36 en kinderloos

09-04-2026 06:37 176 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerst en vooral: nooit gedacht dat ik in deze rubriek een topic zou openen.

Ik word vandaag 36 jaar en ineens word ik overvallen door het feit dat ik geen kinderen heb en allicht nooit zal hebben.

Tot nu had ik eigenlijk nooit een echte kinderwens. Behalve één keer: de eerste keer dat ik alleen ging wonen, dan werd ik ineens 3 dagen aan een stuk overwéldigd door een kinderwens. Ik zou nog in staat geweest zijn (als vrijgezel toen) "om het aan een vriend te vragen". Zo erg was het.
Maar dat absolute moedergevoel heb ik verder nooit in mij gehad.

Een paar jaar terug kreeg ik hersenstimulatie toegediend wegens aanhoudende depresssies en alles wat daarbij kwam kijken. De behandelende arts zei mij toen radicaal: "Jij? Kinderen? Sla die badzijde maar om. JIj bent niet geschikt als moeder".

Dat kwam wel even hard aan. Vond ik nu ook wel best hard van die arts.

Niet dat ik ooit die drang in mij had, maar toch... Af en toe, zoals nu, speelt het wel op. Ik weet zeker dat ik een goede, liefhebbende mama zou zijn, maar als ik zie hoe de wereld eraan toe gaat...

Familiaal gezien heb ik drie broers en slechts één daarvan heeft een inmiddels 16-jarige zoon: echt een crème van een kerel. Als ik hem zie, dan denk ik vaak: "mocht ik zeker weten dat die van mij ook zou zo zijn, dan teken ik er direct voor".

De tijd gaat voort, en ik heb gewoon schrik dat ik er ooit spijt zal van hebben dat ik nooit kinderen gehad heb.

Ik heb al een paar jaar een relatie met een 20 jaar oudere man en hij staat en stond er ook nooit om te springen.

Ik wil dit gewoon eens van mij afschrijven, misschien herkennen mensen zich hierin.
Hoe meer ik naar de 40 ga, hoe meer ik dit soms best wel als issue zie.

Het voelt als iets cruciaals waar ik bijna "hier en nu" moet over beslissen.

:'-(
rosanna08 schreef:
11-04-2026 12:42
ik hecht grote waarde aan ieders autonomie, maar niet ten koste van alles en zeker niet ten koste van een kind.
De manier waarop TO verwoordt dat de arts het gezegd heeft, kunnen we over discussiëren, maar ik begrijp niet dat je zo makkelijk over de toekomst van een onschuldig kind heen kunt stappen.
Het is toch zo zoetjes aan wel bekend dat het geheugen van mensen lang niet zo betrouwbaar is als die mensen zelf denken? Kijk maar eens in die eeuwige 'hoe lang hang jij hier al rond' topics. Iedereen was erbij, bij die legendarische gate, en iedereen heeft een andere versie. Ik acht de kans dan ook vrij groot dat de manier waarop de arts het gezegd heeft in TO's hoofd door de jaren heen is vervormd. Heeft niks te maken met verdachtmakingen of weet ik veel wat, maar gewoon met hoe het menselijk geheugen werkt.
Graftak!
rosanna08 schreef:
11-04-2026 12:42
ik hecht grote waarde aan ieders autonomie, maar niet ten koste van alles en zeker niet ten koste van een kind.
De manier waarop TO verwoordt dat de arts het gezegd heeft, kunnen we over discussiëren, maar ik begrijp niet dat je zo makkelijk over de toekomst van een onschuldig kind heen kunt stappen.
Het is duidelijk dat to niet op het punt stond een kind te verwekken maar daarvan afgezien heeft door de woorden van de arts, dus dit is een loos punt.
Het is ook duidelijk dat het niet goed is geweest voor haar geestelijke gesteldheid en de arts haar daarmee dus niet heeft geholpen. Dat had de arts beter moeten doen.
Lady*Voldemort schreef:
11-04-2026 12:58
Het is toch zo zoetjes aan wel bekend dat het geheugen van mensen lang niet zo betrouwbaar is als die mensen zelf denken? Kijk maar eens in die eeuwige 'hoe lang hang jij hier al rond' topics. Iedereen was erbij, bij die legendarische gate, en iedereen heeft een andere versie. Ik acht de kans dan ook vrij groot dat de manier waarop de arts het gezegd heeft in TO's hoofd door de jaren heen is vervormd. Heeft niks te maken met verdachtmakingen of weet ik veel wat, maar gewoon met hoe het menselijk geheugen werkt.
weet ik, maar ik wil het ook niet als feit neerzetten dat het niet klopt wat TO zegt of denkt dat de arts het gezegd heeft. En laten we wel wezen, sommige artsen zijn horken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Danae schreef:
11-04-2026 13:02
Het is duidelijk dat to niet op het punt stond een kind te verwekken maar daarvan afgezien heeft door de woorden van de arts, dus dit is een loos punt.
Het is ook duidelijk dat het niet goed is geweest voor haar geestelijke gesteldheid en de arts haar daarmee dus niet heeft geholpen. Dat had de arts beter moeten doen.
ik denk dat jij nog een keer de postings van TO door moet lezen, want je trekt conclusies die echt niet kloppen.
TO heeft op 1 moment in haar leven, ruim voordat ze de arts sprak even gedacht dat ze kinderen wilde. Ze zegt zelf dat ze die drang nooit gehad heeft. Ja, de opmerking kwam hard aan, maar niet omdat ze haar kinderwens in duigen zag vallen, maar omdat de arts stelde dat ze geen goede moeder zou zijn. Het is niet bepaald leuk om te horen dat je ergens niet goed in zou , terwijl de halve wereld het doet.
En verder, ze was daar voor behandeling en die behandeling heeft de arts uitgevoerd, dus dat hij haar niet heeft geholpen, is een verzinsel van jou.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
@Danae, heb je zelf het idee dat je TO verder helpt door zo te blijven hameren op je mening dat die arts fout zat? Heb je het idee dat TO überhaupt nog meepraat?

In elk geval haak ik af, zolang het hierover gaat. Ik probeer al een tijdje te verwoorden waarom, maar het lukt niet. Laten we het er maar op houden dat het triggert.
Dit rigide gedoe van Danae is voor werkelijk niemand helpend. Maar ze is zo overtuigd van haar eigen gelijk, dat het vechten tegen de bierkaai is.
Het is zeker belangrijk hier heel zorgvuldig en genuanceerd mee om te gaan en je keuze hierin heel goed te overwegen, al dan niet in overleg met een behandeld arts, maar ik vind dat sommigen er echt bij voorbaat al vanuit gaan dat het eventuele kind van TO bij voorbaat al gedoemd is dat een rotleven, met Jeugdzorg te maken zal krijgen en mogelijk zelf ook allerlei psychische aandoeningen.

Hoewel ik het ermee eens ben dat dit met zorgvuldigheid behandeld moet worden stemt het me ook wel verdrietig. Ik denk dat ik er zelf namelijk niet geweest zou zijn als er zowel met inachtneming van psychische aandoeningen als lichamelijke ziekte een strenger advies van de artsen had gelegen. Al had ik dat dan natuurlijk niet geweten.
Maar vind daardoor dit soort discussies vaak wel confronterend.
cognac schreef:
11-04-2026 13:28
Het is zeker belangrijk hier heel zorgvuldig en genuanceerd mee om te gaan en je keuze hierin heel goed te overwegen, al dan niet in overleg met een behandeld arts, maar ik vind dat sommigen er echt bij voorbaat al vanuit gaan dat het eventuele kind van TO bij voorbaat al gedoemd is dat een rotleven, met Jeugdzorg te maken zal krijgen en mogelijk zelf ook allerlei psychische aandoeningen.

Waar haal je dít nou weer vandaan? Dit verzin je er echt zelf bij.

En de familie van TO is erfelijk belast, aldus TO. Dus ja, die kans zit er in ja. Mag dat niet gezegd worden?

Daarnaast, met alle respect, ervaar jij topics vaker als confronterend. Zelfs als het onderwerp helemaal niets met jou te maken heeft. Zonder vervelend te willen doen; dat zegt vooral iets over jou.
Er staan hierboven dingen als: Een kind dat niet geboren hoeft te worden in een onveilige (gezins)situatie is al geholpen.
En ook opmerkingen over (de kosten voor) psychiatrische hulp aan zowel moeder als kind.
Verder werden er vergelijkingen getrokken met erfelijke ziektes op lichamelijk vlak en dat daar ook geadviseerd wordt dat iemand zich niet voortplant. Nou dat is heel fijn om te weten dan, heb ik daarin de goede keuze gemaakt in de ogen van de maatschappij.
cognac schreef:
11-04-2026 13:52
Er staan hierboven dingen als: Een kind dat niet geboren hoeft te worden in een onveilige (gezins)situatie is al geholpen.
En ook opmerkingen over (de kosten voor) psychiatrische hulp aan zowel moeder als kind.
Verder werden er vergelijkingen getrokken met erfelijke ziektes op lichamelijk vlak en dat daar ook geadviseerd wordt dat iemand zich niet voortplant. Nou dat is heel fijn om te weten dan, heb ik daarin de goede keuze gemaakt in de ogen van de maatschappij.
Een kind dat niet in een onveilige situatie geboren wordt als confronterend zien? Je gunt niemand een onveilig leven lijkt me en een kind heeft zelf geen keuze dus ben je als eventuele ouder verplicht om die keuze voor ze te maken. Ik denk dat to meer heeft aan steun dat ze een juiste beslissing gemaakt heeft ipv ja maar mischien als...
cognac schreef:
11-04-2026 13:28

Hoewel ik het ermee eens ben dat dit met zorgvuldigheid behandeld moet worden stemt het me ook wel verdrietig. Ik denk dat ik er zelf namelijk niet geweest zou zijn als er zowel met inachtneming van psychische aandoeningen als lichamelijke ziekte een strenger advies van de artsen had gelegen. Al had ik dat dan natuurlijk niet geweten.
Maar vind daardoor dit soort discussies vaak wel confronterend.
Ik probeer te begrijpen waarom het voor jou confronterend is.

Het is geen kritiek op jou natuurlijk.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Moestuintje schreef:
11-04-2026 14:17
Een kind dat niet in een onveilige situatie geboren wordt als confronterend zien? Je gunt niemand een onveilig leven lijkt me en een kind heeft zelf geen keuze dus ben je als eventuele ouder verplicht om die keuze voor ze te maken. Ik denk dat to meer heeft aan steun dat ze een juiste beslissing gemaakt heeft ipv ja maar mischien als...
Ik bedoelde dat ik het moeilijk vind dat iemand dat over ánder zegt of schrijft, dat zijn of haar situatie mogelijk een onveilige situatie is. Ik heb die keuze biologisch ook gemaakt he, maar zou het ook verrékte moeilijk vinden als een ander dan daarover dan zou zeggen: verstandig dat je die keuze hebt gemaakt. Maar goed, misschien niet helemaal vergelijkbaar...
Het klopt wat hierboven geschreven staat, ik trek me de dingen vaak te persoonlijk aan.
rosanna08 schreef:
11-04-2026 13:09
ik denk dat jij nog een keer de postings van TO door moet lezen, want je trekt conclusies die echt niet kloppen.
TO heeft op 1 moment in haar leven, ruim voordat ze de arts sprak even gedacht dat ze kinderen wilde. Ze zegt zelf dat ze die drang nooit gehad heeft. Ja, de opmerking kwam hard aan, maar niet omdat ze haar kinderwens in duigen zag vallen, maar omdat de arts stelde dat ze geen goede moeder zou zijn. Het is niet bepaald leuk om te horen dat je ergens niet goed in zou , terwijl de halve wereld het doet.
En verder, ze was daar voor behandeling en die behandeling heeft de arts uitgevoerd, dus dat hij haar niet heeft geholpen, is een verzinsel van jou.
En ik denk dat jij haar postings niet goed interpreteert. Het was niet alleen 'niet leuk' maar sterk ondermijnend van haar vertrouwen in wat ze zou kunnen bereiken. Dat heeft haar dus niet verder geholpen. Of de verdere behandeling heeft geholpen heb ik het niet over.
jorchugh_jor schreef:
11-04-2026 13:20
@Danae, heb je zelf het idee dat je TO verder helpt door zo te blijven hameren op je mening dat die arts fout zat? Heb je het idee dat TO überhaupt nog meepraat?

In elk geval haak ik af, zolang het hierover gaat. Ik probeer al een tijdje te verwoorden waarom, maar het lukt niet. Laten we het er maar op houden dat het triggert.
Ja, ik denk dat het goed is voor TO en anderen in een vergelijkbare situatie om te weten dat de arts dit niet zo had moeten zeggen.
En dat je het als hameren ziet dat ik inga op wat anderen hierover zeggen in een discussie die gewoon van beide kanten doorgaat is aan jou. Ik blijf in een discussie zo lang ik het inhoudelijk interessant vindt en heb verder geen boodschap aan opmerkingen die niet over de inhoud gaan.
dreuvel schreef:
11-04-2026 15:00
Ik probeer te begrijpen waarom het voor jou confronterend is.

Het is geen kritiek op jou natuurlijk.
Het raakt me denk ik (iets teveel) in iets existentieels.
Danae schreef:
11-04-2026 11:39
Dan zijn we het volstrekt oneens. Het respecteren van de autonomie van ieder mens is een erg belangrijk onderdeel van zorgverlener zijn.
Juist deze instelling maakt de maatschappij kapot.
Ik ben zorgverlener. Ikzie dit soort kinderen dagelijks. Kinderen die zelf ontaard zijn. Die elke avond huilen omdat ze bij mama willen zijn.
Moeders die niet voor hun kinderen kunnen zorgen, door fysieke of psychische problemen. Of door verstandelijk onvermogen of verslavingen.
Het is vreselijk.
Die kinderen krijgen niet de nodige aandacht. Simpelweg omdat er geen personeel danwel geld voor is. En jij wil er nog meer op de wereld zetten?
Kinderen moeten steeds langer in onhoudbare situatiesleven, waarvan later wordt gezegd "hoe kan het dat geen instantie dit heeft zien aankomen".
Die kinderen zijn geen verdienmodel om je studenten aan het werk te houden.
Er is te weinig personeel en geen geld. En 9 van de 10 kinderen waarmee ik werk zullen nooit zelfstandig kunnen wonen of een bijdrage leveren aan de maatschappij.
En wat doe je als deze kinderen zelf kinderen willen? Want dat gebeurt helaas maar al te vaak.
Het is een cirkel.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Danae schreef:
11-04-2026 12:57
Gelukkig zit de autonomie van de patiënt goed verankerd in de zorg d.m.v. de WGBO. De patient neemt de beslissing en moet toestemming geven. De woorden die een arts kiest horen daarbij aan te sluiten.
Ok.... dus moeten we als arts, die naar mijn idee toch best een goede kijk op dat soort zaken heeft, geen advies meer geven.
Want het is je RECHT om een kind te krijgen?
Prima, maar zulln we dan ok zeggen dat het je PLICHT is om er zelf voor te zorgen?
Hoe zielig dit ook is voor alle partijen?
Want nu heerst er het idee (niet alleen het idee, het ís gewoon zo), dat je het kunt proberen, maar als het niet lukt, dan mag/moet de rest van de maatschappij het over nemen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Voor mij zit het niet zozeer in het recht om een kind te krijgen maar in het recht om daar op basis van je eigen overwegingen, of dat nou psychisch, lichamelijk of om welke andere reden dan ook, daar een keuze in te maken. Zonder dat het één als heel onverstandig, onwenselijk of het ander als heel verstandig en weldoordacht wordt beschouwd. Al is dat het risico van een topic openen en om meningen vragen natuurlijk.
Het is altijd naar als rechten op elkaar botsen. Hier botst het recht op zelfbeschikking op het recht van een kind om veilig op te groeien.

Maar goed, voor TO: er zijn zoveel manieren om je leven zin te geven. Kinderen zijn slechts een van de vele opties die er zijn.
Si abra la puerta hay lobos.
En wij hebben geen boodschap aan jouw gedram, Danae. Read the room, zou ik zeggen.
dweedledee schreef:
11-04-2026 16:54
Wij hebben geen boodschap aan jouw gedram, Danae. Read the room, zou ik zeggen.
Op zich mag Danae het natuurlijk best oneens zijn met 'the room'. Dat het na tachtig keer hetzelfde gepost te hebben wel eens mooi is geweest is een heel ander verhaal.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
11-04-2026 16:56
Op zich mag Danae het natuurlijk best oneens zijn met 'the room'. Dat het na tachtig keer hetzelfde gepost te hebben wel eens mooi is geweest is een heel ander verhaal.
Dat bedoel ik ook. Tot vervelends toe dezelfde rigide argumentie blijven herhalen is nogal nutteloos in dit topic.
dweedledee schreef:
11-04-2026 16:59
Dat bedoel ik ook. Tot vervelends toe dezelfde rigide argumentie blijven herhalen is nogal nutteloos in dit topic.
Dat is in elk topic nutteloos toch? Heeft niks met 'the room' te maken. Zoals jij het schreef leek het alsof je bedoelde dat haar mening hier niet welkom is en daar heb ik iets op tegen. Maar dat zul je dan inderdaad niet zo bedoeld hebben :D
Graftak!
cognac schreef:
11-04-2026 15:39
Voor mij zit het niet zozeer in het recht om een kind te krijgen maar in het recht om daar op basis van je eigen overwegingen, of dat nou psychisch, lichamelijk of om welke andere reden dan ook, daar een keuze in te maken. Zonder dat het één als heel onverstandig, onwenselijk of het ander als heel verstandig en weldoordacht wordt beschouwd. Al is dat het risico van een topic openen en om meningen vragen natuurlijk.

Maar dit is toch verre van realistisch, Cognac? Als jij altijd zo in de wedstrijd zit, dan begrijp ik nu ook wel waarom jij je altijd zo aangesproken voelt. Ook als het jou persoonlijk niet aangaat.
thanx schreef:
11-04-2026 15:25
Ok.... dus moeten we als arts, die naar mijn idee toch best een goede kijk op dat soort zaken heeft, geen advies meer geven.
Want het is je RECHT om een kind te krijgen?
Prima, maar zulln we dan ok zeggen dat het je PLICHT is om er zelf voor te zorgen?
Hoe zielig dit ook is voor alle partijen?
Want nu heerst er het idee (niet alleen het idee, het ís gewoon zo), dat je het kunt proberen, maar als het niet lukt, dan mag/moet de rest van de maatschappij het over nemen.
Dat je niet tegen iemand mag zeggen dat zij niet geschikt is om moeder te zijn, betekent natuurlijk niet dat je geen advies meer mag geven. Integendeel, het is heel goed om in gesprek te gaan over dit soort kwesties, maar wel op basis van 'shared decision making' en niet op basis van oordelen over en beslissen voor de ander, zie bijvoorbeeld:
https://www.patientenfederatie.nl/profe ... -beslissen
En ja, dit is een ideaal dat niet altijd perfect uitvoerbaar is, maar een situatie als die in dit topic beschreven wordt is wel heel duidelijk niet waar we met de zorg naartoe moeten willen en waar de zorg ook gelukkig van weg beweegt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven