Grote verbouwing en oversluiten - welke stappen ondernemen?

31-03-2026 13:15 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo!

Mijn vriend en ik zitten erover na te denken om ons huis volledig te verbouwen. Even wat achtergrond info:

Ik heb dit huis op mijn naam gekocht in januari 2017 dus de hypotheek staat alleen op mijn naam. Er staat nog iets van € 168.000 aan hypotheek open en de rentevastperiode verloopt in februari 2027.

De WOZ waarde van 2025 is vastgesteld op € 326.000. We zouden graag een volledige verbouwing willen doen van circa € 150.000. Andere indeling, vloerverwarming, kunststof kozijnen, dakkappellen, en het energielabel van C naar A brengen.

Ik ben 3 jaar geleden begonnen als zelfstandig ondernemer en daarom is mijn inkomen op dit moment verwaarloosbaar. Mijn vriend verdient wel goed en we willen dus de hypotheek op beide namen zetten + een verbouwingshypotheek.

We weten even niet goed waar te beginnen. We hebben een vergunningcheck bij de gemeente aangevraagd om uit te bouwen en dat duurt waarschijnlijk een paar maanden. We willen daarna met een hypotheekadviseur om de tafel maar ik zou graag nu alvast wat meer info willen over de volgorde van de stappen.

Moeten we nu al stappen ondernemen of wachten op een nieuw rentevoorstel einde dit jaar? En verder nog tips?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen! Bedankt alvast!
ambivert wijzigde dit bericht op 31-03-2026 20:32
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Er staat een fout in je OP. Gekocht in januari 2027 kan niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik jouw vriend was zou ik niet alleen willen delen in de hypotheek maar ook in het eigendom van de woning. Dat zul je bij de notaris moeten regelen dan, waarbij je wellicht ook jouw al opgebouwde overwaarde als eigen inbreng wil laten registreren.

Heb je alle offertes al binnen? Is die € 150.000 genoeg om de hele verbouwing te financieren? Heb je rekening gehouden met een flinke post 'onvoorzien' (geloof dat 15% gebruikelijk is)? Als de oorlog in het MO aanhoudt is de verwachting dat prijzen zullen stijgen, misschien handig om de voorwaarden van je offertes daarop te checken.

Wordt je woning ook dusdanig meer waard dat je een verbouwingshypotheek van € 150k kunt krijgen? Dat bedrag klinkt vrij hoog op een WOZ waarde van € 326k. Behalve voldoende inkomen moet ook je onderpand voldoende waard zijn of worden om zo'n hypotheek te kunnen krijgen.

Ik vermoed dat je huidige hypotheek een lagere rente heeft dan de nieuwe, dus ik zou die oude vooral aanhouden zolang het kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
De vraag is of je vriend op de hypotheekakte kan zonder op de eigendomsakte te staan. Overleg dit goed met hypotheekadviseur. Ga ook naar de notaris om alles goed vast te leggen, zodat bij uit elkaar gaan of overlijden ook alles goed geregeld is.

Je kunt nu naar de hypotheekadviseur, je hoeft niet te wachten tot je rentevast periode is afgelopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jellybean schreef:
31-03-2026 13:25
Als ik jouw vriend was zou ik niet alleen willen delen in de hypotheek maar ook in het eigendom van de woning. Dat zul je bij de notaris moeten regelen dan, waarbij je wellicht ook jouw al opgebouwde overwaarde als eigen inbreng wil laten registreren.

Heb je alle offertes al binnen? Is die € 150.000 genoeg om de hele verbouwing te financieren? Heb je rekening gehouden met een flinke post 'onvoorzien' (geloof dat 15% gebruikelijk is)? Als de oorlog in het MO aanhoudt is de verwachting dat prijzen zullen stijgen, misschien handig om de voorwaarden van je offertes daarop te checken.

Wordt je woning ook dusdanig meer waard dat je een verbouwingshypotheek van € 150k kunt krijgen? Dat bedrag klinkt vrij hoog op een WOZ waarde van € 326k. Behalve voldoende inkomen moet ook je onderpand voldoende waard zijn of worden om zo'n hypotheek te kunnen krijgen.

Ik vermoed dat je huidige hypotheek een lagere rente heeft dan de nieuwe, dus ik zou die oude vooral aanhouden zolang het kan.
Haar huidige hypotheek is 168.000 en de huidige waarde 326.000. Dat is al een overwaarde van ruim 150.000.
En ik mag hopen. Dat de woning door een verbouwing van 150.000 ook nog wel met minimaal 75.000 stijgt. Ik lees uitbouw, dakkapellen en energiezuiniger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
31-03-2026 13:23
Er staat een fout in je OP. Gekocht in januari 2027 kan niet kloppen.
Klopt, moest 2017 zijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet alleen niet of ik 150.000 zou willen investeren in een huis van 326.000.
Is samen een ander huis kopen geen optie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jellybean schreef:
31-03-2026 13:25
Als ik jouw vriend was zou ik niet alleen willen delen in de hypotheek maar ook in het eigendom van de woning. Dat zul je bij de notaris moeten regelen dan, waarbij je wellicht ook jouw al opgebouwde overwaarde als eigen inbreng wil laten registreren.

Heb je alle offertes al binnen? Is die € 150.000 genoeg om de hele verbouwing te financieren? Heb je rekening gehouden met een flinke post 'onvoorzien' (geloof dat 15% gebruikelijk is)? Als de oorlog in het MO aanhoudt is de verwachting dat prijzen zullen stijgen, misschien handig om de voorwaarden van je offertes daarop te checken.

Wordt je woning ook dusdanig meer waard dat je een verbouwingshypotheek van € 150k kunt krijgen? Dat bedrag klinkt vrij hoog op een WOZ waarde van € 326k. Behalve voldoende inkomen moet ook je onderpand voldoende waard zijn of worden om zo'n hypotheek te kunnen krijgen.

Ik vermoed dat je huidige hypotheek een lagere rente heeft dan de nieuwe, dus ik zou die oude vooral aanhouden zolang het kan.
Bedankt voor je inbreng. We willen dan inderdaad mijn vriend ook eigenaar maken van de woning. Moet dat geregeld worden voordat we met de hypotheek beginnen?

We hebben nog geen offertes aangevraagd. We hebben dit idee pas dit weekend bedacht en zitten nu een beetje in dubio welke stappen we eerst moeten ondernemen om de plannen duidelijk te krijgen.

De huidige rente is idd een stuk lager dan de rentes die op dit moment gelden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
31-03-2026 13:34
Haar huidige hypotheek is 168.000 en de huidige waarde 326.000. Dat is al een overwaarde van ruim 150.000.
En ik mag hopen. Dat de woning door een verbouwing van 150.000 ook nog wel met minimaal 75.000 stijgt. Ik lees uitbouw, dakkapellen en energiezuiniger.
Klopt. We willen zoveel mogelijk energiezuiniger, zeker i.v.m. alle ontwikkelingen in de wereld op dit moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
31-03-2026 13:35
Ik weet alleen niet of ik 150.000 zou willen investeren in een huis van 326.000.
Is samen een ander huis kopen geen optie?
Samen iets anders kopen is geen optie. Een goede eengezinswoning kost al gauw € 500.000 en dan met de huidige rente betaal je al snel meer dan € 1.900 hypotheek. Daar komt bij dat ik amper inkomen heb en we dus niet eens aan die € 500.000 komen.

Mijn hypotheeklast is momenteel maar € 456 per maand dus we dachten dat als we deze hele woning opnieuw verbouwen en energiezuiniger maken, dat we dan alsnog niet onder water staan en nog minder hypotheek betalen dan dat we nu een andere woning aan zouden aanschaffen.

Er staan nu 2 woningen in mijn straat in de verkoop voor € 390.000 (zonder dakkapellen en energielabel C). Als we hier volledig verbouwen wordt deze woning meer waard dan vergelijkbare woningen in de straat en sowieso hoeven we hier dan voorlopig niet weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou deze vraag aan een hypotheekadviseur vragen, en even langs de notaris hoe dit te regelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dan juist niet oversluiten. Maar een extra hypotheek nemen voor de verbouwing. En goed jouw inbreng vast laten leggen. De huidige overwaarde is voor jou.

van internet:

Stappen en opties voor mede-eigendom woning:

Notaris: Voor het overdragen van een deel van de eigendom is altijd een notariële akte nodig.

Inkopen: De toetredende partner koopt een deel van de woning tegen marktwaarde.

Hypotheek aanpassen: De hypotheek moet worden omgezet naar twee namen, waardoor beiden hoofdelijk aansprakelijk worden.

Samenlevingscontract: Leg afspraken over inbreng van eigen geld en verdeling bij uit elkaar gaan vast in een samenlevingscontract.

Kosten: Houd rekening met notariskosten, overdrachtsbelasting (indien van toepassing) en advieskosten voor de hypotheek.


Ik zou naar een hypotheekadviseur gaan.
Er komt best wat bij kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je gecheckt of je wel een vergunning nodig hebt voor de uitbouw? Anders maak je onnodig kosten voor de aanvraag.

Wij hebben 3 meter uitgebouwd en daarvoor was geen vergunning nodig. In veel gevallen mag je vergunningvrij uitbouwen tot 4 meter.
You can only succeed when there is room to fail.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik zou toch ook het scenario van samen een ander huis kopen meenemen.

Jij brengt dan al ongeveer 200.000 in (gebaseerd op die 390.000 die je noemt).
Als vriend 300.000 kan lenen, ben je er. En jouw inkomen is toch niet 0?
pelle wijzigde dit bericht op 31-03-2026 18:15
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Moest je voor de vergunning bij de gemeente niet al plannen indienen?

Mij lijkt deze volgorde logisch:
- oriënterend gesprek bank om te kijken wat de mogelijkheden zijn
- uitzoeken wat je precies wil, evt met adviseur of architect
- gesprekken aannemers / aanvragen offertes (let op dat de meeste aannemers dit jaar al geen ruimte meer hebben)
- contact bank / hypotheekadviseur
- afsluiten / oversluiten hypotheek en eigendom bij notaris (ook nadenken over dingen als scheiding, overlijden, etc)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben vorig jaar een grote verbouwing aan ons huis gehad, een opbouw dus de bestaande aanbouw hebben we opgehoogd.
We zijn eerst in gesprek gegaan met een architect, die heeft tekeningen gemaakt, daar zijn we oktober 2023 mee gestart. In december 2023 is er een vergunning aangevraagd. In januari 2024 zijn er constructieve berekeningen gemaakt. In februari 2024 hebben we offertes aangevraagd bij 3 verschillende aannemers. De aannemer die onze voorkeur had (qua prijs maar ook qua werkwijze) had een wachttijd van 9-12 maanden. Eind februari 2025 is de verbouwing begonnen, die 4 maanden duurde.
Onze offerte was 190.000 maar uiteindelijk is dit 220.000 geworden. Hou hier rekening mee.

Moest je voor de aanvraag van de vergunning geen (architect) tekeningen en (constructieve) berekeningen meesturen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat je goed adviseren over eigendomsoverdracht. Ook door de notaris. Leg ook de inleg van een ieder goed vast en wat daarmee moet gebeuren als jullie uit elkaar gaan. Gelijk ook ieder een testament voor het geval je komt te overlijden.

Laat je goed adviseren door een hypotheekadviseur. Laat je goed informeren over de verschillende opties. Dan heb je een beeld wat jullie kunnen en willen lenen. En dan is dus de vraag of hetgeen jullie willen qua verbouwing past binnen jullie budget.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vergunning lijkt me juist een van de laatste stappen. Eerst uitzoeken of het financieel en notarieel te regelen is. En dan eens wat offertes opvragen. Met dat pak aan info en een positief advies op alles zou ik een vergunning aanvragen. Straks heb je een dure vergunning en kan je er feitelijk niks mee….
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry voor de verwarring. Ik heb het niet goed vermeld. We hebben een vergunningscheck aangevraagd, dus nog geen aanvraag tot verbouwing. We hebben alleen een vergunningscheck bij de gemeente ingediend om te kijken of het überhaupt mag.

Als we bericht krijgen dat dat mag, zullen we pas de definitieve aanvraag indienen.

Ik denk dat we maar eens een informatief gesprek gaan aanvragen bij de hypotheekadviseur en eens vragen wat er überhaupt mogelijk is.

Bedankt allemaal voor het meedenken, jullie info heeft ons al op weg geholpen in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren Quote
Houd er ook rekening mee dat de hypotheek verstrekker jaarcijfers van jouw onderneming wil.
Ik weet niet of je boekhouder dat allemaal (snel) paraat heeft. Wij lopen er nu tegenaan dat we al ruim een half jaar zitten te wachten op die cijfers. Daardoor vertraagt het hele proces en kan niemand verder. Erg vermoeiend.

Ik zou er trouwens niet zomaar vanuit gaan dat je sowieso dat bedrag wel kan lenen want immers overwaarde. Er wordt ook gekeken wat een verantwoorde last is tov je inkomen, en als jij zelf nu al aangeeft dat je inkomen niet veel is, dan zou het wel eens kunnen tegenvallen wat je kan lenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
piepp schreef:
31-03-2026 20:39
Houd er ook rekening mee dat de hypotheek verstrekker jaarcijfers van jouw onderneming wil.
Ik weet niet of je boekhouder dat allemaal (snel) paraat heeft. Wij lopen er nu tegenaan dat we al ruim een half jaar zitten te wachten op die cijfers. Daardoor vertraagt het hele proces en kan niemand verder. Erg vermoeiend.
Jouw boekhouder is wel langzaam. Toen ik een paar jaar geleden snel cijfers nodig had, had onze accountant dat snel geregeld. Wij moesten ook een toekomstige prognose overleggen voor 3 jaar. Ondanks dat wij 18 jaar cijfers konden overleggen. Maar zo'n prognose is echt een wassen neus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Phlox24 schreef:
31-03-2026 21:24
Jouw boekhouder is wel langzaam. Toen ik een paar jaar geleden snel cijfers nodig had, had onze accountant dat snel geregeld. Wij moesten ook een toekomstige prognose overleggen voor 3 jaar. Ondanks dat wij 18 jaar cijfers konden overleggen. Maar zo'n prognose is echt een wassen neus.
Ja ik weet dat hij er lang over doet. En daar zijn we ook niet tevreden over. Maar hoe je het wendt of keert; we zijn hem wel nodig, je kan niet zo even naar een ander om het te regelen.
En ik hoor in mijn omgeving dat meer boekhouders er lang over doen. Dus leek me goed om to er alvast op te attenderen dat dit wellicht kan spelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga inderdaad goed in gesprek, en zorg dat je het begrijpt voor je iets tekent.

Jij hebt nu een hypotheek, maar ook een huis met flink wat overwaarde. Je kunt dus niet zomaar het huis op beide namen zetten.
Nou ja, dat kan natuurlijk wel, maar dan overhandig je vriend de helft van de overwaarde. Geen probleem als je nooit uit elkaar gaat, wel een groot probleem als je dat wel doet.
Rekenvoorbeeld:
Even afgezien van de verbouwing: jij hebt nu een hypotheek van 150, huis is 360 waard. Gaat allemaal prima, niks aan de hand. Stel dat je de hypotheek oversluit op twee namen, en het eigendom ook. Als je dan uit elkaar gaat, moet jij dus vriend uitkopen voor de helft van de woningwaarde, dus 180k. Hij lost daarmee zijn deel van de hypotheek af, heb jij nog een hypotheek over van 180k voor het uitkopen, plus 75 van de bestaande hypotheek is totaal 255. En vriend heeft geen schulden meer maar wel meer dan een ton in zijn zak. En dat allemaal nog onder voorwaarde dat je die 180k extra überhaupt kunt krijgen, want wellicht onzeker inkomen of hogere rente. Dat lijkt me niet heel wenselijk, dus je moet goed vastleggen hoeveel overwaarde jij nu meeneemt, hoe dat verrekend word in geval van relatiebreuk, en wat je met waardeschommelingen doet (is alle meerwaarde die er nu nog bijkomt wel 50/50 voor beiden, of ook meer voor jou omdat je meer inbreng? En wat als het minder waard wordt, blijft die 200.000 dan intact, of gaat dat mee in de daling?
Klinkt allemaal heel berekenend, maar het kan wel echt heel vervelend zijn als het gebeurt, want het gaat om echt veel geld.

En bv wat als vriend onverhoopt overlijdt? Als je niet getrouwd bent, is er soms een lage belastingvrijstelling en zou je in bovenstaand voorbeeld waarschijnlijk erfbelasting moeten betalen over 160k. Ook niet iets waar je op zit te wachten. En als je geen testament regelt, erven wellicht ouders of broers/zussen van vriend zijn helft, en moet je het van hen overkopen, wat ook problemen oplevert. Dus een testament is ook belangrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 3 jaar geleden begonnen als zelfstandig ondernemer en daarom is mijn inkomen op dit moment verwaarloosbaar.

3 jaar.. wow. Wanneer denk je wel voldoende te verdienen om jouw deel van de verbouwing/opgehoogde hypotheek te kunnen bekostigen? Kun je dat nog steeds als de hypotheekrenteaftrek steeds minder wordt?

En dat het huis meer waard gaat worden: daar heb je pas wat aan bij de verkoop?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
31-03-2026 22:56
Ga inderdaad goed in gesprek, en zorg dat je het begrijpt voor je iets tekent.

Jij hebt nu een hypotheek, maar ook een huis met flink wat overwaarde. Je kunt dus niet zomaar het huis op beide namen zetten.
Nou ja, dat kan natuurlijk wel, maar dan overhandig je vriend de helft van de overwaarde. Geen probleem als je nooit uit elkaar gaat, wel een groot probleem als je dat wel doet.
Bij zo'n schenking komt de Belastingdienst z'n handje waarschijnlijk ophouden.

En v.w.b. de rest van je verhaal: ik heb een vriendin en 2 kennissen die met een dergelijke constructie in de problemen zijn gekomen. Al jaren een eigen huis met lage hypotheek en flinke overwaarde, samenwonen, 2e hypotheek samen voor grote verbouwing (en daarmee eigendom op 2 namen), relatie houdt toch geen stand, uitkopen ex-partner lukt niet omdat de hypotheek te hoog is geworden, verplicht moeten verkopen maar helaas in de huidige markt geen huis meer kunnen kopen.

Wil je dat risico nemen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven