Solliciteren en tijdig melden?
dinsdag 31 maart 2026 om 19:46
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien, want ik zit hier een beetje mee.
Ik heb recent een nieuwe baan gevonden en mijn huidige baan opgezegd. In mijn huidige werkplek is al langere tijd sprake van onderbezetting, maar er worden geen vacatures uitgezet door management vanwege kosten. In plaats daarvan wordt er vooral via social media geworven.
Gevolg is dat de werkdruk hoog blijft en het team structureel onderbezet is.
Ik merkte dat ik hier steeds minder voldoening uit haalde (o.a. werkdruk en weinig waardering) en ben daarom gaan kijken naar iets anders. Uiteindelijk heb ik vrij snel een nieuwe baan gevonden en een contract getekend.
Toen ik dit bij mijn werkgever aangaf, boden ze ineens aan om mijn salaris te verhogen om me te behouden. Ik heb toch besloten om door te gaan met mijn nieuwe baan en heb opgezegd.
Nu krijg ik van mijn managers terug dat ze het niet netjes vinden dat ik niet eerder heb verteld dat ik aan het solliciteren was (ik heb dit pas gezegd nadat ik iets nieuws had getekend). Hun argument is dat ze dan eerder een vacature hadden kunnen uitzetten en iemand hadden kunnen vinden.
Zij zeggen ook dat vervanging binnen 1 maand niet haalbaar is.
Ik vind het zelf lastig: ik voelde niet dat ik al tijdens het sollicitatieproces dit moest delen, omdat dat ook onzeker is en ik niet zeker wist of ik überhaupt iets anders zou vinden. Ook twee collega’s waren niet blij dat ik niets had gezegd.
Mijn vraag:
Wat is hierin normaal? Verwacht je dat je tijdens solliciteren je werkgever al informeert, of is het logisch om dit pas te zeggen als je iets nieuws hebt?
Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien, want ik zit hier een beetje mee.
Ik heb recent een nieuwe baan gevonden en mijn huidige baan opgezegd. In mijn huidige werkplek is al langere tijd sprake van onderbezetting, maar er worden geen vacatures uitgezet door management vanwege kosten. In plaats daarvan wordt er vooral via social media geworven.
Gevolg is dat de werkdruk hoog blijft en het team structureel onderbezet is.
Ik merkte dat ik hier steeds minder voldoening uit haalde (o.a. werkdruk en weinig waardering) en ben daarom gaan kijken naar iets anders. Uiteindelijk heb ik vrij snel een nieuwe baan gevonden en een contract getekend.
Toen ik dit bij mijn werkgever aangaf, boden ze ineens aan om mijn salaris te verhogen om me te behouden. Ik heb toch besloten om door te gaan met mijn nieuwe baan en heb opgezegd.
Nu krijg ik van mijn managers terug dat ze het niet netjes vinden dat ik niet eerder heb verteld dat ik aan het solliciteren was (ik heb dit pas gezegd nadat ik iets nieuws had getekend). Hun argument is dat ze dan eerder een vacature hadden kunnen uitzetten en iemand hadden kunnen vinden.
Zij zeggen ook dat vervanging binnen 1 maand niet haalbaar is.
Ik vind het zelf lastig: ik voelde niet dat ik al tijdens het sollicitatieproces dit moest delen, omdat dat ook onzeker is en ik niet zeker wist of ik überhaupt iets anders zou vinden. Ook twee collega’s waren niet blij dat ik niets had gezegd.
Mijn vraag:
Wat is hierin normaal? Verwacht je dat je tijdens solliciteren je werkgever al informeert, of is het logisch om dit pas te zeggen als je iets nieuws hebt?
monchou-cherry wijzigde dit bericht op 31-03-2026 19:49
0.40% gewijzigd
woensdag 1 april 2026 om 10:03
Dank je wel voor de geruststellende woordenDG2015 schreef: ↑01-04-2026 09:59Je had alleen maar langer in zo'n rotsfeer gezeten als je eerder had aangegeven dat je van plan was om te solliciteren. En stel nu dat je het had aangegeven en niet was aangenomen op de nieuwe werkplek? Dan was dit je nagedragen terwijl je daar gewoon nog elke dag naartoe moest ...
Je hebt het helemaal goed aangepakt, zoals ieder weldenkend mens zou doen. Ik hoop dat je nieuwe werkplek beter is! Succes met je nieuwe baan.
woensdag 1 april 2026 om 10:19
Weet je wat er gebeurt als jij dit 6 maanden geleden had gedeeld?
Iemand anders zag de bui al hangen, ging óók solliciteren en kondigt nog vóór jou aan dat-ie wat anders gevonden heeft. Toedeledokie allemaal.
Zij weten dat er onderbezetting is.
Ze weten dat ze mensen overbelasten, dus dat geeft een grotere kans dat er iemand uitvalt of vertrekt.
En werven is ook een kwestie van goed betalen én te accepteren dat mensen in de rol moeten komen.
Iemand anders zag de bui al hangen, ging óók solliciteren en kondigt nog vóór jou aan dat-ie wat anders gevonden heeft. Toedeledokie allemaal.
Zij weten dat er onderbezetting is.
Ze weten dat ze mensen overbelasten, dus dat geeft een grotere kans dat er iemand uitvalt of vertrekt.
En werven is ook een kwestie van goed betalen én te accepteren dat mensen in de rol moeten komen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
woensdag 1 april 2026 om 10:24
Van wie had dat gemoeten? En als je het eerder had aangegeven, bijvoorbeeld drie weken geleden, dan waren ze nu wel vrolijk? Lijkt me onwaarschijnlijk.Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 09:38Dat heb ik gedaan, op een nette manier althans haha. En toen werd aangegeven dat ik het eerlijk had moeten zeggen dat ik zoekende was, omdat het team nu half uit elkaar valt en er veel verantwoordelijkheid bij hun komt te liggen en ze op korte termijn geen vervanger zullen vinden.
Jij denkt aan jezelf, maar zij ook. Dat ze zo doen is omdat ze het vervelend vinden voor zichzelf. En dat mag. Maar als ze jou daarmee lastigvallen, maken ze het enkel aantrekkelijk voor jou om nu al de boel de boel te laten.
"Niet tof, Els, dat je zo kribbig blijft doen. Ik weet dat de werkdruk hoog is. Dat is precies de reden dat ik een leukere plek heb gezocht. En jij weet net zo goed als ik dat dat komt omdat er vacatures open worden gelaten. Het is onredelijk om dat nu op mij af te schuiven."
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 1 april 2026 om 10:55
Prima, mooi op tijd. En als ze dat te kort vinden moeten ze wat aan de opzegtermijn doen.Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 09:50Dit heb ik gedaan. Alhoewel ik vrijwel aan het einde van de maand heb opgezegd, namelijk de 27e. Ik had toen pas het contract en kon dus ook niet eerder, aan het begin van de maand, al opzeggen. Ik werk uiteraard wel een maand uit.
Everything is possible for the one who believes.
woensdag 1 april 2026 om 12:21
Het is heel normaal dat mensen tot zo'n beetje de laatst mogelijke dag wachten. Minder gezeur.Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 09:50Dit heb ik gedaan. Alhoewel ik vrijwel aan het einde van de maand heb opgezegd, namelijk de 27e. Ik had toen pas het contract en kon dus ook niet eerder, aan het begin van de maand, al opzeggen. Ik werk uiteraard wel een maand uit.
Ik heb het 1x een week eerder gedaan omdat ik in de maand erna 3 weken vrij was. Dit was al een paar maanden eerder goedgekeurd. Had ik nog 2 weken om alles over te dragen, dat vond ik al heel sympathiek van mezelf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 1 april 2026 om 15:47
Net telefoon gehad van mijn huidige manager en werkgever. Ze zijn kwaad en vinden het niet netjes dat ik last minute opzeg. Ze geven aan dat het leek alsof ik aan het rondkijken en oriënteren was, maar niet aan het solliciteren was en dat het contract al bijna rond was. Ze vinden het allesbehalve netjes dat ik niet op voorhand heb aangegeven dat ik wilde solliciteren.dianaf schreef: ↑01-04-2026 12:21Het is heel normaal dat mensen tot zo'n beetje de laatst mogelijke dag wachten. Minder gezeur.
Ik heb het 1x een week eerder gedaan omdat ik in de maand erna 3 weken vrij was. Dit was al een paar maanden eerder goedgekeurd. Had ik nog 2 weken om alles over te dragen, dat vond ik al heel sympathiek van mezelf.![]()
woensdag 1 april 2026 om 15:53
Waar stond dat jij dat vooraf had moeten melden? Op welk artikel in jouw contract of in de CAO doelen ze?Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 15:47Net telefoon gehad van mijn huidige manager en werkgever. Ze zijn kwaad en vinden het niet netjes dat ik last minute opzeg. Ze geven aan dat het leek alsof ik aan het rondkijken en oriënteren was, maar niet aan het solliciteren was en dat het contract al bijna rond was. Ze vinden het allesbehalve netjes dat ik niet op voorhand heb aangegeven dat ik wilde solliciteren.
Lees: ik vraag me af wat dit gekattekop ze brengt. Ze hebben niks te eisen en niks te verwijten. Ze gedragen zich bijzonder vreemd. Ik zou hier zo geen zin in hebben en me ziekmelden.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 1 april 2026 om 15:53
Die zijn gek! Koekoek!Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 15:47Net telefoon gehad van mijn huidige manager en werkgever. Ze zijn kwaad en vinden het niet netjes dat ik last minute opzeg. Ze geven aan dat het leek alsof ik aan het rondkijken en oriënteren was, maar niet aan het solliciteren was en dat het contract al bijna rond was. Ze vinden het allesbehalve netjes dat ik niet op voorhand heb aangegeven dat ik wilde solliciteren.
Gewoon zeggen dat je je aan de opzegtermijn zoals contract houdt en in die periode je best doet het netjes over te dragen.
woensdag 1 april 2026 om 16:01
Staat exact nergens. Ik heb mij netjes aan de opzegtermijn gehouden en dat is het. Nouja, altijd fijn daar gewerkt. Hele fijne tijd gehad jarenlang, maar dit eindigt plots wel heel bitterzoet. Wat kun je je vergissen in mensen..WoonWens schreef: ↑01-04-2026 15:53Waar stond dat jij dat vooraf had moeten melden? Op welk artikel in jouw contract of in de CAO doelen ze?
Lees: ik vraag me af wat dit gekattekop ze brengt. Ze hebben niks te eisen en niks te verwijten. Ze gedragen zich bijzonder vreemd. Ik zou hier zo geen zin in hebben en me ziekmelden.
woensdag 1 april 2026 om 16:03
Wat een clowns. Je hebt gewoon gedaan wat (volgens mij) bijna iedereen doet die op zoek gaat naar een nieuwe baan. Wel even extra bevestiging dit dat het goed is dat je een andere werkgever hebt gevonden. Ze willen je gewoon een schuldgevoel aanpraten, laat ze lekker in hun sop gaarkoken.Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 15:47Net telefoon gehad van mijn huidige manager en werkgever. Ze zijn kwaad en vinden het niet netjes dat ik last minute opzeg. Ze geven aan dat het leek alsof ik aan het rondkijken en oriënteren was, maar niet aan het solliciteren was en dat het contract al bijna rond was. Ze vinden het allesbehalve netjes dat ik niet op voorhand heb aangegeven dat ik wilde solliciteren.
Ik snap hun redenering ook niet. Ze hebben eerder ook geen moeite gedaan om extra personeel aan te nemen, hoe hadden ze dit dan anders willen doen? Dat bijvoorbeeld jij aangeeft te gaan solliciteren elders en dat dat enkele maanden duurt. Dan hadden zij een paar sollicitanten misschien een paar maanden ‘zoet’ moeten houden? ‘MC is nog niet aan een andere baan geraakt, dus ik kan je geen contract bieden nu, maar misschien wel over een paar maanden?’ Daar zitten de meeste sollicitanten toch ook niet op te wachten? Dus dan hadden ze alsnog moeten wachten op het moment dat jij je contract bij nieuwe werkgever hebt.
Where is my mind?
woensdag 1 april 2026 om 16:06
Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 15:47Net telefoon gehad van mijn huidige manager en werkgever. Ze zijn kwaad en vinden het niet netjes dat ik last minute opzeg. Ze geven aan dat het leek alsof ik aan het rondkijken en oriënteren was, maar niet aan het solliciteren was en dat het contract al bijna rond was. Ze vinden het allesbehalve netjes dat ik niet op voorhand heb aangegeven dat ik wilde solliciteren.
Wat zij nu doen is allesbehalve netjes!
En zij denken dat ze je overhalen om toch te blijven met dit gedrag? Wat heeft het voor zin ook zeg?
Wat ga je nu doen?
woensdag 1 april 2026 om 16:07
woensdag 1 april 2026 om 16:26
woensdag 1 april 2026 om 16:28
Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand vertelde dat hij aan het solliciteren was en ik ben best oud.Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 15:47Net telefoon gehad van mijn huidige manager en werkgever. Ze zijn kwaad en vinden het niet netjes dat ik last minute opzeg. Ze geven aan dat het leek alsof ik aan het rondkijken en oriënteren was, maar niet aan het solliciteren was en dat het contract al bijna rond was. Ze vinden het allesbehalve netjes dat ik niet op voorhand heb aangegeven dat ik wilde solliciteren.
"Last minute" is ook gezeur natuurlijk, het is niet alsof je al vier weken met een getekend contract zat.
woensdag 1 april 2026 om 16:31
Dat hoop ik inderdaad ook. Maar soms kunnen ze je zo'n schuldgevoel aanpraten dat je ineens sprongen gaat maken die jezelf niks brengen!
woensdag 1 april 2026 om 16:42
Heel goed! Ze zijn jouw energie ook niet waard. Heel blij voor je dat je weggaat. Ze laten nu hun ware aard zien. Ken je die ook. Alleen maar een bevestiging dat je de beste keuze hebt gemaakt.Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 16:26Ik had er geen energie meer voor. Ik heb alleen gezegd dat er snel knopen gehakt moesten worden en dat het ontzettend snel is gegaan. En meer energie had ik er verder niet meer voor.
En door.
woensdag 1 april 2026 om 17:18
Schandalig!Monchou-cherry schreef: ↑01-04-2026 15:47Net telefoon gehad van mijn huidige manager en werkgever. Ze zijn kwaad en vinden het niet netjes dat ik last minute opzeg. Ze geven aan dat het leek alsof ik aan het rondkijken en oriënteren was, maar niet aan het solliciteren was en dat het contract al bijna rond was. Ze vinden het allesbehalve netjes dat ik niet op voorhand heb aangegeven dat ik wilde solliciteren.
woensdag 1 april 2026 om 17:50
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in