koemelk vervangen in recepten
woensdag 18 maart 2026 om 12:38
Mijn familieleden doen het niet zo best op houdbare melk. En ze eten graag van die suffe toetjes die je met poeder maakt (Saroma-achtig spul uit Duitsland). Zou dat ook met plantaardige alternatieven kunnen? Of werkt dat niet?
En in pannenkoeken? Waar gebruiken jullie welk plantaardig zuivelalternatief in?
En in pannenkoeken? Waar gebruiken jullie welk plantaardig zuivelalternatief in?
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 18 maart 2026 om 12:44
Ik vond Saroma met ongezoete sojamelk prima te doen: Bindt goed en de Saroma heeft zoveel (nep)smaak dat je de soja niet proeft.
En ik heb het ook geprobeerd met havermelk en dan de barista/volle variant. Vond ik ook lekker en misschien zelfs wat romiger. De versie met amandelmelk was niet te eten en bleef veel te loperig.
En ik heb het ook geprobeerd met havermelk en dan de barista/volle variant. Vond ik ook lekker en misschien zelfs wat romiger. De versie met amandelmelk was niet te eten en bleef veel te loperig.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
woensdag 18 maart 2026 om 12:54
Ik heb ook kokosdrink geprobeerd: Die heeft een veel te sterke smaak en verandert de hele pudding. En ook rijstmelk vond ik geen succes want die bleef veel te dun.
Man reageert sinds kort sterk op koemelk, dus ik ben vergelijkend warenonderzoek aan het doen mbt zijn favoriete 'gerechten' waaronder dus die (voor mij) vieze Saroma
Maar jij zegt dat jouw familie niet goed gaat op 'houdbare melk', gaat verse melk dan wel goed? Ik had nog niet bedacht dat ik ook een keer melk van de boer zou kunnen proberen. (Vind ik zelf erg lekker).
Man reageert sinds kort sterk op koemelk, dus ik ben vergelijkend warenonderzoek aan het doen mbt zijn favoriete 'gerechten' waaronder dus die (voor mij) vieze Saroma
Maar jij zegt dat jouw familie niet goed gaat op 'houdbare melk', gaat verse melk dan wel goed? Ik had nog niet bedacht dat ik ook een keer melk van de boer zou kunnen proberen. (Vind ik zelf erg lekker).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
woensdag 18 maart 2026 om 13:18
Pannenkoeken maak ik met water i.p.v. melk (en voor vegan pannenkoeken de eieren vervangen door extra bakpoeder). Gaat prima hoor. Nog steeds lekkere pannenkoekjes.
Gebakken banaan (pisang goreng) maak je ook met water (en zonder melk).
https://www.kokenmetmaarten.nl/recepten ... ng-goreng/
Gebakken banaan (pisang goreng) maak je ook met water (en zonder melk).
https://www.kokenmetmaarten.nl/recepten ... ng-goreng/
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
woensdag 18 maart 2026 om 13:24
Ik vervang het meeste door alpro soja ongezoet en sommige dingen door haverdrank.
Gaat eigenlijk altijd goed. Zelfs mijn vanille/chocolade vla waarbij de sojamelk verhit word gaat prima. Nog nooit geschift.
Ikzelf vind het prima smaken en ik merk geen verschil meer ( nu na een jaar zonder koemelk) man vind het ook prima maar kind proeft het wel. Die vind soja muf smaken.
Dus smaken verschillen vrees ik.
De saroma heb ik nog niet geprobeerd overigens ( kan ook niet tegen gluten dus waarschijnlijk kan ik die ook niet meer gebruiken)
Gaat eigenlijk altijd goed. Zelfs mijn vanille/chocolade vla waarbij de sojamelk verhit word gaat prima. Nog nooit geschift.
Ikzelf vind het prima smaken en ik merk geen verschil meer ( nu na een jaar zonder koemelk) man vind het ook prima maar kind proeft het wel. Die vind soja muf smaken.
Dus smaken verschillen vrees ik.
De saroma heb ik nog niet geprobeerd overigens ( kan ook niet tegen gluten dus waarschijnlijk kan ik die ook niet meer gebruiken)
woensdag 18 maart 2026 om 13:27
Ik ben het met je eens dat amandelmelk (bitter!) en kokosmelk sterke bijsmaken hebben. Soja in iets minder mate, en haver vind ik het meest neutraal (of het lekkerst).Lente19251003- schreef: ↑18-03-2026 13:15Ik ben lactose intolerant en vind alle soja-/haver-/kokos-/amandelvarianten een bijsmaak hebben. Het enige dat ik lekker vind is lactosevrije melk, gewoon bij de AH te krijgen in zowel houdbare als gewone variant.
Ik zou voor bezoekers echter niet gaan experimenteren met lactosevrije melk; niet tegen melk kunnen hoeft niet per se een intolerantie voor lactose te betekenen. Ik ben zelf intolerant voor koemelk en kan geen lactosevrije melk drinken – juist het eiwit levert voor mij de problemen, en niet de melksuikers.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 18 maart 2026 om 14:05
Nu ben ik wel benieuwd welk resultaat Saroma met water zou hebben, misschien vergelijkbaar als de versie met amandelmelk?OlleGrieze schreef: ↑18-03-2026 12:44Ik vond Saroma met ongezoete sojamelk prima te doen: Bindt goed en de Saroma heeft zoveel (nep)smaak dat je de soja niet proeft.
En ik heb het ook geprobeerd met havermelk en dan de barista/volle variant. Vond ik ook lekker en misschien zelfs wat romiger. De versie met amandelmelk was niet te eten en bleef veel te loperig.
woensdag 18 maart 2026 om 14:45
In pannekoekenbeslag liefst half havermelk half gewone melk. Helemaal havermelk kan ook, maar vind ik net minder lekker. Ik heb eigenlijk alleen gezoete / barista havermelk in huis voor in de koffie dus die gooi ik ook in beslag.
Ik houd van amandelmelk, ik vind dat bittere lekker juist, en dat werkt goed in koffie of in sommige soorten gebak maar dan weer niet in pannekoeken.
Saroma heb ik al in geen eeuwen gemaakt, mijn kind lust dat tot mijn grote verdriet niet.
Ik houd van amandelmelk, ik vind dat bittere lekker juist, en dat werkt goed in koffie of in sommige soorten gebak maar dan weer niet in pannekoeken.
Saroma heb ik al in geen eeuwen gemaakt, mijn kind lust dat tot mijn grote verdriet niet.
woensdag 18 maart 2026 om 15:22
Ongetwijfeld kan het, ik heb nog nooit meegemaakt dat koemelk niet vervangbaar was door een plantaardige variant.
Keuze zat ook. En het wisselt per recept/gerecht wat lekkerder is. In de koffie doe ik het liefst havermelk. Maar in pannenkoeken krijg je lekkerder luchtige resultaten met sojamelk of rijstmelk. Die saromatoetjes heb ik nooit gegeten eigenlijk maar dat moet ook luchtig toch? Dan zou ik dus ook een van die twee laatste proberen. Iets op kokosbasis zou ik niet snel doen want die smaak is nogal overheersend. Idem voor amandelmelk, dat moet maar net passen bij je recept.
Keuze zat ook. En het wisselt per recept/gerecht wat lekkerder is. In de koffie doe ik het liefst havermelk. Maar in pannenkoeken krijg je lekkerder luchtige resultaten met sojamelk of rijstmelk. Die saromatoetjes heb ik nooit gegeten eigenlijk maar dat moet ook luchtig toch? Dan zou ik dus ook een van die twee laatste proberen. Iets op kokosbasis zou ik niet snel doen want die smaak is nogal overheersend. Idem voor amandelmelk, dat moet maar net passen bij je recept.
woensdag 18 maart 2026 om 19:11
Da’s een goede tip, dat had ik echt nog niet bedacht! Ga ik zeker op letten.DG2015 schreef: ↑18-03-2026 13:27Ik ben het met je eens dat amandelmelk (bitter!) en kokosmelk sterke bijsmaken hebben. Soja in iets minder mate, en haver vind ik het meest neutraal (of het lekkerst).
Ik zou voor bezoekers echter niet gaan experimenteren met lactosevrije melk; niet tegen melk kunnen hoeft niet per se een intolerantie voor lactose te betekenen. Ik ben zelf intolerant voor koemelk en kan geen lactosevrije melk drinken – juist het eiwit levert voor mij de problemen, en niet de melksuikers.
woensdag 18 maart 2026 om 19:18
Pannenkoeken zijn alleen lekker met Alpro soja, het blauwe pak. Véél lekkerder dan met dierlijke melk.
woonwens wijzigde dit bericht op 19-03-2026 18:08
5.77% gewijzigd
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 18 maart 2026 om 19:24
Dat kan alleen als de lactose het probleem is (en eens trouwens).Lente19251003- schreef: ↑18-03-2026 13:15Ik ben lactose intolerant en vind alle soja-/haver-/kokos-/amandelvarianten een bijsmaak hebben. Het enige dat ik lekker vind is lactosevrije melk, gewoon bij de AH te krijgen in zowel houdbare als gewone variant.
Everything is possible for the one who believes.
woensdag 18 maart 2026 om 19:53
woensdag 18 maart 2026 om 23:22
Dan zou ik gewoon verse melk gebruiken en de houdbare juist skippen. Zeker als je voor meerdere mensen kookt is de doorlooptijd van vers snel genoeg om niet te bederven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in