Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 373 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
wolkie schreef:
15-03-2026 15:22
Precies! Dat is waar dit topic over gaat hè?
Bedoelt ze misschien het verkeerd schrijven van de songtitel? :mrgreen:
Niet aansluiten in een rij vind ik ook irritant

Bepaalde muzieknummers (Lovely day van Bill Whitters)

Kliko's in een voortuin

Rokende mensen

De hond die zijn poten likt
Frankly my dear, I don"t give a damn
Als mijn meest incompetente, luie, kantjesaflopend
collega wèl het goede antwoord heeft bij een casus, en ik niet. :@
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
wolkie schreef:
15-03-2026 15:22
Precies! Dat is waar dit topic over gaat hè?
Je snapt mijn bericht dus niet.
Yejii schreef:
15-03-2026 17:03
Bedoelt ze misschien het verkeerd schrijven van de songtitel? :mrgreen:
UIteraard :mrgreen:
De woorden clutch, brusje en sibling :whip:
Frankly my dear, I don"t give a damn
WoonWens schreef:
15-03-2026 15:01
Eet- en meer nog: drinkgeluiden. En niet van iedereen, maar van heel specifieke personen. Zo erg dat ik heftige agressie voel opkomen. Het gekste is dat als kinderen bijvoorbeeld smakken of slurpen, het me niks doet. Dat vind ik hooguit schattig. Maar volwassen collega's zou ik bij soortgelijke geluiden bij voorkeur naar de keel vliegen. Maar beschaafd als ik ben bijt ik maar keihard op mijn lip ter compensatie.
Ik heb dit ook. Ik kan echt niet tegen mijn collega die een appel eet bijvoorbeeld.

Een andere ergernis is mensen die overdreven hoffelijk zijn in het verkeer. Bijvoorbeeld als ze voorrang geven terwijl ze het zelf hebben. Heel aardig bedoeld he, maar ik heb liever dat het gewoon gaat zoals de regels zijn.
puck-en-hans schreef:
15-03-2026 17:12
Als mijn meest incompetente, luie, kantjesaflopend
collega wèl het goede antwoord heeft bij een casus, en ik niet. :@
:hug:
Ik erger me kapot als iemand vertelt waar een bepaald boek of film overgaat. Ik kan daar niet naar luisteren.
calvijn1 schreef:
15-03-2026 17:18
De woorden clutch, brusje en sibling :whip:
Sibling vind ik het meest erge woord.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Sabine schreef:
15-03-2026 17:33
Ik erger me kapot als iemand vertelt waar een bepaald boek of film overgaat. Ik kan daar niet naar luisteren.
Alles gaat over.
Sabine schreef:
15-03-2026 17:33
Ik erger me überhaupt kapot als mensen dingen vertellen. Vooral op het werk. Ik zit op mijn werk om te werken, niet om suffe verhalen aan te horen over je schoonfamilie of over de toestanden op de weg of over je saaie kutkinderen.
Graftak!
De meeste ergernissen in het topic zijn juist niet onzinnig. Die in de OP wel, want iemand in een shirtje in de kou, zit niemand dwars. Ik ben dus heel hard aan het denken of ik ook een echte onzinnige ergernis heb. Verder dan mannen die in het openbaar met ontbloot bovenlijf lopen, kom ik niet. Of een persoon op een forum die altijd precies het tegenovergestelde vindt van hoe ik denk. Dat doet diegene niet expres, maar hoe kun je met alles precies de andere optie vinden? Extreem ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, terwijl ik zelf echt geen overdreven type ben.
Oh ja, van die mensen die niet verder op vakantie hoeven dan Petten, want daar heb je ook alles. En dat vind ik helemaal prima voor die mensen, maar vaak zitten bij dat soort types dan wel allerlei afkeurende oordelen over mensen die wel naar een Verweggistan gaan.
puck-en-hans schreef:
15-03-2026 16:53
Iedereen (lees:mannen) op een racefiets, in zo`n strak racefietspak. Ook wanneer ze wel in zo`n pakje passen, zich gewoon netjes aan de verkeersregels houden, wachten voor het rode stoplicht, niet voordringen of je niet van het fietspad drukken. Gewoon: allemaal, altijd en iedereen. Racefietsmannen zijn stom.
Mamils! Ja heel erg!
Verhalen bij vakantiefoto's vind ik ook irritant. 'En hier naast dit kerkje had je dan een cafeetje waar we altijd koffie dronken. Het staat niet op de foto maar dat zat dan dus hier zeg maar, links. En rechts had je ook een heel leuk restaurantje, met zo'n pad erachter wat dan zeg maar naar de oude stad leidde. Maar dat zie je dus net niet op de foto.'
Ik wil van vakanties sowieso alleen maar horen over enorme lekkages en andere rampen.
Verplicht worden naar andere hun telefoon gesprekken mee te luisteren die via luidspreker gebeuren, zelfde telt voor muziek of filmpjes. Bloed irritant vind ik het
Voor mijn huis is een ventweg met parkeerplaatsen. Dan een stukje plantsoen en dan de weg.
Regelmatig, echt bijna dagelijks, staat er wel een of meerdere auto's half op dat gras. En dan niet even om iets uit te laden maar uren en uren. Soms de hele nacht. Ook als er gewoon vrije parkeerplaatsen zijn.
Andere auto's kunnen er bijna niet uit.
Parkeer gewoon in een vak, desnoods bij een volgend blok of overkant van de straat.

Heb ik er last van nee want ik rij geen auto maar het maakt me woedend.
En ik erger me dan weer aan fietsen die in een fietsenstalling niet in dat rek worden geduwd maar er tussenin geplaatst, grrr
Yejii schreef:
15-03-2026 17:53
Verhalen bij vakantiefoto's vind ik ook irritant. 'En hier naast dit kerkje had je dan een cafeetje waar we altijd koffie dronken. Het staat niet op de foto maar dat zat dan dus hier zeg maar, links. En rechts had je ook een heel leuk restaurantje, met zo'n pad erachter wat dan zeg maar naar de oude stad leidde. Maar dat zie je dus net niet op de foto.'
Haha, dat inderdaad. Maak dan verdorie een leuke foto als je daar koffie zit te drinken. Als het echt zo'n leuk cafeetje was, was het vast wel fotogeniek.

(nog even los van dat de meeste vakantiefoto's alleen maar leuk zijn voor je zelf, als herinnering)
appletje wijzigde dit bericht op 15-03-2026 18:30
7.88% gewijzigd
Yejii schreef:
15-03-2026 17:53

Haha ik heb een collega die net verhuisd is, en dan verhalen heeft als "ja en ik vertelde toch van dat halletje he? Als je binnenkomt aan de achterkant zeg maar? Nou daar staat nu een plant net links van die spiegel die ik had gekocht, en als je dan rechts van die spiegel de deur door gaat, en even naar links draait, trapje op... en dan naast het raam dat naar het westen uitkijkt zit een tweede deur en dan kom je in de logeerkamer, en in de rechterhoek, net naast dat blauwe gordijn daar zoek ik nog een passend meubeltje voor. Weet jij wat daar goed zou staan? Daar liet ik drie weken geleden nog een foto van zien, van die lege hoek."

mèèèn
Tjezus, wat vals
Met een kinderwagen heb je extra duwgewicht. Ik vertrek met jas naar buiten vaak en dan na een km ofzo doe ik die uit omdat ik daar echt warm van krijg. En ja soms in tshirt en kijken mensen ook vreemd op :)
Dat mensen het toiletpapier direct van zo’n papierhouder afrukken en dat de volgende dan moet zoeken naar het begin van een nieuw papiertje. Het is zo simpel; pak gewoon een strookje vast en scheur het zo af dat een ander er meteen bij kan.
Maar blijkbaar ben ik de enige 😉
Ik erger me aan de vele posts met zinnige ergernissen terwijl het een topic is over onzinnige ergernissen.
Appletje schreef:
15-03-2026 18:29
Haha, dat inderdaad. Maak dan verdorie een leuke foto als je daar koffie zit te drinken. Als het echt zo'n leuk cafeetje was, was het vast wel fotogeniek.

(nog even los van dat de meeste vakantiefoto's alleen maar leuk zijn voor je zelf, als herinnering)
Ja! Ik vind het best leuk om een paar foto's van je vakantie te zien, maar dan wel met jullie er op. Niet van de omgeving.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven