Twijfels over relatie
woensdag 8 april 2026 om 16:01
Ik heb al geruime tijd een relatie. We hebben vorig jaar een erg moeilijk jaar gehad. Hij was extreem controle-behoeftig en manipulatief. Dit heeft ons bijna de relatie gekost. Nadat ik het uit had gemaakt, is hij hulp gaan zoeken, en sindsdien gaat het een stuk beter. Mijn ouders lopen ook helemaal weg met hem. Hij is lief, gevoelig, is slim en heeft een goed gevoel voor humor. Alleen zijn mijn twijfels nog steeds niet weg. We lopen erg uiteen in levensstijl - waar ik het liefst zo gezond mogelijk eet, eet hij veel snoep. Hij doet niks in het huishouden. En heeft totaal geen verantwoordelijkheid als het aankomt op geld. Anderzijds; ik ben ook niet de ideale partner. Daarnaast speelt het leeftijdsverschil een rol: hij is 17 jaar ouder. We hebben nog wel onze eigen woonruimte, maar hij is vaak bij mij.
het liefst zou ik een tijdje in mijn eentje op reis gaan, om eens goed alles op een rijtje te zetten. Ik kom er zo niet meer uit. Hoewel er meer stabiliteit in mijn leven is, blijf ik over alles twijfelen en piekeren. Dat gaat de hele dag door. Heeft iemand tips of adviezen? Ik zit zo vast in mijn hoofd. Het komt ook niet alleen door de relatie, ik ben verhuisd en voel me erg eenzaam in mijn nieuwe dorp. Ik weet soms gewoon niet waar ik moet beginnen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
het liefst zou ik een tijdje in mijn eentje op reis gaan, om eens goed alles op een rijtje te zetten. Ik kom er zo niet meer uit. Hoewel er meer stabiliteit in mijn leven is, blijf ik over alles twijfelen en piekeren. Dat gaat de hele dag door. Heeft iemand tips of adviezen? Ik zit zo vast in mijn hoofd. Het komt ook niet alleen door de relatie, ik ben verhuisd en voel me erg eenzaam in mijn nieuwe dorp. Ik weet soms gewoon niet waar ik moet beginnen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
ravena wijzigde dit bericht op 08-04-2026 16:11
5.49% gewijzigd
vrijdag 10 april 2026 om 08:16
Hij is slim, sociaal en we kunnen enorm met elkaar lachen. Hij werkt ook in hetzelfde vakgebied. We hebben allebei veel meegemaakt. Bovendien is hij al teruggekomen op zijn bizarre gedrag van vorig jaar en heeft excuses gemaakt.
Ik vraag me wel eens af: valt dit onder traumaband?
Toen ik het vorig jaar uitmaakte, heeft hij meteen onze opdrachtgever gebeld om dit kenbaar te maken. Ook zei hij dat hij waarschijnlijk maandenlang niet meer zou kunnen werken. En daarna palmde hij me toch weer in, hebben we harde afspraken gemaakt (dat hij in therapie zou gaan bijvoorbeeld) en veranderde zijn gedrag.
En dan nog steeds die twijfel.
Ik denk dat het ook door het leeftijdsverschil komt.
vrijdag 10 april 2026 om 08:34
Hij maakte het 3x uit, jij maakte het ook een keer uit, allemaal tekenen dat het niet goed zit. Jij hebt nog een kinderwens maar toch niet met zo'n onstabiele man? Dat leeftijdsverschil is eigenlijk niet belangrijk als het goed zit tussen jullie, maar jij kan niet omgaan met zijn onvolwassen kant.
Ik denk dat je er al uit bent maar dat je de beslissing om definitief afscheid te nemen nog niet durft te nemen.
vrijdag 10 april 2026 om 08:48
We stonden vorig jaar allebei onder hoogspanning. Daarna konden we er goed over praten. Nu steunen we elkaar en praten veel. Ondanks dat hij is veranderd, blijft de twijfel. Ik geef wel echt om hem, maar vind hem niet meer zo aantrekkelijk. Ik heb liever iemand die max 8 jaar ouder is. Maar dan vind ik mezelf weer te kritisch.Pioen00 schreef: ↑10-04-2026 08:34Hij maakte het 3x uit, jij maakte het ook een keer uit, allemaal tekenen dat het niet goed zit. Jij hebt nog een kinderwens maar toch niet met zo'n onstabiele man? Dat leeftijdsverschil is eigenlijk niet belangrijk als het goed zit tussen jullie, maar jij kan niet omgaan met zijn onvolwassen kant.
Ik denk dat je er al uit bent maar dat je de beslissing om definitief afscheid te nemen nog niet durft te nemen.
En mensen gaan er iets van vinden. Hij doet zichzelf altijd super goed voor.
vrijdag 10 april 2026 om 08:56
Dat klinkt als dat die leeftijd voor iets anders staat eigenlijk. Want een getal is in principe geen eigenschap of karaktertrek.Ravena schreef: ↑10-04-2026 08:48We stonden vorig jaar allebei onder hoogspanning. Daarna konden we er goed over praten. Nu steunen we elkaar en praten veel. Ondanks dat hij is veranderd, blijft de twijfel. Ik geef wel echt om hem, maar vind hem niet meer zo aantrekkelijk. Ik heb liever iemand die max 8 jaar ouder is. Maar dan vind ik mezelf weer te kritisch.
Waarom zou je je eigen voorkeuren als niet valide beschouwen? En de buitenwereld vindt altijd wel iets, maar het is jouw leven.
vrijdag 10 april 2026 om 09:00
Okee. En hoe ben jij vooruit gegaan dan, als je in een giftige relatie zit en telkens weer blijft zitten ook al maakt de ander het uit en weet jij die keuze niet te maken? En hoe ben je vooruit gegaan als je je eenzaamheid oplost door van de ene giftige relatie meteen in de volgende te rollen? Ipv je te focussen op integreren in je nieuwe omgeving, contacten te leggen en gezonde activiteiten te ontwikkelen?
En als we het over verantwoordelijkheid nemen hebben, hoeveel verantwoordelijkheid neem jij over je eigen leven als je keer op keer dit soort giftige relaties blijft hebben? En keer op keer topics blijft openen die een herhaling zijn van scenario's die al zeker 10 jaar spelen? Keer op keer (willen) vluchten van je eigen leven?
Dus: is het zo simpel, dat je ondanks stoornissen 'gewoon' je verantwoordelijkheid moet nemen of ligt het ingewikkelder dan dat?
vrijdag 10 april 2026 om 09:02
Och ja, TO, voor het geval je dit niet weet en denkt dat het normaal is: Dit is echt idioot. Als je volwassen bent mag je zelf bepalen hoe laat je thuis komt. Wat een vernederend gedoe, zeg.Lori schreef: ↑10-04-2026 07:03Eerlijk gezegd, als je jezelf echt op de rit zou hebben, zou je geen relatie meer hebben met een man die het om futiliteiten uitmaakt als over hem praten met een vriendin en te laat thuiskomen van stappen. Dan zou je namelijk inzien dat zo'n man, zo'n relatie, je vooral veel kost in plaats van oplevert.
(Hoe zit dat laatste überhaupt, had hij je een tijd meegegeven waarop je thuis moest zijn?)
vrijdag 10 april 2026 om 09:06
Ik ben druk bezig met contacten in mijn nieuwe omgeving leggen. Dit gat echter niet makkelijk. Het is een extreem gesloten gemeenschap. Dus reis ik wat verder om vrienden en kennissen te zien.S-Groot schreef: ↑10-04-2026 09:00Okee. En hoe ben jij vooruit gegaan dan, als je in een giftige relatie zit en telkens weer blijft zitten ook al maakt de ander het uit en weet jij die keuze niet te maken? En hoe ben je vooruit gegaan als je je eenzaamheid oplost door van de ene giftige relatie meteen in de volgende te rollen? Ipv je te focussen op integreren in je nieuwe omgeving, contacten te leggen en gezonde activiteiten te ontwikkelen?
En als we het over verantwoordelijkheid nemen hebben, hoeveel verantwoordelijkheid neem jij over je eigen leven als je keer op keer dit soort giftige relaties blijft hebben? En keer op keer topics blijft openen die een herhaling zijn van scenario's die al zeker 10 jaar spelen? Keer op keer (willen) vluchten van je eigen leven?
Dus: is het zo simpel, dat je ondanks stoornissen 'gewoon' je verantwoordelijkheid moet nemen of ligt het ingewikkelder dan dat?
Ik heb verder geen stoornissen - tenminste niet voor zover die zijn vastgesteld.
vrijdag 10 april 2026 om 09:06
Hoor je vaker, de man in kwestie is dusdanig veranderd dat er weinig meer op aan te merken valt maar is nu niet aantrekkelijk meer.
TO, voel je zelf ook niet aan hoe vermoeiend en zelfdestructief dit is? Er zijn zoveel leukere mannen die een min of meer ongecompliceerde relatie met je zouden kunnen hebben.
pioen00 wijzigde dit bericht op 10-04-2026 09:07
0.30% gewijzigd
vrijdag 10 april 2026 om 09:07
vrijdag 10 april 2026 om 09:18
Een relatie is geen moeten he. Eerst maar lekker jezelf op de rit zonder rekening te hoeven voor een ander. Dat kan heel bevrijdend werken.Pioen00 schreef: ↑10-04-2026 09:06Hoor je vaker, de man in kwestie is dusdanig veranderd dat er weinig meer op aan te merken valt maar is nu niet aantrekkelijk meer.
TO, voel je zelf ook niet aan hoe vermoeiend en zelfdestructief dit is? Er zijn zoveel leukere mannen die een min of meer ongecompliceerde relatie met je zouden kunnen hebben.
Een reis gaat daar zeker aan meehelpen.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
vrijdag 10 april 2026 om 10:07
vrijdag 10 april 2026 om 10:13
Ravena schreef: ↑10-04-2026 08:48We stonden vorig jaar allebei onder hoogspanning. Daarna konden we er goed over praten. Nu steunen we elkaar en praten veel. Ondanks dat hij is veranderd, blijft de twijfel. Ik geef wel echt om hem, maar vind hem niet meer zo aantrekkelijk. Ik heb liever iemand die max 8 jaar ouder is. Maar dan vind ik mezelf weer te kritisch.
Oh my, alles wat je schrijft, schreeuwt echt maar één ding: wegwezen bij deze man. Wat andere mensen ervan vinden, is sowieso geen enkel argument. Leer eerst eens om gelukkig te worden in je eentje, zodat je geen man nodig hebt om een leegte op te vullen.
The impossible only takes a little longer
vrijdag 10 april 2026 om 10:17
Pioen00 schreef: ↑10-04-2026 09:06Hoor je vaker, de man in kwestie is dusdanig veranderd dat er weinig meer op aan te merken valt maar is nu niet aantrekkelijk meer.
Niet zolang TO niet verandert. Dan blijft ze vallen voor problematische gevallen.
The impossible only takes a little longer
vrijdag 10 april 2026 om 10:43
vrijdag 10 april 2026 om 10:50
Precies ja, dan blijft ze vallen voor de mannen die net als zij "veel hebben meegemaakt". Mannen die net zoals zij suïcidaal zijn (geweest), verslavingsproblematiek hebben (zoals TO met alcohol en slaappillen heeft). Mannen die net als zij een psychische stoornis hebben waarvoor van de ene naar de andere kliniek gaan. Bedoel, TO heeft heftige dingen meegemaakt, waaronder die bijna gelukte zelfmoordpoging, de schade aan haar voeten als gevolg daarvan, de rolstoel waarin ze toen belande. Dat was allemaal vorig jaar nog hè. Dat ze nu beweert dat er niks met haar aan de hand is komt op mij over als zichzelf voor de gek houden. Net zo goed zichzelf mooier voor doen naar de buitenwereld, gedrag wat ze haar huidige partner verwijt.
vrijdag 10 april 2026 om 10:51
Ravena schreef: ↑10-04-2026 09:06Ik ben druk bezig met contacten in mijn nieuwe omgeving leggen. Dit gat echter niet makkelijk. Het is een extreem gesloten gemeenschap. Dus reis ik wat verder om vrienden en kennissen te zien.
Ik heb verder geen stoornissen - tenminste niet voor zover die zijn vastgesteld.
En waar neem jij dan je verantwoordelijkheid, zelfs zonder verdere stoornissen? Want daar ga je handig niet op in.
En waar neem jij je verantwoordelijkheid voor je extreme angst om alleen te zijn? Of telt het dan niet? Alleen wat je vriend niet goed doet telt als geen verantwoordelijkheid nemen?
vrijdag 10 april 2026 om 10:52
Ja, en dan grijp je naar de fles met alle gevolgen van dien. Persoonlijk denk ik dat jij op zoek moet naar een woongroep zodat je altijd iemand hebt om bij thuiskomst je verhaal bij te kunnen doen. Je bent gewoon een groepsmens. Is een centraal wonen project niet iets voor je?
vrijdag 10 april 2026 om 10:54
Lalaloepsie schreef: ↑10-04-2026 10:50Precies ja, dan blijft ze vallen voor de mannen die net als zij "veel hebben meegemaakt". Mannen die net zoals zij suïcidaal zijn (geweest), verslavingsproblematiek hebben (zoals TO met alcohol en slaappillen heeft). Mannen die net als zij een psychische stoornis hebben waarvoor van de ene naar de andere kliniek gaan. Bedoel, TO heeft heftige dingen meegemaakt, waaronder die bijna gelukte zelfmoordpoging, de schade aan haar voeten als gevolg daarvan, de rolstoel waarin ze toen belande. Dat was allemaal vorig jaar nog hè. Dat ze nu beweert dat er niks met haar aan de hand is komt op mij over als zichzelf voor de gek houden. Net zo goed zichzelf mooier voor doen naar de buitenwereld, gedrag wat ze haar huidige partner verwijt.
En dan is bovenstaande nog maar een fractie. Maar het ligt natuurlijk allemaal aan deze man, die zijn verantwoordelijkheid niet neemt. TO heeft hier geen verantwoordelijkheid in.
vrijdag 10 april 2026 om 11:02
Lalaloepsie schreef: ↑10-04-2026 10:52Ja, en dan grijp je naar de fles met alle gevolgen van dien. Persoonlijk denk ik dat jij op zoek moet naar een woongroep zodat je altijd iemand hebt om bij thuiskomst je verhaal bij te kunnen doen. Je bent gewoon een groepsmens. Is een centraal wonen project niet iets voor je?
Een woongroep zou heel fijn kunnen zijn, maar of er een passende vorm is? Want de woongroep van vorig jaar was natuurlijk een heel slechte vorm, eentje waar vooral beschadigde mensen zitten die elkaar versterken in schadelijk gedrag (zonder begeleiding dus ook). Een meer gewone woongroep zal mogelijk ook niet passen gezien TO's neiging om zich aan de eerste de beste persoon die een beetje aardig lijkt te doen vast te klampen.
En ergens waar wel goede begeleiding is komt TO niet voor in aanmerking, dat heeft ze ook al geprobeerd, daar kwam ze helaas niet binnen geloof ik. En stoornissen staan schijnbaar ook niet meer in haar dossier dus via die weg gaat het ook niet lukken.
Kom ik weer terug op mijn eerdere opmerking, dat het allemaal niet zo simpel is (helaas).
vrijdag 10 april 2026 om 11:45
Ik heb hier in de buurt een goede vriendin wonen. Verder probeer ik mijn sociale netwerk uit te breiden door naar borrels en high teas te gaan, een stad verderop. Het kost tijd.
Ik heb inderdaad geen stoornissen meer. Dat is officieel vastgesteld. Ik werk fulltime als freelancer, ben daarmee financieel onafhankelijk van mijn partner. Een woongroep lijkt me hartstikke leuk; ik ben echt een sociaal dier. Thuis pieker ik heel veel.
En ik drink niet te veel, wat een onzin.
Ik heb inderdaad geen stoornissen meer. Dat is officieel vastgesteld. Ik werk fulltime als freelancer, ben daarmee financieel onafhankelijk van mijn partner. Een woongroep lijkt me hartstikke leuk; ik ben echt een sociaal dier. Thuis pieker ik heel veel.
vrijdag 10 april 2026 om 11:46
Ik heb wel bij een woongroep gezeten die failliet is gegaan door wanbeleid. Verder kom ik nergens binnen want "te complex". Dat was vier jaar geleden, weet niet hoe t nu is.S-Groot schreef: ↑10-04-2026 11:02Een woongroep zou heel fijn kunnen zijn, maar of er een passende vorm is? Want de woongroep van vorig jaar was natuurlijk een heel slechte vorm, eentje waar vooral beschadigde mensen zitten die elkaar versterken in schadelijk gedrag (zonder begeleiding dus ook). Een meer gewone woongroep zal mogelijk ook niet passen gezien TO's neiging om zich aan de eerste de beste persoon die een beetje aardig lijkt te doen vast te klampen.
En ergens waar wel goede begeleiding is komt TO niet voor in aanmerking, dat heeft ze ook al geprobeerd, daar kwam ze helaas niet binnen geloof ik. En stoornissen staan schijnbaar ook niet meer in haar dossier dus via die weg gaat het ook niet lukken.
Kom ik weer terug op mijn eerdere opmerking, dat het allemaal niet zo simpel is (helaas).
vrijdag 10 april 2026 om 11:47
Dan bel ik vriendinnen, zoek afleidingS-Groot schreef: ↑10-04-2026 10:51En waar neem jij dan je verantwoordelijkheid, zelfs zonder verdere stoornissen? Want daar ga je handig niet op in.
En waar neem jij je verantwoordelijkheid voor je extreme angst om alleen te zijn? Of telt het dan niet? Alleen wat je vriend niet goed doet telt als geen verantwoordelijkheid nemen?
vrijdag 10 april 2026 om 11:53
Ravena schreef: ↑10-04-2026 11:45Ik heb hier in de buurt een goede vriendin wonen. Verder probeer ik mijn sociale netwerk uit te breiden door naar borrels en high teas te gaan, een stad verderop. Het kost tijd.
Ik vind het heel fijn om te lezen dat je je alcoholprobleem nu beter onder controle hebt. Ben je ook gestopt met de slaappillen? Hoe ga je nu om met je angststoornis?
Afijn, mooi om te lezen dat je al vooruitgang hebt geboekt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in