Ervaringen antidepressiva
zondag 22 maart 2026 om 12:48
Ik worstel al een tijd met mentale problemen. Ik denk zelf dat ik overspannen ben. Hierdoor heb ik slaapproblemen gekregen en heb het idee dat ik in een depressie beland. Ik heb goede dagen maar ook dagen dat ik me vreselijk opgejaagd voel en heel somber ben. En deze dagen beginnen heel erg te overheersen. Ik sta op de wachtlijst van de ggz maar daar wordt je niet vrolijk van alleen al de wachttijden.
Ik heb mijn huisarts waar ik al vaker ben geweest voor mn klachten om antidepressiva gevraagd. Dit krijg ik niet omdat het goed gemonitord moet worden wat ik uiteraard begrijp.
Toch was het een klap voor me omdat ik me soms afvraag hoe lang ik dit ga volhouden.
Wat zijn jullie ervaringen met antidepressiva en dan ook gericht op slapen? Ik weet dat slecht slapen een bijwerking is aan het begin maar gaat dat wel over? Ik word namelijk echt moedeloos van vrijwel elke nacht amper slapen.
Ik hoor graag van jullie.
Ik heb mijn huisarts waar ik al vaker ben geweest voor mn klachten om antidepressiva gevraagd. Dit krijg ik niet omdat het goed gemonitord moet worden wat ik uiteraard begrijp.
Toch was het een klap voor me omdat ik me soms afvraag hoe lang ik dit ga volhouden.
Wat zijn jullie ervaringen met antidepressiva en dan ook gericht op slapen? Ik weet dat slecht slapen een bijwerking is aan het begin maar gaat dat wel over? Ik word namelijk echt moedeloos van vrijwel elke nacht amper slapen.
Ik hoor graag van jullie.
maandag 23 maart 2026 om 21:49
Ja ik heb een beetje de hoop gevestigd op antidepressiva. Ik weet dat je klachten eerst erger kunnen worden en dat vind ik ook wel heel eng.
En ik wil ook echt met mezelf aan de slag dmv therapie maar dat duurt nog zo lang en ik trek het niet meer.
Daarom hoopte ik eerst ad te kunnen krijgen. Dat ik mss eerst wat rustiger wordt en dan ook beter de therapie in kan. Het is gewoon zo beangstigend allemaal. Ik zie het licht even niet aan het einde van de tunnel. En het slechte slapen breekt me zo op. En ik hoopte zo dat ad me dan zou kunnen helpen dat ik rustiger ben en daardoor ook beter ga slapen.
En ik wil ook echt met mezelf aan de slag dmv therapie maar dat duurt nog zo lang en ik trek het niet meer.
Daarom hoopte ik eerst ad te kunnen krijgen. Dat ik mss eerst wat rustiger wordt en dan ook beter de therapie in kan. Het is gewoon zo beangstigend allemaal. Ik zie het licht even niet aan het einde van de tunnel. En het slechte slapen breekt me zo op. En ik hoopte zo dat ad me dan zou kunnen helpen dat ik rustiger ben en daardoor ook beter ga slapen.
maandag 23 maart 2026 om 22:02
Ik ben geen dokter en het is ook zeker geen advies maar wel ervaring met beiden. Wil de huisarts je ook niet iets rustgevends geven? Oxazepam oid. Dat haalt de ergste spanning uit je lijf waardoor je even tot rust kan komen. Ad medicatie lijkt me heel zwaar als je je zo voelt omdat de klachten eerst echt wel erger worden.AngieG schreef: ↑23-03-2026 21:49Ja ik heb een beetje de hoop gevestigd op antidepressiva. Ik weet dat je klachten eerst erger kunnen worden en dat vind ik ook wel heel eng.
Bij mij werkt de ad goed omdat ik eerst therapie heb gehad en de ad mij net het laatste zetje geeft om de therapie beter toe te passen.
Sterkte want het is echt heel naar om je zo te voelen.
Terug van weggeweest
maandag 23 maart 2026 om 22:12
Ik slik af en toe oxazepam. Die heb ik van mijn moeder gekregen. Maar ik ben zo bang voor een verslaving dus durf het niet te vaak. Maar ja dit is ook geen leven op deze manier.Ditishet25 schreef: ↑23-03-2026 22:02Ik ben geen dokter en het is ook zeker geen advies maar wel ervaring met beiden. Wil de huisarts je ook niet iets rustgevends geven? Oxazepam oid. Dat haalt de ergste spanning uit je lijf waardoor je even tot rust kan komen. Ad medicatie lijkt me heel zwaar als je je zo voelt omdat de klachten eerst echt wel erger worden.
Bij mij werkt de ad goed omdat ik eerst therapie heb gehad en de ad mij net het laatste zetje geeft om de therapie beter toe te passen.
Sterkte want het is echt heel naar om je zo te voelen.
Ja ik vind het ook heel eng om nu ad te proberen maar ik ben zo op dat ik alles wil proberen. Ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe.
Dank je! Het is idd echt heel erg naar. Dit wens je niemand toe.
maandag 23 maart 2026 om 22:29
Ja maar ik weet ook niet hoe ik de dagen en nachten moet doorkomen. Ik probeer vaak zonder maar dan ben ik in de nacht in paniek en dan slik ik het toch. Maar dan is mijn angst al zo hoog dat het ook niks meer doet voor me.Ditishet25 schreef: ↑23-03-2026 22:17Dan is het een goed idee om dat met de huisarts te bespreken. Die kan het goed in de gaten houden en je ook niet te lang geven en de juiste dosering.
Ik weet gewoon niet hoe ik de wachttijden moet overbruggen. Ik bel morgen mijn verzekering.
maandag 23 maart 2026 om 22:44
Ik bedoel de oxazepam via de huisarts zodat je iets hebt om te overbruggen. Die kan dan in de gaten houden hoeveel en hoe lang.AngieG schreef: ↑23-03-2026 22:29Ja maar ik weet ook niet hoe ik de dagen en nachten moet doorkomen. Ik probeer vaak zonder maar dan ben ik in de nacht in paniek en dan slik ik het toch. Maar dan is mijn angst al zo hoog dat het ook niks meer doet voor me.
Ik weet gewoon niet hoe ik de wachttijden moet overbruggen. Ik bel morgen mijn verzekering.
Terug van weggeweest
maandag 23 maart 2026 om 22:46
Ja weet ik dat je dat bedoelde. Maar ik lees dat je dat max een paar weken mag slikken en ik weet niet zo goed wat ik daarna moet doen danDitishet25 schreef: ↑23-03-2026 22:44Ik bedoel de oxazepam via de huisarts zodat je iets hebt om te overbruggen. Die kan dan in de gaten houden hoeveel en hoe lang.
maandag 23 maart 2026 om 23:08
Ik denk dat je tr ver vooruit kijkt. En ik snap dat de huisarts zegt dat je een angststoornis hebt, denk ik.
Om te beginnen: je hoeft niet te kijken hoe je de aankomende maanden doorkomt. Je weet niet hoe je je volgende maand voelt. Of volgende week. Of zelfs morgen. Je mag je gaan focussen op nu.
Hoe kom je vandaag door. Of als dst te groot is: aankomend uur. Het enige dat je hoeft te doen is ademen. De rest is niet zo belangrijk.
Vervolgens mag je kijken hoe accuut je situatie nu is. Heb je veel dwanggedachten? Is het mogelijk om te voelen, of ben je alleen maar gevoel aan het vermijden? Wst gebeurt er volgens jou als je wel mag voelen? Of waarom is dat echt een waardeloos idee?
Als de angst te groot wordt: ga naar je ademhaling. Of ga tellen. Leidt je eigen gedachten af.
En als je jezelf niet bertrouwt: 113 of crisisdienst.
Maar stop met steeds te zeggen dat je het niet gaat redden, want dan gaat je lijf het geloven en kom je steeds meer in de overlevingsstand. Zoek iets wat je ontspant: lego, kleuren, schilderen, muziek maken, wandelen, sporten: maakt niet uit. Iets.
En ad is niet voor iedereen zaligmakend. Ik had therapeuten die zwaar tegen waren, de therapie was megazwaar en ik ben er ook nog. En toen ik wel ad ging slikken, belandde ik in een manie. Ik zie bij mijj dochter hoe goed het ook kan doen, maar tegelijkertijd is ze niet van haar problemen af. Het is geen wonderpil, die al je slechte strategieen voor je laat verdwijnen.
Om te beginnen: je hoeft niet te kijken hoe je de aankomende maanden doorkomt. Je weet niet hoe je je volgende maand voelt. Of volgende week. Of zelfs morgen. Je mag je gaan focussen op nu.
Hoe kom je vandaag door. Of als dst te groot is: aankomend uur. Het enige dat je hoeft te doen is ademen. De rest is niet zo belangrijk.
Vervolgens mag je kijken hoe accuut je situatie nu is. Heb je veel dwanggedachten? Is het mogelijk om te voelen, of ben je alleen maar gevoel aan het vermijden? Wst gebeurt er volgens jou als je wel mag voelen? Of waarom is dat echt een waardeloos idee?
Als de angst te groot wordt: ga naar je ademhaling. Of ga tellen. Leidt je eigen gedachten af.
Maar stop met steeds te zeggen dat je het niet gaat redden, want dan gaat je lijf het geloven en kom je steeds meer in de overlevingsstand. Zoek iets wat je ontspant: lego, kleuren, schilderen, muziek maken, wandelen, sporten: maakt niet uit. Iets.
En ad is niet voor iedereen zaligmakend. Ik had therapeuten die zwaar tegen waren, de therapie was megazwaar en ik ben er ook nog. En toen ik wel ad ging slikken, belandde ik in een manie. Ik zie bij mijj dochter hoe goed het ook kan doen, maar tegelijkertijd is ze niet van haar problemen af. Het is geen wonderpil, die al je slechte strategieen voor je laat verdwijnen.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
dinsdag 24 maart 2026 om 08:41
Ja ik snap wat je zegt. Ik moet het eigenlijk per uur bekijken en niet te ver vooruit. Maar ik word dan zo overvallen door angst en paniek voor de toekomst dat ik dat nog moeilijk vind.Lucy schreef: ↑23-03-2026 23:08Ik denk dat je tr ver vooruit kijkt. En ik snap dat de huisarts zegt dat je een angststoornis hebt, denk ik.
Maar ik moet ook meer afleiding zoeken. Me er echt toe zetten.
Ik doe ook ademhalingsoefeningen en daardoor wordt de paniek wel iets minder. Maar komt ook snel weer terug.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in