Hoe maak ik van mijn kleding een mooie outfit?
woensdag 22 april 2026 om 08:33
Al zolang ik me kan herinneren draag ik hetzelfde. Ik vind het leuk om te shoppen, maar kom altijd met hetzelfde thuis. Je kunt mij uittekenen in een jeans met een shirt (zomer/lekker weer) of een jeans met een shirt/vest of trui. Ik draag bijna altijd sneakers. Hier probeer ik dan wel de trends te volgen. Soms maak ik een uitstapje naar een pantalon-achtige broek, maar ik merk dat ik dan toch steeds weer naar het bekende grijp: de jeans. Heel soms maak ik de fout om een jurk te kopen. Bij anderen vind ik het zo ontzettende mooi altijd. Maar als ik het zelf aantrek dan voel ik me alsof ik de rol van Hyacinth Bucket speel.
De laatste tijd zie ik mezelf in de spiegel en denk ik: daar kan wel wat meer mee, met die kleding. Maar waar begin ik? Iemand die ik zou kunnen inhuren die mijn kast eens samen met mij uitmest lijkt me geweldig. Maar dat is voor mij onbetaalbaar. Wat kan ik zelf doen? Mensen volgen op insta? En zo ja: wie? Hoe doen jullie dat? Ik zou heel graag mijn kleding tot een mooie outfit willen maken. Liefst vanuit wat ik al heb, want daar voel ik me duidelijk het meest comfortabel in.
Even voor de context:
Vrouw
Halverwege de 40
Getrouwd met kinderen (allerlei leeftijden: po/vo/mbo)
Dresscode baan: geen kledingrestricties, maar mag niet te bloot.
Geen hoge hakken, want daar kan ik niet op lopen met mijn lijf.
Postuur: maat 38/40, 1.75, buik en weinig billen
De laatste tijd zie ik mezelf in de spiegel en denk ik: daar kan wel wat meer mee, met die kleding. Maar waar begin ik? Iemand die ik zou kunnen inhuren die mijn kast eens samen met mij uitmest lijkt me geweldig. Maar dat is voor mij onbetaalbaar. Wat kan ik zelf doen? Mensen volgen op insta? En zo ja: wie? Hoe doen jullie dat? Ik zou heel graag mijn kleding tot een mooie outfit willen maken. Liefst vanuit wat ik al heb, want daar voel ik me duidelijk het meest comfortabel in.
Even voor de context:
Vrouw
Halverwege de 40
Getrouwd met kinderen (allerlei leeftijden: po/vo/mbo)
Dresscode baan: geen kledingrestricties, maar mag niet te bloot.
Geen hoge hakken, want daar kan ik niet op lopen met mijn lijf.
Postuur: maat 38/40, 1.75, buik en weinig billen
woensdag 22 april 2026 om 08:45
Op Pinterest inspiratie opdoen. En je kunt Chat GPT of ander model vragen om kledingcombinaties. Ook kun je vragen wat je er nog bij aan zou kunnen schaffen.
Prompt:
“Ik wil dat je optreedt als personal stylist.
Maak outfits met de kleding die ik al heb en geef gerichte suggesties voor wat nog ontbreekt.
Dit zit in mijn kast:
* [lijst kledingstukken, zo concreet mogelijk: kleur, model, materiaal]
* [schoenen]
* [jassen]
* [accessoires]
Dit zijn mijn voorkeuren:
* stijl: [bijv. minimalistisch / edgy / vrouwelijk / casual chic]
* kleuren waar ik van hou: […]
* wat ik niet wil: […]
Dit is mijn lichaamstype (optioneel): […]
Dit zijn mijn dagelijkse situaties: [werk / vrije tijd / uitgaan / etc.]
Wat ik wil:
1. Maak minimaal 10 complete outfits (inclusief schoenen en evt. accessoires)
2. Zorg dat outfits echt verschillend zijn (niet kleine variaties)
3. Benoem maximaal 5 gerichte aankopen die mijn garderobe sterker maken
Prompt:
“Ik wil dat je optreedt als personal stylist.
Maak outfits met de kleding die ik al heb en geef gerichte suggesties voor wat nog ontbreekt.
Dit zit in mijn kast:
* [lijst kledingstukken, zo concreet mogelijk: kleur, model, materiaal]
* [schoenen]
* [jassen]
* [accessoires]
Dit zijn mijn voorkeuren:
* stijl: [bijv. minimalistisch / edgy / vrouwelijk / casual chic]
* kleuren waar ik van hou: […]
* wat ik niet wil: […]
Dit is mijn lichaamstype (optioneel): […]
Dit zijn mijn dagelijkse situaties: [werk / vrije tijd / uitgaan / etc.]
Wat ik wil:
1. Maak minimaal 10 complete outfits (inclusief schoenen en evt. accessoires)
2. Zorg dat outfits echt verschillend zijn (niet kleine variaties)
3. Benoem maximaal 5 gerichte aankopen die mijn garderobe sterker maken
woensdag 22 april 2026 om 08:50
Hee wat goed! Dankjewel. Die ga ik eens inzetten. Ik zie bij stijl een aantal mogelijkheden staan. Ik heb alleen werkelijk geen idee waar ik precies bij hoor. Vrouwelijk zal wel afvallen en het woordje chic zou ik ook niet zo snel verbinden aan mijn stijl. Misschien moet ik dat ook eens aan chat vragen.
woensdag 22 april 2026 om 08:50
Ik zoek op pinterest naar ideeën. Zoek dan iemand die qua lichaamstype op mij lijkt en qua stijl me interesseert. In mijn geval met zoekwoorden 'curvy skirt spring 2026'.
Ook een goede manier om je stijl meer te vinden is simpel op 'fashion spring 2026' te zoeken en opslaan wat je gaaf vindt. Dan is chatgpt vragen om binnen die stijl wat te vinden met je huidige kast inhoud
Ook een goede manier om je stijl meer te vinden is simpel op 'fashion spring 2026' te zoeken en opslaan wat je gaaf vindt. Dan is chatgpt vragen om binnen die stijl wat te vinden met je huidige kast inhoud
woensdag 22 april 2026 om 09:05
maar wat vind je mooi? heb je voorbeelden van vrouwen die je aanspreken?
Die beetje lijken om jouw manier, maar dan net een beetje gekleder?
woensdag 22 april 2026 om 09:13
Dit is hoe ik er meestal uitzie qua trui, jeans en sneakers. Verder draag ik eigenlijk weinig sieraden.
https://most-wanted.com/products/jamie- ... FBR25vZElN
En dit is echt een warm weer outfit waar je me in kunt uittekenen. Die schoenen heb ik overigens niet.
https://www.cottonclub.nl/nl-nl/shop/kl ... FBR25vZE9n
https://most-wanted.com/products/jamie- ... FBR25vZElN
En dit is echt een warm weer outfit waar je me in kunt uittekenen. Die schoenen heb ik overigens niet.
https://www.cottonclub.nl/nl-nl/shop/kl ... FBR25vZE9n
woensdag 22 april 2026 om 09:22
Wat vind ik mooi:
Bij deze link vind ik de twee meiden op de foto er leuk uitzien:
https://most-wanted.com/products/croche ... FBR25vZFpz
Hier houd ik ook wel van, maar misschien net iets te chic. Zoiets maar dan wat sportiever.
https://pin.it/3vuSngVpP
Dit zou ik heel graag willen kunnen dragen, maar ik ben te wit en mijn figuur kan dit niet zo goed aan.
https://mikuta.com/products/the-white-l ... FBR25vZHhV
Bij deze link vind ik de twee meiden op de foto er leuk uitzien:
https://most-wanted.com/products/croche ... FBR25vZFpz
Hier houd ik ook wel van, maar misschien net iets te chic. Zoiets maar dan wat sportiever.
https://pin.it/3vuSngVpP
Dit zou ik heel graag willen kunnen dragen, maar ik ben te wit en mijn figuur kan dit niet zo goed aan.
https://mikuta.com/products/the-white-l ... FBR25vZHhV
woensdag 22 april 2026 om 09:26
Qua merken draag ik heel veel only en vero moda. Lekker basic en niet te duur. Soms kan ik ook wel goed slagen bij de WE, maar meestal heb ik dan toch een beetje spijt.
Dat vind ik ook lastig met het kopen van duurdere items. Ik weet eigenlijk pas na een paar weken/maanden of ik iets echt ga dragen. En dan heb ik het niet over mijn standaard outfit, maar meer als ik een beetje buiten mijn standaard ga.
Dat vind ik ook lastig met het kopen van duurdere items. Ik weet eigenlijk pas na een paar weken/maanden of ik iets echt ga dragen. En dan heb ik het niet over mijn standaard outfit, maar meer als ik een beetje buiten mijn standaard ga.
woensdag 22 april 2026 om 09:43
Ik gebruik de app Alta. Daar heb ik al mijn kledingstukken ingezet . In het begin is het even werk, maar nu heb ik er veel profijt van. Als ik wat nieuws koop voeg ik het meteen toe, dat is zo gepiept.
De app doet outfitsuggesties op basis van het weer (afgestemd op jouw locatie) en gelegenheid (werk, vrijetijd, date, relaxed, etc). De outfits kan je opslaan, zodat je op een later moment je favorieten kunt doorlopen.
Ik log mijn outfits nu ook dagelijks, daardoor heb ik inzicht in wat ik vaak en bijna nooit draag. En dan kan je ook weer 'in the back of your closet' suggesties laten doen, zodat je die items vaker gaat dragen.
De app doet outfitsuggesties op basis van het weer (afgestemd op jouw locatie) en gelegenheid (werk, vrijetijd, date, relaxed, etc). De outfits kan je opslaan, zodat je op een later moment je favorieten kunt doorlopen.
Ik log mijn outfits nu ook dagelijks, daardoor heb ik inzicht in wat ik vaak en bijna nooit draag. En dan kan je ook weer 'in the back of your closet' suggesties laten doen, zodat je die items vaker gaat dragen.
woensdag 22 april 2026 om 10:07
O wacht, ik heb toch een tip voor TO! Meedoen met de clothing loop. Elke maand een tas met tweedehands kleding, je haalt eruit wat je wil (en kan ook meteen kleding kwijt die je zelf niet meer draagt). Hierdoor kom ik af en toe echt op kledingstukken uit die ik in een winkel niet gekozen zou hebben. Soms worden het favorieten! En soms blijk ik het toch niet echt mooi of passend te vinden, nou dan gaan ze na een aantal maanden gewoon weer in de tas. Makkelijke en goedkope manier om eens buiten je stijl te komen!
woensdag 22 april 2026 om 11:06
woensdag 22 april 2026 om 11:21
Die (basic) Scandinavische stijl is juist heel makkelijk hip te maken met accessoires. Goede sneakers, armband, hippe tas, jasje eroverheen gooien, basebalcap: zo doe ik het. Net iets spannender dan jeans/shirt/sneakers en toch gewoon comfortabel en eigen. Kleuren goed matchen is daarbij dan wel belangrijk.
Op insta zijn echt heel veel goede voorbeelden te vinden, daar haal ik vaak inspiratie vandaan. Voorbeeldje: @stylebysanne_ . Die gebruikt heel veel sneakers en jeans en (basic) shirts maar juist door de (kleur)combinaties oogt het gestyled.
Ik vind @jel_nl ook nog weleens met goede ideeën komen trouwens.
Op insta zijn echt heel veel goede voorbeelden te vinden, daar haal ik vaak inspiratie vandaan. Voorbeeldje: @stylebysanne_ . Die gebruikt heel veel sneakers en jeans en (basic) shirts maar juist door de (kleur)combinaties oogt het gestyled.
Ik vind @jel_nl ook nog weleens met goede ideeën komen trouwens.
woensdag 22 april 2026 om 11:43
Mijn tip; huur een stylist in. Ja, dat kost geld, maar dat bespaar je weer door geen foute aankopen meer, en doordat ik nu een "kapsule" garderobe heb, die jaren meegaat. Ik vervang af en toe het een en ander zelf nu, maar ik weet nu wat mij staat, mijn kleuren, en wat bij elkaar past.
Ook was het heel goed om nieuwe dingen te proberen, ik zou bv vroeger nooit iets kleurigs of fladderigs proberen. Zij kwam daarmee aanzetten en het stond me toch leuk! Het geeft me ook zelfvertrouwen in de zin van; dit heeft een professional uitgekozen, dus is het goed en staat het me top.
Ook was het heel goed om nieuwe dingen te proberen, ik zou bv vroeger nooit iets kleurigs of fladderigs proberen. Zij kwam daarmee aanzetten en het stond me toch leuk! Het geeft me ook zelfvertrouwen in de zin van; dit heeft een professional uitgekozen, dus is het goed en staat het me top.
woensdag 22 april 2026 om 11:46
Ik heb onlangs via milieucentraal een gratis training mijn stijl ID gevolgd. Was erg leuk, kan gewoon thuis en is ook gericht op duurzaamheid, je eigen kleding gebruiken etc. Als je googled kom je hem tegen. Zitten ook stukjes van psycholoog in zodat je begrijpt waarom je soms niet meer tevreden bent met kleding etc.
woensdag 22 april 2026 om 11:53
woensdag 22 april 2026 om 12:09
Ik heb ook best een basic stijl, noem het Scandi, en ik ben ook. niet zo van de accessoires maar ik koop gewoon iets betere basics. Een goede, stevige (100% katoen) jeans van Levi's of Kuyichi. Een kasjmier trui ipv acryl. Een mooi t-shirt van stevige katoen of linnen.
Ik denk dat je met een upgrade van Only al heel ver komt en het hoeft echt niet idioot duur te zijn (zelf heb ik een paar kasjmier truien via Vinted gekocht en die van Uniqlo zijn ook niet verkeerd).
Zelf houd ik niet van tassen maar als dat wel je ding is, een mooie tas en een goede zonnebril en dan ben je er al.
Ik denk dat je met een upgrade van Only al heel ver komt en het hoeft echt niet idioot duur te zijn (zelf heb ik een paar kasjmier truien via Vinted gekocht en die van Uniqlo zijn ook niet verkeerd).
Zelf houd ik niet van tassen maar als dat wel je ding is, een mooie tas en een goede zonnebril en dan ben je er al.
woensdag 22 april 2026 om 12:23
Ik heb geleerd dat accessoires een outfit juist heel erg afmaken, of bij elkaar trekken.
Een shirt met een jeans, beetje saai. Doe een mooie riem en een goede statement ketting erbij, en het is gelijk een upgrade. Ik ben daar ook nog steeds mee aan het experimenteren, maar ik merk wel verschil.
En idd kwalitatievere kledingstukken. Hoeft niet superduur te zijn, maar misschien wel net voorbij Only.
Een shirt met een jeans, beetje saai. Doe een mooie riem en een goede statement ketting erbij, en het is gelijk een upgrade. Ik ben daar ook nog steeds mee aan het experimenteren, maar ik merk wel verschil.
En idd kwalitatievere kledingstukken. Hoeft niet superduur te zijn, maar misschien wel net voorbij Only.
woensdag 22 april 2026 om 13:13
Leuk! Ik moet nodig mijn kast opruimen, ga ik meteen deze app proberenPinaco schreef: ↑22-04-2026 09:43Ik gebruik de app Alta. Daar heb ik al mijn kledingstukken ingezet . In het begin is het even werk, maar nu heb ik er veel profijt van. Als ik wat nieuws koop voeg ik het meteen toe, dat is zo gepiept.
De app doet outfitsuggesties op basis van het weer (afgestemd op jouw locatie) en gelegenheid (werk, vrijetijd, date, relaxed, etc). De outfits kan je opslaan, zodat je op een later moment je favorieten kunt doorlopen.
Ik log mijn outfits nu ook dagelijks, daardoor heb ik inzicht in wat ik vaak en bijna nooit draag. En dan kan je ook weer 'in the back of your closet' suggesties laten doen, zodat je die items vaker gaat dragen.
woensdag 22 april 2026 om 15:59
Ik denk dat, juist voor de minimalistische stijl, dit inderdaad heel belangrijk is. Een basic trui van echt mooi materiaal met een goede pasvorm is honderd keer mooier en stijlvoller dan een goedkoop ding. Zeker in die basic stijl. Dus helemaal eens; let op een echt goede pasvorm en kwalitatief mooi materiaal. Zelfs als dat wat duurder is.Lady_Day schreef: ↑22-04-2026 12:09Ik heb ook best een basic stijl, noem het Scandi, en ik ben ook. niet zo van de accessoires maar ik koop gewoon iets betere basics. Een goede, stevige (100% katoen) jeans van Levi's of Kuyichi. Een kasjmier trui ipv acryl. Een mooi t-shirt van stevige katoen of linnen.
Ik denk dat je met een upgrade van Only al heel ver komt en het hoeft echt niet idioot duur te zijn (zelf heb ik een paar kasjmier truien via Vinted gekocht en die van Uniqlo zijn ook niet verkeerd).
Zelf houd ik niet van tassen maar als dat wel je ding is, een mooie tas en een goede zonnebril en dan ben je er al.
woensdag 22 april 2026 om 16:01
Ook eens. Accessoires maken elke look wat meer samenhangend. Soms is het ook leuk om daar juist wat samenhang mee te doorbreken, door bijvoorbeeld een heel andere kleur te kiezen die voor een niet voor de hand liggende combinatie zorgt. Ik hou zelf heel erg van niet voor de hand liggende kleurcombinaties. Maar goed, ik ben ook niet van de minimalistische stijl, dus het blijft misschien per persoon uitproberen waar je je goed in voelt.care_ schreef: ↑22-04-2026 12:23Ik heb geleerd dat accessoires een outfit juist heel erg afmaken, of bij elkaar trekken.
Een shirt met een jeans, beetje saai. Doe een mooie riem en een goede statement ketting erbij, en het is gelijk een upgrade. Ik ben daar ook nog steeds mee aan het experimenteren, maar ik merk wel verschil.
En idd kwalitatievere kledingstukken. Hoeft niet superduur te zijn, maar misschien wel net voorbij Only.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in