Zenuwstelsel reguleren - tips?

17-03-2026 21:09 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi lieve lezers,

Na een behandeling voor ptss zijn veel klachten zijn weg, maar ik merk dat ik eigenlijk nog overblijf met een zenuwstelsel wat maar niet tot rust wil komen. Koude handen, gejaagd gevoel van binnen, wisselende eetlust, onrustig voelen etc. Deze klachten zijn er zowel op drukke dagen met prikkels en soms ook triggers, als op dagen waarop ik vrij ben.

Ik heb verschillende therapieën gehad, maar mijn zenuwstelsel blijft in dezelfde staat van alertheid.

Wat helpt bij jullie? Alle tips zijn welkom!
Badderen, sporten, boek lezen, bouwen aan vertrouwen, leuke dingen doen. Dat zijn dingen die mij helpen
Decrypting life one day at the time
Ken je de window of tolerance?

Wat mij helpt, tijdelijk, niet definitief, ritmisch bewegen (wandelen, zwemmen, hardlopen, dansen, etc).
Warme douche of juist een koude douche.
Ademhalingsoefeningen.
Accepteren dat het voor dit moment zo is.
Everything is possible for the one who believes.
Ooit magnesium supplement geprobeerd?
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Bij mij was dat een soort vicieuze cirkel waar ik niet uit kwam. Maar bij mij werd het steeds een beetje erger. Het enige wat uiteindelijk heeft geholpen was medicatie, ik heb toen twee dagen volle bak kalmeringsmiddelen geslikt en toen was de cirkel doorbroken. UITERAARD voorgeschreven door de huisarts.
Ik zal wel altijd een zenuwachtig mens blijven hoor, niet dat je denkt dat ik magisch genezen ben. Maar toen ik drie dagen achter niet kon eten van de zenuwen was voor mij de maat vol. Nu is het weer prima te doen qua nervositeit.
Buiten wandelen/fietsen/in de tuin rommelen.
Veiligheid creëren dmv zachte deken/verstoptrui, fijne geur, yoga Nidra/geleide meditatie, en een Somnox.
Zingen.
Tekenen/kleuren/creatief bezig zijn met mijn handen.
Tappen, (staand) wiegen op een balansbord/kussen.
Hard sporten, daarna wil ik nog wel eens makkelijker ontspannen.
Al eens een verzwaringsdeken geprobeerd? Ik krijg herbelevingen, maar hoor er veel goeds over.

Bij de Kruidvat verkopen ze ook een soort verzwarings”vestje”. Dat vind ik soms wel fijn.
Haptotherapie al eens geprobeerd? Ik heb het zelf niet geprobeerd.

Bewust ontspannen dmv sauna, massage, creatieve hobby enz
Terug van weggeweest
Ik leer bij haptonomie inderdaad mijn lijf voelen, en ervaren wat meer of minder spanning oplevert.
Echt fantastisch.
Ik wist het niet, maar door dingen te ervaren, en de verschillen te gaan voelen, weet ik nu steeds meer wat ik fijn vind en wat niet.
Wat me rustiger maakt, en wat juist meer spanning oproept.
Zoveel hele kleine simpele dingen waar ik nooit over nagedacht had, maar die een wereld van verschil maken.
Bijzonder is dat hè?

Ik heb lichaamsgerischte therapie en ontdekte dat ik altijd spanning op mijn spieren zet, zelfs in bed of als ik “relax” op de bank.
En dat ik vaak mijn adem vasthou en duizelig word van “normaal” ademen, omdat ik dat niet meer gewend ben.
Maar ook dat ik vaak mijn lichaam niet voel, of delen niet, of niet weet wat/hoe ik voel.

En nog veel meer andere ontdekkingen, maar ik vind het zo bijzonder!
Ik ben wat minder gestrest op dagen dat ik heb gezwommen en val dan ook beter in slaap. Wat soms ook helpt, al hangt het af van hoeveel ik ga piekeren, is een pillowspray gebruiken en slaapmuziek. Een verzwaringsdeken heb ik ook maar als ik te gestresst ben werkt die juist averechts bij mij. Zag dat ze bij de intertoys wel verzwarings knuffels verkopen maar nog geen idee of dat wat is. Die knuffels zijn niet helemaal verzwaard maar er lijkt een zakje in te zitten. Ik gebruik nu een gewone knuffel die ik tegen me aan leg om tot rust te komen.

Misschien kun je iets van meditatie gaan doen? Ik gebruik Insight Timer voor mijn slaapmuziek maar die heeft ook muziek voor meditatie, yoga al dan niet begeleid of waarbij een verhaal wordt verteld.
Ik heb geen PTSS, dus kan me moeilijk verplaatsen en misschien sla ik de plank helemaal mis. Maar we hebben wel veel stress thuis, en met vlagen kan ik me moeilijk ontspannen.

Wat mij helpt is:
- ademwerk. Het liefst een georganiseerde verbonden ademcirkel, aangevuld met thuisoefeningen (via youtube - breathe with Sandy)
- yoga, en dan het liefst een les in een kleine, intieme studio met gedimd licht. Vooral vinyasa / flow lessen. Heel bizar, als mijn lichaam heel gespannen is, ben ik tijdens zo’n les non stop aan het gapen. En dan ineens voel ik me rustiger/kalmer.
- in bad met kaarslicht, rustige muziek en een traag boek. Bijv van Paolo Cognetti of ‘healing fiction’
- ik vind het heerlijk ontspannend om alleen naar de sauna te gaan. Ook weer met een goed boek erbij.
- mijn man is nu aan het experimenteren met CBD-olie. Er beginnen langzaamaan onderzoeksresultaten te komen met positieve effecten. Is vast heel persoonlijk, maar als je er voor open staat zou je er eens in kunnen duiken.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 18-03-2026 07:56
5.75% gewijzigd
Ik vergeet helemaal de spijkermat (met een spijkerkussen)!
Het is wennen en opbouwen, maar zo prettig.
Grappig, ik lees net het resultaat van een groot onderzoek dat wiet helemaal niet helpend is bij mentale klachten en het zelfs kan verergeren.

Koud is onderprikkeling (window of tolerance) en dan is activeren belangrijk .
Moiren schreef:
17-03-2026 23:57
Grappig, ik lees net het resultaat van een groot onderzoek dat wiet helemaal niet helpend is bij mentale klachten en het zelfs kan verergeren.
Bij CBD olie zijn de resultaten tegenstrijdig. Daarom stelde ik ook voor om zelf er in te duiken. Ter illustratie, dit kreeg ik uit grok;

Wat zegt de wetenschap (stand maart 2026)?
Veelbelovend voor specifieke symptomen: CBD lijkt vooral te helpen bij angst, hyperarousal (altijd ‘aan’ staan, schrikachtig), slaapproblemen en herinneringen die niet goed verwerkt raken (extinctie van angst). Dierstudies en sommige humane trials tonen aan dat CBD angst- en angstgedrag vermindert, en het kan helpen bij het ‘uitdoven’ van traumatische herinneringen.

Er zijn meerdere lopende en recente onderzoeken (o.a. in de VS, 2025-2026) die CBD testen specifiek voor PTSS-symptomen. Sommige tonen reductie in angst en PTSD-scores (bijv. PCL-5), vooral bij orale CBD.
• Een meta-analyse en review uit 2025-2026 (o.a. in The Lancet Psychiatry) concludeert echter dat er geen sterk bewijs is voor cannabinoïden (inclusief CBD) als behandeling voor PTSS, angst of depressie – vaak niet beter dan placebo in grote analyses.

Gebruikerservaringen (uit fora, reviews en Nederlandse/Belgische bron)
• Veel mensen met PTSS/CPTSS gebruiken CBD-olie (vaak ’s avonds) en melden:
• Minder intense nachtmerries of flashbacks.
• Rustiger zenuwstelsel overdag (minder vecht/vlucht-reactie).
• Betere slaap en minder piekeren.
• Fysieke ontspanning (minder spanning in lichaam, kaak, schouders).
• Voorbeelden uit reviews en Reddit-achtige discussies: “Het dempt de constante alertheid een beetje” of “Helpt bij de fysieke kant van trauma, minder spierspanning”. Bij CPTSS (met dissociatie of emotionele vervlakking) helpt het soms de ‘bevriezing’ te doorbreken of basisontspanning te geven.
• Niet iedereen ervaart dit: sommigen vinden het te subtiel, of merken niks na weken gebruik. Bij hogere doseringen of als THC erbij zit, kan het soms juist onrust geven.
Het klinkt misschien als een open deur, maar misschien kan acceptatie helpen? Juist door het zoeken naar allerlei oplossingen focus je natuurlijk heel erg op het probleem, wat juist klachten kan versterken. Je zenuwstelsel reguleren is ook een erg vage term, wat het ook al moeilijk voor jezelf maakt om naar een resultaat toe te werken. Misschien kan het helpend zijn om in kleine stapjes te denken: gisteren was ik 30 min relaxed en ontspannen in plaats van: ik was vrijwel de hele dag op van de zenuwen, kreeg geen hap door mijn keel en stond scherp.

Om dan toch een tip te geven: ik vind mijn werk heel erg zen, maar dan moet je net geluk hebben. Ik moet bij mijn werk heel erg focussen en dat werkt goed.
Ik heb geen ptss maar wat, naast haptotherapie, me heel erg heeft geholpen me anders te voelen is acupunctuur. Ik vond het pijnlijk op een nare manier, en ben er daarom na een paar sessies mee gestopt, eigenlijk voordat de acupuncturist vond dat ik klaar was. ik had 's nachts last van slapeloosheid/onrust en overdag van plotselinge huilbuien en dat is sinds die acupunctuur weg. En nu al een aantal jaar weg, alsof er een knop definitief is omgezet.
Ik heb ooit in een vaag verleden een jaartje cios gedaan en ik kan me nog herinneren dat actief bewegen, dus echt je hartslag flink omhoog jagen, één van de weinige manieren is om je lichaam cortisol af te laten breken. Niet rustig wandelen, maar hardlopen. Niet een beetje fietsen, maar racen, niet in de tuin rommelen, maar bomen rooien, enfin, je begrijpt wat ik bedoel.
Ik luister regelmatig naar binaural beats. Ooit geadviseerd door mijn psycholoog. Je kunt deze op youtube vinden. Even inlezen wat het precies is en uitproberen wat het beste bij je past.
Lichaamsgerichte therapie (bv MNRI) voor echte verbetering, maar verder zie ik ook vee tips die wel zorgen voor verlichting.
ladadieladieda schreef:
18-03-2026 09:08
Ik heb ooit in een vaag verleden een jaartje cios gedaan en ik kan me nog herinneren dat actief bewegen, dus echt je hartslag flink omhoog jagen, één van de weinige manieren is om je lichaam cortisol af te laten breken. Niet rustig wandelen, maar hardlopen. Niet een beetje fietsen, maar racen, niet in de tuin rommelen, maar bomen rooien, enfin, je begrijpt wat ik bedoel.
De inzichten zijn inmiddels veranderd, als het gaat om adviezen van de sportinstructeurs in mijn omgeving en wat ik zelf ervaar.

Ik heb nu een best intense periode en tegen beter weten in dacht ik vanochtend dat ik er goed aan deed om een bodypump les te gaan doen (vind ik normaal heel leuk/fijn).
Maar kreeg een heel beklemmend gevoel, heb me er echt doorheen moeten ademenen om niet in paniek te raken. Na afloop wilde ik vooral huilen. Had niets te maken met de les an sich of mijn conditie, maar echt met de stress die ik ervaar en dit gooide er net nog wat bovenop..
Wat mij helpt is magnesium slikken, boeken lezen, sporten, seks, en geen social media/minder telefoon gebruik. Telefoon weg leggen in een andere kamer, en een vast moment op de dag er even bij pakken om eventjes te socializen en daarna weer weg leggen.
ladadieladieda schreef:
18-03-2026 09:08
Sporten met hoge hartslag zorgt juist voor een cortisolpiek, zeker geen afbraak. Na de inspanning daalt je cortisol weer, maar deze piek is een van de redenen dat intensief bewegen vlak voor bedtijd afgeraden wordt en een slecht invloed kan hebben op je slaap.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven