar bij dezelfde werkgever wel aangaf dat ik zeker geen jobhopper ben. Eerlijk duurt het langst. Succes met je sollicitatie!
Over dat jobhoppen zou ik me niet zo’n zorgen maken. Ik zou het gewoon vertellen zoals het is. Want in je proeftijd kun je zonder opzegtermijn weg en na je proeftijd niet meer. Als je een proeftijd hebt tenminste.
Hoe groot is de kans dat de nieuwe organisatie contact opneemt met je vorige werkgever? Heb je een andere referent?

Als je pas twee weken geleden bij een nieuwe werkgever bent begonnen en het nog niet eens op je LinkedIn hebt geupdate, dan zou ik misschien in een eerste gesprek niet eens actief benoemen. Dat kan bij een vervolggesprek nog. Bijvoorbeeld als het gaat over een mogelijke startdatum. (heb je nog een proeftijd?)

Sowieso zou ik liever een positieve reden noemen om ergens anders te willen werken, dan een minder positieve om weg te willen. Wat maakt deze nieuwe functie anders en dit bedrijf interessant voor jou?
Til er niet te zwaar aan TO.
Zelf ben ik werkgever en kan ik je er wat over vertellen zoals je huidige nieuwe werkgever er misschien naar kijkt als je in je proeftijd opzegt. Ik zou natuurlijk niet blij zijn met je boodschap omdat ik het hele wervingstraject weer moet opstarten. Ik hou er wel weer van dat het opzeggen zo vroeg mogelijk gebeurd. Dat scheelt verder inwerken, en dat is pittig kostbaar in tijd en energie van collega’s. Doorworstelen, dus blijven terwijl je de baan niet leuk vindt, zou ik nog onprettiger vinden. Ik zie vaak echt wel dat iemand niet gemotiveerd is, en voel me geroepen daar wat aan te doen, of het knaagt in mijn achterhoofd dat we misschien met veel kosten en gedoe op een bepaald moment afscheid van elkaar moeten nemen.

Dus TO als het in je proeftijd niet bevalt, zeg gewoon op en voel je daar niet slecht over. Als reden kun je diplomatiek aangeven dat de avond- en weekenddiensten toch zwaarder zijn dat je voorzien had. Of dat die andere baan beter aansluit op je wensen. (Positief houden, vind ik goede suggestie van Ravintola hierboven)
vlinderkracht wijzigde dit bericht op 09-03-2026 12:47
Reden: aanvulling
0.56% gewijzigd
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
Denk dat eerlijkheid hierin gewoon het beste past en het meest wordt gewaardeerd. Zeg gewoon dat je gestart bent bij je huidige werkgever, maar dat je er je weg nog niet in hebt gevonden. Brnadruk wel dat het je om de werkzaamheden is te doen en niet omdat je geen aansluiting zou vinden bij collega's.
Laat het gesprek daarna gewoon vloeien. Je hebt feitelijk nu niets te verliezen, dus orobeer je te ontspannen en eerlijk te blijven.

Succes!
Ik heb dit in het verleden ook eens gehad. Al na een paar dagen wist ik dit ik niet op de juiste plek zat, dus ik heb binnen een maand een andere baan gezocht en iets gevonden dat beter bij me past. Ik heb dat toen gewoon eerlijk aangegeven in het gesprek, dat mijn verwachtingen van de plek waar ik net zat anders waren dan de werkelijkheid. Werd alleen maar gewaardeerd en er werd ook nog eens extra rekening mee gehouden toen ik dienst kwam. Ging bijvoorbeeld over een gebrek aan inwerken, geen teamgevoel etc.
Dankjewel voor alle tips en bij deze een update, ik ben vandaag gebeld dat ik ben aangenomen. :-D
Gefeliciteerd!!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven