Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
woensdag 1 april 2026 om 21:05
Voorrang op afslaand verkeer van diezelfde weg.
Niet op een auto uit de zijstraat die je oversteekt.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 1 april 2026 om 21:05
Bij tongpunt r denk ik aan een rollende r, waarbij je tong fibreert. Vooral iets Noord Hollands volgens mij. Bij polygoon klinkt het meer achter in de tong. Een beetje als een Limburgse r, zoals ik als 5 jarige vers uit Limburg mijn Leidse vriendje Magtin noemde, ipv Martin. Leiden heeft naar eigen zeggen ook een rollende r maar dat is toch anders, meer een Amerikaanse R.
Ik zit ook steeds hardop te testen hoe de g in gechoogeld anders klinkt dan de ch. Kom er niet echt uit, ben te lang weg uit het Limburgse. Ergens voel ik als ik mijn best doe dat die ch meer achter in de keel zit dan de g.
Ergenissen vind ik dit allerminst trouwens.
majadeb wijzigde dit bericht op 02-04-2026 12:12
0.55% gewijzigd
woensdag 1 april 2026 om 21:10
SirDidymus schreef: ↑01-04-2026 21:05Aahhh op die manier... ja die redenatie gaat serieus echt best vaak zo hoor, dan zouden er heul veul domme mensen zijn.![]()
Maar snap de denkfout wel, als je alleen vanuit je eigen positie redeneert.
woensdag 1 april 2026 om 21:16
Zo ben ik een keer keihard door een brommer aangereden die meende voorrang te hebben vanuit een uitrit, terwijl ik op een lange doorlopende straat/fietspad reed. "Ik kwam g@€%!(***!!! Van rechts voor jou!" Kreeg ik naar mijn hoofd.
majadeb wijzigde dit bericht op 02-04-2026 21:02
1.00% gewijzigd
woensdag 1 april 2026 om 21:26
Ik ook.
Overigens verbaast deze discussie me nogal: ik heb geleerd dat je geen voorrang hebt, maar dat je het krijgt.
Dus ook al heb je volgens de regels voorrang, dan nog moet je er rekening mee houden dat de ander het niet geeft (uit onwetendheid, of uit hufterigheid).
woensdag 1 april 2026 om 23:15
Ik zag bij de Aldi leuke nep lego bouwsetjes en die zagen er wel leuk uit. Heb die met Papegaai gekocht. Alleen de instructies.. Verschrikkelijk! Tot stap 9 kan ik het nog volgen en maar dan wordt het onduidelijk en slaan ze naar mijn idee hele stappen over. Heb het nu al 3x afgebroken maar snap er nog steeds niks van. Is een bouwset voor 6+, nou als ik er al niet uit kom hoe moet een 6 jarige het dan wel snappen.
Ben blij dat ik niet ook die bosjes bloemen heb gekocht.
donderdag 2 april 2026 om 07:58
Dat bedoel ik niet. Maar ch zoals in lach, chloor, nicht enz.
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 2 april 2026 om 08:01
Nee hoor. Je zou die als S-ch moeten uitspreken.
Waarbij je ch van achter in je mond vormt.
Bij s-g vorm je de g voor in de mond.
Hierdoor krijgt alles dezelfde harde klank.
donderdag 2 april 2026 om 08:08
6 jaar.... zolang ben je er gemiddeld mee bezig voordat je het af hebt.Graze schreef: ↑01-04-2026 23:15Ik zag bij de Aldi leuke nep lego bouwsetjes en die zagen er wel leuk uit. Heb die met Papegaai gekocht. Alleen de instructies.. Verschrikkelijk! Tot stap 9 kan ik het nog volgen en maar dan wordt het onduidelijk en slaan ze naar mijn idee hele stappen over. Heb het nu al 3x afgebroken maar snap er nog steeds niks van. Is een bouwset voor 6+, nou als ik er al niet uit kom hoe moet een 6 jarige het dan wel snappen.
donderdag 2 april 2026 om 08:21
Ook maar net gedaan, dat lachen en geit. Als ik goed mijn best doe lijk ik met de g van geit makkelijker de overstap naar een keel-r te kunnen maken dan met de ch van lachen. Alsof de r bij de g direct na de g ligt ('grommen'), en ik bij de ch ('chroom') voor de r terug/achteruit moet in mijn keel.
Lachen joh.
donderdag 2 april 2026 om 08:29
Dan krijg je een zachte g.
donderdag 2 april 2026 om 09:01
Nog eentje:
Als je iets afrekent in een winkel met je pinpas die je tegen dat kastje aan moet houden en je ziet het bedrag niet. En ze draaien niet uit zichzelf even dat kastje om te laten zien dat het bedrag overeen komt met wat ze net gezegd hebben...
Ik heb namelijk één keer meegemaakt dat het niet klopte. Toen was dat bedrag op het pinkastje wel gewoon voor mij zichtbaar dus zag ik meteen dat ik voor mijn wijntje 3500 euro moest afrekenen ofzo. Komma verkeerd gezet door de bejaarde vrijwilliger in een theatercafeetje, ik zei: dat is wel een heel duur wijntje.
Maar dat zag ik dus meteen zelf on het pinapparaat. Heel vaak moet je gewoon maar je pinpas ertegen aan houden en erop vertrouwen wat zij hebben ingevoerd.
Als je iets afrekent in een winkel met je pinpas die je tegen dat kastje aan moet houden en je ziet het bedrag niet. En ze draaien niet uit zichzelf even dat kastje om te laten zien dat het bedrag overeen komt met wat ze net gezegd hebben...
Ik heb namelijk één keer meegemaakt dat het niet klopte. Toen was dat bedrag op het pinkastje wel gewoon voor mij zichtbaar dus zag ik meteen dat ik voor mijn wijntje 3500 euro moest afrekenen ofzo. Komma verkeerd gezet door de bejaarde vrijwilliger in een theatercafeetje, ik zei: dat is wel een heel duur wijntje.
Maar dat zag ik dus meteen zelf on het pinapparaat. Heel vaak moet je gewoon maar je pinpas ertegen aan houden en erop vertrouwen wat zij hebben ingevoerd.
donderdag 2 april 2026 om 09:15
donderdag 2 april 2026 om 09:27
Heel ergerlijk.cognac schreef: ↑02-04-2026 09:01Nog eentje:
Ik heb namelijk één keer meegemaakt dat het niet klopte. Toen was dat bedrag op het pinkastje wel gewoon voor mij zichtbaar dus zag ik meteen dat ik voor mijn wijntje 3500 euro moest afrekenen ofzo. Komma verkeerd gezet door de bejaarde vrijwilliger in een theatercafeetje, ik zei: dat is wel een heel duur wijntje.![]()
Als je in een rolstoel zit kan je het zelden zien, als je er al bij kan. Die apparaten zitten of vast, of het personeel boeit het niet dat je er niet bij kan.
Everything is possible for the one who believes.
donderdag 2 april 2026 om 09:40
Ja, dat begrijp ik. En helaas is dat steeds meer norm.
Dat vindt ik jammer.
Niet dat jij er wat aan kunt doen hoor.
Net zoals het verschil in klank tussen ei en ij. Zoals in ijs, waarin het vloeiend loopt, of in eis, waar het meer als e-i-j klinkt.
Ik vindt de nederlandse taal sowieso achterhaald.
Waarom maken we verschil in letters als ze toch hetzelfde worden uitgesproken?
Waarom spreken we woorden anders uit (zoals b.v. politie, geen s te lezen).
D en T gaan ook steeds meer op elkaar lijken.
donderdag 2 april 2026 om 09:48
Dat vind ik dan weer jammerthanx schreef: ↑02-04-2026 09:40Ja, dat begrijp ik. En helaas is dat steeds meer norm.
Dat vindt ik jammer.
Net zoals het verschil in klank tussen ei en ij. Zoals in ijs, waarin het vloeiend loopt, of in eis, waar het meer als e-i-j klinkt.
Terugkomend op de ch en g, ik heb nog nooit verschil gehoord en heb ook nooit op school geleerd dat het anders uitgesproken dient te worden.
Ergo; ik heb juist geleerd dat ch in sommige gevallen als g uitgesproken wordt.
Jankerd
donderdag 2 april 2026 om 09:58
Daarom schrijven steeds meer mensen ze liefst allebei.thanx schreef: ↑02-04-2026 09:40Ja, dat begrijp ik. En helaas is dat steeds meer norm.
Dat vindt ik jammer.
donderdag 2 april 2026 om 10:04
Ja, ik ook. En in andere gevallen als sj.
donderdag 2 april 2026 om 11:50
Dat verschil in uitspraak tussen ei en ij was er misschien ooit, maar dat is allang niet meer zo. Leiden en lijden worden toch echt op exact op dezelfde manier uitgesproken.thanx schreef: ↑02-04-2026 09:40Ja, dat begrijp ik. En helaas is dat steeds meer norm.
Dat vindt ik jammer.
En achterhaald? Het maakt in ieder geval op schrift nogal uit of je leiden of lijden opschrijft. Of zei of zij. In een gesprek met iemand kun je eventueel nog om opheldering vragen. Op schrift moet dat gewoon duidelijk zijn.
donderdag 2 april 2026 om 12:28
Ik heb de indruk dat mensen die Nederlands niet als eerste taal hebben veel meer hun best doen om f en v anders uit te spreken, of s en z.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in