Na een hartstilstand
donderdag 2 april 2026 om 13:10
Is je leven erg veranderd nadat je partner een hartstilstand heeft gehad? Zijn jullie gezonder gaan leven, ben je snel weer terug bij hoe je leven er voor was. Is zijn of haar persoonlijkheid veranderd door complicaties tijdens herstel of door de reanimatie.
Wij zijn tot nog toe in gelukkige omstandigheden dat het herstel voorspoedig gaat, maar wat is het een voor beiden traumatische ervaring zeg...
Wij zijn tot nog toe in gelukkige omstandigheden dat het herstel voorspoedig gaat, maar wat is het een voor beiden traumatische ervaring zeg...
vrijdag 3 april 2026 om 13:43
Meerdere keren randje dood, wat heftig groenebroek. Eén van de eerste dingen die ik me af vroeg dat hij alles weer een beetje begreep, was of hij "het licht" ook had gezien. Volgens mij was hij wel degelijk even dood.
Voor nu vind ik vooral de etiquette er een beetje af, echt zijn hart op zijn tong, niet altijd even netjes voor een ander...
Voor nu vind ik vooral de etiquette er een beetje af, echt zijn hart op zijn tong, niet altijd even netjes voor een ander...
vrijdag 3 april 2026 om 14:15
Mijn man is altijd al heel direct.
Vlak na alle spannende momenten was hij soms wel wat scherper/ongenuanceerder. Dat kwam dan vaak door medicatie, verwerken van alles, nawerking narcose enz. Na een aantal weken werd hij dan wel weer zichzelf.
Bij jou man zal waarschijnlijk angst momenteel ook wel heel erg op de voorgrond staan. Bang wat er aan de hand is, dat het opnieuw kan gebeuren. Hij is met zijn neus op de feiten gedrukt dat het leven hier op aarde zo afgelopen kan zijn. Dat verwerken en een plek geven heeft tijd nodig.
Hopelijk wordt jouw man na verloop van tijd ook weer hoe hij was!
Verschil bij ons, na alles wat we hebben meegemaakt (en de wetenschap dat een donor hart ook gemiddeld genomen maar tussen de 10-15 jaar meegaat) is dat nu genieten op de voorgrond staat. Dus kiezen tussen verjaardag kennis, of samen mooie motorroute rijden, dan is de keus snel gemaakt. Vaak niet het sociaal wenselijke, maar voor ons wel het beste.
Om die keuze te maken is het vaak de vraag:
Vind ik dat ik iets moet doen, of wil ik het doen?
Vind het bijzonder dat je gelijk denkt aan 'het licht'. Daar was ik helemaal niet mee bezig. Ik stond in de overlevingsstand en was alleen maar intens blij dat man het had overleeft. Man zei opgegeven moment na aantal weken uit zichzelf een keer dat hij geen licht of geen bekenden had gezien. Misschien dat het voor mij/ons ook niet zo belangrijk was, omdat we allebei geloven in leven na de dood. Ik omdat ik Christen ben, man is dat niet per se, maar gelooft wel dat er meer is.
Geef het allemaal tijd. Alles is nu nog heel vers. Moet simpelweg verwerkt worden en een plek in jullie leven krijgen.
Vlak na alle spannende momenten was hij soms wel wat scherper/ongenuanceerder. Dat kwam dan vaak door medicatie, verwerken van alles, nawerking narcose enz. Na een aantal weken werd hij dan wel weer zichzelf.
Bij jou man zal waarschijnlijk angst momenteel ook wel heel erg op de voorgrond staan. Bang wat er aan de hand is, dat het opnieuw kan gebeuren. Hij is met zijn neus op de feiten gedrukt dat het leven hier op aarde zo afgelopen kan zijn. Dat verwerken en een plek geven heeft tijd nodig.
Hopelijk wordt jouw man na verloop van tijd ook weer hoe hij was!
Verschil bij ons, na alles wat we hebben meegemaakt (en de wetenschap dat een donor hart ook gemiddeld genomen maar tussen de 10-15 jaar meegaat) is dat nu genieten op de voorgrond staat. Dus kiezen tussen verjaardag kennis, of samen mooie motorroute rijden, dan is de keus snel gemaakt. Vaak niet het sociaal wenselijke, maar voor ons wel het beste.
Om die keuze te maken is het vaak de vraag:
Vind ik dat ik iets moet doen, of wil ik het doen?
Vind het bijzonder dat je gelijk denkt aan 'het licht'. Daar was ik helemaal niet mee bezig. Ik stond in de overlevingsstand en was alleen maar intens blij dat man het had overleeft. Man zei opgegeven moment na aantal weken uit zichzelf een keer dat hij geen licht of geen bekenden had gezien. Misschien dat het voor mij/ons ook niet zo belangrijk was, omdat we allebei geloven in leven na de dood. Ik omdat ik Christen ben, man is dat niet per se, maar gelooft wel dat er meer is.
Geef het allemaal tijd. Alles is nu nog heel vers. Moet simpelweg verwerkt worden en een plek in jullie leven krijgen.
vrijdag 3 april 2026 om 14:28
Wij zijn niet gelovig. En ik vroeg het op dat moment meer als geintje, zwarte humor is ons dan weer niet vreemd...hij was nog niet zo lang met pensioen, had vakantie met vrienden gepland staan, die ging niet door ivm het gedoe in het Oosten, moet er niet aan denken dat het daar gebeurt zou zijn, dan was hij er hoogstwaarschijnlijk echt niet meer...
vrijdag 3 april 2026 om 15:07
Ik denk dat je hartstilstand bedoelt? Een hartaanval is volgens mij een hartinfarct.DingDong schreef: ↑03-04-2026 13:04Het vervelende van een hartaanval is dat je hersenen tijdelijk geen zuurstof krijgen en wat de gevolgen daar van zijn is moeilijk in te schatten. Hoe langer je hersenen geen zuurstof krijgen, des te groter is de schade en dus vaak ook de "gedragsproblemen". Sterkte, je hebt elkaar nog en je kan ook nog hulp inschakelen als blijkt dat jullie toch tegen problemen aanlopen.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
vrijdag 3 april 2026 om 15:13
Nee daar moet je inderdaad niet aan denken.McSnack1963 schreef: ↑03-04-2026 14:28Wij zijn niet gelovig. En ik vroeg het op dat moment meer als geintje, zwarte humor is ons dan weer niet vreemd...hij was nog niet zo lang met pensioen, had vakantie met vrienden gepland staan, die ging niet door ivm het gedoe in het Oosten, moet er niet aan denken dat het daar gebeurt zou zijn, dan was hij er hoogstwaarschijnlijk echt niet meer...
Mijn man had het ook niet overleefd als hij het een kwartier eerder had gekregen. Toen was hij helemaal alleen, nu waren zijn collega's erbij die direct gehandeld hebben.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
vrijdag 17 april 2026 om 10:33
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in