Noodpakket HELPPP
zaterdag 14 maart 2026 om 18:41
Het is witjes-en-watjes-zaterdag en zo kom ik ineens aan het denken over het noodpakket. Daar zijn al verschillende topics over geweest. Daarin meen ik gelezen te hebben dat sommige mensen hun noodgedoetje in een tas hebben klaargezet.
Dat lijkt handig, maar nu ik erover nadenk kan ik niet verzinnen waarom. Bij brand wil je snel het belangrijkste pakken, maar dat is toch niet je noodradio en 10 liter water? Bij een giframp wil je de ramen dichtdoen in plaats van naar buiten rennen. En bij een overstroming, dan is het toch niet je eerste zorg of je voldoende kaarsen hebt?
Kortom, ik snap het niet. Waarom moet alles in één tas? Wie legt het uit?
Dat lijkt handig, maar nu ik erover nadenk kan ik niet verzinnen waarom. Bij brand wil je snel het belangrijkste pakken, maar dat is toch niet je noodradio en 10 liter water? Bij een giframp wil je de ramen dichtdoen in plaats van naar buiten rennen. En bij een overstroming, dan is het toch niet je eerste zorg of je voldoende kaarsen hebt?
Kortom, ik snap het niet. Waarom moet alles in één tas? Wie legt het uit?
zondag 15 maart 2026 om 15:16
Dat klopt denk ik.Lady*Voldemort schreef: ↑15-03-2026 15:13Volgens mij is het doel dat ze de eerste drie dagen geen gezeur aan hun hoofd krijgen van mensen die in paniek raken omdat hun wc-papier op is. Overleven lukt de meesten in Nederland ook nog wel zonder noodpakket. Waar de mensen overigens toch al zelf voor moeten zorgen, ongeacht de gewenste mate van luxe.
Maar niemand is tevreden over wat er staat in die folder. Levert levendige discussies op.
Het ging mij erom dat het raar zou zijn dat de overheid niet adviseert ook voor campinggas in huis te zorgen. Ik vind dat in zijn geheel niet raar.
Er is een folder gemaakt waarbij voor zo min mogelijk kosten zoveel mogelijk mensen zichzelf kunnen voorzien van noodzakelijkheden.
zondag 15 maart 2026 om 15:21
Lady*Voldemort schreef: ↑15-03-2026 15:13Volgens mij is het doel dat ze de eerste drie dagen geen gezeur aan hun hoofd krijgen van mensen die in paniek raken omdat hun wc-papier op is. Overleven lukt de meesten in Nederland ook nog wel zonder noodpakket. Waar de mensen overigens toch al zelf voor moeten zorgen, ongeacht de gewenste mate van luxe.
Ja, dat wcpapier snap ik ook niet. Het is niet fris, maar als je wc papier op is, gebruik dan papieren zakdoekjes die je daarna meteen in een zakje gooit en in de prullenbak doet. Of keukenrol of desnoods washandjes.
Ik zou eerder in paniek raken als het water op is. Of brood of ander voedzaam eten. Of tandpasta of paracetamol. Maar wc papier?
Er zijn ergere dingen die op raken denk ik dan.
zondag 15 maart 2026 om 15:22
Paradise schreef: ↑15-03-2026 15:16Dat klopt denk ik.
Maar niemand is tevreden over wat er staat in die folder. Levert levendige discussies op.
Het ging mij erom dat het raar zou zijn dat de overheid niet adviseert ook voor campinggas in huis te zorgen. Ik vind dat in zijn geheel niet raar.
Er is een folder gemaakt waarbij voor zo min mogelijk kosten zoveel mogelijk mensen zichzelf kunnen voorzien van noodzakelijkheden.
Precies. De eerste 3 dagen kun je toch wel zonder warm voedsel of gekookt eten?
Iedereen is dan zo in paniek dat het niet uitmaakt of je brood en koeken eet of een warme maaltijd.
zondag 15 maart 2026 om 15:26
Je kunt ook boomschors eten, of helmgras. Maar voor de meeste mensen werkt een warme hap toch beter om het moreel enigszins op peil te houden. Maar ik hou al op hoor, straks sta ik hier te boek als drammer en dat moeten we niet hebben
Graftak!
zondag 15 maart 2026 om 15:30
Lady*Voldemort schreef: ↑15-03-2026 15:26Je kunt ook boomschors eten, of helmgras. Maar voor de meeste mensen werkt een warme hap toch beter om het moreel enigszins op peil te houden. Maar ik hou al op hoor, straks sta ik hier te boek als drammer en dat moeten we niet hebben![]()
Je mag van mij gewoon zeggen hoe jij er over denkt hoor,
Ik zie het anders. Ik denk niet dat je je zorgen gaat maken of je wel een gezonde warme maaltijd krijgt als je in een levensbedreigende noodsituatie zit. Dan eet je gewoon iets wat er is. Crackers, droge toastjes, koeken, weet ik veel wat. Ik denk eigenlijk dat als we in een oorlogssituatie zitten dat we überhaupt bijna niet aan eten denken de eerste dagen. Dan probeer je te overleven.
Ja een warme maaltijd vind ik ook lekkerder dan droge toastjes, maar dat vind ik nu, nu we ons in een veilige situatie bevinden.
zondag 15 maart 2026 om 15:39
Ja tuurlijk houdt dat het moreel hoog. Maar daar voorziet het boekje niet in.Lady*Voldemort schreef: ↑15-03-2026 15:26Je kunt ook boomschors eten, of helmgras. Maar voor de meeste mensen werkt een warme hap toch beter om het moreel enigszins op peil te houden. Maar ik hou al op hoor, straks sta ik hier te boek als drammer en dat moeten we niet hebben![]()
Mensen moeten echt zelf denken wat het moreel voor hun persoonlijk een beetje hoog houdt.
Voor anderen is een warme douche essentieel voor het moreel. En je kunt ook campinggeisertjes kopen op gas. Om alsnog warm te kunnen douchen. Of zo'n zonnezak voor op het balkon om water op te warmen.
Voor mij zijn het op dit moment vooral sigaretten, een glas wijn en misschien weer eens een joint. Daar voorziet het boekje ook niet in.
Ik zou de tijd prima doorkomen zonder warm eten.
Het boekje zou erg ingewikkeld maken, allemaal toevoegingen en uitzonderingen. Waarbij de overheid ook nog eens gaat bedenken voor ons wat nodig is om het moreel hoog te houden.
Spelletjes? Een liedboek met liederen om samen te zingen? Fitnessoefeningen om thuis te doen? Seksspeeltjes?
En voor die mensen voor wie het noodpakket nu al te duur is, zullen extra ingrepen om het moreel hoog te houden al helemaal niet te betalen zin.
zondag 15 maart 2026 om 15:47
Bij ons zit er in:
- radio, zaklamp en telefoonoplader in 1 apparaat. ( is op te winden middels een hendeltje)
- Medicijnen
- Van die deken die je warm houden
- Desinfectiemiddel
- geld in verschillende soorten briefjes en kleingeld
- Kaarsen en waxinelichtjes
- Aanstekers en lucifers
En heel veel water, 5 jerrycans van 10 liter ik heb 12 flessen van 1.5 liter op voorraad. Gezin van straks 4 personen, nu nog 3.
Ik heb nog nooit bedacht dat we een campinggasstelletje nodig zouden hebben.
- radio, zaklamp en telefoonoplader in 1 apparaat. ( is op te winden middels een hendeltje)
- Medicijnen
- Van die deken die je warm houden
- Desinfectiemiddel
- geld in verschillende soorten briefjes en kleingeld
- Kaarsen en waxinelichtjes
- Aanstekers en lucifers
En heel veel water, 5 jerrycans van 10 liter ik heb 12 flessen van 1.5 liter op voorraad. Gezin van straks 4 personen, nu nog 3.
Ik heb nog nooit bedacht dat we een campinggasstelletje nodig zouden hebben.
zondag 15 maart 2026 om 16:02
Ik denk eigenlijk helemaal niet aan oorlogssituaties met bombardementen en atoomaanvallen en zo, ik denk eerder aan een grootscheepse stroomstoring (al dan niet veroorzaakt door een Russische hack) of aan natuurgerelateerde rampspoed (overstroming bijvoorbeeld). In het eerste geval maakt het inderdaad niet uit wat je eet, als je al zin hebt om te eten. Maar in het tweede geval kan het heel heilzaam zijn om zo dicht mogelijk bij de oude situatie te blijven, want daarmee kun je paniek deels voorkomen.Amarens schreef: ↑15-03-2026 15:30Je mag van mij gewoon zeggen hoe jij er over denkt hoor,Ik vind je geen dramkont.
Ik zie het anders. Ik denk niet dat je je zorgen gaat maken of je wel een gezonde warme maaltijd krijgt als je in een levensbedreigende noodsituatie zit. Dan eet je gewoon iets wat er is. Crackers, droge toastjes, koeken, weet ik veel wat. Ik denk eigenlijk dat als we in een oorlogssituatie zitten dat we überhaupt bijna niet aan eten denken de eerste dagen. Dan probeer je te overleven.
Ja een warme maaltijd vind ik ook lekkerder dan droge toastjes, maar dat vind ik nu, nu we ons in een veilige situatie bevinden.
Graftak!
zondag 15 maart 2026 om 16:13
Lady*Voldemort schreef: ↑15-03-2026 16:02Ik denk eigenlijk helemaal niet aan oorlogssituaties met bombardementen en atoomaanvallen en zo, ik denk eerder aan een grootscheepse stroomstoring (al dan niet veroorzaakt door een Russische hack) of aan natuurgerelateerde rampspoed (overstroming bijvoorbeeld). In het eerste geval maakt het inderdaad niet uit wat je eet, als je al zin hebt om te eten. Maar in het tweede geval kan het heel heilzaam zijn om zo dicht mogelijk bij de oude situatie te blijven, want daarmee kun je paniek deels voorkomen.
Ja, in het tweede geval snap ik dat je wel wat warms wilt. Misschien moet ik er toch eens over nadenken. Zeker met twee kleine kinderen.
Het is gewoon nooit in me opgekomen. In stresssituaties denk ik niet aan eten. Maar ik moet niet alleen aan mezelf denken, maar ook aan twee kleintjes. Dus ik zal eens kijken. En warm water is ook wel fijn om je even mee te wassen.
zondag 15 maart 2026 om 16:23
Aangezien half Nederland het zelfnadenkend vermogen van een natte tosti heeft, voorzie ik heel veel verstoppingen doordat mensen keukenrol en papieren zakdoekjes door de plee gaan spoelen. Dan heb ik liever dat mensen wat pleepapier in huis hebben zodat het riool nog wel enigszins blijft functioneren.
Harba lorifa
zondag 15 maart 2026 om 16:29
Ginevra schreef: ↑15-03-2026 16:23Aangezien half Nederland het zelfnadenkend vermogen van een natte tosti heeft, voorzie ik heel veel verstoppingen doordat mensen keukenrol en papieren zakdoekjes door de plee gaan spoelen. Dan heb ik liever dat mensen wat pleepapier in huis hebben zodat het riool nog wel enigszins blijft functioneren.
Daarom schreef ik ook, een zakdoekje wat je daarna in een plastic zakje in de prullenbak gooit.
zondag 15 maart 2026 om 16:31
Ach en dat gedreig met atoomwapens....... als hij een bom wil gooien op Europa of Amerika, dan doet hij dat. Hij kan het in dat geval zelf ook niet meer navertellen, want, die straling stopt niet bij de grens met Rusland.
Het enige dat ik hoop als Poetin een atoombom gebruikt, dat mijn geliefden en ik in één keer overleden zijn.
Het enige dat ik hoop als Poetin een atoombom gebruikt, dat mijn geliefden en ik in één keer overleden zijn.
zondag 15 maart 2026 om 16:32
Ginevra schreef: ↑15-03-2026 16:23Aangezien half Nederland het zelfnadenkend vermogen van een natte tosti heeft, voorzie ik heel veel verstoppingen doordat mensen keukenrol en papieren zakdoekjes door de plee gaan spoelen. Dan heb ik liever dat mensen wat pleepapier in huis hebben zodat het riool nog wel enigszins blijft functioneren.
De wc zal niet meer door te spoelen zijn als er een grote stroomstoring is, want de watervoorziening wordt ook bestuurd door elektriciteit, dus alles zal plat liggen.
zondag 15 maart 2026 om 16:39
Ik denk dat het handiger is voor de meeste mensen om alle zooi centraal te bewaren. Zo zie je sneller wat aangevuld moet worden/vervangen.
Mijn man heeft zich zo’n survivalpakket laten aansmeren dat in een gigantische rugzak zit. Met allemaal dingen waarvan ik niet eens weet wat je ermee zou moeten aanvangen (nylon touw: te dun om eventueel een veiligheidslijn van te maken maar te dik om er met een zeiltje een tent van te kunnen maken, rare fluitjes met zaklampje, foliedekens, weer een EHBO-doosje, dat soort troep). Ernaast staat een krat met allemaal goor eetbaar spul dat 10 jaar houdbaar is.
Belachelijk, want de berging staat vol met etenswaren in blik/lang houdbare zooi, er staat een kamado met een tienjarige voorraad aan kolen en zeker drie kratten mineraalwater met prik. Om de inhoud van alle regentonnen te kunnen gebruiken heb ik een zak waterzuiveringstabletten gekocht. Als in de herfst/lente/winter alles plat ligt, dan heb ik 750 liter. Leek mij wel voldoende.
Mijn man heeft zich zo’n survivalpakket laten aansmeren dat in een gigantische rugzak zit. Met allemaal dingen waarvan ik niet eens weet wat je ermee zou moeten aanvangen (nylon touw: te dun om eventueel een veiligheidslijn van te maken maar te dik om er met een zeiltje een tent van te kunnen maken, rare fluitjes met zaklampje, foliedekens, weer een EHBO-doosje, dat soort troep). Ernaast staat een krat met allemaal goor eetbaar spul dat 10 jaar houdbaar is.
Belachelijk, want de berging staat vol met etenswaren in blik/lang houdbare zooi, er staat een kamado met een tienjarige voorraad aan kolen en zeker drie kratten mineraalwater met prik. Om de inhoud van alle regentonnen te kunnen gebruiken heb ik een zak waterzuiveringstabletten gekocht. Als in de herfst/lente/winter alles plat ligt, dan heb ik 750 liter. Leek mij wel voldoende.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zondag 15 maart 2026 om 16:56
Het idee is dat bij een ramp het riool het ook niet meer doet. En dat je de wc dus afsluit. Maar dat paste allemaal niet in dat boekje.Ginevra schreef: ↑15-03-2026 16:23Aangezien half Nederland het zelfnadenkend vermogen van een natte tosti heeft, voorzie ik heel veel verstoppingen doordat mensen keukenrol en papieren zakdoekjes door de plee gaan spoelen. Dan heb ik liever dat mensen wat pleepapier in huis hebben zodat het riool nog wel enigszins blijft functioneren.
zondag 15 maart 2026 om 17:27
Vuvuzela ook goed?
Everything is possible for the one who believes.
zondag 15 maart 2026 om 17:31
Fijn weer. Zit je je koude bonen te kauwen tussen de drijvende drollen, omdat een campinggasje en een niet meer werkend toilet niet in het boekje pasten. Maar geen paniek hoor mensen, niks aan de hand!jorchugh_jor schreef: ↑15-03-2026 16:56Het idee is dat bij een ramp het riool het ook niet meer doet. En dat je de wc dus afsluit. Maar dat paste allemaal niet in dat boekje.
Graftak!
zondag 15 maart 2026 om 17:42
Ja precies. Tegenwoordig ga ik op vakantie in zo'n van alle gemakken voorzien huisje, maar ergens in mijn hart ben ik nog steeds de spartaanse kampeerder die ik ooit was. En als ik na ga denken over een noodpakket komt die ouwe woudloper in mij meteen weer bovendrijven.jorchugh_jor schreef: ↑15-03-2026 16:57Campingas, fluitje, foliedeken en waterfilter zijn gewoon mijn standaard kampeeruitrusting.
Graftak!
zondag 15 maart 2026 om 17:53
Het hele doel van dat boekje is toch dat de bijdrage aan de Navo omhoog gaat?Lady*Voldemort schreef: ↑15-03-2026 17:31Fijn weer. Zit je je koude bonen te kauwen tussen de drijvende drollen, omdat een campinggasje en een niet meer werkend toilet niet in het boekje pasten. Maar geen paniek hoor mensen, niks aan de hand!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in