Gescheiden ouder vertrekt en laat kinderen achter
zondag 3 mei 2026 om 17:39
Ik wil niet teveel details hier delen maar zou graag jullie mening willen hebben hoe we dit kunnen aanvliegen.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.
Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.
Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
zondag 3 mei 2026 om 20:13
Het is niet voor niets mn ex, apiejapie. En Wissewis, ik hoop dat hij het nog wel waarmaakt de komende periode. Ik weet ook niet of het kind het heen en weer gesleep aankan, voorlopig denkt hij dat het wel gaat lukken. Als het niet lukt dan verwacht ik dat kind naar mij toe gaat komen. Maakt dan toch eigenlijk niets meer uit. Dan haal ik de oplossing (die ik overigens niet zie, maar hoop dat ik deze wel ga zien) gewoon zo ver mogelijk naar voren.
zondag 3 mei 2026 om 20:41
Waarom ga je hier vanuit?Newbee2021 schreef: ↑03-05-2026 18:25Hij kan op dat moment zeggen dat hij geen wettelijke verplichtingen meer heeft en zijn handen er volledig van aftrekken. Wettelijk heeft hij gelijk, en sta ik er alleen voor….
Ik snap niks van ouders die op zo’n moment beslissen om te emigreren met een nieuwe partner. Er vanuit gaande dat het een keuze is.
Hij zou kunnen zeggen; ik kan vanwege de verhuizing helaas niets meer betekenen in de zorg voor de kids. Wat ik vanuit praktisch oogpunt snap (ben wel benieuwd naar de constructie die hij bedacht heeft). Maar hier doet hij dus wel moeite voor, waarom denk je dat dat voorbij is zodra de kinderen 18 zijn?
Ik begrijp dat jullie een fifty-fifty regeling hebben. Dat is meer dan alleen maar om het weekend. Klinkt in die zin dus wel als een vader die bijdraagt in de zorg voor de kinderen?
zondag 3 mei 2026 om 20:44
Ik snap de negativiteit rondom ex niet zo eerlijk gezegd. De kinderen zijn bijna volwassen dus het staat hem vrij naar het buitenland te gaan. Als de kinderen jonger waren geweest had ik het zelf wel wat anders gevonden. Er is 1 kind die extra zorg nodig heeft en ex wil dat kind juist mee nemen? Hij onttrekt zich dus niet aan zijn rol maar neemt juist de extra zorg op zich.
Ik kan me als ouder wel voorstellen dat dit heel lastig is, je kind ver bij je vandaan. Maar ik lees dat kind niet naar school gaat en extra zorg nodig heeft. Het kan ook zo zijn dat emigreren juist voor dit kindje enorm fijn kan zijn. Weg uit de druk van Nederland, waar het altijd onrustig is en veel van je wordt verwacht/
Ik kan me als ouder wel voorstellen dat dit heel lastig is, je kind ver bij je vandaan. Maar ik lees dat kind niet naar school gaat en extra zorg nodig heeft. Het kan ook zo zijn dat emigreren juist voor dit kindje enorm fijn kan zijn. Weg uit de druk van Nederland, waar het altijd onrustig is en veel van je wordt verwacht/
zondag 3 mei 2026 om 20:57
Eens met Nanouk, ik verbaas me ook een beetje. Het klinkt juist alsof hij meer zorg op zich wil nemen, en ook al een concreet voorstel daarvoor gedaan heeft.
TO geeft geen details, ook niet over hoe ver weg hij gaat wonen, dus het is lastig te zeggen wat de daadwerkelijke impact gaat zijn. Maar de conclusie dat de vader zich aan zijn verantwoordelijkheid onttrekt snap ik niet helemaal op basis van de info die er is.
En als de jongste zijn leven lang zorg nodig heeft, maakt het ook niet zoveel uit of zijn vader nu, over 3, of over 10 jaar vertrekt. Dan moeten beiden ouders sowieso een leven lang samen overleggen over hoe de zorg ingericht moet worden. En schijnbaar nam hij tot nu toe zijn 50% rol wel serieus.
TO geeft geen details, ook niet over hoe ver weg hij gaat wonen, dus het is lastig te zeggen wat de daadwerkelijke impact gaat zijn. Maar de conclusie dat de vader zich aan zijn verantwoordelijkheid onttrekt snap ik niet helemaal op basis van de info die er is.
En als de jongste zijn leven lang zorg nodig heeft, maakt het ook niet zoveel uit of zijn vader nu, over 3, of over 10 jaar vertrekt. Dan moeten beiden ouders sowieso een leven lang samen overleggen over hoe de zorg ingericht moet worden. En schijnbaar nam hij tot nu toe zijn 50% rol wel serieus.
zondag 3 mei 2026 om 21:45
Maar juist omdat die zorg levenslang kan je toch niet besluiten om zomaar te vertrekken? Leuk dat hij zoon wil meenemen maar hoe kan TO dan nog haar ouderrol invullen? Hij kan toch niet voor haar bepalen dat zij dat niet meer kan/mag/wil??stokbootje schreef: ↑03-05-2026 20:57Eens met Nanouk, ik verbaas me ook een beetje. Het klinkt juist alsof hij meer zorg op zich wil nemen, en ook al een concreet voorstel daarvoor gedaan heeft.
zondag 3 mei 2026 om 21:49
Dat vraag ik me af. Het ligt er natuurlijk aan welke beperking kind heeft. De druk is hier hoog, verwachtingen som niet realistisch. Daarnaast leeft kind nu in Nederland tussen 2 ouders dus continue wisselingen. In het buitenland is er wellicht meer rust en ontspanning.
zondag 3 mei 2026 om 23:18
Als hij het jongste kind meeneemt dan neemt hij TO idd juist zorg uit handen. Maar als hij hem op zn 18e terug naar Nederland stuurt en er niks meer voor doet, daar zou ik als TO ook angstig voor zijn.Nanouk schreef: ↑03-05-2026 20:44Ik snap de negativiteit rondom ex niet zo eerlijk gezegd. De kinderen zijn bijna volwassen dus het staat hem vrij naar het buitenland te gaan. Als de kinderen jonger waren geweest had ik het zelf wel wat anders gevonden. Er is 1 kind die extra zorg nodig heeft en ex wil dat kind juist mee nemen? Hij onttrekt zich dus niet aan zijn rol maar neemt juist de extra zorg op zich.
zondag 3 mei 2026 om 23:19
Ik zou ook niet gaan slepen maar zorgen dat ie permanent bij vader gaat wonen.poldervrouw schreef: ↑03-05-2026 22:45Iemand al gevraagd aan jongste wat hij er van vindt? Ik zou het denk ik niet goed vinden als mijn beperkte kind iedere keer moet heen en weren naar buitenland en uit vertrouwde omgeving gaat.
Hoever weg emigreert hij eigenlijk? Net over de grens in Belgie of Duitsland of op vliegafstand?
zondag 3 mei 2026 om 23:20
Terechte opmerking dat hij zich aan de 50/50 voor de jongste tot nu toe heeft gehouden.
Jongste is 24/7 thuis, en ik vind het helemaal geen fijn idee om dit kind langere tijd niet te zien.
Ik wil/ga niet zeggen ga maar bij je vader wonen.
Hiermee dwing ik dus het kind te gaan pendelen tussen twee adressen die heel ver (nee, dus niet net over de grens) uit elkaar liggen.
Hoe lang dit houdbaar is, is niet te voorspellen.
Ik ben ook bang dat er onvoldoende hulp is voor kind om ondersteund te worden in het land waar vader naar toe gaat, en kind de taal niet spreekt.
Met andere woorden, ontwikkeling van het kind ben ik ook niet gerust op.
Vader is daar ook niet mee bezig, heeft geen plan voor kind, die is vooral bezig met zichzelf.
Jongste is 24/7 thuis, en ik vind het helemaal geen fijn idee om dit kind langere tijd niet te zien.
Ik wil/ga niet zeggen ga maar bij je vader wonen.
Hiermee dwing ik dus het kind te gaan pendelen tussen twee adressen die heel ver (nee, dus niet net over de grens) uit elkaar liggen.
Hoe lang dit houdbaar is, is niet te voorspellen.
Ik ben ook bang dat er onvoldoende hulp is voor kind om ondersteund te worden in het land waar vader naar toe gaat, en kind de taal niet spreekt.
Vader is daar ook niet mee bezig, heeft geen plan voor kind, die is vooral bezig met zichzelf.
zondag 3 mei 2026 om 23:37
Maar serieus, geen ouder wil z’n kind missen toch? Iemand die, terwijl ik op mijn werk zit, zo aardig is om mijn tuin bij te werken, mijn huis schoon te maken en de ramen te zemen, die neemt mij zorg uit handen.
Maar als de vader van mijn kinderen zegt “ik ga emigreren en ik neem de kinderen mee” dan denk ik niet; fijn, hij neemt me wel zorg uit handen.
Ik ben het wel eens dat ik uit het bericht van TO niet haal waarom vader bij 18 afhaakt. 50/50 kids, ook na emigreren iets willen betekenen in de zorg…. Er zal vast informatie ontbreken. Maar emigreren zo lang je kinderen minderjarig zijn, ik snap echt niet dat mensen dat willen / kunnen.
maandag 4 mei 2026 om 00:50
Newbee2021 schreef: ↑03-05-2026 23:20
Hebben jullie al rustig in de tafel gezeten om dit soort zaken te bespreken?
Je klinkt nu wat paniekerig (wat ik begrijpelijk vind hoor), maar het lijkt mij het meest logisch om een aantal besprekingen hierover in te plannen.
•
maandag 4 mei 2026 om 05:51
De zorg voor je kinderen is niet over op hun 18e. Zelfs kinderen die geen continu zorg nodig hebben, hebben je steun nodig. Liefde. Arm om ze heen. Aanwezigheid.
De ex van TO zadelt haar op met zijn kinderen. Ik vind dat niet netjes naar haar, maar erg bizar richting zijn kinderen. Grote kans, dat hij al snel geen rol meer speelt.
Waarbij het wel uitmaakt of hij wellicht op fietsafstand van de grens gaat wonen.
maandag 4 mei 2026 om 07:02
Ik vind dit ook. Het is niet dat een kind plotsklap op zn 18e zn ouders niet meer nodig heeft. Voor de wet volwassen zegt niet zoveel. Je hoeft geen brood meer te smeren, ze kunnen zelfstandig vrijwel overal naar toe, maar kind opvoeden is meer dan dat.Lila-Linda schreef: ↑04-05-2026 05:51De zorg voor je kinderen is niet over op hun 18e. Zelfs kinderen die geen continu zorg nodig hebben, hebben je steun nodig. Liefde. Arm om ze heen. Aanwezigheid.
De ex van TO zadelt haar op met zijn kinderen. Ik vind dat niet netjes naar haar, maar erg bizar richting zijn kinderen. Grote kans, dat hij al snel geen rol meer speelt.
Waarbij het wel uitmaakt of hij wellicht op fietsafstand van de grens gaat wonen.
Ik begrijp niet dat je deze keuze zomaar maakt als ouder. Dit deel je niet even mede, hierbij betrek je ook je kinderen en zelfs je ex in dit geval gezien zorgintensief kind.
Het maakt nog wel wat uit waar TO woont en naar waar ex wil emigreren. Als je woont in Tilburg en je emigreert naar Antwerpen, dan is dat niet zo spannend.
maandag 4 mei 2026 om 07:42
Nanouk schreef: ↑03-05-2026 21:49Dat vraag ik me af. Het ligt er natuurlijk aan welke beperking kind heeft. De druk is hier hoog, verwachtingen som niet realistisch. Daarnaast leeft kind nu in Nederland tussen 2 ouders dus continue wisselingen. In het buitenland is er wellicht meer rust en ontspanning.
Want die druk en verwachtingen zijn anders zodra je de grens over rijdt? Komt nergens anders voor? Misschien gaat hij wel in het centrum van (ik noem maar wat) Rome wonen, en is de rust en ontspanning ver te zoeken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 4 mei 2026 om 07:54
Ik kan nergens uit opmaken dat de ex van TO de zorg voor de kinderen bij TO neerlegt en haar daarmee opzadelt. TO zegt dit maar dit blijkt nergens uit. De ex wil juist zorgintensief kind mee nemen.Lila-Linda schreef: ↑04-05-2026 05:51De zorg voor je kinderen is niet over op hun 18e. Zelfs kinderen die geen continu zorg nodig hebben, hebben je steun nodig. Liefde. Arm om ze heen. Aanwezigheid.
TO geeft wel aan dat ze bang is dat het met 18 jaar veranderd maar dat is helemaal niet gezegd en dat zou, wanneer hij in Nederland net zo kunnen zijn.
In eerste instantie geeft TO aan dat hij een plan heeft wat op korte termijn kan werken, maar daarna heeft hij geen plan en maakt ze zich zorgen over de ontwikkeling.
Het klinkt als een plan wat net gedroptvis waardoor TO hoogtij haar emotie zit, wat ik snap.
TO ga eens goed met elkaar om tafel, wat wil jij, wat wil kind en en wat is haalbaar.
maandag 4 mei 2026 om 07:55
Drukte zul je overal hebben. Maar de sociale druk en de druk op school ligt hier helaas vele malen hoger dan elders. Ik heb ook een uitvaller op school en denk dat zij het over de grens vele malen beter zou doen allemaal.
maandag 4 mei 2026 om 07:59
Ik heb het ook niet tegen TO, maar tegen jou. Ik reageer op jouw:" Ik snap de negativiteit rondom ex niet zo eerlijk gezegd. De kinderen zijn bijna volwassen dus het staat hem vrij naar het buitenland te gaan. ".
En ik vind het idee, dat als je kinderen 18 bent, je ze los kunt laten, echt niet het juiste
Ze hebben je echt nog nodig, emotioneel, praktisch etc. Ik heb 20ers, wonen op kamers, en ik smeer geen bammetjes voor ze, maar ze hebben me nog wel nodig
maandag 4 mei 2026 om 08:04
Ik denk dat bij het jongste kind van TO de zorg intensiever is, het kind gaat bijv. niet naar school.
Maar we weten het niet.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in