Het misantrope afvaltopic: de aanhouder wint
zondag 8 maart 2026 om 22:22
Na de Extreem Succesvolle vorige editie ben ik helaas nog steeds obees. Maar ik had echt iets aan dat vorige topic, dus misschien is een nieuw topic bij mijn nieuwe poging mijn voedingspatroon consequent te wijzigen wel een goed idee.
Concreet: een afvaltopic voor mensen die houden van eten en niet per se van sporten. Welkom voor iedereen, maar liefst niet te enthousiast over magere kwark. Bemoedigende woorden en gedeelde smart. Voor mensen die zichzelf best leuk vinden, maar ook begrijpen dat een lager gewicht dan het huidige gezonder is. Met aandacht voor chips en misschien zelfs lekkere gezonde recepten.
Concreet: een afvaltopic voor mensen die houden van eten en niet per se van sporten. Welkom voor iedereen, maar liefst niet te enthousiast over magere kwark. Bemoedigende woorden en gedeelde smart. Voor mensen die zichzelf best leuk vinden, maar ook begrijpen dat een lager gewicht dan het huidige gezonder is. Met aandacht voor chips en misschien zelfs lekkere gezonde recepten.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 8 maart 2026 om 22:28
TO begint: ik ben een emotie-eter met een ingewikkeld psychisch profiel. Ik ben slim genoeg om te weten wat gezond is, maar ik heb nooit genoeg. Eten is voor mij troost en liefde en ik kan me enorm verheugen op lekkere dingetjes.
Maar ik ben echt te zwaar. Een poos geleden heb ik een operatie ondergaan en toen is mij duidelijk uitgelegd dat mijn gewicht risico oplevert voor mijn lijf. Dat weet ik. Nu moet ik er nog naar handelen.
Droomdoel: kledingmaat 42 (ik ben niet zo klein en vrij voloptueus gebouwd, dus dan zie ik er al best slank uit), maar tevreden met maat 44.
Geen zin in: sportschool, maar goed, dat moet dan maar
Gekozen dieet: gewoon saai en gezond eten met af en toe een kleine traktatie. Een beetje 1954, maar dan met shakshuka.
Grootste probleem: 's avonds op de bank na een dag werken vinden dat ik chips verdien.
Maar ik ben echt te zwaar. Een poos geleden heb ik een operatie ondergaan en toen is mij duidelijk uitgelegd dat mijn gewicht risico oplevert voor mijn lijf. Dat weet ik. Nu moet ik er nog naar handelen.
Droomdoel: kledingmaat 42 (ik ben niet zo klein en vrij voloptueus gebouwd, dus dan zie ik er al best slank uit), maar tevreden met maat 44.
Geen zin in: sportschool, maar goed, dat moet dan maar
Gekozen dieet: gewoon saai en gezond eten met af en toe een kleine traktatie. Een beetje 1954, maar dan met shakshuka.
Grootste probleem: 's avonds op de bank na een dag werken vinden dat ik chips verdien.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 8 maart 2026 om 22:40
Ja leuk! Ik schreef mee in de eerste editie van dit topic. Inmiddels sport ik wel trouw (hardlopen, PT én krachttraining), maar ik hou nog steeds meer van chips dan van wortels. Ik eet dan ook veel vaker chips dan wortels. Ik moet zeggen dat ik door coaching bij een voedingspsycholoog een stuk minder eetbuien heb en dat het door ADHD-medicatie (sinds eind december) nog beter geworden is. Echt heel fijn. Maar snacks zijn nog steeds mijn lievelings en mijn avond is dan ook niet compleet zonder wat lekkers erbij. Dat mag absoluut wel minder als ik die kilo’s eraf wil.
zondag 8 maart 2026 om 23:59
Welk eerste topic? Of je bedoelt die van 2025.Drackie schreef: ↑08-03-2026 22:40Ja leuk! Ik schreef mee in de eerste editie van dit topic. Inmiddels sport ik wel trouw (hardlopen, PT én krachttraining), maar ik hou nog steeds meer van chips dan van wortels. Ik eet dan ook veel vaker chips dan wortels. Ik moet zeggen dat ik door coaching bij een voedingspsycholoog een stuk minder eetbuien heb en dat het door ADHD-medicatie (sinds eind december) nog beter geworden is. Echt heel fijn. Maar snacks zijn nog steeds mijn lievelings en mijn avond is dan ook niet compleet zonder wat lekkers erbij. Dat mag absoluut wel minder als ik die kilo’s eraf wil.
Ik heb verder geen tips en tricks.
Ik volg graag (tvp).
Pieremachochel
maandag 9 maart 2026 om 04:46
Mag ik ook meeschrijven?
Door medische problemen 20 kilo aangekomen. Door diezelfde medische problemen ook moeite met sporten. En hoewel ik sporten dus heerlijk vond, kan ik niet meer sporten wat ik leuk vind. Met krachttraining begonnen (e-gym), maar hoewel goed enzo ook oersaai.
Eten is voor mij genieten. En ben ook een beetje rupsje nooitgenoeg.
Begonnen met gli, maar stiekem moeite met alles wat ik niet meer schijn te mogen eten (en word daar ook wst recalcitrant van).
Dit weekend enkel verstuikt, dus elke vorm van beweging ligt weer stil (en dan lonkt (lekker) eten nog meer...)
Door medische problemen 20 kilo aangekomen. Door diezelfde medische problemen ook moeite met sporten. En hoewel ik sporten dus heerlijk vond, kan ik niet meer sporten wat ik leuk vind. Met krachttraining begonnen (e-gym), maar hoewel goed enzo ook oersaai.
Eten is voor mij genieten. En ben ook een beetje rupsje nooitgenoeg.
Begonnen met gli, maar stiekem moeite met alles wat ik niet meer schijn te mogen eten (en word daar ook wst recalcitrant van).
Dit weekend enkel verstuikt, dus elke vorm van beweging ligt weer stil (en dan lonkt (lekker) eten nog meer...)
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
maandag 9 maart 2026 om 07:15
Mag ik voorlopig ook gewoon meelezen ipv meeschrijven ?
Herkenbaar emotie eten,liever chips dan een wortel en redelijk a-sportief en om gezondheidsredenen moet ik echt gewicht kwijt .
Momenteel door fractuur ook immobiel .
Ben klein en -10 kilo zou het verschil al maken ipv daarvan kom ik momenteel alleen aan .
Dus ik lees graag mee .
Herkenbaar emotie eten,liever chips dan een wortel en redelijk a-sportief en om gezondheidsredenen moet ik echt gewicht kwijt .
Momenteel door fractuur ook immobiel .
Ben klein en -10 kilo zou het verschil al maken ipv daarvan kom ik momenteel alleen aan .
Dus ik lees graag mee .
maandag 9 maart 2026 om 07:23
Ik heb nog nooit een dieet gevolgd, ik word daar opstandig van. Toen bedacht ik als ik het niet koop kan ik het ook niet eten! Dat werkt prima! Bloedchagrijnig op de bank in de avond, maar ik viel wel af. Ik ben toen in twee jaar tijd tien kilo kwijtgeraakt door weinig te snoepen (chocola
) en geen chips te eten. Langzaam, maar het ging!
Verder eet ik alles waar ik zin in heb. Ja, ook zeker shoarma, pizza en saucijzenbroodjes. Mijn maaltijden zijn verder best gezond denk ik, maar die uitspattingen heb ik nodig tussendoor, mijn partner is het met mij eens en zegt dan ook regelmatig "wil je wat eten?" Dan ben ik hangry
en hij heeft er dan ook genoeg van! Geef ik hem daarna de schuld dat ik te zwaar blijf.
Tussendoor snackte ik fruit en ik heb wat knabbels die wat magerder zijn dan chips. Dan pak ik in een schaaltje wat ik van mezelf mag eten en aangezien ik te lui ben om weer op te staan om wat bij te pakken hielp dat wel met minder eten. Tot ik naar het toilet moet, tja, als je dan toch al op moet staan dan vul ik mijn bakje graag nog eens bij!
Ondertussen ben ik weer vijf kilo aangekomen, dat ging vlotter dan het eraf ging! Ik zou nog tien kilo kwijt willen, maar ik zie het niet gebeuren. Ik eet te graag.
Laatst toch weer een zakje chips gekocht, lekker dipsaus erbij, dat smaakt naar meer!
Sporten? Neh, ik vind er niks aan, ik vind mijn werk in de zorg sport genoeg, wandelen vind ik wel ok maar alleen als het lekker weer is, al zit ik dan ook liever met een boek en een snack in het zonnetje.
Gisteren met de collega's met een maatje meer een gesprek erover terwijl we een taartje zaten te eten wat we kregen van een bewoner voor bij de koffie. Dat kun je niet afslaan natuurlijk dat zou aso zijn!
Toen kwam onze boomlange slanke mannelijke collega langs en die zei "jullie zijn toch niet dik!" Nee, dat zei ik ook niet maar er mag best wat af!
Nu denk ik, tja, is het gewoon goed zo en is niet meer aankomen al uitdaging genoeg? Maar ik vrees dat ik dan de andere vijf kilo ook weer gewoon terugpak. Als het daar bij blijft?
Verder eet ik alles waar ik zin in heb. Ja, ook zeker shoarma, pizza en saucijzenbroodjes. Mijn maaltijden zijn verder best gezond denk ik, maar die uitspattingen heb ik nodig tussendoor, mijn partner is het met mij eens en zegt dan ook regelmatig "wil je wat eten?" Dan ben ik hangry
Tussendoor snackte ik fruit en ik heb wat knabbels die wat magerder zijn dan chips. Dan pak ik in een schaaltje wat ik van mezelf mag eten en aangezien ik te lui ben om weer op te staan om wat bij te pakken hielp dat wel met minder eten. Tot ik naar het toilet moet, tja, als je dan toch al op moet staan dan vul ik mijn bakje graag nog eens bij!
Ondertussen ben ik weer vijf kilo aangekomen, dat ging vlotter dan het eraf ging! Ik zou nog tien kilo kwijt willen, maar ik zie het niet gebeuren. Ik eet te graag.
Laatst toch weer een zakje chips gekocht, lekker dipsaus erbij, dat smaakt naar meer!
Sporten? Neh, ik vind er niks aan, ik vind mijn werk in de zorg sport genoeg, wandelen vind ik wel ok maar alleen als het lekker weer is, al zit ik dan ook liever met een boek en een snack in het zonnetje.
Gisteren met de collega's met een maatje meer een gesprek erover terwijl we een taartje zaten te eten wat we kregen van een bewoner voor bij de koffie. Dat kun je niet afslaan natuurlijk dat zou aso zijn!
Nu denk ik, tja, is het gewoon goed zo en is niet meer aankomen al uitdaging genoeg? Maar ik vrees dat ik dan de andere vijf kilo ook weer gewoon terugpak. Als het daar bij blijft?
maandag 9 maart 2026 om 09:53
maandag 9 maart 2026 om 10:24
maandag 9 maart 2026 om 10:43
Ook niet to maar nee om meerdere redenen waaronder medicatie die nogal versterkt kan worden . Kan als het gemonitord wordt maar nee niets voor mij . Fijn dat het werkt voor anderen dat sowieso . Maar niet voor iedereen een optie .
maandag 9 maart 2026 om 10:56
Ik heb volgens mij in het vorige topic eventjes meegeschreven, maar altijd met een soort tegenzin omdat ik eigenlijk vrij normaal at. Geen zin het allemaal weer uit te schrijven maar de wereld heeft nou eenmaal een beeld dat dikke mensen per definitie op de bank pizza zitten te schransen en niet sporten. En ik was vooral tegen dát beeld aan het strijden en altijd mezelf aan het bewijzen. Kijk dan, ik eet toch gezond, ik sport toch 2-3 keer per week, kijk dan!
Maar nu ben ik Mounjaro gaan gebruiken omdat ik het er zelf niet meer af kreeg. En dat heeft niks met kennis te maken. Maar ik jojo al mijn hele leven en ben een paar keer op eigen kracht 20 kg bent afgevallen. Op zeker moment lukt dat niet meer. En met Mounjaro lukt dat wél. En Liesbeth van Rossum legt uit hoe dat zit: https://amazingerasmusmc.nl/interne-gen ... -obesitas/
Het is aan iedereen om zelf uit te maken wat je wil en kan en het is niet mijn bedoeling je over te halen of zo. Maar ik vind het een cadeau aan mezelf om van dat gevecht af te zijn.
Maar nu ben ik Mounjaro gaan gebruiken omdat ik het er zelf niet meer af kreeg. En dat heeft niks met kennis te maken. Maar ik jojo al mijn hele leven en ben een paar keer op eigen kracht 20 kg bent afgevallen. Op zeker moment lukt dat niet meer. En met Mounjaro lukt dat wél. En Liesbeth van Rossum legt uit hoe dat zit: https://amazingerasmusmc.nl/interne-gen ... -obesitas/
Het is aan iedereen om zelf uit te maken wat je wil en kan en het is niet mijn bedoeling je over te halen of zo. Maar ik vind het een cadeau aan mezelf om van dat gevecht af te zijn.
Harba lorifa
maandag 9 maart 2026 om 11:10
Ginevra schreef: ↑09-03-2026 10:56Maar nu ben ik Mounjaro gaan gebruiken omdat ik het er zelf niet meer af kreeg. En dat heeft niks met kennis te maken. Maar ik jojo al mijn hele leven en ben een paar keer op eigen kracht 20 kg bent afgevallen. Op zeker moment lukt dat niet meer. En met Mounjaro lukt dat wél. En Liesbeth van Rossum legt uit hoe dat zit: https://amazingerasmusmc.nl/interne-gen ... -obesitas/
Ja, hier nog een. Wegovy sinds september 2024. Wat een verademing. Ik realiseer me nu ook dat ik veel te hard voor mezelf was en bezig was met een gevecht dat ik gewoon niet kon winnen. Maar ik snap goed dat het niet voor iedereen is. Het heeft zeker ook nadelen. Zo ben ik nu al een tijdje aan het hannesen met een onderhoudsdosis en nu komt de food noise er dus weer doorheen. Mijn huisarts wil helaas dat ik op termijn stop, dus vandaar dat ik het nu op een lagere dosis probeer (om de overgang naar niks straks minder groot te maken).
Ik ben ook een emotie-eter en merk dat betere emotieregulatie constant aandacht en onderhoud vraagt, dus daarom wil ik dit topic wel een tijdje volgen.
The impossible only takes a little longer
maandag 9 maart 2026 om 11:17
Volkomen logisch en een heel menselijke reactie. Ik heb wat principes overgenomen van intuïtief eten. Dit is er eentje van. Daar noemen ze het de eetpolitie: jezelf dingen verbieden omdat ze niet in je dieet passen. En daar word je inderdaad rebels van. Nog erger als een ander je het verbiedt. Verboden vruchten zijn nou eenmaal het lekkerst.
The impossible only takes a little longer
maandag 9 maart 2026 om 12:04
Dat ja. En de onmogelijke hoeveelheid eiwitten. Heb het echt geprobeerd, maar ik kan toch niet alleen maar yoghurt en kwark en eieren en zalm etenMus* schreef: ↑09-03-2026 11:17Volkomen logisch en een heel menselijke reactie. Ik heb wat principes overgenomen van intuïtief eten. Dit is er eentje van. Daar noemen ze het de eetpolitie: jezelf dingen verbieden omdat ze niet in je dieet passen. En daar word je inderdaad rebels van. Nog erger als een ander je het verbiedt. Verboden vruchten zijn nou eenmaal het lekkerst.
maandag 9 maart 2026 om 12:25
GLI is gewoon een opstapje om de gratis GLP1 te kunnen krijgen. Je hoeft je daarbij niet uit te sloven of je dingen te ontzeggen. Je moet enkel 1 jaar deelnemen (ca 10 keer bijeenkomst) Uiteindelijk vind ik het wel een gezellige groep en nu na een jaar gaat het vooral over onze spuitervaringen.
maandag 9 maart 2026 om 13:51
O, dat is niet perse mijn inzet. Fantastisch dat de medicijnen er zijn, echt waar. Maar ik heb ook een soort rare weerstand tegen medicatie (ook pijnstillers, of de medicatie die ik heb gehad voor reuma).
Mijn inzet is vooral leren wat nu eigenlijk een gezond eetpatroon is en wat ik kan eten om toch af te vallen of in elk geval stabiel te blijven, zonder steeds weer een beetje aan te komen (en dan dus 20+ in 2 jaar...).
Maar heb idd gehoord dat dat de reden is dst veel mensen meedoen aan gli.
Ik zou het liefst een soort balans vinden in gezond en ook nog lekkere dingen.
Mijn inzet is vooral leren wat nu eigenlijk een gezond eetpatroon is en wat ik kan eten om toch af te vallen of in elk geval stabiel te blijven, zonder steeds weer een beetje aan te komen (en dan dus 20+ in 2 jaar...).
Maar heb idd gehoord dat dat de reden is dst veel mensen meedoen aan gli.
Ik zou het liefst een soort balans vinden in gezond en ook nog lekkere dingen.
maandag 9 maart 2026 om 14:01
maandag 9 maart 2026 om 14:11
Er was er nog eentje, geen idee welk jaar, maar dit is de derde versie.noglangnietjarig schreef: ↑08-03-2026 23:59Welk eerste topic? Of je bedoelt die van 2025.
Ik heb verder geen tips en tricks.
Ik volg graag (tvp).
Ik schreef in de eerste ook mee. En ben nog steeds 5 kilo te zwaar. Oke, 10 waarschijnlijk, maar ik sta al zeker twee jaar niet meer op de weegschaal. Bevalt prima! Ook vind ik de huidige mode erg fijn en flatterend voor mijn benen. nooit meer skinnies voor mij!
maandag 9 maart 2026 om 14:30
Ik ben eindelijk op mijn streefgewicht (met medicatie, maar daar gaat het in dit topic niet om) en schrijf graag mee om tips te delen/lezen over Hoe Gezond te Eten. Mijn valkuil is dezelfde als die van Rabarbara: overdag kan ik prima verstandige keuzes maken maar 's avonds op de bank wil ik iets lekkers, en daar versta ik niet een wortel onder. Wel graag (veel!) Franse kaas met toastjes, een bakje chips en een glas wijn.
Wat ik doe: ik maak een gezellig borrelplankje voor mezelf met 2 Babybell-kaasjes en een hand heel crispy druiven (die cottoncrisp witte druiven van AH zijn heel lekker, vind ik). Erbij dan soms toch dat glas wijn, maar dan een heel kleintje in een speciaal daartoe aangeschaft beeldschoon wijnglaasje. Of anders water met munt of gember erin in een mooi glas.
Op die manier vind ik toch dat ik 's avonds iets gezelligs heb want dat heb ik verdiend na een lange werkdag
, maar houd ik de calorieen-inname binnen de perken.
Wat ik doe: ik maak een gezellig borrelplankje voor mezelf met 2 Babybell-kaasjes en een hand heel crispy druiven (die cottoncrisp witte druiven van AH zijn heel lekker, vind ik). Erbij dan soms toch dat glas wijn, maar dan een heel kleintje in een speciaal daartoe aangeschaft beeldschoon wijnglaasje. Of anders water met munt of gember erin in een mooi glas.
Op die manier vind ik toch dat ik 's avonds iets gezelligs heb want dat heb ik verdiend na een lange werkdag
maandag 9 maart 2026 om 15:27
Ik ook. Ik hou nu eenmaal echt heel erg van ongezonde dingen (bitterballen, chips, kaaskroketten, wijn) en zou het liefst ook weer gaan roken. Dat laatste doe ik natuurlijk niet, maar ik kan heel erg verongelijkt worden als ik voor mijn gevoel niks lekkers meer mag en wel van alles moet.
maandag 9 maart 2026 om 15:29
Toen was ik wel slankerMissUnderstood schreef: ↑09-03-2026 15:27Ik ook. Ik hou nu eenmaal echt heel erg van ongezonde dingen (bitterballen, chips, kaaskroketten, wijn) en zou het liefst ook weer gaan roken. Dat laatste doe ik natuurlijk niet, maar ik kan heel erg verongelijkt worden als ik voor mijn gevoel niks lekkers meer mag en wel van alles moet.
maandag 9 maart 2026 om 15:36
Ik denk soms "het is goed zo" en soms "er moet eigenlijk echt wat af". Maar ik eet al niet veel en snoep weinig. Ik drink geen alcohol of frisdrank. Dus om af te vallen zou ik helemaal moeten stoppen met snoepen. En ik zou wat meer kunnen sporten (waar ik een bloedhekel aan heb). Dus met veel moeite zou het kunnen. De vraag is of het dat waard vind. Soms denk ik van wel, meestal niet.
Mijn valkuil is aangeboden eten. Als er gebak wordt getrakteerd of er staat chips op tafel bij een feestje. Zelf koop ik zelden koekjes of chips. Mijn moeder was ook te dik en ook zij viel niet af, zelfs niet onder begeleiding van een diëtiist. Dus wat dat betreft heb ik ook al geen goede genen. Maar goed, alle beetjes helpen, dus misschien vind ik hier goede tips.
I'm finally old enough to don't give a fuck
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in