Kennismaken voordat je solliciteert
vrijdag 3 april 2026 om 02:11
Hallo mensen,
Ik heb een vacature gezien waar ik meteen erg blij van werd.
Dit omdat het volledig resoneert met wie ik ben en waar ik me fijn bij voel.
Het gaat om een representatieve en dienstverlenende functie.
Ik hoor ook regelmatig dat mensen vinden dat zoiets echt bij me zou passen.
Mensen vragen me ook weleens waarom ik zo’n baan niet ga zoeken.
Maar hoe overtuigend het voor mijzelf en mijn omgeving ook is dat deze baan bij mij past, dit komt helaas niet duidelijk naar voren in mijn cv.
-Ik heb jaren geleden wel een korte opleiding en wat werkervaring opgedaan in die richting, maar dat is toch echt te lang geleden om daar nu nog naar te refereren in mijn motivatie-
En dat is toch wat ze, samen met je motivatie, als eerste zien als je solliciteert. Natuurlijk heb ik dit met vriendinnen/bekenden, en een tijd terug ook eens met een jobcoach besproken. Los van elkaar zegt iedereen hetzelfde: dat ik het van mijn voorkomen moet hebben, en ze me dus echt moeten zien.
Een mooi compliment natuurlijk, en ook een hele goeie tip.
Nu heeft de werkgever waar ik wil solliciteren in algemene zin op hun website staan dat als je vragen hebt je gerust een afspraak met ze kunt maken om ze te stellen.
Dit zou, gezien mijn situatie, natuurlijk fantastisch zijn.
Alleen nu weet ik niet hoe ik dit het best kan aanpakken.
Eerst officieel solliciteren en dan de afspraak maken?
Of eerst de afspraak maken zodat we fysiek kennis kunnen maken voordat ik officieel ga solliciteren?
Hebben jullie tips voor me om dit goed aan te pakken?
Ik heb een vacature gezien waar ik meteen erg blij van werd.
Dit omdat het volledig resoneert met wie ik ben en waar ik me fijn bij voel.
Het gaat om een representatieve en dienstverlenende functie.
Ik hoor ook regelmatig dat mensen vinden dat zoiets echt bij me zou passen.
Mensen vragen me ook weleens waarom ik zo’n baan niet ga zoeken.
Maar hoe overtuigend het voor mijzelf en mijn omgeving ook is dat deze baan bij mij past, dit komt helaas niet duidelijk naar voren in mijn cv.
-Ik heb jaren geleden wel een korte opleiding en wat werkervaring opgedaan in die richting, maar dat is toch echt te lang geleden om daar nu nog naar te refereren in mijn motivatie-
En dat is toch wat ze, samen met je motivatie, als eerste zien als je solliciteert. Natuurlijk heb ik dit met vriendinnen/bekenden, en een tijd terug ook eens met een jobcoach besproken. Los van elkaar zegt iedereen hetzelfde: dat ik het van mijn voorkomen moet hebben, en ze me dus echt moeten zien.
Een mooi compliment natuurlijk, en ook een hele goeie tip.
Nu heeft de werkgever waar ik wil solliciteren in algemene zin op hun website staan dat als je vragen hebt je gerust een afspraak met ze kunt maken om ze te stellen.
Dit zou, gezien mijn situatie, natuurlijk fantastisch zijn.
Alleen nu weet ik niet hoe ik dit het best kan aanpakken.
Eerst officieel solliciteren en dan de afspraak maken?
Of eerst de afspraak maken zodat we fysiek kennis kunnen maken voordat ik officieel ga solliciteren?
Hebben jullie tips voor me om dit goed aan te pakken?
vrijdag 3 april 2026 om 08:16
vrijdag 3 april 2026 om 08:35
vrijdag 3 april 2026 om 09:08
Ik heb dit ook eens gedaan. Sterker nog, ik werd zelfs (via netwerk) uitgenodigd om kennis te komen maken én om een dagdeel mee te lopen. Dit dus voor de vacature officieel werd uitgezet en ik gesolliciteerd had. Niet kennisgemaakt met de sollicitatiecommissie trouwens. Maar ik was vervolgens toch wel in schok dat ik het niet was geworden.
vrijdag 3 april 2026 om 10:59
vrijdag 3 april 2026 om 12:26
Zeker eerst even contact leggen! Of het tot een fysieke ontmoeting komt, is de vraag, maar een belletje helpt ook al zeker. Je kan inhoudelijke vragen stellen en daarna aangeven dat je zal solliciteren. Dat ze je stem gehoord hebben en je een goed gesprek hield met nuttige vragen kan je een streepje voor geven. Geen garantie voor een uitnodiging, maar het maakt de kans wél groter omdat je zo je betrokkenheid en eventuele kennis al hebt laten zien.
Je kan vragen hoe ze je inschatten ivm je ervaring langer geleden, maar aan de andere kant: wat boeit dat? Als je gemotiveerd bent en goed uit kan leggen/inschatten waarom deze baan je past aan de lijn en in je brief, helpt dat ook. Je hebt trouwens vast in je cv wel banen waarin de kenmerken of nuttige vaardigheden voor deze baan naar voren komen. Kan niet anders als mensen zeggen dat deze baan bij je past lijkt me. Daar zou ik de nadruk op leggen en voorbeelden van geven in je brief.
Je kan vragen hoe ze je inschatten ivm je ervaring langer geleden, maar aan de andere kant: wat boeit dat? Als je gemotiveerd bent en goed uit kan leggen/inschatten waarom deze baan je past aan de lijn en in je brief, helpt dat ook. Je hebt trouwens vast in je cv wel banen waarin de kenmerken of nuttige vaardigheden voor deze baan naar voren komen. Kan niet anders als mensen zeggen dat deze baan bij je past lijkt me. Daar zou ik de nadruk op leggen en voorbeelden van geven in je brief.
vrijdag 3 april 2026 om 13:55
Vragen om een meeloopochtend of middag is een goed plan. Maar het is tegenwoordig ook heel gebruikelijk om je cv te beginnen met een foto en omschrijving van wie en hoe je bent. Daarin kan je naar voren laten komen hoe jij als persoon toch past bij de functie, ondanks dat het uit je verdere CV niet blijkt.
vrijdag 3 april 2026 om 14:20
Daar is een sollicitatie/motivatiebrief toch voor?
Daarin kun je prima kwijt wat je aanspreekt in de vacature en waarom jij denkt bij het bedrijf en/of functie te passen.
Vaak kun je wel bellen als je nog vragen hebt over de vacature. Maar vooraf kennis maken, ken ik eigenlijk niet. Ja, bij bijbaantjes ofzo. Maar dan is er vaak ook een minder formele procedure.
Daarin kun je prima kwijt wat je aanspreekt in de vacature en waarom jij denkt bij het bedrijf en/of functie te passen.
Vaak kun je wel bellen als je nog vragen hebt over de vacature. Maar vooraf kennis maken, ken ik eigenlijk niet. Ja, bij bijbaantjes ofzo. Maar dan is er vaak ook een minder formele procedure.
vrijdag 3 april 2026 om 15:52
Uiterlijk is niet hetzelfde als je voorkomen, hoe je op iemand overkomt. Dat maakt wel degelijk uit.OgenvanTijgers schreef: ↑03-04-2026 14:22Je wilt toch niet ergens werken waar ze je alleen zouden aannemen vanwege je uiterlijk?
vrijdag 3 april 2026 om 15:54
Dit.
Ik heb dit eens gedaan en dat werd juist als positief ervaren.
vrijdag 3 april 2026 om 15:55
Denk je dat TO met ‘haar voorkomen’ slechts refereert aan haar uiterlijk? Dat kan, maar ik had het geïnterpreteerd als het gehele plaatje. Ik moet het bij sollicitaties juist hebben van mijn CV. Mijn voorkomen komt niet overeen met wie je je voorstelt op basis van de feiten op papier. Voor mij juist een uitdaging daar dus, hoewel ik er esthetisch gezien prima uitzie.OgenvanTijgers schreef: ↑03-04-2026 14:22Je wilt toch niet ergens werken waar ze je alleen zouden aannemen vanwege je uiterlijk?
vrijdag 3 april 2026 om 16:00
Dan moet ze wel eerst door de briefselectie komen en daar zit het probleem juist als ik het goed begrijp.
Nothing happens for a reason
vrijdag 3 april 2026 om 16:01
Zo zou ik het ook doen. Waar ik werk is het niet ongebruikelijk om eerst even koffie te drinken met de contactpersoon.
Nothing happens for a reason
vrijdag 3 april 2026 om 17:21
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in