Kijken en negeren

07-04-2026 23:15 321 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de sportschool kijkt er al maandenlang een trainer regelmatig naar me van veraf, maar van dichtbij word ik standaard genegeerd. Als hij bijvoorbeeld bij de deur van een zaal staat om iedereen welkom te heten voor een groepsles, dan kijkt hij niet naar me, slaat hij me over of draait hij zijn hoofd weg. In die tientallen keren dat ik door die deur ben gelopen, is het hem niet één keer gelukt om gedag te zeggen, wat maakt dat ik het ondertussen ook maar niet meer doe. Als we elkaar tegenkomen in een gangpad ben ik volledig lucht. Ook heb ik een keer gemerkt dat toen hij mij aan zag komen lopen, hij snel het gangpad ernaast nam of zich omdraaide en weer terugliep. Tijdens een les kijkt hij niet overdreven veel naar me, maar op sommige momenten merk ik gewoon dat hij me visueel opzoekt (al dan niet via een spiegel).

Ik ben verward, voel me er ongemakkelijk bij en ik vind het ook pijnlijk, waar ik dan weer van baal omdat ik juist naar de sportschool ga om te ontspannen (in de zin van "even weg van huis en kinderen"). Hij is getrouwd en rond de 30 jaar oud, ik ben ruim 15 jaar ouder. Heb zelf geen partner.

Wat zouden jullie doen? Het gesprek aangaan?
Goedemorgen,

Wat antwoorden op een paar vragen:

- Als ik gedag zeg, dan zegt hij wel gedag terug maar niet van harte. Maakt ook een beetje dat ik dat dan liever niet meer doe, waar ik me dan weer een beetje slecht door voel want zo ben ik niet opgevoed ;)
- Dit zijn geen op zichzelf staande momenten, dit is al maandenlang zo (denk aan bijna een jaar).
- Het is niet zo dat hij ronduit onaardig is, ik denk ook echt dat hij dat 'an sich' niet is. Als ik ergens hulp bij nodig heb (bijv. omdat ik een spinningfiets niet goed krijg afgesteld), dan is hij er wel gelijk bij om te helpen.
- Een andere sportschool is om (praktische) redenen geen optie. Wel worden er dermate veel groepslessen aangeboden (grote sportschool) dat ik een les bij hem kan proberen te vermijden, maar dat komt me eigenlijk qua dagen en tijdstippen minder goed uit. Bovendien wil ik me qua agenda helemaal niet afstellen op iemand die me negeert.

Ik denk niet dat ik iets verkeerds heb gezegd of gedaan, we hebben tenslotte nooit echt contact.

Nu is het toevallig de sportschool, maar ik wil ook niet genegeerd worden als ik in de supermarkt bij de kassa sta of als ik gedag zeg tegen de buschauffeur. Maar in die laatste twee situaties zie je die mensen niet of nauwelijks meer terug, in de sportschool ligt het anders.

Ik wil er toch eigenlijk wel iets over zeggen. Hoeft geen serieus gesprek te zijn, maar misschien een opmerking of zo.
Relatiestatus heb ik er meteen ter info bijgezet, omdat ik dacht dat er anders wel naar gevraagd zou worden.

Of hij mij wil versieren, geen idee. Dat zou hij toch met wat beters moeten komen, lijkt me. Bovendien speelt dit al bijna een jaar.
Mijn eerste gedachte was dat hij jou een lekker wijf vindt, en zich daarvoor schaamt dus niet gewoon durft te groeten e.d.
Daar past ook bij dat hij graag helpt.

Maar jij bent 15 jaar ouder, dus ik twijfel.

En ik verwacht niet dat sportinstructeurs zo verlegen zouden zijn.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Hij wil graag zijn baan behouden, het openen van dit topic geeft alleen maar weer eens aan hoe gevoelig dit soort dingen liggen.
Te weinig aandacht: ik word genegeerd. Te veel aandacht, ik voel me onprettig want ik kom om te sporten.
Dat laatste is waarvoor je komt en hij helpt je heel vriendelijk als er een spinnigbike moet worden versteld.
Ik begrijp het probleem na je tweede reactie minder goed dan op basis van de OP. Hij begroet je wel, maar "niet van harte". Waaruit blijkt dat het niet van harte is? Hoe begroet hij jou anders dan anderen? En als je een probleem met je fiets hebt, dan helpt hij wel, vriendelijk en direct. Dat is toch precies wat je nodig hebt?

Is er iemand in de les waarmee je eens van gedachten kunt wisselen over wat jij ervaart? Wij zijn er niet bij immers.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Hij groet nooit als hij bij de deur staat en iedereen de zaal binnenloopt, omdat ik daar (vind ik) de kans niet goed door krijg omdat hij of me niet aankijkt, of al naar de volgende persoon kijkt (dus mij overslaat) of omdat hij zijn hoofd wegdraait. Als ik hem dan gedag zeg, dan krijg ik een mompelende of korte, afstandelijke "hallo" terug. Daaruit maak ik op dat het niet van harte gaat, zo van "het moet".

En ik mag dan 45 jaar oud zijn, maar ben objectief gezien nog best een lekker wijf, hoor ;)
Wil je graag dat hij jou stiekem of minder stiekem wel ziet zitten, of wil je rustig sporten en behandeld worden als iedereen, dus als een standaard leerling? Wat is je doel? Beide mag, maar ik vind je woorden wat verwarrend.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Ik zie in een eerder bericht dat je in Spanje woonde, is dat nog steeds zo? Want dit soort gedrag kan ook komen door een taalbarrière waar iemand onzeker of verlegen door is.
Tjezus, wat vals
Dalton schreef:
08-04-2026 10:08
Hij groet nooit als hij bij de deur staat en iedereen de zaal binnenloopt, omdat ik daar (vind ik) de kans niet goed door krijg omdat hij of me niet aankijkt, of al naar de volgende persoon kijkt (dus mij overslaat) of omdat hij zijn hoofd wegdraait. Als ik hem dan gedag zeg, dan krijg ik een mompelende of korte, afstandelijke "hallo" terug. Daaruit maak ik op dat het niet van harte gaat, zo van "het moet".

En ik mag dan 45 jaar oud zijn, maar ben objectief gezien nog best een lekker wijf, hoor ;)

Oh, als ik dit zo lees en je andere stuk over dat hij je meteen komt helpen bij het verstellen van je sporttoestel dan is hij je dus niet aan het negeren. Het leest meer dat hij moeite heeft met zijn aandacht verdelen op het moment dat iedereen tegelijk de zaal binnenkomt.
Nee, ik woon al weer een aantal jaren in Nederland.

Ik wil graag behandeld worden net als iedereen. Kom recent uit een scheiding, heb drie kinderen, wil op dit moment geen man in mijn leven en al helemaal geen getrouwde, nog afgezien van het leeftijdsverschil.

Met iemand uit de les van gedachten wisselen, liever niet. Ik ken niemand goed genoeg en wil niet het risico lopen dat er geroddeld gaat worden.
Iedereen bekijken is wel wat een sportleraar moet doen. Of je houding goed is enzo

Niet groeten bij de deur is onbeschoft, maar jij doet nu ook onbeschoft door niet te groeten, daarmee houd je het wel in stand.

Ik vind de insinuaties over dat hij jou aantrekkelijk zou vinden wel een beetje vreemd. Misschien gedraag je je op een manier dat hij denkt dat jij hem juist aantrekkelijk vindt en probeert hij een beetje afstand te creëren.

Er lopen daar de hele dag hordes vrouwen rond. Hij werkt met mensen, waarom zou hij nou precies van jou helemaal van het padje raken en zich niet meer normaal sociaal kunnen gedragen? Terwijl jullie nog nooit een gesprek hebben gevoerd.
Even voor de beeldvorming: hij groet iedereen uitbundig en alleen jij krijgt een mompelende half-groet? Ja, dat valt op en dan snap ik dat dat gek voelt. Ik zou dan toch een keer het gesprek aangaan. Ik ben zelf sportinstructeur geweest en het is je taak iedereen even welkom en gezien te laten voelen in je lessen. Daar mag je hem zeker op aanspreken.

Even omgedacht; zou het kunnen dat je (onbewust) intimiderend overkomt en hij zich ongemakkelijk voelt door/bij jou? Daar zou je achter kunnen komen door een gesprek aan te gaan. Je hoeft het gesprek ook niet met verontwaardiging in te gaan. Maar gewoon eens aan zijn mouw trekken en aangeven welk gevoel je krijgt en hoe dat uit de lucht gehaald zou kunnen worden.
I wanna live my life with the volume full!
WoonWens schreef:
08-04-2026 09:56
Ik begrijp het probleem na je tweede reactie minder goed dan op basis van de OP. Hij begroet je wel, maar "niet van harte". Waaruit blijkt dat het niet van harte is? Hoe begroet hij jou anders dan anderen? En als je een probleem met je fiets hebt, dan helpt hij wel, vriendelijk en direct. Dat is toch precies wat je nodig hebt?

Is er iemand in de les waarmee je eens van gedachten kunt wisselen over wat jij ervaart? Wij zijn er niet bij immers.

Als je wilt dat de hele sportschool het straks weet, moet je dat doen. :-D
Het is geen uitbundig persoon, maar verder wel vriendelijk en correct met iedereen. En zo groet hij iedereen dan ook, gewoon vriendelijk en correct met af en toe een glimlach.

Het kijken gebeurt niet zozeer tijdens de les, maar meer daarbuiten. Als hij bij de receptie staat en ik langsloop, dan is niet even snel kijken en weer verder, maar dan observeert hij echt. Ook is het wel eens gebeurt dat hij snel een parallel gangpad nam wanneer hij mij zag aanlopen en dat ik dan 5 seconden later mijn tas uit een kluisje haalde en omkeek, ik zag dat hij naar mij aan het kijken was. Maar vaker draait hij zich om als ik eraan kom lopen (makkelijk want dan hoeft hij ook niet te groeten) en dan zie ik zijn blik nog net afdwalen zodra ik hem voorbij ben. Daar voel ik me eerljk gezegd niet altijd gemakkelijk bij.

Ik ken hem verder helemaal niet, maar het lijkt me oprecht geen verkeerde gozer. Het is ook absoluut geen viezerik of versierder. Eerder gewoon vriendelijk en discreet.

Anyway, ik denk dat Eidde wel een goede tip geeft, in de zin van aan zijn mouw trekken. Het hoeft geen serieus gesprek te zijn. Ik vind zijn lessen ook leuk, leer er veel en ga er met plezier naartoe, en ik wil dat ook niet op het spel zetten door hem een slecht gevoel te geven (maar nu heb ik dat ;))
Pioen00 schreef:
08-04-2026 09:50
Hij wil graag zijn baan behouden, het openen van dit topic geeft alleen maar weer eens aan hoe gevoelig dit soort dingen liggen.
Te weinig aandacht: ik word genegeerd. Te veel aandacht, ik voel me onprettig want ik kom om te sporten.
Dat laatste is waarvoor je komt en hij helpt je heel vriendelijk als er een spinnigbike moet worden versteld.
Nou dit ja. Het is niet snel goed.

Het zal inderdaad wel opvallen dat hij jou minder uitbundig begroet maar wat boeit dat nou? Hij helpt je toch vriendelijk als je hulp nodig hebt?
En dat het hier dan ook nog non verbale agressie genoemd wordt, jeetje zeg.
Pioen00 schreef:
08-04-2026 08:44
Als je in een sportschool werkt als man kan je maar beter vrouwen negeren. Van een afstandje mag iedereen kijken toch? Dat doet iedereen denk ik.
Ja, want 'hallo' zeggen doen alleen enge mannen.
Si abra la puerta hay lobos.
Dalton schreef:
08-04-2026 11:18
Het is geen uitbundig persoon, maar verder wel vriendelijk en correct met iedereen. En zo groet hij iedereen dan ook, gewoon vriendelijk en correct met af en toe een glimlach.

Het kijken gebeurt niet zozeer tijdens de les, maar meer daarbuiten. Als hij bij de receptie staat en ik langsloop, dan is niet even snel kijken en weer verder, maar dan observeert hij echt. Ook is het wel eens gebeurt dat hij snel een parallel gangpad nam wanneer hij mij zag aanlopen en dat ik dan 5 seconden later mijn tas uit een kluisje haalde en omkeek, ik zag dat hij naar mij aan het kijken was. Maar vaker draait hij zich om als ik eraan kom lopen (makkelijk want dan hoeft hij ook niet te groeten) en dan zie ik zijn blik nog net afdwalen zodra ik hem voorbij ben. Daar voel ik me eerljk gezegd niet altijd gemakkelijk bij.

Ik ken hem verder helemaal niet, maar het lijkt me oprecht geen verkeerde gozer. Het is ook absoluut geen viezerik of versierder. Eerder gewoon vriendelijk en discreet.

Anyway, ik denk dat Eidde wel een goede tip geeft, in de zin van aan zijn mouw trekken. Het hoeft geen serieus gesprek te zijn. Ik vind zijn lessen ook leuk, leer er veel en ga er met plezier naartoe, en ik wil dat ook niet op het spel zetten door hem een slecht gevoel te geven (maar nu heb ik dat ;))

Jeetje wat een analyse. Ik krijg de indruk dat jij degene bent die hem ziet zitten, anders zou je het toch ook niet zo enorm analyseren?

Hij helpt je met je fiets als dat nodig is, dan is dat toch gewoon goed? Als ie je niet helpt of op een bepaalde manier gedraagt, ja dan mag je aan de bel trekken.

Je zegt dat je met je leeftijd van 45 nog echt een lekker wijf bent, nou misschien vindt ie dat ook en is ie daarom wat geïntimideerd. Hij is immers getrouwd.
Ik vind het probleem nu toch wat minder groot. Misschien is hij met jou gewoon wat zakelijker, kan toch? Hij helpt je als je hulp nodig hebt en doet dat vriendelijk, dus dat is toch prima?
Si abra la puerta hay lobos.
Na de tweede reactie snap ik dit topic niet meer. Hij negeert jou dus niet maar is in jouw beleving niet hartelijk genoeg?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Zonder verwijten of aannames, maar zie je er op de een of andere manier bijzonder uit? Bijvoorbeeld tatoeages, enorm gespierde billen, heel lang haar, of grote borsten in een kleine sport-bh?

Zou het kunnen dat hij ergens door 'gefascineerd' is bij jou?
Wanneer iemand een heel grote en bijzondere tattoo heeft, kan ik daar best geïntrigeerd door zijn en vaker naar diegene kijken. Dat heeft niet zozeer iets te maken met iets of wel of niet mooi/aantrekkelijk vinden.

Je zou af en toe een praatje kunnen maken met hem, gewoon even smalltalk om de spanning (bij jou) weg te halen. Merk je daarna dat hij weer staart, kun je misschien een keer een grap maken "ik voel me heel erg bekeken haha" of een wat meer vragende opmerking "is er iets aan de hand? Je kijkt zo, doe ik iets verkeerd?"
Rabarbara schreef:
08-04-2026 11:25
Ja, want 'hallo' zeggen doen alleen enge mannen.
Er hoeft maar 1 vrouw te zijn die hem dan een creep vindt en je hebt een aantekening in je personeelsdossier.
De man in kwestie is nota bene zeer vriendelijk als er hulp wordt gevraagd, waar hebben we het nou helemaal over.
Zou het kunnen TO dat je, als zelfverklaard lekker wijf, er aan gewend bent wat meer aandacht te krijgen van jonge, als dan niet getrouwde, mannen?

Ik heb het gevoel dat jij meer bezig bent met hem dan hij met jou. En misschien is dat wel juist hetgeen wat voor jou ongemakkelijk voelt.

Spreek hem gewoon eens aan, luchtig. En kijk wat er dan gebeurt.
I wanna live my life with the volume full!
Ik denk toch vooral dat het met dit topic en jouw lange analyses toch wat groter wordt gemaakt dan het is. En interactie is nu eenmaal ook een wederkerig iets, dus misschien is er toch op de een of andere manier iets in jou dat dit bij hem oproept. Als ik bij sportlesjes binnenkom, kan ik ook anderen aanwijzen die anders dan ik worden begroet, vrolijker en enthousiaster, maar ik ben voor veel mensen op het eerste oog ook een wat gereserveerder, meer op zichzelf, persoon. Ik weet ook zeker dat ik geregeld niet gedag word gezegd als ik binnenkom, maar eerlijk gezegd let ik daar gewoon niet zo op. Waarom doet dit allemaal zoveel met je? Dat is me toch eigenlijk nog steeds niet echt duidelijk.
WoonWens schreef:
08-04-2026 09:56

Jij sport blijkbaar NIET bij een sportschool, zo te lezen :rofl:
Marathonloopster schreef:
08-04-2026 11:25
Jeetje wat een analyse. Ik krijg de indruk dat jij degene bent die hem ziet zitten, anders zou je het toch ook niet zo enorm analyseren?

Hij helpt je met je fiets als dat nodig is, dan is dat toch gewoon goed? Als ie je niet helpt of op een bepaalde manier gedraagt, ja dan mag je aan de bel trekken.

Je zegt dat je met je leeftijd van 45 nog echt een lekker wijf bent, nou misschien vindt ie dat ook en is ie daarom wat geïntimideerd. Hij is immers getrouwd.

Sommigen vragen naar een beeldvorming en dan probeer ik dat te geven, en dan is weer niet goed. Het kijken gebeurt niet zozeer in de les (ook wel maar veel minder omdat er waarschijnlijk nog 20 anderen bij zijn), maar meer daarbuiten. Dat vind ik op zich ook niet zo vervelend, als het maar discreet gebeurt. Ik kijk ook wel eens naar iemand, omdat ik diegene aantrekkelijk vind, interessant of me aan iemand doet denken. Wat ik vervelend vind, is dat ik het idee heb dat ik lucht ben wanneer het op groeten aankomt en mij vermijdt. Ik vind het ook niet rijmen met zijn kijkgedrag. Naar aanleiding van een aantal reacties moet ik dan maar misschien de conclusie trekken dat hij me aantrekkelijk vindt/hij nieuwsgierig is, of iets in die trant, maar dat hij afstand houdt omdat hij getrouwd is. Dat zou zomaar kunnen en is verder helemaal prima. Maar het mij uit de weg gaan, vind ik vervelend.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven