Vrouwenmars Loosdrecht

03-05-2026 15:02 386 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag allemaal,

Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.

Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.

Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
Vrouwenrechten zijn voor dit soort types natuurlijk gewoon een stok om de asielzoeker mee te slaan. Met daadwerkelijke zorg heeft het niets te maken, sterker nog, het is vaak eigendomsdenken ('onze vrouwen zijn van ons en smerige buitenlanders mogen ze niet hebben'). Dat vrouwen meegaan in dit frame is droevig, maar in solidariteit onder vrouwen geloof ik al lang niet meer.
Si abra la puerta hay lobos.
satellite30 schreef:
03-05-2026 17:25
Haha, gelegenheidsfeministen zijn het. Je hoort of ziet ze nooit, alleen als het hun uitkomt. Durf te wedden dat ze elkaar onderling ook het leven zuur maken, maar nu ineens wel zeggen te staan voor álle vrouwen. Heb liever niet dat er voor mij gesproken wordt door deze types.
Nou dit.
Rabarbara schreef:
03-05-2026 17:52
Vrouwenrechten zijn voor dit soort types natuurlijk gewoon een stok om de asielzoeker mee te slaan. Met daadwerkelijke zorg heeft het niets te maken, sterker nog, het is vaak eigendomsdenken ('onze vrouwen zijn van ons en smerige buitenlanders mogen ze niet hebben'). Dat vrouwen meegaan in dit frame is droevig, maar in solidariteit onder vrouwen geloof ik al lang niet meer.
Oja die engnekken. Op reddit kom ik wel eens topics van ze tegen. Klagen dat ze nog geen vriendin hebben, dat de vrouwen ingepikt worden door buitenlanders (ojee als een Nederlandse vrouw een relatie krijgt met iemand van een andere nationaliteit), of dat vrouwen juist weer te vrijgevochten zijn, teveel seks hebben met verschillende mannen en te weinig doen in het huishouden of klagen als een vrouw vraagt om een eerlijke verdeling van het huishouden. En dan helpt die hele Tradwife trend die nu al een tijdje gaande is op social media ook niet mee. Of de looksmaxing trend waar ik laatst weer over hoorde.

Als vrouw zijnde vind ik zulk gedachtengoed door de Nederlandse man enger en gevaarlijker dan de asielzoekers/statushouders.
Lady*Voldemort schreef:
03-05-2026 17:42
Als je kijkt naar wat die lui allemaal uitspoken in het kader van de vrijheid van meningsuiting is dat ook niet erg verbazingwekkend natuurlijk. Het is nou niet de fine fleur van de samenleving of zo. Maar wel fijn dat ze op deze manier 'onze' vrouwen en kinderen beschermen tegen de overlast van asielzoekers :facepalm:
Haha, ja dat hoort allemaal bij onze democratie en het verdedigen daarvan. Als er dan uiteindelijk 10 asielzoekers minder komen, dan zien zij dat als een democratische overwinning. :rofl: Zou het eerder de tirannie van een minderheid willen noemen, maar goed...
Rabarbara schreef:
03-05-2026 17:52
Het zijn gewoon enorme ''pick me'' types. Helaas verlangt een grote groep vrouwen tegenwoordig meer naar goedkeuring van mannen, dan dat ze solidair zijn met elkaar (andere vrouwen). We kennen allemaal wel zulke types. Te triest voor woorden.
Graze schreef:
03-05-2026 18:04
Oja die engnekken. Op reddit kom ik wel eens topics van ze tegen. Klagen dat ze nog geen vriendin hebben, dat de vrouwen ingepikt worden door buitenlanders (ojee als een Nederlandse vrouw een relatie krijgt met iemand van een andere nationaliteit), of dat vrouwen juist weer te vrijgevochten zijn, teveel seks hebben met verschillende mannen en te weinig doen in het huishouden of klagen als een vrouw vraagt om een eerlijke verdeling van het huishouden. En dan helpt die hele Tradwife trend die nu al een tijdje gaande is op social media ook niet mee. Of de looksmaxing trend waar ik laatst weer over hoorde.

Als vrouw zijnde vind ik zulk gedachtengoed door de Nederlandse man enger en gevaarlijker dan de asielzoekers/statushouders.
Om over de groeiende anti-abortus beweging nog maar niet te spreken. Heel enge ontwikkeling inderdaad.
NogsteedsSlekire schreef:
03-05-2026 17:50
Het maakt me best wel bang, al die demonstraties. En ik vraag me ook af of het nou vooral een kleine groep engerds is die zoveel mogelijk demonstreren op steeds weer andere plekken en daarvoor het land doorkruisen, of zijn er gewoon toch heel veel mensen zo? En dat geldt ook voor deze groep vrouwen, zijn dat allemaal vrouwen uit loosdrecht of wordt er een groep opgeroepen via sociale media? Ik kom daar niet zo goed achter, weet iemand daar meer van?
Dat is een goede vraag waar denk ik (nog) niet een heel duidelijk antwoord op te geven is. Denk wel dat het hatelijke en racistische sentiment groeiende is onder de bevolking, omdat er ook meer ''armoede'' en onvrede is. Dan moet er een zondebok gezocht worden en die hebben ze gevonden in vluchtelingen. Een deel van de media heeft hier helaas ook aan meegewerkt in mijn beleving. Er is wordt niet genoeg tegenwicht geboden in veel (praat)programma's. Vandaag ook in de peilingen dat de FvD groeiende is... Ook zorgwekkend, komt door die dame (wolf in schaapskleren).
dan niet
Wat ik nog altijd niet begrijp is waarom extreem rechts anti vluchteling is maar tegelijkertijd pro Israël, US etc.
Zo máák je toch vluchtelingen? Neem de genocide in Gaza. We staan er bij en kijken er naar. Oorlogsmisdaden worden gepleegd en ze kunnen gewoon hun gang blijven gaan en nog even door in Libanon.

Hoeveel jonge mannen komen er straks met ptss, psychoses, depressie, diepe haat deze kant op in een land waar onvoldoende hulp is en gigantische ggz wachtlijsten? Om vervolgens als vee opgepropt te zitten in ter Apel en uitgekotst te worden door een deel van de samenleving.

Daar maak ik mij dus wel zorgen over, en dan maakt het me niet uit of het iemand is van Nederlandse afkomst is of een asielzoeker.

Wat ik ook bijzonder vind is dat ze in Loosdrecht nu minder asielzoekers gaan plaatsen. Als het er bij nader inzien toch teveel zijn vind ik het heel kwalijk, als het is om de menigte tot bedaren te brengen ook. Dit is natuurlijk de opening naar heel veel meer protesten waarbij mensen die mij niet vertegenwoordigen lekker kunnen gaan rellen.
Kinderstoel schreef:
03-05-2026 20:39

Wat ik ook bijzonder vind is dat ze in Loosdrecht nu minder asielzoekers gaan plaatsen. Als het er bij nader inzien toch teveel zijn vind ik het heel kwalijk, als het is om de menigte tot bedaren te brengen ook. Dit is natuurlijk de opening naar heel veel meer protesten waarbij mensen die mij niet vertegenwoordigen lekker kunnen gaan rellen.
Ja dat dus. Ik snap dat je op een gegeven moment als gemeente misschien buigt omdat het geweld zo excessief is. Maar dat zet meteen de deur open voor andere relschoppers als er ergens een AZC wordt geplaatst. Want het wordt beloond.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik vind de protesten onder het mom van feminisme niet passend en het slopen van allerlei zaken evenmin. Persoonlijk vind ik er wel wat van dat je als omwonende te horen krijgt dat je binnen enkele weken 110 alleenstaande mannen als tijdelijke buren krijgt en er geen inspraak mogelijk is.
Vivaatje schreef:
03-05-2026 22:38
Ik vind de protesten onder het mom van feminisme niet passend en het slopen van allerlei zaken evenmin. Persoonlijk vind ik er wel wat van dat je als omwonende te horen krijgt dat je binnen enkele weken 110 alleenstaande mannen als tijdelijke buren krijgt en er geen inspraak mogelijk is.
Och, als die 110 mannen witte Nederlandse studenten waren was er vermoedelijk heel anders gereageerd.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Vivaatje schreef:
Die mannen hebben al bijna allemaal ook een vrouw en kinderen. Zelfs die van 18 jaar ook al vaak. Ze zijn niet opgegroeid in Nederland he, met allemaal wetjes en regels. In veel landen trouw je met 14 of eerder met in Nederlandse ogen een jochie
Redhead70* schreef:
03-05-2026 22:47
Die mannen hebben al bijna allemaal ook een vrouw en kinderen. Zelfs die van 18 jaar ook al vaak. Ze zijn niet opgegroeid in Nederland he, met allemaal wetjes en regels. In veel landen trouw je met 14 of eerder met in Nederlandse ogen een jochie
Wat wil je hiermee zeggen?
Vivaatje schreef:
Dat heeft de gemeente dan niet handig aangepakt nee maar alsnog geen reden om de boel af te breken en te gaan rellen. Er kunnen natuurlijk rotte appels tussen zitten maar ik vind het nogal wat om er bij voorbaat al vanuit te gaan dat het voor overlast gaat zorgen. Wellicht zijn die mensen wel druk met Nederlands leren of willen vooral rust nadat ze uit hun situatie zijn gevlucht.
Vivaatje schreef:
03-05-2026 22:55
Wat wil je hiermee zeggen?
Precies wat ik zeg. Die mannen en vaak als het Nederlandse jongeren zijn, onvolwassen tot bijna volwassen jongens. Zijn dezelfde. De ene groep eng. De andere och o volwassen dat is de jeugd. Los daarvan dat die jongeren vaak noodgedwongen erg volwassen zijn, gezien hun leeftijd. Helaas vind ik.
Ik schrijf niet duidelijk zie ik. Voor wie het snapt oke. Anders sla maar over, voordat dat weer begint.
In mijn oude woonplaats kwam een noodopvang. Enorme boot honderden plekken.

Vóór de aankomst waren er protesten vanuit een klein deel van de bevolking, en opruiers van buiten.
Vrouwen zouden worden verkracht, dochters konden zich niet meer op straat vertonen, huizen zouden worden leeggeroofd en je zou van je fiets worden getrokken.

Ze wilden niet dat ‘dat volk’ door het dorp zou lopen op weg naar het station. Dus de COA regelde een pendelbus. Die daarna door de lokale jeugd werd bekogeld…

Er zijn geen noemenswaardige incidenten geweest, zeker niet met de lokale bevolking. De kinderen zitten op de lokale school, er wordt samen gevoetbald, verschillende lokale bewoners zijn vrijwilliger.

Kortom: storm in een glas water.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vivaatje schreef:
Waar ik woon is al haren zo'n opvang lokatie. Dat geeft nauwelijks problemen. De vrouwen hier moeten er dagelijks langs om naar school en of werk te gaan. Er gebeurd niets. Het grootste probleem hier zijn de Nederlandse jongeren, zij zoeken steeds ruzie. Ik denk dat opruiing op social media hier aan ten grondslag ligt.
Redhead70* schreef:
03-05-2026 22:47

Niet alleen kansloze jongeren komen hierheen. Ook hoogopgeleide mensen die in hun thuisland hun leven niet zeker zijn. En mensen die gewoon een baan vinden / een opleiding gaan doen.
Vivaatje schreef:

Had het anders geweest als je wel inspraak had gehad? Had je ze dan wel met open armen en vooral een open blik welkom geheten?

Er is al lange tijd een spreidingswet. Veel gemeenten hebben dat uitgesteld, in de hoop dat er afstel kwam. En nu moeten ze dat dus op stel en sprong regelen, en wordt het medegedeeld.

Een inspraakprocedure duurt (heel) lang, met bezwaren tot aan de hoge raad. Die tijd is er simpelweg niet.
Vivaatje schreef:
dat je als omwonende te horen krijgt dat je binnen enkele weken 110 alleenstaande mannen als tijdelijke buren krijgt
De suggestie die achter deze tekst zit is precies waarom een 'vrouwenmars' in staat is om te parasiteren op gevoelens van onveiligheid.
Phlox24 schreef:
04-05-2026 08:18
Waar ik woon is al haren zo'n opvang lokatie. Dat geeft nauwelijks problemen. De vrouwen hier moeten er dagelijks langs om naar school en of werk te gaan. Er gebeurd niets. Het grootste probleem hier zijn de Nederlandse jongeren, zij zoeken steeds ruzie. Ik denk dat opruiing op social media hier aan ten grondslag ligt.

Dit. 110 mensen (nu 70 trouwens) is helemaal niet zo veel. Die gaan gewoon op in de omgeving, Loosdrecht heeft bijna 10 duizend inwoners dus 70 extra mensen is nog geen 1% extra. Dat ga je echt niet merken.
Er kwam een boot met opvangplekken in onze haven. Buurt was hartstikke verdeeld, variërend van: van harte welkom (oa ik) tot vluchtelingenopvang is belangrijk, maar niet hier (NIMBY), vrouw alleen die zich onveilig erbij voelde, ons uitzicht gaat eraan, de waarde van onze huizen gaat dalen. Veel mensen tegen in ieder geval.

Boot kwam, en de maximale overlast was dat thuisbezorgd bezorgers die voor hen kwamen bij de huizen aanbelden ipv bij de boot. Ze hebben een keer mijn fietspomp geleend. Ik heb veel meer last van mijn buurman die al 5,5 jaar af en aan verbouwt in zijn huis dan ik van die boot heb gehad. De tegenstanders zijn ook tegen de huidige boten in de haven, dus daarin zijn ze wel consistent. Maar ja, de bestemming van de haven is voor boten, dus niet zo slim om dan daarbij wel een huis te kopen.

Ik zou het geweldig vinden als we weer die ruimte ervoor zouden bieden. Fijn om bij te kunnen dragen.
Verschillende onderzoeken wijzen ook uit dat er helemaal geen extra overlast is voor bewoners rondom een azc.
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nieuws ... t-het-echt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven