Harde plekken borst
maandag 23 maart 2026 om 13:42
Hoi Allemaal,
Ik heb contact met de dokter opgenomen en moet morgen terugbellen. Maar vroeg mij af wie nog iemand dit herkent en weet wat het kan zijn.
Mijn linkerborst voelt gewoon 'normaal' maar mijn rechter borst voelt harder en hobbeliger.
Ik heb het idee dat dit altijd al wel is geweest maar dat het de laatste tijd meer opvalt.
Ik heb het idee dat hij savonds ook harder is dan sochtends.
Ik heb contact met de dokter opgenomen en moet morgen terugbellen. Maar vroeg mij af wie nog iemand dit herkent en weet wat het kan zijn.
Mijn linkerborst voelt gewoon 'normaal' maar mijn rechter borst voelt harder en hobbeliger.
Ik heb het idee dat dit altijd al wel is geweest maar dat het de laatste tijd meer opvalt.
Ik heb het idee dat hij savonds ook harder is dan sochtends.
maandag 23 maart 2026 om 14:01
Heel goed dat je morgen naar de dokter gaat. Van achter de laptop is hier niks zinnigs over te zeggen. Het kan niets bijzonders zijn, of wel iets.
Ik snap dat je ongerust bent. Ikzelf heb helaas met borstkanker te maken gehad. Echter voelde ik toen zelf niets, het kwam uit de foto bij de borstenbus.
Sterkte komende dag, onzekerheid is killing weet ik. Zorg voor afleiding, dat je wat te doen hebt. Dat is een tip die ik zou willen meegeven.
Ik snap dat je ongerust bent. Ikzelf heb helaas met borstkanker te maken gehad. Echter voelde ik toen zelf niets, het kwam uit de foto bij de borstenbus.
Sterkte komende dag, onzekerheid is killing weet ik. Zorg voor afleiding, dat je wat te doen hebt. Dat is een tip die ik zou willen meegeven.
maandag 23 maart 2026 om 14:58
Er zijn 100;000 oorzaken voor voor harde plekken in de brost. Variërend van volstrekt onschuldig tot zeer kwaadaardig. Dat zal je allemaal wel gevonden hebben tijdens het googlen. Realiseer je wel dat iedereen met een bijzonder of heftig verhaal een facebook- instagrampagina start. Voor een klein dingetje doe je dit niet zo snel. Je krijgt dus een erg vertekend beeld op het internet.
Wacht rustig het gesprek met je huisarts af. De huisarts kan na het beluisteren van je verhaal en een paar gerichte vragen een plan voor je maken. Is er onderzoek nodig, zo ja wat voor onderzoek, etc.
Ervaringen van anderen geven geen garantie over jouw specifieke problematiek.
Geduld hebben tot morgen.
Wacht rustig het gesprek met je huisarts af. De huisarts kan na het beluisteren van je verhaal en een paar gerichte vragen een plan voor je maken. Is er onderzoek nodig, zo ja wat voor onderzoek, etc.
Ervaringen van anderen geven geen garantie over jouw specifieke problematiek.
Geduld hebben tot morgen.
maandag 23 maart 2026 om 15:12
In de meeste gevallen zijn verhardingen in de borst bij jonge vrouwen gelukkig onschuldig.
Maar omdat dat geen garantie is, is het goed dat je met de huisarts overlegt. In de tussentijd zou ik niet gaan vragen naar ervaringen van anderen, want dat zegt niets over jou en kan je enkel bezorgd maken.
Boudica, als het bij jou in de bus is ontdekt dan ben je 50+ en dat is de groep vrouwen bij wie borstkanker helaas vaker voorkomt. Hoe jonger je bent, hoe kleiner de kans dat het borstkanker is (maar dus niet nul).
Succes TO!
Maar omdat dat geen garantie is, is het goed dat je met de huisarts overlegt. In de tussentijd zou ik niet gaan vragen naar ervaringen van anderen, want dat zegt niets over jou en kan je enkel bezorgd maken.
Boudica, als het bij jou in de bus is ontdekt dan ben je 50+ en dat is de groep vrouwen bij wie borstkanker helaas vaker voorkomt. Hoe jonger je bent, hoe kleiner de kans dat het borstkanker is (maar dus niet nul).
Succes TO!
maandag 23 maart 2026 om 15:35
Gelukkig nemen meeste huisartsen het zekere voor het onzekere en sturen ze je vrij makkelijk door voor een mammografie of echo. Meestal is het onschuldig. Ik ben zelf bekend met cystes. In ene borst veel meer dan de andere en bij hormonale schommelingen zijn ze erg pijnlijk.
Sterkte met wachten, TO.
Sterkte met wachten, TO.
maandag 23 maart 2026 om 15:40
Verandering in de borst is altijd even schrikken, maar dat is voornamelijk omdat we in de maatschappij worden bestookt met enge verhalen. Elke film of serie die begint met een knobbeltje, eindigt met een begrafenis. Terwijl in deze fase de kans iets van 90% is dat het niks is, en in die overige 10% zit nog allerlei variatie.
Dus goed dat je het laat checken, maar maak je niet al te gek. Dat kan altijd nog als het wel wat blijkt te zijn.
Ter verdere geruststelling: Ik had vorig jaar ook zoiets, werd keurig doorgestuurd naar de mammografie. Kreeg daar gelijk een echo en een voor-de-zekerheid-biopt, en dat was uiteindelijk ook niks.
Dus goed dat je het laat checken, maar maak je niet al te gek. Dat kan altijd nog als het wel wat blijkt te zijn.
Ter verdere geruststelling: Ik had vorig jaar ook zoiets, werd keurig doorgestuurd naar de mammografie. Kreeg daar gelijk een echo en een voor-de-zekerheid-biopt, en dat was uiteindelijk ook niks.
maandag 23 maart 2026 om 19:58
Dit heb ik ook. Het was even schrikken de huisarts vermoedde niks bijzonders maar toch doorgestuurd voor een mammografie. In het zh is ook gelijk een echo gedaan.Sterrenstof74 schreef: ↑23-03-2026 15:35Gelukkig nemen meeste huisartsen het zekere voor het onzekere en sturen ze je vrij makkelijk door voor een mammografie of echo. Meestal is het onschuldig. Ik ben zelf bekend met cystes. In ene borst veel meer dan de andere en bij hormonale schommelingen zijn ze erg pijnlijk.
Sterkte met wachten, TO.
Ik zou gewoon even afspraak maken bij de huisarts to. Misschien kun je op thuisarts of op de officiële site voor borstkanker nog informatie vinden. Verder dan dat zou ik niet googlen.
Terug van weggeweest
dinsdag 24 maart 2026 om 20:37
Heel goed dat je een afspraak hebt, dat moet je met veranderingen in je borst ook altijd doen. En logisch dat je het spannend vindt. Wat ik al eerder zei: we zijn zo geïndoctrineerd dat bobbels in borsten iets zorgwekkends zijn (in media, in voorlichting etc). Dat is gedeeltelijk ook goed hoor, want je moet het gewoon wel laten checken. Maar de kans dat het niks is, is nog altijd veel en vele malen groter dan dat het wel wat is. Fijn dat je morgen al terecht kan!
woensdag 25 maart 2026 om 17:26
Vandaag bij de dokter geweest. De dokter voelde niks geks maar hij snapte wel wat ik voelde. Volgens protocol sturen ze mij wel door naar het ziekenhuis voor een echo. Volgende week heb ik de echo. Gelukkig wel al meer gerust gesteld. Volgende week wel nog even spannend, want je weet nooit wat ze dan wel kunnen zien.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in