Ik heb een 'boom verplaats succes verhaal' nodig

12-04-2026 21:06 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Vandaag heb ik een allerschattigst krentenboompje in mijn tuin verplaatst omdat ik het boompje een mooier plekje met meer ruimte en meer zon gunde.

Maar nu knijp ik 'm een beetje en ben ik bang dat het boompje het niet gaat redden, dat ik misschien in de wortels heb 'gehakt' bij het uitspitten en dat het ook helemaal niet de juiste maand is voor deze actie.

Heeft iemand een succes verhaal voor mij wbt het verplaatsen van een boompje?,
.
Dit kan een succesverhaal worden als je vanaf nu en de hele komende zomer het boompje heel veel water geeft.
Thank you furry much.
Calamitycat schreef:
12-04-2026 21:12
Dit kan een succesverhaal worden als je vanaf nu en de hele komende zomer het boompje heel veel water geeft.
Dank je wel voor de tip, zal ik doen. Er is dan geen risico op wortelrot?
.
Normaal niet zo snel hoor. Tenzij het natuurlijk heel veel regent en jij zeer overdadig giet. Water sijpelt prima weg in Nederlandse zandgrond. Bij kleigrond wat minder. Het is juist nu de goede tijd.
Ik heb een Japans esdoorntje van de Lidl laten bedelven onder de takken van een metershoge den die ik door een man met een zaag in mootjes liet hakken. Als in: onder de neergeworpen brokstukken kwam een klein zielig bibberend boompje vandaan. Toen ik uiteindelijk, na een week of twee, de laatste takken kon afvoeren pas.

En toen kreeg die ook nog een nieuw plekje, dat arme ding wat z’n wortels aan de andere kant van de wereld heeft.
Hij (of zij) leeft nog steeds en groeit en bloeit heeft in de herfst mooie bladeren.

Komt goed. Ze kunnen wel wat hebben, die bomen.
feow wijzigde dit bericht op 12-04-2026 21:32
0.43% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
El4ra schreef:
12-04-2026 21:19
Dank je wel voor de tip, zal ik doen. Er is dan geen risico op wortelrot?
Als je grond doorlatend genoeg is niet. Heb je een flink groot gat gespit om het boompje in te zetten? Want dat maakt de grond sowieso lekker luchtig.
Thank you furry much.
feow schreef:
12-04-2026 21:31
Ik heb een Japans esdoorntje van de Lidl laten bedelven onder de takken van een metershoge den die ik door een man met een zaag in mootjes liet hakken. Als in: onder de neergeworpen brokstukken kwam een klein zielig bibberend boompje vandaan. Toen ik uiteindelijk, na een week of twee, de laatste takken kon afvoeren pas.

En toen kreeg die ook nog een nieuw plekje, dat arme ding wat z’n wortels aan de andere kant van de wereld heeft.
Hij (of zij) leeft nog steeds en groeit en bloeit heeft in de herfst mooie bladeren.

Komt goed. Ze kunnen wel wat hebben, die bomen.
Dank je wel, dit had ik nodig en geeft me weer wat hoop!
Fijn dat jouw Japans Esdoorntje al deze erbarmelijke avonturen heeft weten te overleven en uiteindelijk is uitgegroeid tot een gezonde grote boom, taai boompje!
.
Calamitycat schreef:
12-04-2026 21:31
Als je grond doorlatend genoeg is niet. Heb je een flink groot gat gespit om het boompje in te zetten? Want dat maakt de grond sowieso lekker luchtig.
Voor mijn doen heb ik een groot gat gespit, niet zo groot dat ik er zelf in moest springen en er op kinhoogte alsnog schepjes zand uit schepte, zoals grafdelvers.
Er stond voorheen een Rododendron ( die heb ik ook verplaatst ;-D ) dus de aarde was al flink wat 'gehusseld'.
.
Komt vast goed, geen zorgen :)
Thank you furry much.
Off topic: ik dacht dat je een zweverig "steen in de rivier verlegd"-inspiratie-verhaal-moderne-variant zocht, maar dit vind ik zelf leuker! Ik duim voor je krentenboom.
:heart:
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Ooit, lang geleden dus de daad is inmiddels verjaard heb ik eens een klein Lijsterbesje uit het bos meegenomen. Die heeft het niet overleefd, maar ja, gestolen goed gedijt niet, laat ik het daarmaar op houden.
.
Niet schrikken als hij wel begint te verleppen. Dat is niet direct het einde, maar kan ook de schrik zijn. Hij gaat dan even in de overlevingsstand en fleurt waarschijnlijk in een later stadium wel weer op.
Ik heb wel eens bomen verplaatst( nou ja, man deed het)
Ging goed!, ze kunnen best wat hebben hoor
WoonWens schreef:
12-04-2026 21:54
Off topic: ik dacht dat je een zweverig "steen in de rivier verlegd"-inspiratie-verhaal-moderne-variant zocht, maar dit vind ik zelf leuker! Ik duim voor je krentenboom.
:heart:
Wat lief, dank je wel! :heart:

p.s wat betekent 'steen in de rivier verlegd'?
.
Six schreef:
12-04-2026 21:58
Niet schrikken als hij wel begint te verleppen. Dat is niet direct het einde, maar kan ook de schrik zijn. Hij gaat dan even in de overlevingsstand en fleurt waarschijnlijk in een later stadium wel weer op.
Goed dat je dit zegt want ik dacht al slappe blaadjes te zien na de verplaatsing. Dat het boompje in shock is, cq overlevingsstand, is ergens ook wel weer logisch.
Ik had dit boompje ooit, heel dom, tussen een enorme haag geplant en dacht dat 'ie al dood was, totdat de haag recent gesnoeid werd en het Krentenboompje weer blaadjes kreeg en zelfs ging bloeien!
.
Gerbera schreef:
12-04-2026 22:07
Ik heb wel eens bomen verplaatst( nou ja, man deed het)
Ging goed!, ze kunnen best wat hebben hoor
Top!
Hebben jullie nog iets extra's toegevoegd zoals mestkorrels en/of iedere dag water geven?
el4ra wijzigde dit bericht op 12-04-2026 22:22
20.27% gewijzigd
.
Redhead70* schreef:
12-04-2026 21:23
Normaal niet zo snel hoor. Tenzij het natuurlijk heel veel regent en jij zeer overdadig giet. Water sijpelt prima weg in Nederlandse zandgrond. Bij kleigrond wat minder. Het is juist nu de goede tijd.
Even AI erbij gehaald en het blijkt dat het inderdaad zandgrond is hier (gecombineerd met tuincentrumgrond).
.
El4ra schreef:
12-04-2026 22:12
Wat lief, dank je wel! :heart:

p.s wat betekent 'steen in de rivier verlegd'?
Ik dacht, op basis van de titel, dat je indirect doelde op dit (op zich best mooie) lied:
https://genius.com/Bram-vermeulen-de-steen-lyrics

Maar dat jij dan geen steen hebt verplaatst, maar een hele boom. Wat ook letterlijk het geval blijkt.
:-D
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Ik heb een prachtig hibiscusboompje moeten verplanten einde van t voorjaar ook flink in de wortels moeten hakken.
Boompje teruggevoerd en hij is al jaren blij op z'n nieuwe plekje.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Ja joh komt goed. In een kwekerij worden toch ook bomen uitgegraven en herplant.

Dit jaar wel ff in de gaten houden qua water inderdaad, omdat zijn wortels nog niet diep gaan en de bovenste laag aarde snel uitdroogt. Mocht je een paar weken op vakantie gaan, zou ik iemand vragen de verzorging over te nemen.
Niet iedere dag een beetje water geven maar om de paar dagen flink wateren is wat een boomverzorger mij ooit heeft geleerd. Dan wortelt een verplaatste boom beter.
Wij hebben een keer een palmboom verplaatst. Hij is 2 jaar achter gebleven in groei maar daarna groeide hij weer door. Wij dachten ook even dat hij het niet zou redden ..
haha, en ik dacht dat het ging om het spreekwoord "oude bomen moet men niet verplanten", dat je ouders wilden gaan verhuizen ofzo
Wij hebben ook wel een wat boompjes verplaatst met hulp van een bevriende tuinman. Hij snoeide ze dan ook altijd heel kort (zo kort dat we dachten dat ze dat de das om zou doen) en moesten ze dan heel veel water geven. Dan gaat alle energie naar de wortels en niet naar de rest van de boom. Al die boompjes hebben het overleefd.

Maar dubbelcheck dit nog even voor je het gaat doen, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij het niet overleeft.
El4ra schreef:
12-04-2026 21:57
Ooit, lang geleden dus de daad is inmiddels verjaard heb ik eens een klein Lijsterbesje uit het bos meegenomen. Die heeft het niet overleefd, maar ja, gestolen goed gedijt niet, laat ik het daarmaar op houden.
Zo'n 30 jaar geleden heb ik in het bos van die mooie Amerikaanse eikenscheuten van toen al ruim 2 meter uitgegraven en in mijn tuin geplant. Het zijn nu hoge volwassen bomen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven