Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 243 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Ja ik! Ik word lichtelijk woedend van sommige muzieknummers. Zoals Apata van Bruno Mars. Slaat nergens op maar ik erger me suf als ik het hoor.
wolkie schreef:
15-03-2026 14:37
Ja ik! Ik word lichtelijk woedend van sommige muzieknummers. Zoals Apata van Bruno Mars. Slaat nergens op maar ik erger me suf als ik het hoor.

Dat nummer vind ik ontzettend leuk :)

Ik erger me aan mensen die op 'mijn' (openbare) parkeerplek parkeren, voor mijn deur. Ik moet me echt inhouden. Slaat helemaal nergens op!
Dikke kans dat zij het warm had van ergernis. Weet niet of je het ooit hebt meegemaakt met een kind de deur uitgaan? Waar is de speen, waar is de knuffel? Heb jij haar verschoond, hoe lang is dat geleden? Ze heeft niet het truitje aan dat schoonmoeder heeft gegeven dat had ik toch klaargelegd? Je graait nog naar de luiertas en denkt laat maar en dan sta je buiten en kijk je elkaar aan en zegt 'jij hebt toch de sleutel?' En ondertussen moest de hond zo nodig die heeft alvast tegen de kinderwagen geplast. Dan zegt je man er zit spuug op je jas want baby had nog een boertje gedaan en dus trek je hem uit want misschien kun je het er nog afvegen of nouja laat maar uit, ik zweet me toch kapot wegens hormonen.

Tadaaah. Ik hoop dat het helpt.
Lorem Ipsum
wolkie schreef:
Oh dat heb ik ook!

Ik heb het ook met sommige andere geluiden die blijkbaar precies in m'n irritatie zone vallen. Had een auto waar ik echt agressief werd van een klikje sowie je elke keer hoorde wanneer de ruitenwisser heen en weer ging. Ook eens gewond in een huis met een mechanische ventilatie die echt bloedirritant was.

Wat andere mensen doen (zolang ik er geen last van heb), heb ik dan weer niet zo'n mening over.
Zo herkenbaar, heb vaak onzinnige ergernissen. Weet ondertussen dat dat voor mij een signaal is dat ik overprikkeld ben. Dus vooral mentale rust nemen zodat de ergernissen af kunnen nemen.

Mensen die een deur opmaken door tegen het glas te duwen ipv een klink te gebruiken. Verkoopstickers niet onder nieuwe schoenen weghalen. Mensen die niet doorrijden. Mensen die stoppen met trappen op de fiets terwijl je op ze staat te wachten omdat zij op een voorrangsweg zitten. Harder praten dan nodig is. Mensen die de tv aan laten staan terwijl er bezoek is. Mensen die hun veters los laten hangen zodat ze erover kunnen struikelen. Eigenlijk erger ik me overal aan als ik geïrriteerd ben. Maar anderen denken altijd dat ik super geduldig ben en altijd vrolijk en positief, dat is wel grappig. Goed dat ze niet in mijn hoofd kunnen kijken :biggrin:
Mensen die niet opschieten en in de weg staan. Bijvoorbeeld in de supermarkt bij de zelfscan, ontzettend traag boodschappen neerleggen, scannen, weer inpakken en dan betalen en dan op zo'n langzaam tempo.
En ik heb bij boodschappen doen zelden haast maar ik erger me dood aan dat slome gedoe.
Het is dat er tegenwoordig overal vaak maar 1 gewone kassa open is waar dan ook een ellenlange rij staat anders ging ik altijd bij een gewone kassa.
ik kan me ergeren aan koude voeten of vogelpoep op mijn pas gewassen ramen. Of een straaltje water in je mouw bij het handen wassen. WC deuren die niet goed op slot kunnen, hondenpoep voor mn voordeur, het harde geluid van een stofzuiger.

Aan mensen erger ik me niet zo snel. Vind veel menselijk gedrag wel grappig, zoals inderdaad iemand die bij de eerste zonnestraal een jas uittrekt - heerlijk toch!
Maar door dit topic merk ik wel dat ik een allergie heb voor mensen die snel hun oordeel of ergernis klaar hebben. In mijn persoonlijk leven ga ik die uit de weg, tenzij ze het humorgen bezitten en op basis van hun ergernissen kunnen zorgen voor plezier en entertainment, dan luister ik alsnog graag naar ze.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
wolkie schreef:
Onzinnige ergernis.
Eet- en meer nog: drinkgeluiden. En niet van iedereen, maar van heel specifieke personen. Zo erg dat ik heftige agressie voel opkomen. Het gekste is dat als kinderen bijvoorbeeld smakken of slurpen, het me niks doet. Dat vind ik hooguit schattig. Maar volwassen collega's zou ik bij soortgelijke geluiden bij voorkeur naar de keel vliegen. Maar beschaafd als ik ben bijt ik maar keihard op mijn lip ter compensatie.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Niet mijn dag vandaag dus alles is irritant.
Alles gaat voorbij
apiejapie schreef:
15-03-2026 14:48
Mensen die stoppen met trappen op de fiets terwijl je op ze staat te wachten omdat zij op een voorrangsweg zitten.
😬 Ik doe zoiets. Maar alleen als iemand zo hard komt aanrijden dat het lijkt alsof-ie niet gaat stoppen. Dan rem ik voor de zekerheid af met als gevolg dat ik daarna bijna geen vaart meer heb en heel langzaam voor de auto langs fiets.
Star⁴ schreef:
15-03-2026 15:01
Onzinnige ergernis.
Precies! Dat is waar dit topic over gaat hè?
Edda schreef:
15-03-2026 15:22
😬 Ik doe zoiets. Maar alleen als iemand zo hard komt aanrijden dat het lijkt alsof-ie niet gaat stoppen. Dan rem ik voor de zekerheid af met als gevolg dat ik daarna bijna geen vaart meer heb en heel langzaam voor de auto langs fiets.
Maar dat is totaal niet wat ik bedoel.
apiejapie schreef:
15-03-2026 14:48
Mensen die stoppen met trappen op de fiets terwijl je op ze staat te wachten omdat zij op een voorrangsweg zitten.
Dat doe ik ook, want ik vertrouw mijn gemotoriseerde medeweggebruikers geen millimeter verder dan mijn neus lang is. En ik heb toch echt liever dat jij 2,5 seconde later thuis bent dan dat ik zo plat als een schol in het ziekenhuis terechtkom omdat de voorrang die ik van rechtswege had niet werd verleend.

Oh wacht effe, ik lees je bericht nu wat beter en ik zie dat je al stond te wachten :lol: Ja dan is het een beetje onzinnig om in te houden maar ik denk dat het dan een ingesleten gewoonte is of zo.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 15-03-2026 15:34
16.72% gewijzigd
Graftak!
Edda schreef:
15-03-2026 15:22
Doe ik ook. En dan zie ik dat de automobilist zich ergert en dan denk ik... Je komt veel je hard aanrijden joh debiel.
En zo ergeren we ons lekker aan elkaar.
Mijn man komt trouwens ook vaak veel te hard aanrijden en dan zie ik fietsers schrikken, heel irritant. Maar hij heeft daar als fietser geen last van, dus hij snapt niet dat anderen daar wel last van hebben. "Ik heb toch voorrang?" Ja daar heb je wat aan als je plat onder een auto ligt...
Ik erger me aan mensen die links op een roltrap stil gaan staan (op een treinstation).
turquasi schreef:
15-03-2026 14:43
Dikke kans dat zij het warm had van ergernis. Weet niet of je het ooit hebt meegemaakt met een kind de deur uitgaan? Waar is de speen, waar is de knuffel? Heb jij haar verschoond, hoe lang is dat geleden? Ze heeft niet het truitje aan dat schoonmoeder heeft gegeven dat had ik toch klaargelegd? Je graait nog naar de luiertas en denkt laat maar en dan sta je buiten en kijk je elkaar aan en zegt 'jij hebt toch de sleutel?' En ondertussen moest de hond zo nodig die heeft alvast tegen de kinderwagen geplast. Dan zegt je man er zit spuug op je jas want baby had nog een boertje gedaan en dus trek je hem uit want misschien kun je het er nog afvegen of nouja laat maar uit, ik zweet me toch kapot wegens hormonen.

Tadaaah. Ik hoop dat het helpt.
Dit inderdaad allemaal. En die postpartum hormonen worden soms behoorlijk onderschat door de buitenwereld vind ik
Pluviofiel|Firm believer of Karma
lin20 schreef:
15-03-2026 15:32
Ik erger me aan mensen die links op een roltrap stil gaan staan (op een treinstation).
Als je probeert een trein te halen is dat een zinnige ergernis.
Mensen die eerst naar binnen willen wringen voordat de ander naar buiten gaat, bijv bij de trein of druk café. Laat mensen er eerst UIT en dan pas de volgende erin. Zo lastig is dat toch niet te begrijpen?
Ik erger me aan de energieke, opgewekte, complimenteuze, jonge mensen die aanbellen als ik net lekker op de bank zit of zit te eten om mij periodieke steun voor een goed doel te vragen, terwijl ze betaald worden om dat te doen.
Duiven die recht voor je weg vliegen. Nu ben ik sowieso doodsbang voor vogels, maar duiven zijn helemaal niet te vertrouwen in hun richtinggevoel. Voor mij ook onbegrijpelijk, dat een duif juist het dier is dat altijd de weg terug weet te vinden. Sowieso onbegrijpelijk dat een dinosaurus uitgestorven is maar een duif niet.
Lady*Voldemort schreef:
15-03-2026 15:31
Oh wacht effe, ik lees je bericht nu wat beter en ik zie dat je al stond te wachten :lol: Ja dan is het een beetje onzinnig om in te houden maar ik denk dat het dan een ingesleten gewoonte is of zo.
Daar zit inderdaad de nuance: wat deed de automobilist voordat-ie stil stond om voorrang te verlenen?
Best veel ergernissen zijn zinnig, of in elk geval terecht, wat mij betreft althans.
Onzinnig: ik heb een heel groot probleem met mensen die de uitdrukking 'iets met X' gebruiken, als leuke (in hun hoofd) manier om iets te zeggen. 'Ja, dus ik kwam te laat bij de tandarts, iets met een kat die niet zo lekker was geworden.'
Mensen die niet aanschuiven in rijen en gaten laten ontstaan. Ook onzinnig, want het wachten wordt niet korter van aanschuiven.
Mensen die van hun eigen geld dingen kopen die ik stom vind (sorbetijs, Mercedes, kunstgras). Volledig onzinnig, want het is niet mijn geld.
Si abra la puerta hay lobos.
Edda schreef:
15-03-2026 15:38
Ik erger me aan de energieke, opgewekte, complimenteuze, jonge mensen die aanbellen als ik net lekker op de bank zit of zit te eten om mij periodieke steun voor een goed doel te vragen, terwijl ze betaald worden om dat te doen.

Dit. heel erg. Daarom had ik ook de volgende conversatie met iemand aan de deur:

"goedenavooonnndd!!!" en toen vrij serieus "Hoe gaat het met u?"

"dat vind ik wel een erg persoonlijke vraag voor iemand die ik niet ken"

*verblufte jongen*

"o sorry, waar ik vandaan kom is dat gewoon een standaard begroeting, maar hier is het geloof ik een beetje anders he? Mensen zijn hier echt stug. Of bent u gewoon een beetje moe?"

Het gesprek werd er daarna niet meer beter op ;-D

En nu heb ik voor alles nee nee NEE! stickers waar mijn bezoek altijd de slappe lach van krijgt. Dan staan ze voordat ze aanbellen eerst alle stickers te lezen om te bekijken of ze in een bepaalde categorie horen ;-D
Tjezus, wat vals

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven