Goede vrienden blijven met ex?

11-03-2026 21:00 292 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me af hoe hier over het algemeen over wordt gedacht. Vind jij het oké als jouw nieuwe relatie goede vrienden blijft met zijn/haar ex? En hoe ver gaat dat dan?

Ik heb het hier over:
- De meest recente ex (dus geen jeugdliefde of liefde die al 20 jaar over is).
- 1op1 contact (en dus niet gezellig double daten met zijn ex en haar nieuwe vriend, of met de hele vriendengroep op vakantie waar toevallig ook een ex bij zit).
- Monogame relaties.

Wat mag jouw partner/nieuwe liefde wat jou betreft nog doen met zijn/haar ex?

Totaal aantal stemmen: 426

Contact onderhouden ivm het opvoeden van gezamenlijke kinderen (27%)
Op vakantie met het oude gezin (zonder jou dus) (8%)
Regelmatig appcontact onderhouden (los van evt kinderen) (12%)
Sporadisch contact (kaartje sturen, keertje bellen, praatje maken) (17%)
Met elkaar uit eten, drankje doen, naar concerten... (1-op-1 dus) (9%)
Samen op vakantie (1-op-1) (2%)
Persoonlijke dingen bespreken/delen (8%)
Hangt van de situatie af (14%)
Niets, gewoon geen contact meer (3%)
mus* wijzigde dit bericht op 12-03-2026 09:19
0.10% gewijzigd
The impossible only takes a little longer
Wat mij betreft is dat heel duidelijk. In situaties met kinderen is een goed contact ten behoeve van de kinderen belangrijk. Dat is wat anders dan mensen die nog gezinnetje willen spelen en waarbij er sprake is van tal van gezamenlijke activiteiten zoals gezinsvakanties, verjaardagen binnen de familie (dus niet die van de kinderen). En samen feestdagen doorbrengen. Zo'n situatie laat weinig ruimte voor een nieuwe partner.

Daarnaast zou ik niet willen dat exen persoonlijke zaken bespreken of er continu contact is. Het moet duidelijk zijn dat de relatie over is. En je prioriteit bij de nieuwe partner ligt (en bij de sociale kring van je partner niet van je ex).

Ook een kwestie van tijd en keuzes. Iemand die continu bij zijn ex rondhangt of daar mee aan het appen is. Heeft op dat moment geen tijd of aandacht voor andere zaken.
TO moet aftrappen hè? Ik vind dit allemaal nog best lastig. Contact ivm gezamenlijke kinderen vanzelfsprekend. Samen naar de musical van groep 8 van gezamenlijk kind, ook helemaal prima. Bij geen kinderen in het spel: twee keer paar jaar eens van elkaar horen hoe het gaat, geen enkele moeite mee.

Maar daarna wordt het lastiger. Ik neig naar nee wat de rest betreft, maar het hangt denk ik ook van de situatie af. Is de liefde echt helemaal doodgebloed, ken ik die ex goed en ben ik er de ene keer wel bij en de andere keer niet, dan ben ik waarschijnlijk wel relaxed over contact onderhouden. Maar als ik het gevoel zou hebben dat hij nog steeds een zwak voor haar heeft of dingen met haar deelt die hij niet met mij deelt (en dan bedoel ik niet de liefde voor Formule 1 of zo), dan zou ik me er niet senang bij voelen.
The impossible only takes a little longer
evelien2010 schreef:
11-03-2026 21:08
(en bij de sociale kring van je partner niet van je ex).
Hoe bedoel je dat ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Helemaal eens Mus. Ik heb nog sporadisch contact met 2 exen. Met de ene omwille van ons kind en heel af en toe belt hij eens om bij te praten. Eens per jaar of zo...
Met de andere ook sporadisch, omdat we iets leuk van elkaar zien op social media of zo maar we zoeken elkaar niet op.

Maar vooral door een slechte ervaring met een ex die BFF was met zijn ex wil ik nooit nog een lief die close is met een ex.
Mijn partner had in de beginperiode van onze relatie nog veel contact met zijn ex. Maar dat kwam ook doordat ze nog niet zo lang uit elkaar waren en een gezamenlijk huisdier hadden. En ook wel doordat mijn partner het lastig vind om dan ineens iemand niet meer te zien, ik vind dat zelf ook lastig. Ik heb hier nooit problemen gehad met dit contact, ze voelde niet als bedreiging want het was voor mij duidelijk dat er geen liefde meer was tussen hen. Ik vind haar verder ook best aardig. De laatste tijd (we zijn al bijna 10 jaar samen) is het contact wat minder maar ze appen nog wel zo nu en dan. Het huisdier leeft ook nog steeds en komt zo nu en dan nog een tijdje logeren.

Mochten zij kinderen hebben gehad zou ik mij daarin ook flexibel hebben opgesteld. Van vieren van verjaardagen tot vakanties. Maar dan zou uiteraard de liefde wel duidelijk over moeten zijn geweest.

Ik heb met mijn laatste ex geen contact meer. Voor mij voelt dat wel als een gemis. Maar toen wij uit elkaar gingen was de liefde nog niet over. Dus ik denk ook dat het beter is zo, met geen enkele vorm van contact.
Met mijn laatste ex heb ik een paar keer per jaar contact, even wat drinken en bijpraten. Mijn vrouw had ook goed contact met haar ex. Hij was zelfs op onze bruiloft. Nu is hij helaas overleden.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Ik stap niet in een relatie met 3 of meerdere.

Normaal contact ivm eventuele kinderen ... oké.
Maar je loopt niet ganse dagen te appen, feestjes te vieren, haar deur plat te lopen, samen op vakantie, ...
Ofwel blijf je zitten in je oude leven of blijf je jezelf voor houden "dat het echt uit is" maar dat je elkaar gewoon niet kan lossen, ofwel bouw je een familie- en gezins-leven met mij op.

Blij dat mijn partner er hetzelfde instaat.
Geen kinderen, dus nooit een ex ontmoet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alles is bespreekbaar en ik ga zeker niet verbieden.
Everything is possible for the one who believes.
Ik draai 'm ff om. Mijn ex en ik zijn meer dan vijfentwintig jaar samen geweest. Heel veel samen meegemaakt, desondanks was de relatie goed.

Hij is nu mijn beste vriend, de persoon bij wie ik altijd terecht kan en met wie ik dagelijks (app)contact heb. Mocht een eventuele nieuwe liefde daar moeite mee hebben, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Ik ga het contact met mijn ex niet op een lager pitje zetten, voor niemand.
Delulu
Een ander gaat sowieso niet bepalen met weinig wel/niet/hoe omga. Kan die ander daar niet mee leven dan is de beslissing snel gemaakt toch?
Everything is possible for the one who believes.
Ligt ook aan de ex en hoe de band was/is, hier met 2 exen van man waar ik ook prima mee middagje kan borrelen, verder ook geen problemen men mijn ex, contact als we elkaar tegenkomen ook met man is prima.

Is niet aan mij om bepaald contact te verbieden, andersom ook niet.
Ook werkelijk nog nooit discussies over gehad.
Moiren schreef:
11-03-2026 22:10
Alles is bespreekbaar en ik ga zeker niet verbieden.
Dit, en eigenlijk nog meer, het boeit mij echt niet. Als er kinderen zijn is het contact nodig en als die er niet zijn dan zal er vast een andere reden voor zijn. Ik vertrouw op het goede van zowel mijzelf als mijn partner.
Een relatie met allerlei verboden gaat niet echt werken denk ik. Met elkaar praten werkt beter.
I wanna live my life with the volume full!
Ik ga, wanneer ik nog eens een man tegen kom die beste vriendjes is met zijn ex, hem absoluut niets verbieden. Ik ren wel heel hard weg.
Gelukkig kom ik ze weinig tegen.
Wat mag jouw partner/nieuwe liefde wat jou betreft nog doen met zijn/haar ex?

Je weet dat mensen hier in Nederland gewoon autonome personen zijn?
Dat hij nog contact met haar heeft vanwege de kinderen snap ik. Alhoewel het contact flink mag afnemen als die kinderen volwassen zijn. Dan heb je als ouder een meer individuele band met je kroost dan samen een band met je kind.

Daarnaast snap ik de behoefte niet om vrienden te zijn met je ex. Het werkte blijkbaar niet je relatie. Dus waarom die oude koe uit de sloot halen?
Zelfs als de enige kink in de kabel de seks was, zou ik het niet leuk vinden als mijn vriend nog steeds een diepe emotionele band met zijn ex zou hebben. En als ik dan jaloers en bezitterig overkom so be it. Ik ben geen 19 jarige meer die denkt dat ze de coole meid moet spelen en alles moet slikken.
Fantasy schreef:
11-03-2026 22:16
Ik draai 'm ff om. Mijn ex en ik zijn meer dan vijfentwintig jaar samen geweest. Heel veel samen meegemaakt, desondanks was de relatie goed.

Hij is nu mijn beste vriend, de persoon bij wie ik altijd terecht kan en met wie ik dagelijks (app)contact heb. Mocht een eventuele nieuwe liefde daar moeite mee hebben, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Ik ga het contact met mijn ex niet op een lager pitje zetten, voor niemand.
Waarom wil je dan een nieuwe man als je je ex al hebt? Je hebt blijkbaar al de emotionele behoeftes vervuld. En je zegt dat je voor niemand het contact op een lager pitje zet. Dat laat zien dat geen enkel persoon in de buurt komt van de band die jij met je ex hebt. Jij zal niemand boven je ex plaatsen. Heel weinig mensen willen op de 2de plek staan.
Ik heb met geen enkele ex kinderen, dat scheelt. Maar eigenlijk was ik na de relatie ook gewoon wel klaar met zo'n man. Dus ook geen behoefte meer aan contact. Misschien hield ik relaties te lang vol?
Queenie_70 schreef:
12-03-2026 07:16
Waarom wil je dan een nieuwe man als je je ex al hebt? Je hebt blijkbaar al de emotionele behoeftes vervuld. En je zegt dat je voor niemand het contact op een lager pitje zet. Dat laat zien dat geen enkel persoon in de buurt komt van de band die jij met je ex hebt. Jij zal niemand boven je ex plaatsen. Heel weinig mensen willen op de 2de plek staan.
Jij begrijpt geloof ik niet dat er verschil is tussen vriendschap en liefde? Tussen een vriend en een partner?
aanschouwer schreef:
12-03-2026 07:32
Jij begrijpt geloof ik niet dat er verschil is tussen vriendschap en liefde? Tussen een vriend en een partner?
'de persoon bij wie je altijd terecht kan' en wil zou toch je partner moeten zijn? Wat ben je waard als je partner, wanneer zij met iets zit, naar haar ex gaat en niet naar jou? Dan sta je op de 2de plaats.
aanschouwer schreef:
12-03-2026 07:32
Als ik moest kiezen voor mijn beste vriendin of mijn man zou ik voor hem gaan. Maar Fantasy schrijft dat ze voor haar ex (ofwel beste vriend) kiest omdat er niemand tussen jullie band kan komen. Dat klinkt naar mijn oren meer als liefde dan vriendschap.
Begrijpend lezen is weer moeilijk. Dat is niet wat Fantasy schrijft.
aanschouwer schreef:
12-03-2026 08:11
Begrijpend lezen is weer moeilijk. Dat is niet wat Fantasy schrijft.
Dat is precies wat ze schrijft:

Lijkt mij vrij duidelijk.
Queenie_70 schreef:
12-03-2026 08:18
Dat is precies wat ze schrijft:

Lijkt mij vrij duidelijk.
Ze zegt: beste vriend
Dat is niet hetzelfde als partner

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven