Bloemkool recept gezocht

25-03-2026 17:37 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Internet staat er vol mee, maar wat is nu een lekker bloemkoolrecept voor iemand die gezond wilt eten, maar niet de doordringende smaak van bloemkool wilt proeven?

Beetje achtergrond: bloemkool is momenteel goedkoop en groot waardoor ik er minimaal drie dagen van eet. Voorheen at ik bloemkool "los" als groente bij de aardappelen en vlees, maar ik ben nu dus op zoek naar makkelijke variaties die ook smaakvol zijn. Ik ben geen makkelijke eter waardoor ik veel recepten die ik online vind niet aandurf.

Wie kan mij helpen met dit werelddilemma :facepalm:
bloemkoolsteak van Eef kookt zo
bloemkoolsoep met knoflook van jamie Oliver
Er bloemkoolrijst van maken en gebruiken in alles wat je met rijst eet.
Bloemkool niet al te gaar koken.
1 dag met aardappelen en vlees (vervanger)
2de dag met witte vis / garnalen, kokosmelk en kerrie verwarmen. Serveren met rijs
Bloemkool niet te gaar koken

Bloemkool doet het goed in een traybake

in de slowcooker met krieltjes, creme fraiche, mosterd en natuurlijk veel geraspte kaas, eventueel hamblokjes toevoegen.

Bloemkool doet het goed in Aziatisch (Indiase) curry gerechten. Samen met kikkererwten bijvoorbeeld of linzen
Ik rooster het in de oven: stronk laten zitten, bladeren er wel af halen. Bloemkool in 4 cm dikke plakken snijden, en op bakpapier leggen. Mengseltje maken van olijfolie (of andere olie), peper, zout, paprikapoeder, knoflook, wat je maar lekker vindt. Met een borsteltje de bloemkool insmeren met het mengsel. Ik doe dan de onderkant, die op het papier ligt, niet. 20-30 minuten in de oven op 180 graden, tot gaar en bruinig. Als het te donker wordt zachter zetten, bij al gaar eruit halen. Door het roosteren wordt het meer notig van smaak. Heerlijk!
aikidoka wijzigde dit bericht op 25-03-2026 18:23
0.18% gewijzigd
Zo'n hele bloemkool uit de oven! Echt superlekker.
Thai red curry en kokosmelk met daarin garnalen of kip en bloemkool ipv rijst.
Waarom zou je drie dagen lang iets gaan eten wat je niet lekker vindt?
Graftak!
aikidoka schreef:
25-03-2026 17:55
Ik rooster het in de oven: stronk laten zitten, bladeren er wel af halen. Bloemkool in 4 cm dikke plakken snijden, en op bakpapier leggen. Mengseltje maken van olijfolie (of andere olie), peper, zout, paprikapoeder, knoflook, wat me maar lekker vindt. Met een borsteltje de bloemkool insmeren met het mengsel. Ik doe dan de onderkant, die op het papier ligt, niet. 20-30 minuten in de oven op 180 graden, tot gaar en bruinig. Als het te donker wordt zachter zetten, bij al gaar eruit halen. Door het roosteren wordt het meer notig van smaak. Heerlijk!
Deze. Zalig!
Geroosterde bloemkool uit de oven/airfryer. Kruiden erop die je lekker vindt en klaar.
Bloemkoolcurry
Ovenschotel
Bloemkool quiche (met kaas, of spek, of broccoli)
Soep van maken.
Bloemkool nuggets! Heerlijk
https://www.leukerecepten.nl/recepten/k ... l-nuggets/
Ovenschotel: gehakt, ui, champignons bakken, stroganoffsaus en creme fraiche toevoegen. In ovenschotel doen, daar overheen een laagje puree van aardappel en bloemkool, en dan kaas en eventueel amandelschaafsel erover.
Tjezus, wat vals
In een curry, echt zó lekker.
Met bloemkool vervang ik de helft van de aardappelen als ik stamppot maak. Zo eet ik minder koolhydraten en meer groente, en heb ik toch de juiste verhouding groen-wit op mijn bord. De bloemkool proef ik niet eens.
Ik vind hier dingen van.
Ik doe een kaassausje over de bloemkool als ik het los als groente eet, superlekker.

En in een ovenschotel met vegetarisch gehakt, prei en aardappelschijfjes. En ook daar een kaassausje overheen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik ben dol op sticky bloemkool
Aloo Gobi, dat is Indiaas, aardappels met bloemkool, erg lekker en vegetarisch.
Bloemkool meekoken met de aardappelen en puree van maken.
Met zo'n beetje eender welk stuk vlees, maar ik verkies geruld gehakt.

Meestal kook ik het spul, stoof het aan in boter en gooi er kookroom en curry over, eventueel aangevuld met wat rozijnen.
Met aardappelen en zalmfilet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lady*Voldemort schreef:
25-03-2026 17:57
Waarom zou je drie dagen lang iets gaan eten wat je niet lekker vindt?
Omdat mijn kinderen het lekker vinden, maar er weinig van eten. 😅
Ah, ik sta net dit te maken: Indiase bloemkool-tomatensoep. Superlekker en voedzaam. Laat maar weten als je het recept wilt.
Such fun!1
En deze is to die for, maar echt supergezond nou ook weer niet. Wel erg lekker comfortfood voor een keertje:

https://www.itv.com/thismorning/article ... ama-recipe
Such fun!1
Sabeltandcavia schreef:
25-03-2026 18:43
Met bloemkool vervang ik de helft van de aardappelen als ik stamppot maak. Zo eet ik minder koolhydraten en meer groente, en heb ik toch de juiste verhouding groen-wit op mijn bord. De bloemkool proef ik niet eens.
Dit ga ik proberen.

Is de verhouding dan ongeveer 50-50?
Deze heb ik nog niet gemaakt, maar wil ik binnenkort een keer proberen, geroosterde bloemkool met walnoten: https://energiekevrouwenacademie.nl/rec ... naasappel/
Such fun!1
Sabeltandcavia schreef:
25-03-2026 18:43
Dit ga ik proberen.

Is de verhouding dan ongeveer 50-50?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven