Goede vrienden blijven met ex?

11-03-2026 21:00 292 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me af hoe hier over het algemeen over wordt gedacht. Vind jij het oké als jouw nieuwe relatie goede vrienden blijft met zijn/haar ex? En hoe ver gaat dat dan?

Ik heb het hier over:
- De meest recente ex (dus geen jeugdliefde of liefde die al 20 jaar over is).
- 1op1 contact (en dus niet gezellig double daten met zijn ex en haar nieuwe vriend, of met de hele vriendengroep op vakantie waar toevallig ook een ex bij zit).
- Monogame relaties.

Wat mag jouw partner/nieuwe liefde wat jou betreft nog doen met zijn/haar ex?

Totaal aantal stemmen: 426

Contact onderhouden ivm het opvoeden van gezamenlijke kinderen (27%)
Op vakantie met het oude gezin (zonder jou dus) (8%)
Regelmatig appcontact onderhouden (los van evt kinderen) (12%)
Sporadisch contact (kaartje sturen, keertje bellen, praatje maken) (17%)
Met elkaar uit eten, drankje doen, naar concerten... (1-op-1 dus) (9%)
Samen op vakantie (1-op-1) (2%)
Persoonlijke dingen bespreken/delen (8%)
Hangt van de situatie af (14%)
Niets, gewoon geen contact meer (3%)
mus* wijzigde dit bericht op 12-03-2026 09:19
0.10% gewijzigd
The impossible only takes a little longer
Yejii schreef:
12-03-2026 10:21
Ik zou willen dat ik zo cool was dat het me allemaal niets zou uitmaken maar ik ben bang dat ik een jaloerse trut ben. Niet mijn mooiste eigenschap.
ook als je partner een geode vriend heeft? of ben je bang dat er gesext gaan worden?
Mijn man en ik hebben beide nog goed contact met een van onze exen. Dat zijn warme vriendschappen en we kunnen beide eigenlijk alles doen wat je in een normale vriendschap ook zou doen.
Ik vertrouw mijn man blindelings. En beschouw zijn ex ook als vriendin, dus ook daar geen twijfel over intenties.
Ik ben vooral heel blij dat dat zo kan. Maar weet dat er mensen zijn die het maar raar vinden dat we nog steeds zo close zijn met onze ex partners.
Afhankelijk. Ik had vroeger nog prima contact met mijn ex, nadat de relatie na tien jaar vriendschappelijk eindigde. We hadden geen ruzie, het was de broer-zus relatie geworden.
Als ik in zijn stad was, ging ik nog wel eens op de koffie. Even bijkletsen en door. Uiteindelijk is het gewoon verwaterd.

Aan de andere kant heb ik een man gehad die wel erg bevriend was met zijn ex. Zij wilde samen een huis kopen en gaan samenwonen (beiden eigen ruimte wel) en hij vond dat prima. Zij wilde in mijn plaats mee op reis om zijn familie te ontmoeten en hij vond dat prima. Zij lag regelmatig huilend op de grond en hij moest er dan meteen naar toe. Hij moest iedere week met haar vader wandelen. Geen kinderen in het spel, geen lange relatie, iets van anderhalf jaar.

Hierdoor heb ik eigenlijk gewoon geen zin meer in mannen die nog contact hebben met hun ex, op wat voor manier dan ook.
Lila-Linda schreef:
12-03-2026 10:28
ook als je partner een geode vriend heeft? of ben je bang dat er gesext gaan worden?
Een goede vriend maakt me niets uit. Ik heb het alleen met vrouwen, ik ben gewoon bang dat ik niet belangrijk genoeg ben, dat andere vrouwen leuker zijn om iets mee te hebben. Gekke onzekerheid toch?
Gordita schreef:
12-03-2026 10:50

Hierdoor heb ik eigenlijk gewoon geen zin meer in mannen die nog contact hebben met hun ex, op wat voor manier dan ook.
Maar dat jij contact hebt met je ex mag wel? Ik ben daarom van mening dat het alles of niks is. En als je kinderen hebt dan alleen maar contact voor/over de kinderen.
Yejii schreef:
12-03-2026 10:53
Een goede vriend maakt me niets uit. Ik heb het alleen met vrouwen, ik ben gewoon bang dat ik niet belangrijk genoeg ben, dat andere vrouwen leuker zijn om iets mee te hebben. Gekke onzekerheid toch?
ohnee hoor, ik snap je volledig
Ik ageer vooral tegen de posters die zeggen volledig op 1 te willen staan, volgens mij zijn er altijd meerdere mensen om je partner heen
Die OOK aandacht krijgen
Moiren schreef:
12-03-2026 10:23
Als je dat van jezelf weet kan je er toch mee aan de slag? Het gesprek aan gaan, kijken hoe het voor jullie beiden oké is.
Het is gelukkig niet aan de orde, maar het is wel iets waar ik weleens over nadenk.
Heeft het te maken met het traditionele beeld waarmee ik ben opgegroeid? Of met dat ik bang ben voor niemand echt een nummer 1 te zijn?
Lila-Linda schreef:
12-03-2026 10:55
Ik ageer vooral tegen de posters die zeggen volledig op 1 te willen staan, volgens mij zijn er altijd meerdere mensen om je partner heen
Die OOK aandacht krijgen
Ik snap het gevoel wel dat je volledig op 1 wil staan, maar dat is niet realistisch. Er zijn zoveel mensen waar iemand contact mee heeft, ik zou ook nooit vragen om dat op te geven. Ik zou er wel over praten met mijn partner, dat ik me jaloers voel en me er voor schaam.
Claire45 schreef:
12-03-2026 10:06
Inderdaad, als je echt beste vrienden bent met een ex (dus niet gewoon vrienden die elkaar nog wel eens zien) is de belangrijkste rol eigenlijk al ingenomen door de ex, en staat de nieuwe liefde buitenspel. Voor mij draait een liefdesrelatie in de eerste plaats om die grote, onvervangbare vriendschap, om volledig vertrouwen en altijd voor elkaar klaarstaan. Beetje lullig als er dan nog een ex is die vanaf de zijlijn een hoofdrol vervult.
Maar een vriendschap of een romantische relatie is heel iets anders. Ik zie een romantische relatie als een vriendschap met méér, je weet wel, seksuele aantrekkingskracht, samen een team zijn, over een gezamenlijke toekomst denken en daar naartoe werken. Voor een romantische relatie moet je op meer vlakken matchen dan bij een goede vriendschap. Want ik kan best een prima vriendschap met iemand hebben waarin we samen gaan sporten en andere activiteiten onderneem, maar er niet aan moeten denken om met diegene samen te gaan leven.

Mijn ex is belangrijk voor mij, maar mijn zus is dat ook, en die andere vriendinnen zijn dat ook. Ze vervullen allemaal andere behoeften in mijn leven. Een deel zal opgevuld kunnen worden door een partner, maar niet alles.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
12-03-2026 11:08

Mijn ex is belangrijk voor mij, maar mijn zus is dat ook, en die andere vriendinnen zijn dat ook. Ze vervullen allemaal andere behoeften in mijn leven. Een deel zal opgevuld kunnen worden door een partner, maar niet alles.
Maar met je zus en waarschijnlijk je vriendinnen heb je nooit seks gehad. Ik denk dat daar de grens ligt voor mij. Als je met iemand seks hebt gehad kan je niet zomaar vrienden blijven. Ik zou het niet toelaten dat mijn man vrienden werd met de personen met wie hij seks heeft gehad.
Yejii schreef:
12-03-2026 10:59
Ik snap het gevoel wel dat je volledig op 1 wil staan, maar dat is niet realistisch. Er zijn zoveel mensen waar iemand contact mee heeft, ik zou ook nooit vragen om dat op te geven. Ik zou er wel over praten met mijn partner, dat ik me jaloers voel en me er voor schaam.
Wat moet ik me voorstellen bij op 1 staan?
Everything is possible for the one who believes.
Yejii schreef:
12-03-2026 10:59
Je hoeft ook niet op nummer 1 te staan, maar ik mag wel hopen dat je belangrijker bent dan zijn ex. Als je een relatie met iemand hebt en die zegt dat zijn ex belangrijker is, dat is toch ook niet leuk. Je hoeft de lat ook niet helemaal op de vloer te leggen. Je mag heus wel wat verwachten van je partner.
Queenie_70 schreef:
12-03-2026 11:16
Maar met je zus en waarschijnlijk je vriendinnen heb je nooit seks gehad. Ik denk dat daar de grens ligt voor mij. Als je met iemand seks hebt gehad kan je niet zomaar vrienden blijven. Ik zou het niet toelaten dat mijn man vrienden werd met de personen met wie hij seks heeft gehad.
Hoezo kan dat niet? Ik zou niet moeten de ken aan seks met mijn bevriende ex. Gewoon echt totaal helemaal niet.
Met de lekkere buurman dan weer wel, maar daar mag ik dan wel mee omgaan.
Moiren schreef:
12-03-2026 11:18
Hoezo kan dat niet? Ik zou niet moeten de ken aan seks met mijn bevriende ex. Gewoon echt totaal helemaal niet.
Met de lekkere buurman dan weer wel, maar daar mag ik dan wel mee omgaan.
Omdat je het al gedaan hebt met je ex. Die dam is al gebroken.
Yejii schreef:
Het is gelukkig niet aan de orde, maar het is wel iets waar ik weleens over nadenk.
Heeft het te maken met het traditionele beeld waarmee ik ben opgegroeid? Of met dat ik bang ben voor niemand echt een nummer 1 te zijn?
Het is gewoon goed om er over na te denken. Wat vind je belangrijk en waarom.
Ik zou bijvoorbeeld nooit met iemand daten die kinderen heeft. Ten eerste omdat ik niet zoveel met kinderen heb. (Ik ben zelf kindvrij.) Maar ook omdat je qua prioriteit nooit in de top 5 komt te staan. Ik wil een prioriteit zijn en geen optie.

Dus tot op zekere hoogte begrijp ik het wel dat iemand het ongemakkelijk vindt als er nog een goede band is met een ex. Of dat iemand er moeite mee heeft dat iemand een goede band heeft met iemand van het andere geslacht.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Queenie_70 schreef:
12-03-2026 11:20
Omdat je het al gedaan hebt met je ex. Die dam is al gebroken.
Wat bedoel je?
Dat ik dan toch nog een keer seks met hem ga hebben en mijn partner zal bedriegen?
Mooi dat er zo'n goed contact is, beste wat je kan hebben voor de kinderen.
En eigenlijk ook voor deze ouders zelf, goede relaties/vriendschappen zijn belangrijk.

Wen eraan of zoek een partner zonder kinderen.
dianaf schreef:
12-03-2026 10:26

Maar voor mij is een romantische partner een extraatje, geen noodzaak. Maar die fijne duurzame vriendschappen zijn voor mij wel een noodzaak. Ik kan prima mijn leven leiden zonder de eerste, maar niet zonder de tweede. Want in het tweede geval zou ik voor alles bij mijn partner moeten aankloppen, en ik kan mij niet voorstellen dat ik ooit iemand tegenkom die dat allemaal kan leveren. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om andere mensen in mijn leven te hebben.
Eidde schreef:
12-03-2026 09:24
Ik vind mijn vrienden sowieso belangrijker dan een relatie. Want waar ga je naar toe als de relatie toch niet blijkt te werken?

Maar ik ben dan ook heel blij en gelukkig zonder relatie. Met vrienden.

Dit dus, niets meer aan toe te voegen ;-)
Live Life to the fullest
Jubelien schreef:
12-03-2026 08:43
Ik draai het om: als iemand géén goede relatie heeft met zijn ex, is dat voor mij een rode vlag.

En goede relatie is divers natuurlijk. Het kan ook zijn: puur functioneel, kort, maar zonder lading.

Maar iemand met nog grote moeite en lastig contact met zijn ex heeft, daar zitten duidelijk veel issues en gevoelens (wiens 'schuld' het dan ook is), dan sla ik graag over.

Hier is mijn ex nu een goede vriend. We spreken (appen) elkaar bijna dagelijks, denk ik. Meestal heel kort, functioneel, over de kinderen. Maar soms ook persoonlijke dingen. We zijn van elkaars leven op de hoogte, leven mee, helpen elkaar als dat van belang is.

Absoluut geen gevoelens meer wederzijds, ben erg blij dat het mijn partner niet meer is! Maar wat overblijft is vriendschap.

Dat is natuurlijk geen must. Maar het andere uiterste (enkel in het geval van kinderen) is voor mij een rode vlag.

Als een nieuwe partner hier moeite mee zou hebben, zou ik volledige openheid geven als dat zou helpen, zodat diegene zelf ziet hoe het zit. Maar als soms koffiedrinken, kinderverjaardagen, 2wekelijks samen eten een probleem wordt...? Dan is het niet mijn partner.

En andersom (mijn nieuwe partner is close met zijn ex, vanwege kinderen) zou ik vooral benieuwd zijn naar het hoe en waarom. Ik zou onzeker kunnen worden wanneer er geen openheid over is.

Dus eigenlijk is dat het belangrijkste: openheid en betrekken.
Nou ja, er zijn nog meer smaken. Bijvoorbeeld: helemaal geen contact hebben met je ex. In die groep zit ik. Ik heb geen exen waar ik kinderen mee heb, maar gewoon voormalige relaties. Geen ruzies. Geen nare beak-ups. Maar ook geen contact. Gewoon uit elkaars leven verdwenen. Helemaal prima.
Ik vind het wat ver gaan om meteen van rode vlaggen te spreken als er geen goede relatie is, zelfs met je nuancering die erop volgt. Maar goed, ieder z'n mening.

On topic: ik heb dus zelf geen exen waar ik bevriend mee ben. Mijn man ook niet. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet heel prettig zou vinden als ik een relatie zou hebben met iemand wiens ex een prominente rol in zijn leven speelt. Het zou van veel dingen afhangen of ik dat echt een dealbreaker zou vinden of niet, maar leuk zou ik het sowieso niet vinden.
Dit alles geldt niet als er kinderen met de ex zijn. Dan het is normaal, logisch en wenselijk dat er een goed onderling contact is. Maar met het oude gezin samen op vakantie gaan, zou ik dan als partner niet zo fijn vinden.
Lila-Linda schreef:
Die OOK aandacht krijgen
Mijn man heeft veel sociale contacten om zich heen. Meer dan ik. Ik weet dat die belangrijk voor hem zijn. Logisch en terecht. Toch weet ik dat voor hem zijn gezin altijd op nummer één staat, dat heeft zijn hoogste prioriteit. Voor mij heeft het gevoel van "ik weet dat het gezin voor hem het belangrijkste van alles is" niets te maken met ook aandacht aan anderen geven. Natuurlijk geeft hij ook aandacht aan anderen. Dat lijkt me logisch en raar als dat niet zo zou zijn. Maar ik weet dat hij alles zou laten schieten als er iets met mij, of kind, of hond, aan de hand zou zijn. Dat is mij wat prioriteit zijn betekent. In het dagelijks leven mag hij aandacht geven aan wie hij maar wil die voor hem belangrijk zijn, dat doet daar niets aan af.
Queenie_70 schreef:
12-03-2026 10:54
Maar dat jij contact hebt met je ex mag wel? Ik ben daarom van mening dat het alles of niks is. En als je kinderen hebt dan alleen maar contact voor/over de kinderen.
Er staat toch ook dat dat inmiddels verwaterd is? Lees: ik heb al jaren nul contact met die ex, op wat voor manier dan ook.
MissUnderstood schreef:
12-03-2026 10:12
Oef, dat klinkt voor mij wel benauwend. Een mens kan toch meerdere vriendschappen hebben (even ongeacht of dat met een ex is of niet)?

Ik heb geen relatie, maar als een eventuele nieuwe partner er problemen mee zou hebben dat mijn beste vriendin die ik al ruim 40 jaar ken en met wie ik lief en leed gedeeld heb, voor mij een zeer belangrijke persoon in mijn leven is die naar alle waarschijnlijkheid inderdaad belangrijker voor me is dan iemand die ik pas net ken, dan zou dat voor mij toch echt wel een dealbreaker zijn.
Ja, voor mij ook. Ik heb een paar heel goede vriendinnen met wie ik alles bespreek, maar toch is de vriendschap met een geliefde in mijn ervaring van een andere orde, omdat je 24/7 dingen bespreekt. Met vriendinnen maak ik echt een afspraak om bij te praten, dan blijven er altijd dingen liggen die misschien minder belangrijk zijn, maar die heb ik dan wel met mijn geliefde besproken. Hij weet alles, een vriendin kent de grote lijnen en is simpelweg minder aanwezig in mijn leven. Omdat ze niet bij mij woont.

Ik heb het nu wel over een langere relatie, niet over iets prils. Dan is er nog geen diepe vriendschap, dat kan niet. Maar ik zou, stel dat ik nu een nieuwe relatie had, wel willen dat er ruime was om die vriendschap op te bouwen. Als ik bij elk wissewasje meteen mijn beste vriendin bel, of mijn ex die mij zo goed begrijpt, sluit ik die nieuwe vriend natuurlijk wel buiten.
Claire45 schreef:
12-03-2026 13:05

Ik heb het nu wel over een langere relatie, niet over iets prils. Dan is er nog geen diepe vriendschap, dat kan niet. Maar ik zou, stel dat ik nu een nieuwe relatie had, wel willen dat er ruime was om die vriendschap op te bouwen. Als ik bij elk wissewasje meteen mijn beste vriendin bel, of mijn ex die mij zo goed begrijpt, sluit ik die nieuwe vriend natuurlijk wel buiten.
Dat is het issue niet. Het wordt pas een issue als je ex je aller beste vriend wordt en dat je huidige partner zich dan ongemakkelijk bij voelt.
Moiren schreef:
12-03-2026 10:21
Een vriendschap voelt voor mij echt totaal anders dan een relatie.
Zou jij het co tact met je beste vriendin van jaren verbreken, omdat je ex haar niet aardig vindt? (Of bang is dat jullie seks gaan hebben, want dat is natuurlijk waar het om draait).
Ik zou dat contact nooit verbreken, nee.

Volgens mij is de angst van veel mannen niet dat goede vriendinnen seks gaan hebben, het draait meestal om een bepaalde 'invloed' die een vriendin kan hebben. Dat zie ik wel eens om me heen. Dat mannen moeite hebben met een bepaalde vriendin die net gescheiden is, want al die vrijheid, en de spannende dates, en het besef dat zij eigenlijk niemand nodig heeft... dat kan heel bedreigend zijn voor sommige (onzekere) mannen. Straks breekt zijn geliefde ook los! Laat zij zich hersenspoelen door haar losbollige vriendin! Dát is een angst die veel mannen hebben. En ja, dat zegt veel over die mannen.
Queenie_70 schreef:
12-03-2026 13:10
Dat is het issue niet. Het wordt pas een issue als je ex je aller beste vriend wordt en dat je huidige partner zich dan ongemakkelijk bij voelt.
Ja, klopt. Ik reageerde even op een post waarin het over vriendinnen ging, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor mannenvriendschappen en exen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven