Vrouwenmars Loosdrecht
zondag 3 mei 2026 om 15:02
Goedemiddag allemaal,
Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.
Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.
Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.
Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.
Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
maandag 4 mei 2026 om 09:51
De mensen die vrouwenrechten ineens belangrijk vinden als het om asielzoekers gaat, vind ik bloedirritant. Dan heb je je er totaal niet in verdiept, dus eigenlijk interesseert het je geen reet.
Die stemmen worden wel steeds luider, op mijn werk nemen ze ook geen blad meer voor de mond. En sinds de moord op Lisa hebben ze nog meer bewijs dat asielzoekers allemaal slecht zijn. Ik ga er altijd tegenin, maar laatst ben ik een keer weggelopen tijdens de lunch toen iemand zei dat al die buitenlanders weg moesten. (?) Ik kon er niet meer tegenop, 4 mensen tegenover me.
Die stemmen worden wel steeds luider, op mijn werk nemen ze ook geen blad meer voor de mond. En sinds de moord op Lisa hebben ze nog meer bewijs dat asielzoekers allemaal slecht zijn. Ik ga er altijd tegenin, maar laatst ben ik een keer weggelopen tijdens de lunch toen iemand zei dat al die buitenlanders weg moesten. (?) Ik kon er niet meer tegenop, 4 mensen tegenover me.
maandag 4 mei 2026 om 11:22
Nou dat dus. En toen een heleboel vrouwen op dat moment aangaven dat het altijd mannen zijn, ongeacht kleur en afkomst, waren een heleboel mannen op hun tenen getrapt, want dat was echt niet waar.
Stressed is just desserts spelled backwards
maandag 4 mei 2026 om 12:31
maandag 4 mei 2026 om 13:13
Hoe ik het voor me zie:Auditor2 schreef: ↑04-05-2026 12:31Vraag me ook af hoe de huiselijke situatie van die Defend-types is.
Om één of andere reden heb ik toch wat moeite ze te zien als liefhebbende empathische partners die hun eigen vrouw / vriendin als volledig gelijkwaardig zien en zachtaardig proberen om huiselijke meningsverschillen op te lossen.
Grote ton tabak op de salontafel met losse vloeitjes en zo'n sigaretten roller of hoe zoiets heet. Biertje erbij en in trainingspak op de bank hangen. Af en toe naar de vrouw schreeuwen die steeds aan het schoonmaken is wat er vanavond op het menu staat en of ze even een zak chips, koekjes etc wil komen brengen. Hele huis blauw van de rook, kinderen die rond huppelen en genegeerd worden door de man want hij kijkt tv en opvoeden is taak van vrouw. En dan wellicht ook nog een vechthond of juist een kleine chihuahua. Veel panterprint, veel roze en bling bling.
maandag 4 mei 2026 om 13:23
Klopt, dat geloven ze gewoon niet echt. En anders ligt de grootste verantwoordelijkheid bij de vrouw, die heeft dan vast in zijn gezicht staan twerken.Maleficent schreef: ↑04-05-2026 11:22Nou dat dus. En toen een heleboel vrouwen op dat moment aangaven dat het altijd mannen zijn, ongeacht kleur en afkomst, waren een heleboel mannen op hun tenen getrapt, want dat was echt niet waar.
Een man zei eens tegen me dat hij niet snapte waarom vrouwen soms zo uitdagend gekleed gingen. Want dan was je toch op aandacht van mannen uit?
Toen realiseerde ik me dat mannen denken dat vrouwen de dingen die ze doen, voor hén doen.
Maar als je 'uitdagende' kleding draagt kan het ook zijn dat je dat doet omdat je je er mooi of lekker in voelt of voor andere vrouwen.
Die overtuiging bij mannen komt ook omdat zoveel vrouwen in de 21e eeuw nog steeds om ze heen navigeren. Ze zetten hem centraal en plaatsen zichzelf een beetje naar de zijlijn. Vanwaar ze dan bezig om zijn reactie te peilen, dingen voorzichtig te zeggen, hun eigen mening een beetje weglachen, zich verantwoordelijk voelen voor de sfeer, lachen om ongemakkelijke situaties te voorkomen. Bepaalde plaatsen mijden (sommige routes niet in het donker nemen, op de stoep plaats maken voor passerende man) Vrouwen moeten stoppen met rekening houden met iedereen en zijn moeder. Dan wordt er misschien beter geluisterd.
Maar ik merk dat ik me in het dagelijks leven toch weer laat verleiden om mijn rotervaringen met mannen die geen asielzoeker waren te delen. Ondertussen ben je opnieuw tijd en energie kwijt aan niks.
Want als het dan misschien niet iemand uit een azc was, was het vast wel een Antilliaan of een Marokkaan. In ieder geval iemand met een kleurtje want het is allemaal een pot nat.
En ze hoeven zich er niet in te verdiepen want ze weten het allemaal al.
maandag 4 mei 2026 om 13:33
Ik denk dat er een grote overlap is met voetbal "supporters", motorclubs, complotdenkers en andere verbanden waar veel "conservatieve" types rondlopen.Auditor2 schreef: ↑04-05-2026 12:31Vraag me ook af hoe de huiselijke situatie van die Defend-types is.
Om één of andere reden heb ik toch wat moeite ze te zien als liefhebbende empathische partners die hun eigen vrouw / vriendin als volledig gelijkwaardig zien en zachtaardig proberen om huiselijke meningsverschillen op te lossen.
maandag 4 mei 2026 om 13:35
Ik deel jouw ervaring hoor. Ik ben ontzettend vaak lastig gevallen, achtervolgd, geïntimideerd, betast etc en het was echt van alles door elkaar qua wat voor jongens of mannen het waren. Mannen hebben gewoon totaal geen besef omdat ze het zelf niet meemaken.
Sterker nog: toen ik een keer achtervolgd was door een zichzelf aftrekkende (blanke) man kreeg ik te horen van een andere man: 'Jammer dat mij dat nooit gebeurt, lijkt me zo spannend als een vrouw dat bij mij zou doen. Ik zou er wel raad mee weten' alsof het heel grappig was. Ze hebben geen idee hoe onveilig je je als vrouw alleen voelt.
Ik kan me ook echt woest maken dat dit nu gezien wordt als een buitenlanders/asielzoekers probleem.
maandag 4 mei 2026 om 13:53
Ja vreselijk zo'n aftrekkende (witte) man, ook meegemaakt, maar dan in een auto terwijl ik op de stoep liep. Maar de reactie die je kreeg, ik denk dat veel mannen het echt zo zien; seks is toch juist lekker, hoe erg kan het zijn? Maar de verhoudingen zijn totaal anders als je de situatie om zou draaien.Maleficent schreef: ↑04-05-2026 13:35Ik deel jouw ervaring hoor. Ik ben ontzettend vaak lastig gevallen, achtervolgd, geïntimideerd, betast etc en het was echt van alles door elkaar qua wat voor jongens of mannen het waren. Mannen hebben gewoon totaal geen besef omdat ze het zelf niet meemaken.
Sterker nog: toen ik een keer achtervolgd was door een zichzelf aftrekkende (blanke) man kreeg ik te horen van een andere man: 'Jammer dat mij dat nooit gebeurt, lijkt me zo spannend als een vrouw dat bij mij zou doen. Ik zou er wel raad mee weten' alsof het heel grappig was. Ze hebben geen idee hoe onveilig je je als vrouw alleen voelt.
Ik kan me ook echt woest maken dat dit nu gezien wordt als een buitenlanders/asielzoekers probleem.
Mannen weten er helemaal niets vanaf, willen er ook niets van weten en willen zich er ook nooit mee bemoeien of zich erover uitspreken.
Het is altijd muisstil vanaf die kant. Op social media en in het echte leven. Tot het over asielzoekers gaat, dan zijn ze er hoor, onze beschermers!
Je wordt er moedeloos van.
maandag 4 mei 2026 om 14:05
maandag 4 mei 2026 om 14:29
Ja, ik laatst nog een gesprek op tussen een paar mannen. Die gingen echt geen tampons, maandverband of wat dan ook halen voor hun vrouw of dochter. En die hele menstruatie was maar vervelend en vies, dan moest de vrouw maar uit de buurt blijven. En hoezo maandverband en tampons bij de wc, ben jij nou gek? Eentje had nog nooit een tampon gezien zei hij, had geen idee hoe dat dan werkte etc. Mannen van 35+. En dat soort mannen moeten dan ons gaan 'beschermen'. Tegen zichzelf zeker?!Yejii schreef: ↑04-05-2026 13:53Ja vreselijk zo'n aftrekkende (witte) man, ook meegemaakt, maar dan in een auto terwijl ik op de stoep liep. Maar de reactie die je kreeg, ik denk dat veel mannen het echt zo zien; seks is toch juist lekker, hoe erg kan het zijn? Maar de verhoudingen zijn totaal anders als je de situatie om zou draaien.
Mannen weten er helemaal niets vanaf, willen er ook niets van weten en willen zich er ook nooit mee bemoeien of zich erover uitspreken.
Het is altijd muisstil vanaf die kant. Op social media en in het echte leven. Tot het over asielzoekers gaat, dan zijn ze er hoor, onze beschermers!
Je wordt er moedeloos van.
maandag 4 mei 2026 om 14:35
Totdat ze zelf een keer belaagd worden door een veel grotere man die dat bij hun doet (en zich dreigend seksueel gedraagt). Dan snappen ze het wel.Yejii schreef: ↑04-05-2026 13:53Ja vreselijk zo'n aftrekkende (witte) man, ook meegemaakt, maar dan in een auto terwijl ik op de stoep liep. Maar de reactie die je kreeg, ik denk dat veel mannen het echt zo zien; seks is toch juist lekker, hoe erg kan het zijn? Maar de verhoudingen zijn totaal anders als je de situatie om zou draaien.
maandag 4 mei 2026 om 14:38
Ze zijn maar druk met indruk maken op elkaar.Graze schreef: ↑04-05-2026 14:29Ja, ik laatst nog een gesprek op tussen een paar mannen. Die gingen echt geen tampons, maandverband of wat dan ook halen voor hun vrouw of dochter. En die hele menstruatie was maar vervelend en vies, dan moest de vrouw maar uit de buurt blijven. En hoezo maandverband en tampons bij de wc, ben jij nou gek? Eentje had nog nooit een tampon gezien zei hij, had geen idee hoe dat dan werkte etc. Mannen van 35+. En dat soort mannen moeten dan ons gaan 'beschermen'. Tegen zichzelf zeker?!
maandag 4 mei 2026 om 14:41
Ja, alleen jammer dat die er zo weinig zijn.Maleficent schreef: ↑04-05-2026 14:35Totdat ze zelf een keer belaagd worden door een veel grotere man die dat bij hun doet (en zich dreigend seksueel gedraagt). Dan snappen ze het wel.
maandag 4 mei 2026 om 14:45
Chris Klomp heeft er een goed artikel over geschreven:
https://chrisklomp.nl/onveiligheid-azc- ... VRNqGVCpHA
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 4 mei 2026 om 15:34
Dank je wel voor het delen, goed artikel!himalaya schreef: ↑04-05-2026 14:45Chris Klomp heeft er een goed artikel over geschreven:
maandag 4 mei 2026 om 18:42
Ja, Anne Faber, Marianne Vaatstra en vele, vele anderen worden opeens vergeten.Yejii schreef: ↑04-05-2026 09:51De mensen die vrouwenrechten ineens belangrijk vinden als het om asielzoekers gaat, vind ik bloedirritant. Dan heb je je er totaal niet in verdiept, dus eigenlijk interesseert het je geen reet.
maandag 4 mei 2026 om 19:59
Wat ben ik blij dat ik andere mannen om mij heen heb. Hier gewoon een man,zoon en vroeger mijn vader die gewoon tampons ed kochten/kopen als het zo uitkomt.Graze schreef: ↑04-05-2026 14:29Ja, ik laatst nog een gesprek op tussen een paar mannen. Die gingen echt geen tampons, maandverband of wat dan ook halen voor hun vrouw of dochter. En die hele menstruatie was maar vervelend en vies, dan moest de vrouw maar uit de buurt blijven. En hoezo maandverband en tampons bij de wc, ben jij nou gek? Eentje had nog nooit een tampon gezien zei hij, had geen idee hoe dat dan werkte etc. Mannen van 35+. En dat soort mannen moeten dan ons gaan 'beschermen'. Tegen zichzelf zeker?!
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
maandag 4 mei 2026 om 20:12
Hier ook. En ik stam uit de beginjaren jaren 60, het was en is altijd normaal.
Die mannen die Graze beschrijft, ken en herken ik niet. Godzijdank.
maandag 4 mei 2026 om 21:48
Vind dit wel een goede toevoeging. Denk dat als ze een jaar geleden al hadden aangekondigd dat er een AZC zou komen, ze dan een jaar lang rellen hadden gehad. Het is ze ook niet te doen om de ''planning'', maar ze zijn gewoon uit op ordinair onrust stoken.himalaya schreef: ↑04-05-2026 08:30Had het anders geweest als je wel inspraak had gehad? Had je ze dan wel met open armen en vooral een open blik welkom geheten?
Er is al lange tijd een spreidingswet. Veel gemeenten hebben dat uitgesteld, in de hoop dat er afstel kwam. En nu moeten ze dat dus op stel en sprong regelen, en wordt het medegedeeld.
Een inspraakprocedure duurt (heel) lang, met bezwaren tot aan de hoge raad. Die tijd is er simpelweg niet.
maandag 4 mei 2026 om 21:50
Soms is opstaan en weglopen het beste wat je kan doen. Bepaalde mensen willen gewoonweg niet luisteren en zitten volledig vast in hun eigen hatelijke denkpatronen.Yejii schreef: ↑04-05-2026 09:51De mensen die vrouwenrechten ineens belangrijk vinden als het om asielzoekers gaat, vind ik bloedirritant. Dan heb je je er totaal niet in verdiept, dus eigenlijk interesseert het je geen reet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in