Gehackt

04-04-2026 12:09 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit wordt een ingewikkeld verhaal. Ik ga proberen het kort te houden, hopelijk lukt het me met mijn lekenkennis om het uit te leggen.

Mijn dochter is gehackt door haar ex-vriend. Hij heeft haar I-phone en twee laptops (waaronder een werklaptop die ze voor haar stage gebruikte) gehackt en volgezet met malware. Daarmee kan hij haar volgen, afluisteren, manipuleren etcetera. Ze is inmiddels bij hem weg. Ze heeft een wegwerptelefoon gekocht, zodat ze veilig kan bellen. Bij de Apple Store heeft ze een nieuwe laptop gekocht. Die is meteen weer gehackt; de laptop crashte nadat ze had ingelogd op de wifi bij ons thuis. Haar ex-vriend is vaak bij mij thuis geweest en kent blijkbaar de wachtwoorden van de wifi en het modem - die wachtwoorden heb ik inmiddels veranderd. Maar ook de tweede laptop die ze van de Apple Store kreeg nadat de eerste was gecrasht, werd weer gehackt. Die is nu dus ook kapot, en jawel, we waren gisteren in de Apple Store en zonder verdere plichtplegingen kreeg ze een derde laptop mee. Geloof het of niet, maar die is nu ook gecrasht. Ondanks de nieuwe wachtwoorden.

Wat haar ex-vriend waarschijnlijk doet, is inloggen op onze wifi en haar laptop volplempen met malware. De software van Apple verdwijnt. De gecrashte laptops bevatten geen Apple-software meer, dat hebben ze bij de Apple Store wel geconstateerd. Zoiets hadden ze nooit eerder gezien. De nieuwe (mal)ware die op de laptop wordt gezet, zorgt ervoor dat de laptop overbelast raakt en crasht. Ik heb er verder geen verstand van, maar dit is hoe ik het heb begrepen.

Bij Apple is niemand bereid om met ons mee te denken. Dat mogen en kunnen ze niet; juridisch is het allemaal zo dichtgetimmerd dat medewerkers van Apple in Nederland niets kunnen met gehackte apparaten. Ze geven met een vriendelijke glimlach een nieuwe laptop mee, en dat is het. Het geld boeit ze blijkbaar niet, ze gooien die (gloednieuwe) gecrashte laptops gewoon weg en gaan door met hun leven. Wij gaan straks naar de Apple Store om een vierde laptop te halen. En morgen waarschijnlijk een vijfde, enzovoort. Maar daarmee is het probleem dus niet opgelost.

Ja, we zijn al bij de politie geweest. Die konden ons niet helpen. We hebben (vóórdat dit alles met de nieuwe laptops gebeurde, een week of drie geleden, toen mijn dochter besefte dat ze al maanden werd gehackt door haar eigen vriend) met een digitale rechercheur gesproken. Volgens hem kon een I-phone niet gehackt worden. Ook vroeg hij aan mijn dochter of ze toevallig wist of haar vriend haar laptop had opengeschroefd, omdat dat volgens hem de manier was om een laptop te hacken. Mijn dochter zei later tegen me: het leek alsof we in een film uit 2002 zaten. Toen ik aan hem vroeg of deze vorm van hacking in theorie mogelijk is, dus niet specifiek bij mijn dochter, die hij niet geloofde, maar of het dus mogelijk was dat apparaten worden volgezet met afluisterapparatuur en andere malware, zei hij: 'Misschien bij de Minister President, ja, dat zou kunnen.'

Kortom, deze rechercheur Digitaal had de kennis niet. Niemand lijkt de kennis te hebben. De ex-vriend van mijn dochter heeft Complex System Engineering gestudeerd in Delft. Hij kan zelf software maken, hij kan apps bouwen, hij heeft onlangs bijvoorbeeld een app gemaakt met een eigen chat-box, en voor zijn werk licht hij softwarebedrijven door als consultant. In een notendop is het probleem dus dat wij te maken hebben met een hacker die iedereen duizend stappen vóór is, en dat er maar weinig mensen zijn met zijn kennisniveau.

De Apple Store kan niets doen.
De politie kan niets doen (geen bewijs).
We weten niet bij wie we terecht kunnen voor hulp.

Heeft iemand een idee?
Begin eens met stoppen op de wifi in te loggen tot het probleem verholpen is.
Ik denk dat hij dit topic ook volgt nu…..

Waarsxhijnlijk zul je alles echt helemaal moeten vervangen. Dus modem en alle wachtwoorden en netwerken enzenz.
Inderdaad, niet op die wifi. Evt bij iemand anders op de wifi, kijken of het dan goed gaat. Dan zelf nieuw modem nemen zou ik zeggen. Als er account nodig is voor laptop: nieuw account via nieuw mailadres.
Coniglio schreef:
04-04-2026 12:21
Ik denk dat hij dit topic ook volgt nu…..

Waarsxhijnlijk zul je alles echt helemaal moeten vervangen. Dus modem en alle wachtwoorden en netwerken enzenz.
Dat denk ik ook, of weet ik wel zeker, maar daar heb ik me allang bij neergelegd.
Als hij bij haar apparaten kan via de wifi kan hij natuurlijk ook bij alle andere (zoals de jouwe).
Jemig! Die eikel moet gewoon opgepakt worden voor verhoor. Dit kan toch niet? Zo boos en verongelijkt zijn dat je iemand terugwerpt naar het pré internet tijdperk?
Ik heb geen idee hoe je het op moet lossen. Misschien beginnen met contact zoeken met iemand die in Delft aan die studie gelieerd is?
Maar wat een looser zeg, dat hij meent dat dit de manier is om over je liefdesverdriet heen te komen.
S-Groot schreef:
04-04-2026 12:26
Als hij bij haar apparaten kan via de wifi kan hij natuurlijk ook bij alle andere (zoals de jouwe).
Ja, ik heb het verhaal kort gehouden maar ik (telefoon) ben eerder ook door hem gehackt en misschien nog steeds. Hij kan alle malware met één simpele ingreep installeren en er vervolgens ook weer vanaf halen, daarom hadden we ook geen bewijs bij de politie.
ladadieladieda schreef:
04-04-2026 12:26
Jemig! Die eikel moet gewoon opgepakt worden voor verhoor. Dit kan toch niet? Zo boos en verongelijkt zijn dat je iemand terugwerpt naar het pré internet tijdperk?
Ik heb geen idee hoe je het op moet lossen. Misschien beginnen met contact zoeken met iemand die in Delft aan die studie gelieerd is?
Maar wat een looser zeg, dat hij meent dat dit de manier is om over je liefdesverdriet heen te komen.
Inmiddels is het liefdesverdriet (of wraak) maar hij hackte haar al tijdens hun relatie. Controle.
Gebruikt ze bij het voor de laptop dan haar apple ID - is die dan niet gehackt. Ik zou zowel op iPhone als op laptop nieuwe apple ID aanmaken
Pas het wachtwoord van de Wifi en de router aan (eerst de router doen), ook alle email adressen en andere belangrijke accounts. Doe dat op de telefoon waar hij geen toegang toe heeft stel overal 2FA in. Zorg ook dat hij niet in het account kan waarbij je het router wachtwoord aan kan passen.
Een mac hacken kan echt niet zo makkelijk. er is naar mijn idee dus wat anders aan de hand. Log eens in op de Apple Account op die telefoon die hij niet weet/ hij niet in kan. Kijk dan welke apparaten gekoppeld zijn aan dat account en verwijder alle apparaten die niet van dochter zijn, zet eventuele family link ook uit en gooi alle email adressen en telefoonnummers waar hij toegang toe heeft ook weg. Log vervolgens ook uit op alle andere apparaten waar die ex toegang toe heeft.
Scan alles op malware en zet alles terug naar fabrieksinstellingen en installeer alles opnieuw. Zet de firewall aan op je macs en zet ze in stealthmode, zet de deel mogelijkheden uit. Download niks buiten de appstore, offficiële websites van programma's die niet in de appstore staan. Indien mogelijk zorg dat je apparaat niet verbonden is met internet via wifi of bedraad bij het instellen van dingen tenzij je daar echt internet voor nodig hebt.

Als hij er dan nog in kan dan is je dochter iets vergeten aan te passen waardoor hij er nog in kan.
Heb je internet via KPN of ziggo? Ik heb er geen ervaring mee.. maar misschien dat hun nog kunnen helpen met je internet compleet resetten/beveiligen?
Badeendje92 schreef:
04-04-2026 12:42
Heb je internet via KPN of ziggo? Ik heb er geen ervaring mee.. maar misschien dat hun nog kunnen helpen met je internet compleet resetten/beveiligen?
Ja dat vraag ik me ook af. Als die steeds rare dingen zien op hun netwerk wat van jouw internet verbinding komt en vermoeden dat je malware hebt dan blokkeren ze de boel totdat je de problemen opgelost hebt. Je zou ze kunnen vragen of ze verdachte dingen zien bij jullie internet verbinding.
Graze schreef:
04-04-2026 12:49
Ja dat vraag ik me ook af. Als die steeds rare dingen zien op hun netwerk wat van jouw internet verbinding komt en vermoeden dat je malware hebt dan blokkeren ze de boel totdat je de problemen opgelost hebt. Je zou ze kunnen vragen of ze verdachte dingen zien bij jullie internet verbinding.
Het is echt een rabbit hole, ik kan het niet eens uitleggen, maar ik heb gebeld met de wifi provider en gevraagd of er vreemde activiteiten te zien waren op onze wifi (vreemde IP adressen, inloggen vanuit het buitenland etc.) Het antwoord: dat kunnen we niet zien, daar hebben we zijn specifieke IP adres voor nodig. Volgens mij moeten ze dat wel gewoon kunnen zien, en die informatie zouden ze ook gewoon moeten geven. Maar nee.

Nu ga ik klinken alsof ik gek ben, maar de malware zorgt er soms voor dat telefoontjes naar bijvoorbeeld een wifi provider of een bank worden omgeleid naar nep-nummers. Daar krijg je een 'medewerker' aan de telefoon die - ik geef even het voorbeeld van de bank - vraagt om je pincode. Dit heeft mijn dochter meegemaakt. Ze heeft uiteraard haar pincode niet gegeven, maar door de hack kun je niemand meer vertrouwen. Ook de wifi provider niet. Tenzij je in persoon langsgaat, anders weet je gewoon niet met wie je praat.
Graze schreef:
04-04-2026 12:32
Pas het wachtwoord van de Wifi en de router aan (eerst de router doen), ook alle email adressen en andere belangrijke accounts. Doe dat op de telefoon waar hij geen toegang toe heeft stel overal 2FA in. Zorg ook dat hij niet in het account kan waarbij je het router wachtwoord aan kan passen.
Een mac hacken kan echt niet zo makkelijk. er is naar mijn idee dus wat anders aan de hand. Log eens in op de Apple Account op die telefoon die hij niet weet/ hij niet in kan. Kijk dan welke apparaten gekoppeld zijn aan dat account en verwijder alle apparaten die niet van dochter zijn, zet eventuele family link ook uit en gooi alle email adressen en telefoonnummers waar hij toegang toe heeft ook weg. Log vervolgens ook uit op alle andere apparaten waar die ex toegang toe heeft.
Scan alles op malware en zet alles terug naar fabrieksinstellingen en installeer alles opnieuw. Zet de firewall aan op je macs en zet ze in stealthmode, zet de deel mogelijkheden uit. Download niks buiten de appstore, offficiële websites van programma's die niet in de appstore staan. Indien mogelijk zorg dat je apparaat niet verbonden is met internet via wifi of bedraad bij het instellen van dingen tenzij je daar echt internet voor nodig hebt.

Als hij er dan nog in kan dan is je dochter iets vergeten aan te passen waardoor hij er nog in kan.
Het is eigenlijk geen officiële 'hack', maar gewoon gebruik maken van alle wachtwoorden en codes die hij in de loop der tijd heeft verzameld van ons. Hij is hier langdurig bij ons thuis geweest, keek op zijn laptop naar ons Netflix-account, zoals dat gaat, en heeft gewoon toegang tot onze wifi. Als wij alle codes veranderen, blijft hij gewoon ingelogd en heeft dus nog steeds toegang. Dat zegt mijn dochter (zij heeft er meer verstand van dan ik).

Bij de Apple Store hebben ze wel gezegd dat we het via de politie moeten spelen, en daarna via de Officier van Justitie, die dan gaat bepalen aan wie het account/de persoonsgegevens toebehoren.
Huib Modderkolk van de Volkskrant weet misschien raad.
Jemig wat een verhaal Claire. Ik kan er niet over uit.
Het lijkt eerder dat haar apple-ID gehackt is.

Laat haar op een ander netwerk nieuwe mail, apple-ID etc aanmaken

dan pas op nieuwe mac inloggen - crashed hij dan ook dan is er iets heel anders aan de hand.

Voor thuis - nieuwe modem etc of modem resetten zodat alles terug gaat naar fabrieksinstellingen. Inloggen op je eigen modem en iedereen uitloggen ook.

Vooral niet met die nieuwe mac weer thuis inloggen etc tot je zeker weet dat deze ex-vriend wel of niet verantwoordelijk is.

Kortom begin helemaal met een schone lei. Verander en vervang alles wat je kan. Dus niet een nieuw id aanmaken met een e-mail of nummer dat hij kent of op een toestel wat ooit verbonden is geweest met jullie internet thuis.

Begin daarmee
Misschien zeg ik nu iets geks, maar als dit echt heel erg complex is, dan misschien contact opnemen met de instelling waar hij zijn opleiding heeft gedaan? Daar zit de expertise.
ladadieladieda schreef:
04-04-2026 13:07
Huib Modderkolk van de Volkskrant weet misschien raad.
Jemig wat een verhaal Claire. Ik kan er niet over uit.
Goeie tip! Ik heb gisteren, nadat we een zoveelste laptop hadden gehaald bij de Apple Store en we echt niet meer wisten wat me moesten doen, een boek van hem gekocht: 'Dit wil je écht niet weten'. Ik ben al op de helft. En ik overweeg hem een mailtje te sturen. Hij is een van de weinigen die echt verstand heeft van dit soort complexe software-hacks.
Elodea schreef:
04-04-2026 13:09
Misschien zeg ik nu iets geks, maar als dit echt heel erg complex is, dan misschien contact opnemen met de instelling waar hij zijn opleiding heeft gedaan? Daar zit de expertise.
Ja, dat wilden we inderdaad doen, maar studenten van de TU Delft mogen om juridische redenen (aansprakelijkheid) geen advies geven aan niet-studenten. Ze hebben er wel een help-desk, alleen kunnen wij er dus geen gebruik van maken. Ik ben wel naarstig op zoek in mijn vriendenkring naar studenten die een soortgelijke studie hebben gedaan.
Herewegoagain schreef:
04-04-2026 13:09
Het lijkt eerder dat haar apple-ID gehackt is.

Laat haar op een ander netwerk nieuwe mail, apple-ID etc aanmaken

dan pas op nieuwe mac inloggen - crashed hij dan ook dan is er iets heel anders aan de hand.

Voor thuis - nieuwe modem etc of modem resetten zodat alles terug gaat naar fabrieksinstellingen. Inloggen op je eigen modem en iedereen uitloggen ook.

Vooral niet met die nieuwe mac weer thuis inloggen etc tot je zeker weet dat deze ex-vriend wel of niet verantwoordelijk is.

Kortom begin helemaal met een schone lei. Verander en vervang alles wat je kan. Dus niet een nieuw id aanmaken met een e-mail of nummer dat hij kent of op een toestel wat ooit verbonden is geweest met jullie internet thuis.

Begin daarmee
Volgens mij is echt álles van haar gehackt of gestolen. Ze zei gisteren dat hij zelfs haar vaccinatieboekje had :@@:
Claire45 schreef:
04-04-2026 13:15
Volgens mij is echt álles van haar gehackt of gestolen. Ze zei gisteren dat hij zelfs haar vaccinatieboekje had :@@:
Als je nu eerst deze stappen volgt, dan weet je in ieder geval meer i.p.v. ‘volgens mij’. Verder omvat je Apple Id ook een soort van ‘alles’ al dan niet in combi met je wifi.

Ik zou dus nu zo snel mogelijke modem en router de deur uitgooien, overal uitloggen en dan (met nieuwe modem en router) opnieuw beginnen met nieuw aangemaakte emaildressen en wachtwoorden op een lege, nog niet eerder geinstalleerde macbook met een nieuw Apple ID.
Where is my mind?
Claire45 schreef:
04-04-2026 13:14
Ja, dat wilden we inderdaad doen, maar studenten van de TU Delft mogen om juridische redenen (aansprakelijkheid) geen advies geven aan niet-studenten. Ze hebben er wel een help-desk, alleen kunnen wij er dus geen gebruik van maken. Ik ben wel naarstig op zoek in mijn vriendenkring naar studenten die een soortgelijke studie hebben gedaan.
Ik zou het ook dichter bij de bron zoeken, namelijk bij docenten.
Claire45 schreef:
04-04-2026 13:04
Het is eigenlijk geen officiële 'hack', maar gewoon gebruik maken van alle wachtwoorden en codes die hij in de loop der tijd heeft verzameld van ons. Hij is hier langdurig bij ons thuis geweest, keek op zijn laptop naar ons Netflix-account, zoals dat gaat, en heeft gewoon toegang tot onze wifi. Als wij alle codes veranderen, blijft hij gewoon ingelogd en heeft dus nog steeds toegang. Dat zegt mijn dochter (zij heeft er meer verstand van dan ik).

Bij de Apple Store hebben ze wel gezegd dat we het via de politie moeten spelen, en daarna via de Officier van Justitie, die dan gaat bepalen aan wie het account/de persoonsgegevens toebehoren.
Bij veel diensten zoals Netflix, Spotify, Apple Account, Facebook, Gmail en Hotmail kun je ervoor kiezen om uit te loggen op alle apparaten als je je wachtwoord aangepast hebt. Of je gooit er eerst alle apparaten die niet van jouw zijn uit de lijst en past dan het wachtwoord aan. Als je niet weet hoe dat moet bij verschillende diensten raadpleeg Google of benader de dienst met je vraag. Als hij overal gewoon ingelogd blijft en dus overal toegang toe blijft houden dan is het dwijlen met de kraan open en dan kan Apple enzo je ook niet helpen natuurlijk.

En hoezo moet politie bepalen van wie een Apple Account is? Zo'n Apple Account (voorheen Apple ID) is persoonlijk tenzij je je Apple Account deelt met anderen. Dat laatste wordt afgeraden, ook door Apple zelf, omdat dat problemen kan geven en i.v.m. privacy. Zelfs voor kinderen wordt aangeraden een apart account te maken met ouderlijk toezicht. Als het een gedeeld account is moet je dochter een eigen apple account aanmaken. Ja dan is ze data kwijt die op de icloud enzo staat maar dat is het risico van zulke accounts delen met anderen.
graze wijzigde dit bericht op 04-04-2026 13:51
17.41% gewijzigd
Claire45 schreef:
04-04-2026 13:14
Daar moet je niet zijn, maar bij het bestuur, of een van de docenten. Als je een student kent, vraag de naam van een docent.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven