Twijfels over relatie

08-04-2026 16:01 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al geruime tijd een relatie. We hebben vorig jaar een erg moeilijk jaar gehad. Hij was extreem controle-behoeftig en manipulatief. Dit heeft ons bijna de relatie gekost. Nadat ik het uit had gemaakt, is hij hulp gaan zoeken, en sindsdien gaat het een stuk beter. Mijn ouders lopen ook helemaal weg met hem. Hij is lief, gevoelig, is slim en heeft een goed gevoel voor humor. Alleen zijn mijn twijfels nog steeds niet weg. We lopen erg uiteen in levensstijl - waar ik het liefst zo gezond mogelijk eet, eet hij veel snoep. Hij doet niks in het huishouden. En heeft totaal geen verantwoordelijkheid als het aankomt op geld. Anderzijds; ik ben ook niet de ideale partner. Daarnaast speelt het leeftijdsverschil een rol: hij is 17 jaar ouder. We hebben nog wel onze eigen woonruimte, maar hij is vaak bij mij.

het liefst zou ik een tijdje in mijn eentje op reis gaan, om eens goed alles op een rijtje te zetten. Ik kom er zo niet meer uit. Hoewel er meer stabiliteit in mijn leven is, blijf ik over alles twijfelen en piekeren. Dat gaat de hele dag door. Heeft iemand tips of adviezen? Ik zit zo vast in mijn hoofd. Het komt ook niet alleen door de relatie, ik ben verhuisd en voel me erg eenzaam in mijn nieuwe dorp. Ik weet soms gewoon niet waar ik moet beginnen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
ravena wijzigde dit bericht op 08-04-2026 16:11
5.49% gewijzigd
Ga op reis.
Als het qua werk en geld kan dan zou ik je zo ontzettend hard adviseren om op reis te gaan. Iedereen hier zal zeggen dat je beter af bent zonder hem, maar ik denk dat je die reis nodig hebt om uiteindelijk ook zelf te beseffen dat je inderdaad beter af bent zonder hem. Gewoon door een tijdje alleen te zijn, zonder hem en alleen op jezelf aangewezen te zijn en te zien dat je het dan ook best wel red. Of je eigen waarschijnlijk gewoon prima red.
Je noemt 2 dingen op die in een relatie voor mij heel zwaar wegen: huishouden en omgaan met geld. Ik ben “geëmancipeerd opgevoed”. Mijn ouders deden het huishouden samen en gelukkig was mijn ex ook zo opgevoed. Wie thuis was, hield de boel aan kant.
Hij iets meer gericht op de buitenboel, ik de regelzaken. Geld wat we niet hadden, werd niet uitgegeven.

Ik vind een man die niks in het huis doet zo’n mega afknapper. Ik vind dat volwassen, afhankelijke baby’s (sorry). Idem voor volwassen mannen zonder financieel verantwoordelijkheidsgevoel.

Conclusie; de punten waar je over twijfelt zouden voor mij grote punten zijn. Iedereen is anders, maar als ze voor jou groot voelen, wuif ze dan niet weg, maar neem ze serieus.
Ravena schreef:
08-04-2026 16:13
Vorig jaar was ik een week op vakantie, belde hij me meerdere keren per dag, dreigde het uit te maken en was suicidaal.

Maar goed, inmiddels gaat het beter
En ik vraag me af of iemand echt zo kan veranderen, of dat hij zich beter voordoet totdat..
Ravena schreef:
08-04-2026 16:12
En nu komt ook nog die kinderwens en de biologische klok om de hoek kijken
O, dear. Zo heel stabiel ben je zelf ook niet, toch ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Joh, zet hier op het forum een crowdfunding op en ik weet zeker dat je in no-time een enkeltje naar een ver land bij elkaar hebt. Iedereen, inclusief je ouders, hebben een hekel aan je vriendje.
Ravena schreef:
08-04-2026 16:12
En nu komt ook nog die kinderwens en de biologische klok om de hoek kijken

Tja dat kan. Betekent niet dat je dan maar een kind moet krijgen met een willekeurige man.

Eerst een stabiele basis, zowel jijzelf alleen als samen als partners en dán kun je eventueel aan kinderen gaan denken. Maar bespaar het een kind om geboren te worden bij een suïcidale ouder. Of twee.
Je woont niet samen. Je wilt een mooie reis maken om tot rust te komen. Doen zou ik zeggen, zo te horen heb je het nodig!

Als ik vervolgens lees dat je toen je vorig jaar slechts een weekje weg was hij je meerdere keren per dag belde en dreigde met suicide dan vind ik het heel knap dat je nu nog bij elkaar bent!
En als dat is wat je nu tegen houd om op op reis te gaan dan zou ik zeggen:
Partner ik ga op rei, die reis gaat zo lang duren en ik wil niet dat je mij zoals toen tig x per dag belt. Ik bel je zelf 1x per zoveel tijd op, maar wil niet dat jij contact met mij opneemt want ik wil tot rust komen. Hou je je hier niet aan dan is de relatie sowieso over en uit! En dan ook voet bij stuk houden. Iemand die je hier mee (dreigen met zelfmoord) manipuleert is jou namelijk niet waard!
Ik zie geen enkele reden om bij die man te blijven.
WoonWens schreef:
08-04-2026 18:52
Hij is 17 jaar ouder dan jij, en daarmee ruim volwassen, en kan niet met geld omgaan. What could possibly go wrong?

Als je heel graag een kind wil, ga er dan alleen voor. Dan ben je zoveel beter af dan met hem.

Tuurlijk. Echt een briljant idee.
S-Groot schreef:
08-04-2026 22:27
Tuurlijk. Echt een briljant idee.
Je hebt gelijk. Ik had eerst moeten loepen. Dom, dom, dom.

TO: ga lekker alleen op reis en geniet ervan!
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Ravena schreef:
08-04-2026 16:13
Vorig jaar was ik een week op vakantie, belde hij me meerdere keren per dag, dreigde het uit te maken en was suicidaal.

Maar goed, inmiddels gaat het beter

Vrijgezel zijn is gewoon een optie. Dit klinkt niet als een winnaar. Hij klinkt zelfs als een loser.
Jullie komen van heel ver en dat het nu beter gaat (of dat je ouders met hem weglopen of dat jij jezelf geen ideale partner vindt) zegt niets, want dat is wat anders dan dat het goed gaat. Een man die niets doet in huis, bekend is met manipulatie en controle (dat is niet ineens als sneeuw voor de zon verdwenen, neem ik aan?) en blijkbaar niet voldoende in staat is jou te steunen, maar eerder het tegenovergestelde doet, is geen goed relatiemateriaal.
Mousse28 schreef:
08-04-2026 20:08
En ik vraag me af of iemand echt zo kan veranderen, of dat hij zich beter voordoet totdat..
Ja, dat houdt mij ook bezig..
Hij is wel veranderd, maar kan nog steeds in paniek raken om het minste of geringste, omdat hij is "getraumatiseerd". Nou, ik ben ook getraumatiseerd, dus dat is geen excuus. En met geld spijten komt omdat hij "bipolair" is. Al heb je een stoornis, dan moet je alsnog verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag.
Ravena, je zult zelf inmiddels ook wel tot de conclusie zijn gekomen dat jij een neus hebt voor instabiele partners (nu die manipulatieve engnek, daarvoor die ontspoorde drugsdealer), dus alsjeblieft; blijf vrijgezel tot je jezelf helemaal op de rit hebt. Dat je op reis wilt, weg wilt uit deze situatie, zegt toch genoeg?
Ravena schreef:
09-04-2026 15:57
Hij is wel veranderd, maar kan nog steeds in paniek raken om het minste of geringste, omdat hij is "getraumatiseerd". Nou, ik ben ook getraumatiseerd, dus dat is geen excuus. En met geld spijten komt omdat hij "bipolair" is. Al heb je een stoornis, dan moet je alsnog verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag.

Zo simpel is het allemaal niet, dat ervaar je zelf ook al jaren en jaren toch?
Ravena schreef:
Inderdaad. Als hij getraumatiseerd is, hoeft hij dat niet op jou af te reageren.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Verschillend topic maar altijd dezelfde reacties.

Ga nou aan jezelf werken en blijf voorlopig weg bij die kerels. Biologische klok of niet.
Ik begrijp niet eens dat je weer een vriend/partner hebt! En dan ook alweer een lastig type. Bah.
Weg ermee, lekker op reis en alleen aan jezelf denken!
S-Groot schreef:
09-04-2026 19:22
Zo simpel is het allemaal niet, dat ervaar je zelf ook al jaren en jaren toch?
Steeds minder eigenlijk. Waar ik enorm vooruit ben gegaan blijft hij steken op een bepaald, haast kinderlijk niveau. Vorig jaar maakte hij het drie keer uit. Hij dacht dat ik met een vriendin over hem had gepraat. Een andere keer kwam ik laat terug van stappen.
Lalaloepsie schreef:
09-04-2026 16:25
Ravena, je zult zelf inmiddels ook wel tot de conclusie zijn gekomen dat jij een neus hebt voor instabiele partners (nu die manipulatieve engnek, daarvoor die ontspoorde drugsdealer), dus alsjeblieft; blijf vrijgezel tot je jezelf helemaal op de rit hebt. Dat je op reis wilt, weg wilt uit deze situatie, zegt toch genoeg?
Ik heb het idee dat ik mezelf wel aardig op de rit heb.
Ravena schreef:
10-04-2026 04:13
Steeds minder eigenlijk. Waar ik enorm vooruit ben gegaan blijft hij steken op een bepaald, haast kinderlijk niveau. Vorig jaar maakte hij het drie keer uit. Hij dacht dat ik met een vriendin over hem had gepraat. Een andere keer kwam ik laat terug van stappen.

Gezellig.
Fantastische vent.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ravena schreef:
10-04-2026 04:14
Ja, jij wel, maar hij niet. Je rit zou mooier en makkelijker zijn zonder hem. Deze man is toch geen positieve aanvulling in je leven?! Ik begrijp niet waar je twijfel zit. Beëindig de relatie en ga genieten van je reis!
Ravena schreef:
10-04-2026 04:14
Eerlijk gezegd, als je jezelf echt op de rit zou hebben, zou je geen relatie meer hebben met een man die het om futiliteiten uitmaakt als over hem praten met een vriendin en te laat thuiskomen van stappen. Dan zou je namelijk inzien dat zo'n man, zo'n relatie, je vooral veel kost in plaats van oplevert.
(Hoe zit dat laatste überhaupt, had hij je een tijd meegegeven waarop je thuis moest zijn?)
Ravena schreef:
Deze man is niet veranderd, hij heeft alleen maar geleerd om iets beter z’n ware aard te verbergen zodat je erin trapt en bij hem blijft.
To, waarom maakt deze man je gelukkig? Het klinkt alsof jij enorm op je tenen loopt en alles doet om hem niet in paniek te laten schieten. Klinkt niet heel gezond..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven