Gezondheid alle pijlers

Tandartsgedoe

16-03-2026 10:26 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
13 januari is er bij mij een implantaat gezet, hier komt later een kroon op.
Helaas is het schoefje (kunstwortel) er 3 weken terug uitgevallen, dit heeft gelukkig geen gevolgen.
Hij is vorige week pas teruggezet omdat het bot nog moest genezen. Hier had ik zo mijn bedingen bij, maar goed.
Vanochtend weer teruggegaan naar een ander voor controle en alles zag er goed uit, maar wel moet ik voorlopig een zachte borstel gebruiken omdat hij er met de hand op is gedraaid en niet met een tang/sleuteltje. Hierdoor zit hij er dus wat losjes op en trillingen kunnen ervoor zorgen dat hij er weer uitvalt.

Gelukkig was ik zo slim om tot nu nog niet elektrisch te poetsen, maar ze hadden dit vorige week ook wel mogen vertellen.
Ik mag in principe ook alles eten, mits het niet hard is. Ik ben nu dus extra voorzichtig.
Maar dit frustreert me ook, want het moet toch niet zo zijn dat je nu op zacht/vloeibaar voedsel moet leven.

Ik moet het komende jaar ook elke 3 maanden naar de mondhygiëniste, joepi..

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en misschien tips heeft?
Heb ik ook gehad. Niet dat het schroefje eruit is gevallen maar wel dat ik met de hand moest poetsen en geen harde dingen eten. Ik at alles maar niet aan die kant.
Het is maar een paar maanden en je hoeft dus zeker niet vloeibaar te eten.
Bot aangroei gaat nou eenmaal traag.
Ik kan dus niet aan de linkerkant eten, hoe vaak ik het ook probeer..
noas_1993 schreef:
16-03-2026 11:07
Ik kan dus niet aan de linkerkant eten, hoe vaak ik het ook probeer..
Je implantaat zit rechts? Hoezo kan je dan niet links eten? Dan inderdaad zacht eten eten als links niet lukt.
Ik heb een beetje opgelet dat er geen harde snoepjes aan die kant kwamen, maar ik heb gewoon wortels en appels en spareribs gegeten. Na 2 weken voorzichtig poetsen ben ik dat ook weer gewoon gaan doen, hooguit het gat een beetje ontzien.
Geen drama van maken hoor.
ladadieladieda schreef:
16-03-2026 13:51
Ik heb een beetje opgelet dat er geen harde snoepjes aan die kant kwamen, maar ik heb gewoon wortels en appels en spareribs gegeten. Na 2 weken voorzichtig poetsen ben ik dat ook weer gewoon gaan doen, hooguit het gat een beetje ontzien.
Geen drama van maken hoor.
Tja, als mij wordt gezegd dat hij er niet heel strak op zit heb ik er weinig vertrouwen in.
noas_1993 schreef:
16-03-2026 15:50
Tja, als mij wordt gezegd dat hij er niet heel strak op zit heb ik er weinig vertrouwen in.
Dan eet je niet aan die kant maar het kan echt wel wat hebben hoor. Het zit vast in je bot. Inderdaad geen drama van maken.
wolkie schreef:
16-03-2026 20:37
Dan eet je niet aan die kant maar het kan echt wel wat hebben hoor. Het zit vast in je bot. Inderdaad geen drama van maken.
Hoe kun je dan verklaren dat hij eruit viel?

Echt, leer eens lezen mensen! Het is niet omdat het bij jullie zo goed ging ik overdrijf
Iets dergelijks gehad met een voortand. Duurde vrij lang voordat de tandarts tijd had voor plaatsen definieve kroon en de tijdelijke zat niet goed vast. Ik vermeed harde dingen afhappen en sneed het in plaats daarvan in kleine stukjes. Vermijden van een kant met eten wen je heel snel aan is mijn ervaring. Liever dat dan extra ellende en tandartsbezoek.
noas_1993 schreef:
16-03-2026 21:29

Echt, leer eens lezen mensen! Het is niet omdat het bij jullie zo goed ging ik overdrijf
Hij zit in ieder geval diep genoeg om je irritatie klier te raken...
Wat wil je nu eigenlijk horen dan? Als je niet met de andere kant de harde dingen kunt of wilt kauwen, dan zul je inderdaad vloeibaar moeten eten.

Bij mij is een paar maanden geleden een implantaat geplaatst, en ik kreeg direct een zachte tandenborstel voor de eerste 2 weken en de mededeling dat ik de eerste maand ofzo niet op hard voedsel mocht bijten. Een beetje malen op zachter voedsel mocht wel. V
noas_1993 schreef:
16-03-2026 21:29

Je bent inmiddels weer een poosje verder en inderdaad, wat wil je horen? Ach en wee wat is het erg allemaal? Je hebt weinig keus toch? Of met de andere kant alles eten of zacht en vloeibaar eten. Paar weekjes en je bent er vanaf. Er is niet zoveel aan de hand.
Maar waarom met de hand erop gezet, als dat blijkbaar nog veel kwetsbaarder is?

En wat betreft 'ik kan niet aan de andere kant eten'. Waarom niet? Als je aan die kant ook kiezen mist ofzo, waardoor het technisch niet mogelijk is snap ik dat. Maar omdat je gewend bent het aan deze kant te doen en het gewoon niet lekker eet: vette pech! Toch doen, je leert het wel. En anders de gevolgen dragen. Dan wordt het soep, vla of pap!
Van implantaten heb ik geen verstand. Van vloeibaar eten eigenlijk ook niet, maar Karin : https://www.kokenmetkarin.nl/2019/05/13 ... voedsel-1/

15 delen wat wel en wat niet in de blender te doen.
Het zal er met de hand opgedraaid zijn om de hele constructie niet te veel te belasten. Waarom heb je je bedenkingen bij wat de tandarts zegt?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven