Man wil scheiden en nu
zondag 26 april 2026 om 11:55
Het loopt al een tijd slecht, maar ik had nog altijd wel hoop. Maar naar de zoveelste escalatie roept man dat hij wil scheiden. Oké, dat heeft hij vorig jaar ook drie keer geroepen, maar ik denk dat we er niet aan ontkomen. De liefde is er al lang niet meer. We zijn , mede door ziekten uit elkaar gegroeid. Man en ik , maar ook man en kinderen hebben veel ruzie. Kinderen zijn 15 en 17. Waar begin ik?
Dinsdag had ik voor 17 jarige een afspraak bij huisarts. Die weet denk ik wel dat het thuis niet lekker loopt. Vraag ik een verwijzing voor een praktijkondersteuner? Waar haal ik hulp vandaan? Hoe houd ik mezelf op de been?
Woning ? Ik heb een ziekte uitkering, langdurig. Spaargeld en wat overwaarde van huidige woning. Huidige woning ka ik niet betalen. Ik denk dat ik met alles samen wel op 300.000 kom (150000 spaar en overwaarde, 150000 nieuwe hypotheek?)
Maar ja, voor300000 krijg je niets….
Dinsdag had ik voor 17 jarige een afspraak bij huisarts. Die weet denk ik wel dat het thuis niet lekker loopt. Vraag ik een verwijzing voor een praktijkondersteuner? Waar haal ik hulp vandaan? Hoe houd ik mezelf op de been?
Woning ? Ik heb een ziekte uitkering, langdurig. Spaargeld en wat overwaarde van huidige woning. Huidige woning ka ik niet betalen. Ik denk dat ik met alles samen wel op 300.000 kom (150000 spaar en overwaarde, 150000 nieuwe hypotheek?)
Maar ja, voor300000 krijg je niets….
zondag 26 april 2026 om 14:05
Wat verdrietig voor jullie, hoewel het soms het beste besluit is.
Als dit iets is wat jullie door gaan zetten zou ik beginnen met een afspraak bij een hypotheek adviseur en een makelaar voor een waardebepaling van jullie woning. Dan weet je wat financieel gezien je opties zijn.
Sta je inschreven bij de woningbouw?
Is er een kans dat jouw partner mee wil werken aan een constructie waarbij jij met de kinderen in de woning kan blijven (als die optie er überhaupt is) ?
Als dit iets is wat jullie door gaan zetten zou ik beginnen met een afspraak bij een hypotheek adviseur en een makelaar voor een waardebepaling van jullie woning. Dan weet je wat financieel gezien je opties zijn.
Is er een kans dat jouw partner mee wil werken aan een constructie waarbij jij met de kinderen in de woning kan blijven (als die optie er überhaupt is) ?
zondag 26 april 2026 om 14:07
Sta je ingeschreven bij de woningbouw voor sociale huur, want dan kom je serieus een heel eind met zoveel spaargeld. Besef dat je best in een luxepositie zit ipv het zo negatief te zien. Tenzij je persé wilt kopen natuurlijk. Wat voor uitkering heb je, een Wia of Iva, want alleen met laatste is er kans op het krijgen van een hypotheek.
Live Life to the fullest
zondag 26 april 2026 om 14:19
Ik sta sinds een jaar ingeschreven bij een woningbouwvereniging. Dus eigenlijk heb ik er niets aan.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑26-04-2026 14:05Wat verdrietig voor jullie, hoewel het soms het beste besluit is.
Hypotheek adviseur is een goede. Woning was 20 jaar geleden op 230000 geraamd. Staat op naam van man. Waarde van huis buurma (vorige week verkocht 400.000). Is gelijkwaardig, onze woning heeft wel wat meer grond (tuin naast de woning, i.p.v. alleen voor en achter tuin)
zondag 26 april 2026 om 14:19
Ik sta sinds een jaar ingeschreven bij een woningbouwvereniging. Dus eigenlijk heb ik er niets aan.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑26-04-2026 14:05Wat verdrietig voor jullie, hoewel het soms het beste besluit is.
Hypotheek adviseur is een goede. Woning was 20 jaar geleden op 230000 geraamd. Staat op naam van man. Waarde van huis buurma (vorige week verkocht 400.000). Is gelijkwaardig, onze woning heeft wel wat meer grond (tuin naast de woning, i.p.v. alleen voor en achter tuin)
zondag 26 april 2026 om 14:20
Geen idee wat spaargeld in combi met sociale huur doet ?GeweldigWeer schreef: ↑26-04-2026 14:07Sta je ingeschreven bij de woningbouw voor sociale huur, want dan kom je serieus een heel eind met zoveel spaargeld. Besef dat je best in een luxepositie zit ipv het zo negatief te zien. Tenzij je persé wilt kopen natuurlijk. Wat voor uitkering heb je, een Wia of Iva, want alleen met laatste is er kans op het krijgen van een hypotheek.
Ik heb idd een iva.
zondag 26 april 2026 om 14:21
Volgens man niet. Ik denk het eerlijk gezegd ook niet.blijfgewoonbianca schreef: ↑26-04-2026 14:10Relatie therapie is goedkoper dan scheiden. Is dat nog een optie ?
zondag 26 april 2026 om 14:23
Huis staat enkel op naam van man? Is het dan wel gedeeld eigendom?Ikke3 schreef: ↑26-04-2026 14:19Ik sta sinds een jaar ingeschreven bij een woningbouwvereniging. Dus eigenlijk heb ik er niets aan.
geweldigweer wijzigde dit bericht op 26-04-2026 14:25
3.70% gewijzigd
Live Life to the fullest
zondag 26 april 2026 om 14:32
Lastige : ik denk dat man psychisch heel slecht gaat. Daardoor veel gegil , ruzie maken. Sfeer bepalend. Heeft veel
Ruzie met mij en met de kinderen.
Ik denk dat hij psychisch veel slechter gaat dan hij doet voorkomen. Heeft in verleden wel
Hulp gehad, maar vindt hulp nu niet nodig.
Is ook al lange tijd (2 jaar) liefdeloos, afwijzend naar mij toe.
Dus relatietherapie: geen idee of ik daar überhaupt zin in heb. Of dat het voor klaar is en dat ik met de
Kinderen rust wil creëren voor ons drieën.
Ruzie met mij en met de kinderen.
Ik denk dat hij psychisch veel slechter gaat dan hij doet voorkomen. Heeft in verleden wel
Hulp gehad, maar vindt hulp nu niet nodig.
Is ook al lange tijd (2 jaar) liefdeloos, afwijzend naar mij toe.
Dus relatietherapie: geen idee of ik daar überhaupt zin in heb. Of dat het voor klaar is en dat ik met de
Kinderen rust wil creëren voor ons drieën.
zondag 26 april 2026 om 14:33
Samenwonend met samenlevingscontract niet getrouwd. Wel al 20 jaar samen.
zondag 26 april 2026 om 14:34
Wat een verdrietige tijd. Voor alle vier.
Is er een mogelijkheid om nog samen naar een hypotheekadviseur te gaan? Zodat alle kaarten op tafel komen, helemaal omdat huis op man zijn naam staat maar je het ook hebt over overwaarde.
Helpt het je meer om zo snel mogelijk duidelijkheid te hebben? Of heb je meer aan eerst bijv een weekje rust om de eerste gedachten te laten bezinken? Niet alles hoeft vandaag of morgen.
Ik wens je heel veel sterkte. En vooral een scheiding waarin praten met elkaar mogelijk blijft.
Is er een mogelijkheid om nog samen naar een hypotheekadviseur te gaan? Zodat alle kaarten op tafel komen, helemaal omdat huis op man zijn naam staat maar je het ook hebt over overwaarde.
Helpt het je meer om zo snel mogelijk duidelijkheid te hebben? Of heb je meer aan eerst bijv een weekje rust om de eerste gedachten te laten bezinken? Niet alles hoeft vandaag of morgen.
Ik wens je heel veel sterkte. En vooral een scheiding waarin praten met elkaar mogelijk blijft.
zondag 26 april 2026 om 14:35
Staat op naam man , maar 20 jaar geleden ben ik naar ratio van inkomen mee gaan betalen aan huis. Vast ligt dat waarde vermeerdering en vermindering gedeeld wordt.GeweldigWeer schreef: ↑26-04-2026 14:23Huis staat enkel op naam van man? Is het dan wel gedeeld eigendom?
zondag 26 april 2026 om 14:36
Staat op naam man , maar 20 jaar geleden ben ik naar ratio van inkomen mee gaan betalen aan huis. Vast ligt dat waarde vermeerdering en vermindering gedeeld wordt.GeweldigWeer schreef: ↑26-04-2026 14:23Huis staat enkel op naam van man? Is het dan wel gedeeld eigendom?
zondag 26 april 2026 om 14:38
Gelukkig kan vandaag en morgen niets . Morgen gaik met een vriendin een samen zitten om opties te bespreken. En in dit geval bijna gelukkig : man is passief , dussss zelf geen actie ondernemen.apiejapie schreef: ↑26-04-2026 14:34Wat een verdrietige tijd. Voor alle vier.
Dit speelt al lang. Zelfs kinderen hebben een paar maanden geleden al tegen me gezegd :” blijf aub niet voor ons bij elkaar, wij zijn met ons drieën wrs beter af dan dit geschreeuw iedere keer.”
zondag 26 april 2026 om 14:59
Heftige uitspraak van de kinderen waar ik zeker naar zou luisteren. Als je man geen hulp wilt dan lijkt scheiden het enige “goede” alternatief.Ikke3 schreef: ↑26-04-2026 14:38Gelukkig kan vandaag en morgen niets . Morgen gaik met een vriendin een samen zitten om opties te bespreken. En in dit geval bijna gelukkig : man is passief , dussss zelf geen actie ondernemen.
Dit speelt al lang. Zelfs kinderen hebben een paar maanden geleden al tegen me gezegd :” blijf aub niet voor ons bij elkaar, wij zijn met ons drieën wrs beter af dan dit geschreeuw iedere keer.”
zondag 26 april 2026 om 15:21
Ben ik ook van plan. Want kinderen zulke nog enkele jaren thuis wonen, en ik wil dat ze liefde ervaren en een stabiele omgeving. Daarbij mogen ze ook niet het voorbeeld krijgen dat je in een liefdeloze relatie moet blijven hangen.Butterfly_fly schreef: ↑26-04-2026 14:59Heftige uitspraak van de kinderen waar ik zeker naar zou luisteren. Als je man geen hulp wilt dan lijkt scheiden het enige “goede” alternatief.
zondag 26 april 2026 om 15:21
Ben ik ook van plan. Want kinderen zulke nog enkele jaren thuis wonen, en ik wil dat ze liefde ervaren en een stabiele omgeving. Daarbij mogen ze ook niet het voorbeeld krijgen dat je in een liefdeloze relatie moet blijven hangen.Butterfly_fly schreef: ↑26-04-2026 14:59Heftige uitspraak van de kinderen waar ik zeker naar zou luisteren. Als je man geen hulp wilt dan lijkt scheiden het enige “goede” alternatief.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in