Kreta in mijn eentje - tips?
donderdag 23 april 2026 om 11:42
Eind mei vertrek ik voor 12 dagen naar Kreta voor deels werk en deels relaxen. Ik reis alleen. Ik heb de accommodatie geboekt (niet ver van Heraklion) en buiten de vier dagen die ik onder de pannen ben voor mijn eerste reisdoel heb ik lekker de tijd. Ik heb geen auto gehuurd en overweeg nog om dit eventueel wel te doen. Om bij mijn verblijf te komen hoeft het niet, ik word van het vliegveld opgehaald en er ook weer heen gebracht.
Ik ben ooit op Kreta geweest, maar dat is bijna 30 jaar geleden en was maar een weekje. Wie is er bekend en heeft leuke tips? Ik hou vooral van lekker eten
Ik ben ooit op Kreta geweest, maar dat is bijna 30 jaar geleden en was maar een weekje. Wie is er bekend en heeft leuke tips? Ik hou vooral van lekker eten
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 24 april 2026 om 08:14
Het is het verhaal van die plek die het interessant kan maken. Maar alleen gaan als je van geschiedenis houdt, want anders is het inderdaad maar een berg saaie stenen. En zo vroeg mogelijk gaan helpt ook.
Overdag even rondwandelen en wat drinken in Cherso vond ik ook wel leuk.
vrijdag 24 april 2026 om 10:48
Dat wil ik deze reis juist wel, omdat ik de rust wil hebben om echt aan een aantal dingen te werken waar ik in de hectiek van mijn bedrijf en thuis niet aan toe kom. Midden in mijn verblijf ligt bovendien het werkdoel waarvoor ik in eerste instantie ga en dat is ook bij die accommodatie.
Bezienswaardigheden vind ik soms wel aardig, maar wat ik vooral onthoud zijn heel andere dingen. Van mijn verblijf op Kreta bijna 30 jaar geleden weet ik vooral nog hoe lekker ik heb zitten lezen op een enorm pittoresk terrasje vlak bij waar we toen verbleven (ergens naar boven vlak bij Cherso) en hoe prachtig de wc's waren van een café in Heraklion, haha.
zaterdag 25 april 2026 om 09:01
Ga eens naar koutouloufari..
Een authentieke village, halverwege de berg, naast piskopiano, boven cherso.
Gezellig, genoeg restaurantjes waarvan idd Atrium wat iemand al aangaf.
Atrium ligt niet in piskopiano, maar koutouloufari dus.
Voor authentiek eten naar David in Piskopiano, daar sta je soms in de rij te wachten.
En idd oud cherso(ligt daar ook) is gezellig, authentiek waar Myrtios en Zachos mijn/onze favorieten zijn.
Maar ook daar in een steegje heb je 2 restaurantjes met tapas, heerlijk.
Mocht je een auto huren, ga de bergen in richting lassithi.
Halverwege kom je bij Krasi, een slaperig dorpje.
Aldaar ook een paar restaurantjes,en echt een "must" om te gaan eten bij Krassopsychia Mezedopwleio-Pantopwleio.
Een familie restaurant, die zelf hun groenten etc verbouwen naast het restaurant.
Er is ook een plaatsje genaamd Bali, voor in de avond een gezellige plek om te eten.
Er is zoveel meer.
Ik woon deels op Kreta, nabij Cherso, en misschien niet het mooiste eiland, maar zoveel mooie plekken, en de mentaliteit en gezelligheid is zo fijn.
Waar verblijf je nabij Heraklion?
Ga wat toeren en je komt de meest leuke strandjes tegen.
Voor authentiek eten naar David in Piskopiano, daar sta je soms in de rij te wachten.
En idd oud cherso(ligt daar ook) is gezellig, authentiek waar Myrtios en Zachos mijn/onze favorieten zijn.
Aldaar ook een paar restaurantjes,en echt een "must" om te gaan eten bij Krassopsychia Mezedopwleio-Pantopwleio.
Een familie restaurant, die zelf hun groenten etc verbouwen naast het restaurant.
Er is ook een plaatsje genaamd Bali, voor in de avond een gezellige plek om te eten.
Er is zoveel meer.
Ik woon deels op Kreta, nabij Cherso, en misschien niet het mooiste eiland, maar zoveel mooie plekken, en de mentaliteit en gezelligheid is zo fijn.
zaterdag 25 april 2026 om 16:18
Jaloers!!!Zuzzette schreef: ↑25-04-2026 09:01Ga eens naar koutouloufari..
Er is zoveel meer.
Pieremachochel
maandag 27 april 2026 om 09:25
Haha, ja snap ik en dat mag.
Ben nu in nederland en mis het ontzettend.
vrijdag 1 mei 2026 om 11:54
vrijdag 1 mei 2026 om 14:43
Over autohuur op Kreta: het verschil tussen de goedkope aanbieders en iets als Sunnycars zit vooral in eigen risico en de afhandeling als er iets gebeurt. Ik zou voor 12 dagen rijden in een vreemd land toch echt een 'all-in' formule pakken waar het eigen risico afgekocht is, ook als dat 150 euro extra is. Anders sta je bij een schaafje al gauw 600-1000 euro voor te schieten op je creditcard.
Voor de voorbereiding: 12 dagen mix werk/vakantie inpakken is best een puzzel. Een handige paklijst staat op https://vvvzhz.nl/reistips/inpaklijst-v ... vliegreis/, helpt om niets te vergeten.
En Krasi en de Lassithi-hoogvlakte zijn echt het rijden waard vanuit Gournes.
Voor de voorbereiding: 12 dagen mix werk/vakantie inpakken is best een puzzel. Een handige paklijst staat op https://vvvzhz.nl/reistips/inpaklijst-v ... vliegreis/, helpt om niets te vergeten.
En Krasi en de Lassithi-hoogvlakte zijn echt het rijden waard vanuit Gournes.
vrijdag 1 mei 2026 om 15:15
Ik ben net terug van Kreta, was echt verbaasd over de huurprijzen en ook nog in de meivakantie. 85 euro voor een clio voor 10 dagen! Geboekt via booking bij goldcar en alles soepel verlopen.Yella78 schreef: ↑23-04-2026 15:05Ik heb daarnet even gekeken naar huurauto's. De prijzen lopen enorm uiteen, van een paar tientjes voor 12 dagen tot zo'n 400 euro voor een kleine auto. Bij die paar tientjes zullen ongetwijfeld addertjes onder het gras zitten, daar ben ik altijd zo huiverig voor bij auto's huren. Sunnycars dekt dat allemaal in maar zit qua prijs wel echt aan de bovenkant. Iemand daar tips voor?
Zou vooral een betrouwbare aanbieder zoeken. Bij goldcar rechtstreeks was het trouwens wel duurder.
vrijdag 1 mei 2026 om 16:21
Dat kan ik bij deze heel goed snappen.vivapimpelmees schreef: ↑01-05-2026 11:54Ik vertrek binnenkort voor de zoveelste keer naar Koutouloufari. Nooit gedacht dat je verliefd kan worden op een dorp, maar het is echt gebeurd.
Geniet van je verblijf daar.
vrijdag 1 mei 2026 om 16:23
vrijdag 1 mei 2026 om 16:27
zondag 3 mei 2026 om 12:58
Via mijn accommodatie kan ik ook een huurauto regelen, zij hebben daar met iemand een regeling voor. Maar de prijs ligt nog een stuk hoger dan via Sunnycars, dus dat doe ik niet. Ik ben er nog niet uit of ik het überhaupt ga doen. Eerst ook maar eens afwachten of de geboekte vlucht doorgaat of de gewenste datum.
maandag 4 mei 2026 om 21:56
Wil je een idee hebben hoe een opgeaving er vroeger heeft uitgezien? Ga dan naar knossos. De ontdekker heeft hier veel fantasie gebruikt en veel "nieuw" gemaakt. Het is echter niet echt orgineel meer.
Wil je een opgraving bekijken zoals die was? Bezoek Malia of phaistos (waar de nog steeds niet ontcijferde schijf van phaistos gevonden is).
Die schijf ligt trouwens in het archeologisch museum van Heraklion. En dat is écht de moeite waard! Groot, veel en super intressant.
De venetiaanse haven is trouwens ook leuk.
Wil je een opgraving bekijken zoals die was? Bezoek Malia of phaistos (waar de nog steeds niet ontcijferde schijf van phaistos gevonden is).
Die schijf ligt trouwens in het archeologisch museum van Heraklion. En dat is écht de moeite waard! Groot, veel en super intressant.
De venetiaanse haven is trouwens ook leuk.
de wereld wacht om ontdekt te worden
dinsdag 12 mei 2026 om 08:15
Ik ben er 1 kleine week geweest en ik kan me dat heel goed voorstellen. Ik was dat ook en wil er zeker nog een keer naar terug.vivapimpelmees schreef: ↑01-05-2026 11:54Ik vertrek binnenkort voor de zoveelste keer naar Koutouloufari. Nooit gedacht dat je verliefd kan worden op een dorp, maar het is echt gebeurd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in