Ik heb een 'boom verplaats succes verhaal' nodig
zondag 12 april 2026 om 21:06
Hoi,
Vandaag heb ik een allerschattigst krentenboompje in mijn tuin verplaatst omdat ik het boompje een mooier plekje met meer ruimte en meer zon gunde.
Maar nu knijp ik 'm een beetje en ben ik bang dat het boompje het niet gaat redden, dat ik misschien in de wortels heb 'gehakt' bij het uitspitten en dat het ook helemaal niet de juiste maand is voor deze actie.
Heeft iemand een succes verhaal voor mij wbt het verplaatsen van een boompje?,
Vandaag heb ik een allerschattigst krentenboompje in mijn tuin verplaatst omdat ik het boompje een mooier plekje met meer ruimte en meer zon gunde.
Maar nu knijp ik 'm een beetje en ben ik bang dat het boompje het niet gaat redden, dat ik misschien in de wortels heb 'gehakt' bij het uitspitten en dat het ook helemaal niet de juiste maand is voor deze actie.
Heeft iemand een succes verhaal voor mij wbt het verplaatsen van een boompje?,
.
zondag 12 april 2026 om 21:19
Dank je wel voor de tip, zal ik doen. Er is dan geen risico op wortelrot?Calamitycat schreef: ↑12-04-2026 21:12Dit kan een succesverhaal worden als je vanaf nu en de hele komende zomer het boompje heel veel water geeft.
.
zondag 12 april 2026 om 21:31
Ik heb een Japans esdoorntje van de Lidl laten bedelven onder de takken van een metershoge den die ik door een man met een zaag in mootjes liet hakken. Als in: onder de neergeworpen brokstukken kwam een klein zielig bibberend boompje vandaan. Toen ik uiteindelijk, na een week of twee, de laatste takken kon afvoeren pas.
En toen kreeg die ook nog een nieuw plekje, dat arme ding wat z’n wortels aan de andere kant van de wereld heeft.
Hij (of zij) leeft nog steeds en groeit en bloeit heeft in de herfst mooie bladeren.
Komt goed. Ze kunnen wel wat hebben, die bomen.
En toen kreeg die ook nog een nieuw plekje, dat arme ding wat z’n wortels aan de andere kant van de wereld heeft.
Hij (of zij) leeft nog steeds en groeit en bloeit heeft in de herfst mooie bladeren.
feow wijzigde dit bericht op 12-04-2026 21:32
0.43% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 12 april 2026 om 21:31
zondag 12 april 2026 om 21:49
Dank je wel, dit had ik nodig en geeft me weer wat hoop!feow schreef: ↑12-04-2026 21:31Ik heb een Japans esdoorntje van de Lidl laten bedelven onder de takken van een metershoge den die ik door een man met een zaag in mootjes liet hakken. Als in: onder de neergeworpen brokstukken kwam een klein zielig bibberend boompje vandaan. Toen ik uiteindelijk, na een week of twee, de laatste takken kon afvoeren pas.
Fijn dat jouw Japans Esdoorntje al deze erbarmelijke avonturen heeft weten te overleven en uiteindelijk is uitgegroeid tot een gezonde grote boom, taai boompje!
.
zondag 12 april 2026 om 21:52
Voor mijn doen heb ik een groot gat gespit, niet zo groot dat ik er zelf in moest springen en er op kinhoogte alsnog schepjes zand uit schepte, zoals grafdelvers.Calamitycat schreef: ↑12-04-2026 21:31Als je grond doorlatend genoeg is niet. Heb je een flink groot gat gespit om het boompje in te zetten? Want dat maakt de grond sowieso lekker luchtig.
Er stond voorheen een Rododendron ( die heb ik ook verplaatst
.
zondag 12 april 2026 om 21:54
Off topic: ik dacht dat je een zweverig "steen in de rivier verlegd"-inspiratie-verhaal-moderne-variant zocht, maar dit vind ik zelf leuker! Ik duim voor je krentenboom.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 12 april 2026 om 22:12
zondag 12 april 2026 om 22:16
Goed dat je dit zegt want ik dacht al slappe blaadjes te zien na de verplaatsing. Dat het boompje in shock is, cq overlevingsstand, is ergens ook wel weer logisch.
Ik had dit boompje ooit, heel dom, tussen een enorme haag geplant en dacht dat 'ie al dood was, totdat de haag recent gesnoeid werd en het Krentenboompje weer blaadjes kreeg en zelfs ging bloeien!
.
zondag 12 april 2026 om 22:17
zondag 12 april 2026 om 22:21
Even AI erbij gehaald en het blijkt dat het inderdaad zandgrond is hier (gecombineerd met tuincentrumgrond).Redhead70* schreef: ↑12-04-2026 21:23Normaal niet zo snel hoor. Tenzij het natuurlijk heel veel regent en jij zeer overdadig giet. Water sijpelt prima weg in Nederlandse zandgrond. Bij kleigrond wat minder. Het is juist nu de goede tijd.
.
zondag 12 april 2026 om 22:22
Ik dacht, op basis van de titel, dat je indirect doelde op dit (op zich best mooie) lied:
https://genius.com/Bram-vermeulen-de-steen-lyrics
Maar dat jij dan geen steen hebt verplaatst, maar een hele boom. Wat ook letterlijk het geval blijkt.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 12 april 2026 om 22:22
zondag 12 april 2026 om 23:36
Ja joh komt goed. In een kwekerij worden toch ook bomen uitgegraven en herplant.
Dit jaar wel ff in de gaten houden qua water inderdaad, omdat zijn wortels nog niet diep gaan en de bovenste laag aarde snel uitdroogt. Mocht je een paar weken op vakantie gaan, zou ik iemand vragen de verzorging over te nemen.
Dit jaar wel ff in de gaten houden qua water inderdaad, omdat zijn wortels nog niet diep gaan en de bovenste laag aarde snel uitdroogt. Mocht je een paar weken op vakantie gaan, zou ik iemand vragen de verzorging over te nemen.
maandag 13 april 2026 om 09:21
Wij hebben ook wel een wat boompjes verplaatst met hulp van een bevriende tuinman. Hij snoeide ze dan ook altijd heel kort (zo kort dat we dachten dat ze dat de das om zou doen) en moesten ze dan heel veel water geven. Dan gaat alle energie naar de wortels en niet naar de rest van de boom. Al die boompjes hebben het overleefd.
Maar dubbelcheck dit nog even voor je het gaat doen, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij het niet overleeft.
Maar dubbelcheck dit nog even voor je het gaat doen, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij het niet overleeft.
maandag 13 april 2026 om 09:28
Zo'n 30 jaar geleden heb ik in het bos van die mooie Amerikaanse eikenscheuten van toen al ruim 2 meter uitgegraven en in mijn tuin geplant. Het zijn nu hoge volwassen bomen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in