Gescheiden ouder vertrekt en laat kinderen achter

03-05-2026 17:39 240 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil niet teveel details hier delen maar zou graag jullie mening willen hebben hoe we dit kunnen aanvliegen.
Mijn ex heeft aangegeven dat hij met zijn nieuwe liefde naar het buitenland gaat vertrekken. Het eerste jaar verwacht hij dat hij onze jongste (tiener) grotendeels mee kan nemen, en laat de oudste (jong volwassen) hier bij mij. De huidige omgangsregeling is 50/50, maar ik ben bang dat deze snel zal veranderen en dat beide kinderen 100% bij mij zullen zijn, en mijn ex zich volledig zal onttrekken aan de zorg van onze kinderen.

Ik ben vooral zoekende naar manieren om ervoor te zorgen dat we de zorg en verantwoordelijkheden voor de kinderen wel kunnen blijven delen en dat mijn ex zich niet onttrekt aan zijn verantwoordelijkheden.
Zorg je zelf 24/7 voor jullie kind? Wat kun jij daarnaast doen? Heb je een baan? Heeft je kind een pgb?
Nanouk schreef:
04-05-2026 07:55
Drukte zul je overal hebben. Maar de sociale druk en de druk op school ligt hier helaas vele malen hoger dan elders. Ik heb ook een uitvaller op school en denk dat zij het over de grens vele malen beter zou doen allemaal.

Maar jij kent toch niet alle ‘elders’? En kind gaat niet naar school.
Dat je denkt dat het voor jouw kind beter is ‘over de grens’ betekent niet dat dat geldt voor het kind van TO, met gescheiden ouders in 2 landen en pendelen tussen die 2 landen en ouders.

Sterkte met jouw kind.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lila-Linda schreef:
04-05-2026 07:59
Ik heb het ook niet tegen TO, maar tegen jou. Ik reageer op jouw:" Ik snap de negativiteit rondom ex niet zo eerlijk gezegd. De kinderen zijn bijna volwassen dus het staat hem vrij naar het buitenland te gaan. ".

En ik vind het idee, dat als je kinderen 18 bent, je ze los kunt laten, echt niet het juiste
Ze hebben je echt nog nodig, emotioneel, praktisch etc. Ik heb 20ers, wonen op kamers, en ik smeer geen bammetjes voor ze, maar ze hebben me nog wel nodig

ZO eens. Ik zie om me heen ook dat het vaak de band met kinderen enorm verslechterd als ouders in het buitenland gaan wonen (of op een andere manier heel erg zijn/haar eigen leven gaat leiden) als een kind nog maar net volwassen is. Je kan gewoon niet bij 18 een harde knip zetten. Dom van de vader in deze kwestie, en vervelend voor TO.

Nog wel even een vraag aan TO: je hebt het over een omgangsregeling, maar die is er natuurlijk formeel niet meer voor kinderen boven de 18. Dus als jouw oudste kind nog tussen 2 huizen heen en weer gaat, dan is dat een vrije keuze van je kind en geen omgangsregeling. Misschien helpt het je om er op een andere manier naar te kijken?
Nanouk schreef:
04-05-2026 07:55
Drukte zul je overal hebben. Maar de sociale druk en de druk op school ligt hier helaas vele malen hoger dan elders. Ik heb ook een uitvaller op school en denk dat zij het over de grens vele malen beter zou doen allemaal.
Ik denk dat je mening wat gekleurd is door je eigen (overigens heel verdrietige) situatie. Je weet niet wat er bij TO’s kind speelt, je weet niet naar welk buitenland ze vertrekken. Er zijn ook genoeg landen, zeker buiten Europa, waar de druk om te presteren nog een stuk hoger ligt dan in Nederland.
En sowieso, als dit het geval zou zijn, is het de vraag in hoeverre het opweegt tegen je moeder veel minder zien, en is het zeker niet iets wat vader zomaar alleen zou moeten willen bepalen.
__appelbloesem__ schreef:
04-05-2026 08:24
Ik denk dat je mening wat gekleurd is door je eigen (overigens heel verdrietige) situatie. Je weet niet wat er bij TO’s kind speelt, je weet niet naar welk buitenland ze vertrekken. Er zijn ook genoeg landen, zeker buiten Europa, waar de druk om te presteren nog een stuk hoger ligt dan in Nederland.
En sowieso, als dit het geval zou zijn, is het de vraag in hoeverre het opweegt tegen je moeder veel minder zien, en is het zeker niet iets wat vader zomaar alleen zou moeten willen bepalen.
Of misschien een land waar een inwonende nanny gebruikelijk is?
__appelbloesem__ schreef:
04-05-2026 08:24

Ja, eens. Dit kind is 24/7 thuis en heeft geen opleiding of werk. Dus we hebben het sowieso helemaal niet over een kind dat druk ervaart van de maatschappij maar wel over een kind dat straks tussen 2 landen heen en weer geslingerd wordt. Ik kan me niet indenken hoe dat beter uit kan pakken dan gewoon thuis in zijn vertrouwde omgeving.
Je vertelt eigenlijk te weinig om goed advies te geven. Dat mag, maar maakt het wel lastig om te reageren. Het verbaast me dat kind helemaal geen dagbesteding heeft. Is dat een bewuste keuze of werkten de opties tot nu toe niet?
Ik weet niet hoe ernstig de beperking van kind is, maar het lijkt me dat jullie - los van de emigratieplannen van vader - vooral een plan voor de toekomst nodig hebben. En daar zou ik zsm mee gaan starten, want de wachtlijsten voor bv begeleid wonen, zijn behoorlijk lang. Idem voor de wachtlijsten voor veel soorten dagbesteding.
Je ex, of jij, kan ook overlijden, toch? Sterker nog: dat gaat sowieso gebeuren en het lijkt me voor kind best fijn als die dan op een plek zit waar hij of zij zich thuis voelt en de juiste zorg krijgt.

Ik denk dat daar je focus moet liggen, eigenlijk. Want ook als ex in NL blijft kan hij zich aan de zorg gaan onttrekken en het leest in ieder geval alsof kind die zorg nodig gaat blijven hebben.

Overigens zou ik mijn eigen kind met beperking nooit zomaar naar het buitenland laten verhuizen, dat kan-ie helemaal niet aan. Maar dat hangt er dus ook maar weet net vanaf wat je kind precies heeft.
Voor mij zou hij dood zijn. Zeg dag, rouw als je wil, en reken nergens meer op behalve dat het erg lastig gaat worden voor je kinderen. Maar op de lange termijn heb je toch weinig aan iemand met zo'n egocentrische instelling.
Lorem Ipsum
Lila-Linda schreef:
04-05-2026 07:59
Ik heb het ook niet tegen TO, maar tegen jou. Ik reageer op jouw:" Ik snap de negativiteit rondom ex niet zo eerlijk gezegd. De kinderen zijn bijna volwassen dus het staat hem vrij naar het buitenland te gaan. ".

En ik vind het idee, dat als je kinderen 18 bent, je ze los kunt laten, echt niet het juiste
Ze hebben je echt nog nodig, emotioneel, praktisch etc. Ik heb 20ers, wonen op kamers, en ik smeer geen bammetjes voor ze, maar ze hebben me nog wel nodig
Je vergeet alleen de rest van mijn tekst mee te nemen. Hierin geef ik aan dat vader juist kind mee wil nemen en het dus niet in de steek laat.
dreuvel schreef:
04-05-2026 08:04
Ik denk dat bij het jongste kind van TO de zorg intensiever is, het kind gaat bijv. niet naar school.
Maar we weten het niet.
Hoe weet jij dat de de zorg van het kind van TO intensiever ten opzichte van dat van mijn kind? TO heeft hier verder buiten dat het niet naar school gaat niks over geschreven. Ik schrijf dat mijn kind ook niet naar school gaat en dat is nog het minst grote probleem.
Of het voor het kind van TO wel of niet beter is weten we niet en dat was ook niet de kern van mijn tekst. Ik schreef dit omdat ik het niet zo zwart wit zie als TO schets. Haar topic titel zegt dat ex naar het buitenland gaat en kinderen achter laat en daar sla ik op aan omdat dit niet het geval is. Ex-Man wil notabene het zorg intensieve kind mee nemen. Vader krijgt nu de naam terwijl het niet aan de orde is.

Ik weet dat geen enkele situatie hetzelfde is en dat hij vast niet te vergelijken is met die van mij.
Maar ik probeer het vanaf een andere kant te bekijken.

TO geeft te weinig informatie. En de informatie die wel gedeeld wordt veranderd ook.
Vader neemt zorgintensief kind mee om fulltime voor te zorgen. Titel OP klopt dus niet. Waarom is hij de klootzak?

Of weten jullie meer dan ik?
Het is wat het is.
Het verhaal is te summier en onduidelijk om er echt iets over te zeggen. Vader wil kind dus meenemen? Dan sta je er toch niet alleen voor?
Ik lees volgens mij niet dat TO niet wil dat vader het kind meeneemt maar als dat wel zou is, is het dan geen vorm van ontvoering? Hij kan toch niet eenzijdig besluiten een minderjarig kind mee te nemen?
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
SweetFirefly schreef:
04-05-2026 11:48
Ik lees volgens mij niet dat TO niet wil dat vader het kind meeneemt maar als dat wel zou is, is het dan geen vorm van ontvoering? Hij kan toch niet eenzijdig besluiten een minderjarig kind mee te nemen?
Als als als, dat is dan een heel andere situatie en niet van toepassing.
Het is wat het is.
Nanouk schreef:
04-05-2026 11:06
Je vergeet alleen de rest van mijn tekst mee te nemen. Hierin geef ik aan dat vader juist kind mee wil nemen en het dus niet in de steek laat.
ik weet waar ik op reageer hoor, op jouw reactie, dat het vanaf 18 prima is om te vertrekken
en ik vind, dat 18jarigen nog niet klaar zijn om losgelaten te worden.
Newbee2021 schreef:
03-05-2026 17:53
Jongste heeft inderdaad een beperking. Die kan niet alleen gelaten worden, en gaat ook niet naar school.
Hoe ziet je ex het dan voor zich dat kind af en toe naar jou zou reizen als hij niet zelfstandig met het vliegtuig kan? Of huurt hij daarvoor begeleiding in?
Nanouk schreef:
04-05-2026 11:16
Of het voor het kind van TO wel of niet beter is weten we niet en dat was ook niet de kern van mijn tekst. Ik schreef dit omdat ik het niet zo zwart wit zie als TO schets. Haar topic titel zegt dat ex naar het buitenland gaat en kinderen achter laat en daar sla ik op aan omdat dit niet het geval is. Ex-Man wil notabene het zorg intensieve kind mee nemen. Vader krijgt nu de naam terwijl het niet aan de orde is.

Ik weet dat geen enkele situatie hetzelfde is en dat hij vast niet te vergelijken is met die van mij.
Maar ik probeer het vanaf een andere kant te bekijken.

TO geeft te weinig informatie. En de informatie die wel gedeeld wordt veranderd ook.
TO heeft het over dat kind dan heen&weer moet tussen Pa en Ma, en dat het niet naast de deur is.
Ik snap, dat dat met een zorgintensief kind niet ideaal is
Maar moeders kan kind toch mee laten gaan en zelf regelmatig opzoeken? Ik zie ook niet zo in waarom vader nu in zijn eentje de boeman is in deze. Hij wil zijn verantwoordelijkheid nemen door zijn zorgintensieve kind mee te nemen. Moeder wil haar kind niet zo lang missen. Is begrijpelijk, maar uiteindelijk staat belang van het kind voorop. Waar komt het kind goed tot zijn recht?

En als het belang van niet kind, maar de ouders voorop staat, dan van beide ouders gelijkwaardig. Dan heeft moeder niet meer recht op kind dan vader.

Allemaal met de summiere informatie die nu wordt gegeven, misschien ligt de situatie heel anders. Over 18+ hoeven we het niet te hebben, want uit het verhaal blijkt nergens dat pa val plan is dan zijn handen van kind af te trekken. Dus waarom daar van uitgaan
Tavistock schreef:
04-05-2026 13:29
Maar moeders kan kind toch mee laten gaan en zelf regelmatig opzoeken? Ik zie ook niet zo in waarom vader nu in zijn eentje de boeman is in deze. Hij wil zijn verantwoordelijkheid nemen door zijn zorgintensieve kind mee te nemen. Moeder wil haar kind niet zo lang missen. Is begrijpelijk, maar uiteindelijk staat belang van het kind voorop. Waar komt het kind goed tot zijn recht?

En als het belang van niet kind, maar de ouders voorop staat, dan van beide ouders gelijkwaardig. Dan heeft moeder niet meer recht op kind dan vader.

Allemaal met de summiere informatie die nu wordt gegeven, misschien ligt de situatie heel anders. Over 18+ hoeven we het niet te hebben, want uit het verhaal blijkt nergens dat pa val plan is dan zijn handen van kind af te trekken. Dus waarom daar van uitgaan
Pa emigreert niet in het belang van het kind he. Alleen in het belang van pa en vlam.

En dan moet moeder 'het kind maar mee laten gaan' naar een vreemd land omdat pa zijn "verantwoordelijkheid' wel neemt. En ieder weekend naar verweggistan afreizen. Terwijl er hier nog een jongvolwassene is die dan misschien wel 18 is, maar nog 20 jaar op de wachtlijst mag voor een eigen huis om maar eens wat te noemen.

Waanzin.
Tavistock schreef:

Waarom zou moeder zich op kosten laten jagen om heen en weer te reizen? Ex wil emigreren dus ex faciliteert ook de pendel maar!
To, ik zou eens juridisch advies vragen. Het komt vaker voor dat de ene ouder beperkt wordt in de afstand bij een verhuizing als er sprake is van gezamenlijke zorg voor een minderjarige.
Het eerste jaar verwacht hij de tiener met beperking mee kan nemen naar het buitenland. En het tweede jaar dan? Een jaar bij jou?

Als jullie jongste een beperking heeft waarbij de tiener 24/7 verzorgt moet worden hoe ziet vader dit voor zich?
Gaan hij en zijn vriendin samen het roer omgooien in het buitenland en kunnen ze samen 24/7 die zorg op hun nemen?
Als je daarin verzekert bent als moeder en je staat er positief tegenover,en het land biedt ook een goed perspectief/gezondheidszorg ed voor een tiener met de beperking die hij heeft kunnen jullie het dan niet dat eerste jaar proberen. En dat vader dan ook de mogelijkheid biedt dat jij regelmatig daarheen gaat (op zijn kosten of 50/50%) of dat vader regelmatig met jullie jongste naar Nederland komt. Uit hoeverre dat regelmatig dan is vooraf bespreken en op papier zetten.
Tavistock schreef:

Ik snap jouw redenatie echt niet. Emigreren terwijl je een minderjarig zorgintensief kind hebt, en ook nog eens gescheiden bent van de moeder van dit kind, in welke wereld is dit ooit 'in het belang van het kind'?

In de meeste ouderschapplannen staat niet voor niks een clausule opgenomen waarin de ouders beloven tot de kinderen 18 zijn niet verder dan x kilometer uit elkaar te gaan wonen (In het mijne staat zelfs 30 minuten op de fiets, dus zelfs verhuizen naar een andere stad zit er niet in). Ik vraag me af of dit bij TO ook zo is, want als dat zo is dan kan ze met een gang naar de familierechter deze emigratie heel simpel voorkomen.
Mabel schreef:
04-05-2026 13:49
To, ik zou eens juridisch advies vragen. Het komt vaker voor dat de ene ouder beperkt wordt in de afstand bij een verhuizing als er sprake is van gezamenlijke zorg voor een minderjarige.

Ja, dit aspect is nog helemaal niet besproken. Maar mag deze vader uberhaupt wel emigreren? Het kan prima zo zijn dat er in het ouderschapsplan gewoon afspraken hierover gemaakt zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven