Ervaringen prepaid bankkaart/pinpas kind
zondag 12 april 2026 om 08:58
Heeft er iemand ervaring met een prepaid bankkaart/pinpas? Ik heb Google gevraagd maar krijg vooral buitenlandse sites en vertrouw dat niet zo.
Het gaat om onze dochter. Ik wil haar graag een bankkaart/pinpas geven. Enerzijds om eigen beheer te hebben over haar zakgeld, anderzijds is dat ook makkelijker als ze even een boodschap gaat halen voor me dat ik haar geen contant geld meer hoef mee te geven.
Ik zou het liefste een pinpas hebben voor haar:
-waar ik vooraf geld op kan zetten en waar ik inzicht kan hebben in wat ze uitgegeven heeft
-ik geld op kan storten op regelmatige basis (bijv wekelijks zakgeld) maar ook kleine bedragen aan kan vullen vanuit mijn rekening
- die niet gekoppeld is aan haar naam/id bewijs
- uiteraard waarmee ze niet rood kan staan (op = op).
Ik begrijp wanneer de eerste reacties zullen zijn "sluit een kinderrekening af bij je eigen bank met een eigen pinpas voor haar, gekoppeld aan jouw internetbankieren voor het overzicht" maar dat is geen optie helaas.
Bestaat zoiets en zo ja: wat zijn de ervaringen?
Het gaat om onze dochter. Ik wil haar graag een bankkaart/pinpas geven. Enerzijds om eigen beheer te hebben over haar zakgeld, anderzijds is dat ook makkelijker als ze even een boodschap gaat halen voor me dat ik haar geen contant geld meer hoef mee te geven.
Ik zou het liefste een pinpas hebben voor haar:
-waar ik vooraf geld op kan zetten en waar ik inzicht kan hebben in wat ze uitgegeven heeft
-ik geld op kan storten op regelmatige basis (bijv wekelijks zakgeld) maar ook kleine bedragen aan kan vullen vanuit mijn rekening
- die niet gekoppeld is aan haar naam/id bewijs
- uiteraard waarmee ze niet rood kan staan (op = op).
Ik begrijp wanneer de eerste reacties zullen zijn "sluit een kinderrekening af bij je eigen bank met een eigen pinpas voor haar, gekoppeld aan jouw internetbankieren voor het overzicht" maar dat is geen optie helaas.
Bestaat zoiets en zo ja: wat zijn de ervaringen?
zondag 12 april 2026 om 09:19
Omdat dat via haar eigen naam/id bewijs moet, en dat gaat nietOgenvanTijgers schreef: ↑12-04-2026 09:12Waarom open je dan niet gewoon een betaalrekening voor haar? Je doet veel te ingewikkeld.
zondag 12 april 2026 om 09:20
zondag 12 april 2026 om 09:25
Dat ken ik niet. Ben hier totaal niet in thuis. Voor zoon konden we gewoon een eigen rekening openen, dus hadden hier verder niet mee te maken. Nu is dat ingewikkelder dus moet er echt even in duiken. Ik ga dat bekijken. Bedankt voor de tip. Heb jij ervaring met Buut?
zondag 12 april 2026 om 09:43
Maar is het niet zo dat je bij een creditcard deze op naam moet hebben van de gebruiker en vooral dat je rood kan staan?
Sorry, heb er echt 0 verstand van omdat ik hier nooit eerder mee te maken had (heb mijn rekening nog die mijn ouders afgesloten hebben voor mij als kind)
zondag 12 april 2026 om 09:52
Dit klinkt echt heel mysterieus! Maar daar zul je vast een goede reden voor hebben.
Misschien eens bij een bank langs gaan voor een gesprek wat de mogelijkheden zijn?
Je zou ook een rekening kunnen openen op jouw naam en haar de pas geven.
- je kunt aanvinken dat er niet roodgestaan kan worden
- je kan er zelf zoveel geld opzetten als nodig
- je hebt zelf onbeperkt inzicht.
Al is dit bij kinderen ook zo dat je de rekening van je minderjarige kind gewoon tussen je eigen rekeningen hebt staan in het overzicht op de app en keuzes kunt maken over roodstaan en zo.
zondag 12 april 2026 om 09:53
Een prepaid creditcard laad je op (net als een prepaid simkaart). Je kan niet rood staan. Op is op. En als je deze uitleent aan je dochter kan de kaart op jouw naam staan.
https://www.creditcard.nl/prepaid?herko ... gcQAvD_BwE
zondag 12 april 2026 om 09:56
zondag 12 april 2026 om 10:00
Dit kan je ook goed met een revolut doen. En dan op jouw naam en haar het pasje gevenConiglio schreef: ↑12-04-2026 09:56Vroeger hadden mijn ouders voor dit doel een eigen rekening met een pasje voor ons als kinderen.
Werd elke maand?/als het geld op was? Geld op gestort.
Dan konden wij makkelijk even boodschappen doen ofzo, zonder dat er contant geld voor nodig was.
Is dat een optie?
zondag 12 april 2026 om 10:30
Heb je de link gelezen? Dan weet je dat deze opmerking niet klopt.margreetder schreef: ↑12-04-2026 10:21Creditcard worden minder goed geaccepteerd, lijkt mij daarom niet zo handig.
Ik stuur hem nog even voor je mee.
Al is de oplossing een extra rekening voor jezelf openen en de pas meegeven aan kind denk ik wel het handigst.
zondag 12 april 2026 om 11:07
zondag 12 april 2026 om 11:18
Ik ben 14, waarom moet ik mijn gegevens laten checken met een identiteitsbewijs?
Door wet- en regelgeving zijn banken verplicht dit te vragen aan kinderen vanaf 14 jaar. Dit zorgt ervoor dat wordt voldaan aan de regels en wetten voor financiële diensten.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je ergens een bankproduct kunt aanschaffen zonder je te legitimeren. Het product wat jij zoekt is typisch iets wat ook iemand die geld witwast zou wensen.
Door wet- en regelgeving zijn banken verplicht dit te vragen aan kinderen vanaf 14 jaar. Dit zorgt ervoor dat wordt voldaan aan de regels en wetten voor financiële diensten.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je ergens een bankproduct kunt aanschaffen zonder je te legitimeren. Het product wat jij zoekt is typisch iets wat ook iemand die geld witwast zou wensen.
woonwens wijzigde dit bericht op 12-04-2026 14:07
0.21% gewijzigd
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 12 april 2026 om 11:26
Een prepaid creditcard kun je gewoon kopen, staat niet op naam, en kun je niet op rood staan. Je stort er zelf geld op en dat is het dan. Maar dat is idd niet hetzelfde als een pinpas.
Ik zou, op je eigen naam, een aparte rekening afsluiten en de pinpas aan je dochter geven. Er bestaat ook zoiets als een en/of rekening, die op beider namen komt te staan (en waar je dan ook 2 pinpassen voor kunt hebben) maar ik weet niet of kind zich daarvoor net als bij een kindrekening moet kunnen legitimeren. Ik vrees van wel.
Ik zou, op je eigen naam, een aparte rekening afsluiten en de pinpas aan je dochter geven. Er bestaat ook zoiets als een en/of rekening, die op beider namen komt te staan (en waar je dan ook 2 pinpassen voor kunt hebben) maar ik weet niet of kind zich daarvoor net als bij een kindrekening moet kunnen legitimeren. Ik vrees van wel.
zondag 12 april 2026 om 11:44
Revolut: minimum leeftijd 18 jaarMEFunny schreef: ↑12-04-2026 09:53Een prepaid creditcard laad je op (net als een prepaid simkaart). Je kan niet rood staan. Op is op. En als je deze uitleent aan je dochter kan de kaart op jouw naam staan.
Visa via Traderepublic: geldopnames onder 100 euro: € 1 per keer
Mastercard via N26: gekoppeld aan een bankrekening (= legitimatie verplicht)
Bunq: gekoppeld aan een bankrekening (= legitimatie verplicht)
Ik denk ook dat je er, linksom of rechtsom, op uitkomt dat je een pas bij een rekening op jouw naam aan je dochter moet geven. Anoniem of op haar naam zal niet lukken zonder identiteitsbewijs. Uitzondering is misschien Trade Republic, maar als iedere uitgave een extra euro kost, is dat ook een dure grap.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 12 april 2026 om 13:00
Wij hebben ook een virtuele creditcard via Revolut die officieel op mijn naam staat maar door zoon voor Apple Pay gebruikt wordt (Apple Pay in Nederland is pas vanaf 16, en voor een kind dat altijd alles vergeet behalve zijn telefoon leek me dat toch wel handig). Er zit een maandelijkse limiet op die ik kan verhogen als dat nodig is - soms maar €2 om net iets op school te kunnen kopen als hij zijn bankkaart weer eens thuis heeft laten liggen. Werkt simpele via de app.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in