Milieubewust?

06-04-2026 18:52 244 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit topic zou ik wellicht ook bij Actueel kunnen plaatsen, maar dat doe ik bewust niet omdat dit onderwerp al decennialang enorm leeft.

Toen ik het topic over mogelijk gecancelde vliegreizen zag ontaarden in een discussie over persoonlijk milieubewust handelen besloot ik er een apart draadje over te openen.

Hoe milieubewust leef jij eigenlijk? Hoe houd je rekening met je omgeving, met de natuur? Vind je het belangrijk om milieuvriendelijk te leven en hoe ver ga je daarin?

Zelf ben ik er maar weinig bewust mee bezig, ik doe niks speciaals voor het milieu. Waarom het mij niet zo interesseert....geen idee eigenlijk, andere zaken hebben voor mij blijkbaar prioriteit.

Maar hierover nadenkend besef ik dat ik eigenlijk helemaal geen grote vervuiler ben:

Ik vlieg nóóit, en ik klop mezelf niet op de borst, want de reden is dat ik vliegangst heb. En omdat het milieu de laatste decennia een hot item is laat ik die angst lekker bestaan. Als ik bang blijf stap ik tenminste niet in een vliegtuig.
Al mijn bovenkleding koop ik tweedehands, dat doe ik omdat mijn lievelingsmerk is opgehouden te bestaan.
Ik eet nauwelijks vlees omdat ik het afschuwelijk vind dat zoveel dieren hiervoor geslacht moeten worden. Maar ik eet wel een beetje vlees omdat ik vegetarisch-, laat staan veganistisch eten niet te hachelen vind.
Ook meubels en snuisterijen koop ik tweedehands omdat ik speuren ernaar leuk vind en omdat het vaak goedkoper is.
Ik rijd altijd in zoveelstehands youngtimertjes omdat ik een groot fan ben van Starlets en de superzuinige Alto's. Niet persé milieuvriendelijk natuurlijk, maar ik koop geen nieuwe auto's en als het qua afstand mogelijk is stap ik op de fiets.
Glas en papier deponeer ik braaf in de containers omdat ik dat lekker vind om te doen. Hondendrollen ruim ik altijd keurig op, tenzij de keutels ver in de bosjes liggen.
En o ja, ik woon klein en simpel en ik ben volledig van het gas af! Mijn tuin is groen en weinig betegeld omdat ik dat mooier en knusser vind.
Ik zet mij in tégen sloop- en nieuwbouw en vóór renovatie en verduurzaming wanneer reeds bestaande huizen karakteristiek zijn en wellicht monumentale waarde hebben. Dit omdat ik het zonde vind wanneer zoiets authentieks zou verdwijnen en omdat de bewoners vaak enorm gehecht zijn aan hun woning.
Ik douche heel kort omdat ik in de ochtend te weinig tijd heb om daar lang over te doen.
En zo kan ik heel nog heel wat zaken noemen die ik eigenlijk best goed doe, alleen ook weer niet met het oog op het milieu.

Ik ben benieuwd hoe zorg voor het milieu bij jullie leeft!
cognac schreef:
09-04-2026 17:33
Hangt het niet ook erg af van hoe die mensen allemaal leven?

In dat testje moet je invullen met hoeveel mensen je samenleeft en dan is een zes persoonshuishouden neem ik aan minder milieuvriendelijk dan een drie persoonshuishouden. Maar eigenlijk zou het toch ook heel duurzaam moeten zijn door met meer mensen samen te wonen ipv een land vol eenpersoonshuishoudens? Je verwarmt immers maar 1 huis, kookt misschien voor een groot gezelschap tegelijk ipv dat je vier volwassen kinderen elk ook een een persoonshuishouden hebben.
In dat WNF-testje over aardbollen is het leven met meer huisgenoten duurzamer.
Moiren schreef:
09-04-2026 17:37
Ja precies. Het is een hele industrie, die “zwervertjes”.
Dat mag wel wat genuanceerder. Er zijn hier echt veel zwerfhonden en katten. Worden gevangen gecastreerd of gesteriliseerd en weer terug op straat gezet. Nestjes die gevonden worden met pups proberen ze te vestigen bij mensen. Ik heb ook zo'n zwervertje. Gevonden hier in het park. Regelmatig liggen ze ook in een kliko en vindt de gemeente een nest.
Lieneke schreef:
09-04-2026 17:27
Even wat anders tussendoor: ik heb nooit merkdieren, maar huisdieren die elders een rotleven zouden hebben.
Dus bestaande oudere huisdieren uit bijvoorbeeld Bosnie, Spanje, maar ook uit Nederland.

Dat draagt toch ook wel íéts bij?
Die worden daar toch juist gefokt omdat ze naar het buitenland verkocht kunnen worden?
OhMellie schreef:
09-04-2026 17:50
Die worden daar toch juist gefokt omdat ze naar het buitenland verkocht kunnen worden?

Nee, ze kosten zo goed als niets. Ze worden gevonden op straat en dan wordt er een goed huis voor ze gezocht. Vaak hebben ze handicaps, of ze zijn gewond of ondervoed. Mijn hond is blind.
Ze zijn meestal op straat geboren.
Paradise schreef:
09-04-2026 17:43
Ah toch, dan komt dat overeen met hoe ik er zelf over denk. Het verbaast me dat mensen over het algemeen toch nog wel redelijk dicht bij elkaar liggen, ook wereldwijd. Het is niet dat de een 0,10 als aardbol als heeft en de ander 100 aardbollen. Hoewel alles >1 natuurlijk teveel is.
Hoe milieu bewust ben ik. Tja, ik doe zoveel mogelijk met de fiets en het OV.
Ik eet geen vlees. Ik douche kort. Wij stoken tot 18 graden, wat eigenlijk betekent van november tot ergens in februari. We hebben een heel goed geïsoleerd huis met zonnepanelen en een thuisbatterij. Als we autorijden is dat elektrisch.
Ik ga wel graag op reis, maar het aantal verre reizen is in mijn ruim 50 jaar op 1 hand te tellen. Ik vind met de trein naar Duitsland, België of Frankrijk ook erg leuk. Maar toch vlieg ik gemiddeld wel ca 1 tot 2 x jaar. Ik eet wel zuivel en koop wel nieuwe kleding, maar wel alleen dingen die jaren meegaan. Wij scheiden afval en proberen geen eten te verspillen. Kortom ik zal zeker vervuilen, maar probeer er op mijn manier wel rekening mee te houden. Zeker als ik kijk naar de jongeren op mijn werk, die niets laten voor het milieu.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
09-04-2026 18:03
Zeker als ik kijk naar de jongeren op mijn werk, die niets laten voor het milieu.
Goh. Ik ken eigenlijk hoofdzakelijk jongeren die wel van alles laten voor het milieu. En ik ken ook genoeg ouderen die de boeren lekker laten dorsen. Maar ik snap dat het leuk is om lekker te zeiken op jongeren.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
09-04-2026 18:06
Goh. Ik ken eigenlijk hoofdzakelijk jongeren die wel van alles laten voor het milieu. En ik ken ook genoeg ouderen die de boeren lekker laten dorsen. Maar ik snap dat het leuk is om lekker te zeiken op jongeren.
:worship:
Everything will be fine. Just not for you.
Week 21 van de Extremely Demotivational Calendar
cognac schreef:
09-04-2026 18:02
Ah toch, dan komt dat overeen met hoe ik er zelf over denk. Het verbaast me dat mensen over het algemeen toch nog wel redelijk dicht bij elkaar liggen, ook wereldwijd. Het is niet dat de een 0,10 als aardbol als heeft en de ander 100 aardbollen. Hoewel alles >1 natuurlijk teveel is.
Ik was ook benieuwd en heb even getest.
Lady*Voldemort schreef:
09-04-2026 18:06
Ik heb het niet over alle jongeren, maar de jongeren op mijn werk (categorie 20-40) Maar mijn Jongere collega’s vliegen elke vakantie die ze hebben naar een ver oord.
En ik zeg dat echt niet om te zeiken op jongeren.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
09-04-2026 18:54
Ik heb het niet over alle jongeren, maar de jongeren op mijn werk (categorie 20-40) Maar mijn Jongere collega’s vliegen elke vakantie die ze hebben naar een ver oord.
Maar intussen doe je het wel. Anders had je het wel gehad over 'mijn collega's'. Hun leeftijd doet er blijkbaar wel toe voor jou.
Graftak!
Sun.lover schreef:
Je zeikt dus op jongeren.

Twee van mijn 50- en 60-jarige vriendinnen vliegen minimaal 2x per jaar naar de andere kant van de wereld.
Dat zegt toch niks over 50- en 60-jarigen?
Sun.lover schreef:
Ligt dat niet gewoon vooral aan de leeftijdsfase? Ik heb tussen mijn 23e en 33e ook mijn verre reizen gemaakt. Daarvoor het ik het lef nog niet, daarna had ik kinderen. De meeste van mijn vrienden hebben ook verre reizen gemaakt rond die leeftijd.
Roekiezoekie schreef:
09-04-2026 17:42
Zeker is dit een variabele.
Een keuze om milieuvervuiling na jezelf te stoppen. Niet iedereen vindt het een probleem als we uitsterven.

Wie gebruikt wasbare luiers uit milieu overweging?
[….]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-04-2026 10:35
Reden: Op de persoon
43.46% gewijzigd
Paradise schreef:
09-04-2026 17:43
Ook dat is natuurlijk relatief. Ik woon in een kleine woning, er hoeft maar 1 persoon te douchen, te eten, af te wassen en ik genereer weinig afval in mijn eentje.

Ik denk alleen wel dat wanneer je naar een eensgezinswoning kijkt, dat je met 4 personen per persoon minder per huishouden kunt verbruiken idd ten opzichte van iemand alleen in diezelfe woning. Ook zouden er in theorie minder (grote) woningen nodig zijn.

Maar buiten dat zijn er in mijn geval nul andere personen die überhaupt maar iets gebruiken/vervuilen/douchen, want die zijn er gewoon niet. Of ik nu groot of klein woon.
Where is my mind?
Lieneke schreef:
09-04-2026 18:01
Nee, ze kosten zo goed als niets. Ze worden gevonden op straat en dan wordt er een goed huis voor ze gezocht. Vaak hebben ze handicaps, of ze zijn gewond of ondervoed. Mijn hond is blind.
Ze zijn meestal op straat geboren.
Ze kosten jouw niets, maar wat dacht je wat er binnen komt aan donaties en al dat soort dingen. Zo zuiver is het allemaal niet hoor.
Everything is possible for the one who believes.
Dropdrop schreef:
09-04-2026 19:04
Jij bent zeker een fervent donateur van Women On Waves, Dokters van de Wereld, She Decides en andere organisaties die streven voor reproductieve rechten en zorg?

Want als je zo'n sterke mening hebt, dan richt je die natuurlijk niet alleen op je bakfiets-buurvrouw, maar dan geef je grof euro's aan de goede zaak.

Elke uitgevoerde abortus is ten slotte weer een kleine milieuramp voorkomen. Simpeler kan niet.
Waar slaat dit op? >:-(
Solomio schreef:
09-04-2026 21:36
Waar slaat dit op? >:-(
Als je anderen milieuschaamte aanpraat over kinderen en luiers, hoop ik dat je inziet dat reproductieve vrouwenrechten uiteindelijk het antwoord zijn op minder kinderen.
Dropdrop schreef:
09-04-2026 21:49
Als je anderen milieuschaamte aanpraat over kinderen en luiers, hoop ik dat je inziet dat reproductieve vrouwenrechten uiteindelijk het antwoord zijn op minder kinderen.
Doet ze dat?
Overdrijf niet zo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven