Gezondheid alle pijlers

Sporten voor mentale gezondheid

14-03-2026 12:14 273 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De laatste tid zit ik niet zo lekker in mijn vel wilde daarom gaan sporten en heb me ingeschreven op de sportschool.

Wat me gelijk opvalt: men gaat er direct vanuit dat ik wel zal gaan sporten om af te vallen. :@@: Dus opeens vinden sommige mensen het ook weer nodig om te zeggen "zou je dat wel eten? Je hebt net gesport / je gaat zo sporten". Terwijl ik helemaal niet persé wil afvallen, ik wil me vooral gewoon weer wat lekkerder voelen qua vermoeidheid en hopelijk gelukshormonen.

Tegelijkertijd is het best moeilijk om mezelf te motiveren om ook echt te gaan, hopelijk gaat dat beter als ik wat resultaten voel (dus na zo'n groepsles inderdaad beter slaap of me wat meer happy voel).

Ik vroeg me af of er meer mensne hier zijn die sporten voor hun mentale gezondheid, en hoe je dat ervaart? Helpt het daadwerkelijk? Welke effecten merk je op? En loop je er ook tegenaan dat mensen er gelijk vanuit gaan dat je wilt afvallen?
Mijn zoon heeft hiermee geworsteld. Voor hem was de oplossing een ander, tastbaarder, doel toevoegen. Hij gaat nu al een hele tijd lekker op trainen om sterker te worden. Dat zie je makkelijker terug in meer reps of extra gewicht kunnen hebben dus dat is een lekker kort en duidelijk feedbackloopje.

Overigens vind ik dat het je volledig vrij staat om tegen iedereen die ook maar iets over je eten/gewicht zegt heel meewarig te zeggen "Ach, wat teleurstellend dat je dat voor me invult" en daarna de glorieuze ongemakkelijke stilte zijn werk te laten doen.
Ik sport oa voor mijn mentale gezondheid. Maar vooral voor mijn gezondheid, een gezonde geest in een gezond lichaam. Niet om af te vallen want dat doe je in de keuken. Maar mentale gezondheid gaat hand in hand met gezond eten.
Voor mijn mentale gezondheid sport ik juist niet.
Zwaar overrated wat mij betreft.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb het ook eens geprobeerd om lekkerder in mijn vel te zitten.
Het stoppen en mijn abonnement opzeggen hielp daar wel voor!

Geen sportvrouw hier. Ik wandel wel graag in de natuur.

Mensen die iets zeggen over mijn gewicht probeer ik te negeren. Begrijpen ze dat signaal niet dan vraag ik waarom ze behoefte voelen iets over mijn uiterlijk te zeggen. Vaak is het dan wel klaar.
Het helpt mij wel, maar het blijft zeer moeizaam. Ik kan namelijk van tevoren niet inzien dat het me achteraf gaat helpen. De drempel blijft iedere keer mega hoog om te gaan.
Dus als je pech hebt blijft het voor jou ook zo moeilijk. Máár het betekent dus niet dat het niet werkt :)

Ik heb zelf gelukkig geen last van mensen die iets over mijn eten zeggen. Wat voor mensen zijn dat dan? Ik geloof niet dat dat mensen zijn waarmee ik om zou gaan.
Ik loop hard en voel me daardoor fysiek en mentaal beter. Ik heb niet altijd zin om te gaan, maar achteraf nooit spijt. En ik vind het fijn om buiten in de natuur te zijn, dat maakt hardlopen extra leuk. Ik wandel ook graag en dat heeft een gelijksoortig effect. Een intensieve training kan nog een extra boost geven maar ik loop liever rustig.

Geen mensen om me heen die aannames doen over waarom ik sport of opmerkingen maken over wat ik eet (behalve mijn schoonmoeder die het leuk vindt dat ik veel eet 'voor een vrouw'). Ik denk dat ik dan gewoon zou zeggen dat ik niet bezig ben met mijn gewicht, of dat ik de brandstof juist kan gebruiken omdat ik sport.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Flandrien schreef:
14-03-2026 12:30
Ik sport oa voor mijn mentale gezondheid. Maar vooral voor mijn gezondheid, een gezonde geest in een gezond lichaam. Niet om af te vallen want dat doe je in de keuken. Maar mentale gezondheid gaat hand in hand met gezond eten.
Dit inderdaad. Niemand die ook opmerkingen maakt over afvallen of wat dan ook. Ik sport niet in de sportschool, dat vind ik echt en verschrikking. Ik sport het hele jaar rond lekker buiten in een groep, dat draagt bij aan mijn mentale gezondheid.

Ik wandel ook graag, draagt ook bij aan de mentale gezondheid.
Sporten icm mijn mentale gezondheid, nope.
Wie zijn " sommige mensen"?
Er heeft werkelijk waar nog nooit iemand tegen me gezegd dat ik dit of dat niet moet eten.
Flandrien schreef:
Ik kikker mentaal inderdaad ook enorm op van een reep chocolade.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Flandrien schreef:
:HA:
Ik merk nu echt wat beweging met een mens doet. Lange tijd weinig bewogen door zwangerschap en bevalling, maar dat ben ik weer aan het oppakken. Binnensport is echt niks voor mij, dus als ik klaar ben bij de fysio ga ik buiten bootcampen :heart:
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Solomio schreef:
14-03-2026 12:41
Voor mijn mentale gezondheid sport ik juist niet.
Zwaar overrated wat mij betreft.
Heb je wel gesport?

Mijn partner sport ook niet en herkent ook niet het fijne gevoel dat je achteraf kunt hebben, als je bent geweest of als je helemaal tot het gaatje gegaan bent.

Heb jij hetzelfde?
Wie dat zegt: o.a mijn man maakte net een opmerking. ik heb hem wel gelijk gezegd dat ik dat niet fijn vond. Hij bood gelijk zijn excuses aan en gaf aan dat hij niet kan voorstellen dat mensen gaan sporten om andere redenen dan afvallen.... maar dat ligt meer aan hem dan aan mij.

De groepsles vandaag was trouwens niet zo'n succes, maar maandag ga ik weer, dan ga ik bodypump proberen, dat vond ik een paar jaar geleden erg leuk
smorre schreef:
14-03-2026 13:24
Heb je wel gesport?

Mijn partner sport ook niet en herkent ook niet het fijne gevoel dat je achteraf kunt hebben, als je bent geweest of als je helemaal tot het gaatje gegaan bent.

Heb jij hetzelfde?
Ik heb wel gesport. Nooit een fijn gevoel gehad achteraf. Alleen opluchting dat ik er weer even vanaf was. Ik heb het best lang gedaan, maar dat gevoel kwam nooit.
Ik ben gaan baantjes zwemmen. De ene keer ga ik 1x per week in maar het komt ook voor dat ik 3x per week ga. Sportschool heb ik ook ooit een tijdje gedaan en dan was ik de eerste 2-3 maanden echt gemotiveerd en toen moest ik mezelf er naartoe slepen. Bij zwemmen heb ik dat niet zo er al ga ik ook wel eens een weekje niet.
Flandrien schreef:
Ja precies, het gaat om balans.
Zak chips in de ene hand, fles wijn in de andere.
Ja, ik ben in het verleden soms wel eens een beetje doorgeslagen in gezond eten en sporten, dat het echt een obsessie werd, dus dat wil ik liever niet.
Ik sport zeker (ook) voor mijn mentale gezondheid! En niet perse om af te vallen. Sowieso irritant als mensen commentaar hebben op wat je eet.
Kidneybean schreef:
14-03-2026 13:16
Ik merk nu echt wat beweging met een mens doet. Lange tijd weinig bewogen door zwangerschap en bevalling, maar dat ben ik weer aan het oppakken. Binnensport is echt niks voor mij, dus als ik klaar ben bij de fysio ga ik buiten bootcampen :heart:
jou
smorre schreef:
14-03-2026 13:24
Heb je wel gesport?

Heb jij hetzelfde?
Ik word er depressief van.
Kidneybean schreef:
14-03-2026 13:16
Spreek voor jezelf en niet voor iedereen.
Madam_Madness schreef:
14-03-2026 13:27
Ik heb wel gesport. Nooit een fijn gevoel gehad achteraf. Alleen opluchting dat ik er weer even vanaf was. Ik heb het best lang gedaan, maar dat gevoel kwam nooit.
Dat heb ik met hardlopen gehad. De zogenaamde 'runners high' waar veel mensen het over hebben, heb ik nooit meegemaakt. Wel echt doorgezet met hardlopen, en op een gegeven moment kon ik ook lang achter elkaar rennen, maar het deed echt helemaal niks voor me, behalve dat ik het heel stom vond. En saai, en ik had overal pijn (enkels, knieën, heupen, rug) terwijl ik nooit blessures heb. Hardlopen is gewoon niet mijn sport.

Met krachttraining heb ik wel een soort high achteraf. Geen idee waarom dat wel werkt, en hardlopen niet. Het zal voor elk mens wel anders zijn, denk ik.
Solomio schreef:
14-03-2026 13:57
Ik word er depressief van.
Zover wil ik nou weer niet gaan, maar dat blije gevoel wat mensen dan omschrijven als ze het volbracht hebben, nee, dat herken ik helemaal niet. Achteraf ook nooit trots op een prestatie ofzo. Gewoon niet. Ik doe het omdat het moet, omdat ik weet dat het goed voor me is om af en toe mijn hartslag omhoog te jagen en zodat mijn spieren niet veranderen in drilpudding. Maar ik beleef er geen enkel plezier aan.
Ik sport met een personal trainer en ik betaal hem vooral zodat ik iemand heb om op te foeteren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven