Wat is een 13'de maand?
zondag 19 april 2026 om 23:55
Hoihoi,
Wat wordt er bedoeld als men spreekt over 'een dertiende maand' aan het eind van het jaar?
Ik heb al heel lang 2 werkgevers. Beide onder dezelfde cao. Wij krijgen volgens cao einde van elk jaar een eindejaarsuitkering van x % van het bruto jaarloon. Ik dacht altijd dat als een ander sprak over een 'dertiende maand' dat dan bedoeld werd een eindejaarsuitkering ter hoogte van ongeveer het netto maandloon.
Ik kreeg altijd 1x per kalendermaand betaald. 12x per jaar dus. Nu is 2 jaar terug 1 van mijn werkgevers over gestapt naar een betalingssysteem van 1x per 4 weken. 13 betaalmomenten per jaar dus. Met maar 12x vaste lasten per jaar is er dus naast beide eindejaarsuitkeringen op einde jaar bij 1 werkgever ook een 'dertiende' maand over. Maar dat is natuurlijk loon wat ik opbouw omdat ik 12x een lager bedrag krijg dan bij 12 betaalmomenten, geen extra betaling zoals de eindejaarsuitkering.
Als mensen dus spreken over een 13'de maand bedoelen ze dan een eindejaarsuitkering, extra'tje dus, of zitten ze dan in een 1 keer per 4 weken betaalsysteem, en is het gewoon loon?
Wat wordt er bedoeld als men spreekt over 'een dertiende maand' aan het eind van het jaar?
Ik heb al heel lang 2 werkgevers. Beide onder dezelfde cao. Wij krijgen volgens cao einde van elk jaar een eindejaarsuitkering van x % van het bruto jaarloon. Ik dacht altijd dat als een ander sprak over een 'dertiende maand' dat dan bedoeld werd een eindejaarsuitkering ter hoogte van ongeveer het netto maandloon.
Ik kreeg altijd 1x per kalendermaand betaald. 12x per jaar dus. Nu is 2 jaar terug 1 van mijn werkgevers over gestapt naar een betalingssysteem van 1x per 4 weken. 13 betaalmomenten per jaar dus. Met maar 12x vaste lasten per jaar is er dus naast beide eindejaarsuitkeringen op einde jaar bij 1 werkgever ook een 'dertiende' maand over. Maar dat is natuurlijk loon wat ik opbouw omdat ik 12x een lager bedrag krijg dan bij 12 betaalmomenten, geen extra betaling zoals de eindejaarsuitkering.
Als mensen dus spreken over een 13'de maand bedoelen ze dan een eindejaarsuitkering, extra'tje dus, of zitten ze dan in een 1 keer per 4 weken betaalsysteem, en is het gewoon loon?
zondag 19 april 2026 om 23:58
Hier is het een extra eindejaarspremie. Ter hoogte van ongeveer 2/3de van mijn netto-loon.
In december krijg ik dus 2 betalingen.
Mijn normale loon van december. En mijn eindejaarspremie.
Net zoals ik in mei ook 2 betalingen krijg.
Eerst mijn vakantiegeld. Daarna mijn gewoon loon van mei.
In december krijg ik dus 2 betalingen.
Mijn normale loon van december. En mijn eindejaarspremie.
Net zoals ik in mei ook 2 betalingen krijg.
Eerst mijn vakantiegeld. Daarna mijn gewoon loon van mei.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 20 april 2026 om 00:10
13e maand is een extra bruto maandsalaris. Dus in december krijg je 2 bruto maandsalarissen.
(Of je krijgt 1/12 van de 13e maand elke maand bovenop je maandsalaris). Een 13e maand is onvoorwaardelijk, dus onafhankelijk van persoonlijk presteren of winst bedrijf. Als je halverwege het jaar weg gaat, heb je nog recht op een halve 13e maand (tenzij je dus elke maand al 1/12 hebt gekregen).
(Of je krijgt 1/12 van de 13e maand elke maand bovenop je maandsalaris). Een 13e maand is onvoorwaardelijk, dus onafhankelijk van persoonlijk presteren of winst bedrijf. Als je halverwege het jaar weg gaat, heb je nog recht op een halve 13e maand (tenzij je dus elke maand al 1/12 hebt gekregen).
maandag 20 april 2026 om 07:26
maandag 20 april 2026 om 07:43
maandag 20 april 2026 om 07:51
Als ik het goed begrijp, kan gebeuren dat zo'n 13e maand alleen betaald wordt aan mensen die in december bij een werkgever werken.
Dat vind ik errug raar.
Waarom wordt niet gewoon het salaris met 8.33 % verhoogd?
Zijn er fiscale voordelen?
scheelt het voor de pensioenpremie (en pensioen dat je later krijgt...) ?
Dat vind ik errug raar.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
maandag 20 april 2026 om 07:54
volgens mij vergelijkbaar met een kerstpakket; extraatje voor de dure decembermaanddreuvel schreef: ↑20-04-2026 07:51Als ik het goed begrijp, kan gebeuren dat zo'n 13e maand alleen betaald wordt aan mensen die in december bij een werkgever werken.
Dat vind ik errug raar.
maandag 20 april 2026 om 08:01
Nee een 13e maand wordt bij uitdiensttreding naar rato uitbetaald.dreuvel schreef: ↑20-04-2026 07:51Als ik het goed begrijp, kan gebeuren dat zo'n 13e maand alleen betaald wordt aan mensen die in december bij een werkgever werken.
Dat vind ik errug raar.
Een eindejaarsuitkering meestal niet.
Een 13e maand of eindejaarsuitkering telt meestal niet mee voor je pensioen. Net als vakantiegeld.
Als je het salaris met 8,33% verhoogt, wordt dus ook je vakantiegeld hoger en je pensioenpremie.
Verder zijn sommige werknemersverzekeringen gebaseerd op brutoloon + vakantiegeld en telt de 13e maand daar ook niet in mee ( maar soms is het obv sv-loon en dan telt het wel mee).
maandag 20 april 2026 om 08:02
Google is your friend: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dertiende_maand
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 20 april 2026 om 08:10
Ik zie elk maand hoeveel ik tot dan tot heb opgebouwd qua 13e maand en vakantiegeld.dreuvel schreef: ↑20-04-2026 07:51Als ik het goed begrijp, kan gebeuren dat zo'n 13e maand alleen betaald wordt aan mensen die in december bij een werkgever werken.
Dat vind ik errug raar.
De eerste keer krijg je dus wat je tot dan toe heb opgebouwd en als je uit dienst gaat krijg je ook die maanden mee.
Zie jij dat niet op je loonstrookje?
maandag 20 april 2026 om 08:18
Ja, zo dacht ik het ook altijd. Maar omdat ik nu de afgelopen jaren een werkgever heb die 13x per jaar uitbetaald, en die 13'de betaling dus ook gewoon 'over' is, begon ik toch te twijfelen.Solomio schreef: ↑20-04-2026 08:02Google is your friend: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dertiende_maand
Iemand die 1x per 4 weken betaald krijgt en een 'dertiende' maand, krijgt dus 13x loon en een periode/x% extra aan einde jaar.
maandag 20 april 2026 om 08:21
Jouw betalingen zijn geen maandbetalingen en die 13e is dus niet over.dierentuinthuis schreef: ↑20-04-2026 08:18Ja, zo dacht ik het ook altijd. Maar omdat ik nu de afgelopen jaren een werkgever heb die 13x per jaar uitbetaald, en die 13'de betaling dus ook gewoon 'over' is, begon ik toch te twijfelen.
Iemand die 1x per 4 weken betaald krijgt en een 'dertiende' maand, krijgt dus 13x loon en een periode/x% extra aan einde jaar.
Je 4-weekse betalingen zijn lager dan wanneer je maandelijks betaald zou worden.
Dat jij een maand kunt rondkomen van je 4-weekse betaling staat daar los van.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
maandag 20 april 2026 om 08:31
Een betalingssysteem van elke 4 weken of eens per maand heeft geen invloed op je totale salaris. Een jaar bestaat uit 13 periodes van 4 weken. Of uit 12 maanden.
Toen je werkgever overging van maand betaling na 4 weken betaling is je salaris verdeelt over een 13 periodes ipv 12. Dat heeft niets met 13e maand te maken.
Een 13e maand is hierboven uitgelegd. Lang niet iedereen ontvangt een 13e maand en/of eindejaarsuitkering.
Toen je werkgever overging van maand betaling na 4 weken betaling is je salaris verdeelt over een 13 periodes ipv 12. Dat heeft niets met 13e maand te maken.
Een 13e maand is hierboven uitgelegd. Lang niet iedereen ontvangt een 13e maand en/of eindejaarsuitkering.
phlox24 wijzigde dit bericht op 20-04-2026 08:39
1.06% gewijzigd
maandag 20 april 2026 om 08:35
Onze eindejaarsuitkering bij beide werkgevers is 5% bruto jaarloon, maar dat wordt uitgeruild fiscaal met een reiskostenvergoeding zodat je er netto meer van overhoudt. Wij zitten dan met ons netto bedrag net een paar honderd onder een netto maandbedrag. Het ging me meer om wat gangbaar is al ik een ander hoor over een dertiende maand. Het is dus voor iedereen een extra'tje zoals Solomio ook zegt, onafhankelijk van de wijze van uitbetaling. Mijn 13'de loon van werkgever 2 voelt als 'over', maar is dat natuurlijk niet. Duidelijk.Lila-Linda schreef: ↑20-04-2026 08:21in principe is een dertiende maand een extra bruto maandsalaris
Maar als je het echt wil uitrekenen, moet je eigenlijk terug naar je salaris per uur. reken dat eens uit
maandag 20 april 2026 om 08:53
Je kunt het zo zien, een echte 13e maand lijkt op vakantiegeld. Je bouwt elke maand een stukje op en deze wordt in een bepaalde periode uitbetaald. Zo wordt vakantiegeld vaak in mei uitbetaald en een 13e maand in november/december.
- Een 13e maand -> vergelijkbaar met vakantiegeld. Je bouwt ze gedurende het jaar op en krijgt ze in een specifieke periode uitbetaald. Als je uit dienst gaat, krijg je hetgeen dat je opgebouwd hebt, uitbetaald.
- Een 14e periodiek -> in plaats van 12x per jaar (dus per maand), krijg je 13x per jaar salaris (dus per 4 weken). Ook hier kunt je een '13e maand' hebben, maar dan zullen ze het een 14e periodiek of zo noemen. In principe werkt dit hetzelfde als hiervoor gezegd is. Gedurende het jaar wordt dit opgebouwd en aan het eind van het jaar krijg je het uitbetaald.
- Eindejaarsuitkering -> in de volksmond worden eindejaarsuitkering en 13e maand door elkaar gehaald, maar een eindejaarsuitkering is vaak een bonus die je krijgt als je aan het eind van het jaar in dienst bent. Maarrr... er zijn uitzonderingen. Het ligt er aan hoe het allemaal vastgelegd is, maar het is best mogelijk dat als je in november uit dienst gaat, dat je dan nog 11/12e van de bonus uitbetaald kan krijgen. Vaak moet je er dan wel zelf achteraan.
- Eindejaarsbonus -> zie vorige.
- Een 13e maand -> vergelijkbaar met vakantiegeld. Je bouwt ze gedurende het jaar op en krijgt ze in een specifieke periode uitbetaald. Als je uit dienst gaat, krijg je hetgeen dat je opgebouwd hebt, uitbetaald.
- Een 14e periodiek -> in plaats van 12x per jaar (dus per maand), krijg je 13x per jaar salaris (dus per 4 weken). Ook hier kunt je een '13e maand' hebben, maar dan zullen ze het een 14e periodiek of zo noemen. In principe werkt dit hetzelfde als hiervoor gezegd is. Gedurende het jaar wordt dit opgebouwd en aan het eind van het jaar krijg je het uitbetaald.
- Eindejaarsuitkering -> in de volksmond worden eindejaarsuitkering en 13e maand door elkaar gehaald, maar een eindejaarsuitkering is vaak een bonus die je krijgt als je aan het eind van het jaar in dienst bent. Maarrr... er zijn uitzonderingen. Het ligt er aan hoe het allemaal vastgelegd is, maar het is best mogelijk dat als je in november uit dienst gaat, dat je dan nog 11/12e van de bonus uitbetaald kan krijgen. Vaak moet je er dan wel zelf achteraan.
- Eindejaarsbonus -> zie vorige.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 20 april 2026 om 09:21
maandag 20 april 2026 om 09:42
Eindejaarsuitkering staat bij mij op elk loonstrookje. De opbouw daarvan. Net als vakantiegeld. Dus die krijg ik bij uitdiensttreding gewoon ter hoogte van het bedrag dat tot dan toe gespaard is.Pelle schreef: ↑20-04-2026 08:01Nee een 13e maand wordt bij uitdiensttreding naar rato uitbetaald.
Een eindejaarsuitkering meestal niet.
Een 13e maand of eindejaarsuitkering telt meestal niet mee voor je pensioen. Net als vakantiegeld.
Als je het salaris met 8,33% verhoogt, wordt dus ook je vakantiegeld hoger en je pensioenpremie.
Verder zijn sommige werknemersverzekeringen gebaseerd op brutoloon + vakantiegeld en telt de 13e maand daar ook niet in mee ( maar soms is het obv sv-loon en dan telt het wel mee).
maandag 20 april 2026 om 09:48
maandag 20 april 2026 om 09:50
het is niet hetzelfde: https://www.fnv.nl/werk-inkomen/salaris ... ende-maand
13e Maand = Een gegarandeerd extra maandsalaris bovenop de normale 12 maanden.
Eindejaarsuitkering = Een flexibeler percentage van het jaarsalaris, vastgelegd in je CAO of arbeidscontract, meestal niet gelijk aan maandsalaris.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in