Samenwonen

25-07-2009 14:20 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ben heel erg benieuwd naar jullie ideen, meningen en adviezen.

Ik ben 28 jaar en sinds een maandje samenwonend, ik ben 25 jaar woonachtig geweest in regio Utrecht en ben nu verhuisd naar Amsterdam.

Ik heb 2 hele goeie vriendinnen en 2 goeie kennisen, deze meiden zijn ook allemaal woonachtig in regio Utrecht. Mijn vriend heeft een wat grotere vriendenclub dan ik, die hij ook al heel erg lang kent en die jongens wonen ook allemaal in Amsterdam. Toen ik mijn vriend leerde kennen waren deze jongens vrijgezel, inmiddels zijn 2 daarvan al aan het daten en deze twee jongens zijn ook de jongens die mijn vriend het vaakste ziet.

Voordat ik mijn verhaal hier neerzet wil ik graag duidelijk maken dat ik een voorstander ben van ieder zijn eigen ding kunnen doen, naast het hebben van een relatie ook je eigen leven behouden. Ik wil dus niet overkomen als een vrouw die haar man 7 dagen in de week naast haar op de bank wilt hebben of alleen maar dingen met haar partner wilt ondernemen. Niet dat daar iets mis mee is maar ik ben een persoon die daar een goeie balance in wilt vinden.

Mijn vriend wilt graag 3 keer in de week sporten en ook blijven chillen met zijn vrienden. Mijn vriend had voor mij een relatie en zag haar 3 keer in de week, nu hij samenwoont en sinds kort ook begonnen is met een nieuwe baan kan ik me heel goed voorstellen dat het wenen is alles goed te combineren.

Ik spreek ongeveer 2 tot 3 keer per week met mijn vriendinnen af, ben ook druk bezig met mijn weg vinden in Amsterdam en voel me soms best eenzaam. Mijn vriend en ik houden zo en zo 2 avonden in de week voor elkaar vrij. Mijn partner probeert daarin heel erg rekening met me te houden want hij heeft er nog al een handje van (zo benoemt hij hetzelf) om in zijn entiousiasme zijn agenda helemaal vol te plannen. Quality time met je partner vind ik net zo belangrijk.

Hoe vaak spenderen jullie tijd met je partner? Soms heb ik namelijk het onderbuik gevoel dat sja met schaamrood op mijn kaken we door maar 2 avonden in de week uit elkaar kunnen groeien? Wanneer kun je zeggen dat je partner alleen maar aan zichzelf denkt.

Groet,
en, zie dat ik iets vergeten ben, hoe vaak zien jullie je partner? Is het normaal dat ik toch moet wenen aan deze stad en me soms eenzaam kan voelen?
Zie je elkaar echt maar twee avonden in de week, of heb je af en toe ook nog het weekend samen?

Als je af en toe nog het weekend vor jezelf hebt, of in ieder geval een dag in het weekend om echt samen iets te doen dan vind ik twee avonden in de week op zich prima. Als je elkaar echt alleen maar die twee avonden ziet, dan zou ik dat nook wat weinig vinden, zeker als je het gevoel hebt dat je vriend het als verplichting ziet om thuis te blijven.

Misschien is het voor jullie nu ok nog wennen, dat samenwonen en gat het schelen als jij je weg wat meer hebt gevonden in Amsterdam. En het is inderdaad normaal dat je moet wennen aan een nieuwe stad en een nieuwe sociale omgeving. Duurt ongeveer een jaar. Zoek een hobby of ga sporten, zodat jij niet thuis op de bank zit te wachten, en ook een kringetje in amsterdam krijgt onafhankelijk van je vriend.
Het wisselt, soms heb ik meer tijd met mijn vriend samen en soms minder. Ik ben nu heel druk met schrijfwerk voor mijn studie, mijn vriend is veel vrij momenteel en gaat veel de deur uit. Over een paar maanden kan dit weer heel anders zijn. Mijn vriend vindt het wel belangrijk om dingen te delen, dus die sportafspraken en die 'chillsessie' met zijn vrienden, daar wil hij mij ook wel eens bij hebben. Dit betekent niet dat we nu overal bij elkaar aanwezig moet zijn, en alles samen moet doen. Maar je leven delen met een ander is niet alleen maar 'alleen-tijd' met je partner doorbrengen, maar ook je andere dingen eens delen met je vriend/vriendin. Zowel hij en ik brengen ook genoeg tijd door met onze vriendenkringen alleen, maar we delen dit ook met elkaar. Dus als hij gaat sporten, dan belt hij of ik even langskom voor een drankje na afloop (die sport die hij doet vind ik niet leuk, dus ik doe niet mee). Nogmaals, het gaat niet om het alles samen doen en alle sociale activiteiten met elkaar te delen, maar je kunt wel een beetje ruimte maken voor elkaar in je leven naast het hebben van 'je eigen leven'.
(PS; je herhaalde spelfout wenen ipv wennen is prachtig Niet lullig bedoeld)
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Gewoon ieder doet waar hij blij van wordt.

Rekening houden met elkaar en samen dingen doen waar je blij van wordt.

Hoeveel dagen dat er per week zijn kunnen dan altijd wisselen. Hier tenminste wel.

Als je nieuw bent in een stad is het niet gek dat je moet wennen, ga naar buiten vrienden maken
Bij mij is het "normaal" zo (wisselt vaak ivm qua avond en nachtdiensten) dat ik vooral in het weekend dingen met vrienden/vriendinnen/familie plan buiten mijn partner. 's Avonds is vaak lastiger afspreken door de weeks, hoewel bij mooi weer ik toch wel een terrasje pak met vriendinnen.

Wat we samen doen: We gaan eens per week samen naar de klimhal, verder hebben we meestal een filmavond, thuis of in de bios. Iets van om de week gaan we met zijn tweeen uit eten. Ik loop 3 keer per week hard, maar dat doe ik terwijl mijn vriend kookt. Hij werkt 4 dagen, dus op zijn vrije dag tennist ie met vrienden oid. Meestal zijn we dan al zeker 4 avonden samen, zonder dat ik het idee heb dat ik geen vrienden meer zie. Maar het wisselt nogal eens en als je gewoon goed communiceert is dat geen probleem

Jullie wonen pas een maandje samen, dus het is logisch dat je tegen dit soort dingen aanloopt. Praat erover, wat jij en wat hij redelijk vinden en bereik een compromis.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Hmm... Klinkt niet als veel... Het lijkt er nu op dat je vriend meer tijd aan sporten besteedt dan aan zijn relatie!

Hoe gaat het tussen jullie buiten die 2 avonden om? Eten jullie b.v. wel elke dag samen of is hij continu weg en zijn die 2 avonden de enige tijd samen?
anoniem_87815 wijzigde dit bericht op 26-07-2009 17:54
Reden: beetje verkeerd gelezen
% gewijzigd
Ik vind 't wel raar dat jullie beiden meer dagen besteden aan je vrienden dan aan elkaar. Als je op die manier 'n relatie hebt, kun je net zo goed gaan/blijven latten. Dan zit je dichter bij het sociale leven waar je je het grootste deel van de week mee bezig houdt tenslotte. Waarom heb jij je leefomgeving voor hem opgegeven? Waarom ben jij niet in Utrecht blijven wonen waar jij jouw sociale leven hebt? Want zo te lezen voegt samenwonen niets toe aan jouw leven. Alleen voor hem is 't makkelijker geworden.
Beste allemaal,

Ten eerste excuus voor de spelfouten.

We eten bijna elke dag samen, het komt hooguit 1 of 2 keer per week voor dat we niet samen eten. Of ik ben bij een vriendin/familie of hij is bij vrienden. De weekenden zijn we zo en zo samen, het is niet zo dat we elk weekend dingen zonder elkaar plannen. Is eigenlijk nog geen 1 keer voorgekomen.

Mijn vriend wilt graag 3 keer in de week sporten, dit doet hij samen met een goede vriend van hem, als hij met zijn vrienden wilt gaan stappen, geen enkel probleem, of als een vriend langs wilt komen ook geen enkel probleem. Zo ook als ik wil stappen of als een vriendin hier langs wilt komen. Maar denk ik soms wel eens als hij 3 keer per week wilt sporten, houden we doordeweeks maar 2 avonden over..is dat niet te weinig? Helemaal als hij (logisch) ook tijd voor vrienden wilt vrijmaken?
Zonder al te veel in detail te treden om herkenning te voorkomen maar vanavond zijn we samen, morgen eten we samen en hij gaat daarna sporten (uurtje of anderhalf), dinsdag ben ik bij een vriendin, woensdag zie ik hem bij vrienden, donderdag hebben we een avond samen en vrijdag gaan we samen klussen in een familiehuisje. Weekend zijn we bij elkaar, nog geen plannen gemaakt.
hm... als je wel alle avonden samen eet en in de weekenden wel samen bent vind ik het echt niet weinig eerlijk gezegd. Ik zie mijn vriend (man eigenlijk inmiddels) nu meer nu we een kleintje hebben samen, maar toen we net samen woonden echt minder hoor! Sportavonden, avondjes overwerken, avonden met vrienden uit eten etc. moet je toch ook ergens plannen en die vallen ook niet altijd samen. Het is toch ook lekker om een aantal avonden in de week voor jezelf te hebben en geen rekening met iemand te hoeven houden? Ik zou er eerlijk gezegd chagrijniger van worden om de hele week op elkaars lip te zitten.
Ben het wel eens met elninjoo. Zo kan je net zo goed blijven latten.

Maar wil je je vriend gewoon vaker zien ook al is dat bankhangen of wil je vaker wat met hem ondernemen? Want dan kan je misschien gewoon eens beginnen met iets voor te stellen. Misschien wil hij wel maar ziet hij het niet.
Zie je laatste post nu. Als dit een overeenkomst met hoe het vaker is dan vind ik het wel meevallen. Wat wil je nog meer dan?
had je laatste post niet gezien Fearless, maar dat klinkt toch prima? Hij gaat 1 avond sporten en jij bent 1 avond bij een vriendin, de andere avonden zien jullie elkaar. Dat is toch nit weinig? Ik vind het eerder veel!
Uiteraard heb ik mijn gedachten ook met hem besproken, dus mijn partner weet ook dat ik behoefte heb aan tijd met hem alleen, een avondje bankhangen kan maar ook eens lekker samen erop uit. Mijn vriend is niet 7 dagen elke avond vanuit zijn werk tot laat op de avond de hort op.
Van de 3 keer in de week dat hij graag wilt sporten doet hij dat 1 keer op zijn vrije dag, in de ochtend. Dus 2 avonden in de week wilt hij gaan sporten en dan heeft hij nog twee hele goeie vrienden waar hij uiteraard tijd aan wilt besteden.

Ik ben gewoon benieuwd hoe dat bij jullie zit, want ik wil graag tijd met hem maar ook tijd voor mezelf hebben. Nou merk ik wel dat mijn partner iets meer tijd nodig heeft voor zichzelf dan ik. Soms, hoe raar dit misschien voor jullie kan klinken vindt ik dit wel eens lastig.
tsja.... ik vind 2 avonden in de week sporten en af en toe met vrienden afspreken niet veel, maar ja... daar schiet jij niet zo veel mee op. Hoeveel zagen jullie elkaar dan voordat jullie gingen samenwonen? Het is toch in ieder geval meer geworden als jullie in ieder geval (bijna) iedere avond samen eten? Dat was hier echt niet het geval hoor, voor we kinderen hadden!
quote:Fearless28 schreef op 26 juli 2009 @ 20:22:

Van de 3 keer in de week dat hij graag wilt sporten doet hij dat 1 keer op zijn vrije dag, in de ochtend. Dus 2 avonden in de week wilt hij gaan sporten en dan heeft hij nog twee hele goeie vrienden waar hij uiteraard tijd aan wilt besteden.

Ik ben gewoon benieuwd hoe dat bij jullie zit, want ik wil graag tijd met hem maar ook tijd voor mezelf hebben. Nou merk ik wel dat mijn partner iets meer tijd nodig heeft voor zichzelf dan ik. Soms, hoe raar dit misschien voor jullie kan klinken vindt ik dit wel eens lastig.

Je bent nog jong. Geniet van het leven. Jij hebt een leven, hij heeft een leven en je hebt beiden een leven. Als jullie bij elkaar horen en blijven zullen jullie vanzelf meer tijd met elkaar doorbrengen.

BV. als er kinderen komen of anders hand in hand in het bejaardentehuis

Je komt een beetje bezitterig over...is mijn mening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven