Aspergesoep. Welk recept is jouw lievelings?
maandag 4 mei 2026 om 17:28
maandag 4 mei 2026 om 17:37
Bij onze boerderijwinkel verkopen ze zakken soep-asperges, ideaal, en veel voordeliger dan de ‘mooie’ asperges. Deze verwerk ik in drie delen:
De schillen en mindere stukken, de grotere goeie delen en de mooie kleine goeie stukjes.
Als basis kook ik de schillen en minder mooie stukjes in 2 liter water met drie bouillonblokjes. Groente, kip of vis bouillon, net waar ik zin in heb.
Na een uurtje op zacht zeef ik dit af en maak ik met roux en de bouillon een gebonden soep. Daar doe ik de grotere goede delen in stukjes erbij. Half uurtje zachtjes koken en dan met de staafmixer er door. Dan heb ik de basis die ik altijd gebruik.
Daar varieer ik mee; met of zonder room, verschillende groenten erbij ( ik vind snijbonen erin heerlijk, mijn man prei) en uiteraard de kleine stukjes asperge.
Ook de topping kun je variëren. Peterselie, bieslook of kervel (mmmm..) en evt krokant gebakken kalkoenspekjes of zalmstukjes.
De schillen en mindere stukken, de grotere goeie delen en de mooie kleine goeie stukjes.
Als basis kook ik de schillen en minder mooie stukjes in 2 liter water met drie bouillonblokjes. Groente, kip of vis bouillon, net waar ik zin in heb.
Na een uurtje op zacht zeef ik dit af en maak ik met roux en de bouillon een gebonden soep. Daar doe ik de grotere goede delen in stukjes erbij. Half uurtje zachtjes koken en dan met de staafmixer er door. Dan heb ik de basis die ik altijd gebruik.
Daar varieer ik mee; met of zonder room, verschillende groenten erbij ( ik vind snijbonen erin heerlijk, mijn man prei) en uiteraard de kleine stukjes asperge.
Ook de topping kun je variëren. Peterselie, bieslook of kervel (mmmm..) en evt krokant gebakken kalkoenspekjes of zalmstukjes.
maandag 4 mei 2026 om 17:49
maandag 4 mei 2026 om 18:38
Ik heb vanalles geprobeerd maar omdat ik laatst (buiten gekookte asperges en kookvocht van gisteren) niks in huis had echt een soort simpelste versie ooit gemaakt en die vond ik ook nog het lekkerste 
Bouillonblokje(s) (ik pak kip) oplossen in kookvocht.
Roux maken dus klont boter (hoeveel geen idee, had t vrij ruim genomen omdat ik geen room had en alleen melk) smelten, 3 flinke eetlepels bloem erbij, langzaam aanlengen met de kookvochtbouillon + flinke scheut melk (beetje naar smaak).
Gekookte asperges in stukjes snijden, ene helft in de soep doen, andere helft even apart houden.
Soep pureren. Na pureren achtergehouden aspergestukjes er door. Naar smaak peper en zout en evt bieslook oid.
Bouillonblokje(s) (ik pak kip) oplossen in kookvocht.
Roux maken dus klont boter (hoeveel geen idee, had t vrij ruim genomen omdat ik geen room had en alleen melk) smelten, 3 flinke eetlepels bloem erbij, langzaam aanlengen met de kookvochtbouillon + flinke scheut melk (beetje naar smaak).
Gekookte asperges in stukjes snijden, ene helft in de soep doen, andere helft even apart houden.
Soep pureren. Na pureren achtergehouden aspergestukjes er door. Naar smaak peper en zout en evt bieslook oid.
maandag 4 mei 2026 om 20:28
Op z'n Vlaams:
Kook de schillen en de kontjes van de asperges een kwartiertje en vang de bouillon op. Als je asperges klaarmaakt kan je best ook de schillen daarvan in de diepvries bewaren om bij de bouillon te voegen voor extra smaak als je soep maakt.
Stoof een ui en het wit van een prei enkele minuten aan samen met de achterste helft van de asperges, de helft aan de kant van de kopjes bewaar je.
Voeg de bouillon van de schillen toe. Kruiden met peper en zout.
Laat 20 minuten pruttelen.
Mixen tot een gladde soep. Door toevoeging van de groenten gaat je soep vanzelf wat dikken (roux in soep doen we in Vlaanderen niet, we gebruiken groenten om soep te dikken of eventueel zelfs een aardappel)
Voeg de kopjes van de asperges toe en laat nag 6-7 minuten pruttelen.
Serveren met een scheut room.
Kook de schillen en de kontjes van de asperges een kwartiertje en vang de bouillon op. Als je asperges klaarmaakt kan je best ook de schillen daarvan in de diepvries bewaren om bij de bouillon te voegen voor extra smaak als je soep maakt.
Stoof een ui en het wit van een prei enkele minuten aan samen met de achterste helft van de asperges, de helft aan de kant van de kopjes bewaar je.
Voeg de bouillon van de schillen toe. Kruiden met peper en zout.
Laat 20 minuten pruttelen.
Mixen tot een gladde soep. Door toevoeging van de groenten gaat je soep vanzelf wat dikken (roux in soep doen we in Vlaanderen niet, we gebruiken groenten om soep te dikken of eventueel zelfs een aardappel)
Voeg de kopjes van de asperges toe en laat nag 6-7 minuten pruttelen.
Serveren met een scheut room.
maandag 4 mei 2026 om 20:42
Is dat niet een beetje generaliseren? Ik vind zat Belgische kook-websites die aspergesoep wel binden met roux (niet dat t wat uitmaaktFlandrien schreef: ↑04-05-2026 20:28Op z'n Vlaams:
Kook de schillen en de kontjes van de asperges een kwartiertje en vang de bouillon op. Als je asperges klaarmaakt kan je best ook de schillen daarvan in de diepvries bewaren om bij de bouillon te voegen voor extra smaak als je soep maakt.
Stoof een ui en het wit van een prei enkele minuten aan samen met de achterste helft van de asperges, de helft aan de kant van de kopjes bewaar je.
Voeg de bouillon van de schillen toe. Kruiden met peper en zout.
Laat 20 minuten pruttelen.
Mixen tot een gladde soep. Door toevoeging van de groenten gaat je soep vanzelf wat dikken (roux in soep doen we in Vlaanderen niet, we gebruiken groenten om soep te dikken of eventueel zelfs een aardappel)
Voeg de kopjes van de asperges toe en laat nag 6-7 minuten pruttelen.
Serveren met een scheut room.
maandag 4 mei 2026 om 22:30
Toevallig afgelopen weekend een aziatisch aspergesoepje gemaakt. Basisrecept is asperges koken in kippenbouillon (en blenden) maar dan met wat toegevoegde tom kha kai-smaken. Stukjes kip/ thaise pepertjes/ shitake/ kokosmelk/ citroengras/ citroenblad/ galangal/ koriander. Paar noodles erin, zachtgekookt eitje erop en klaar. Was oprecht lekker/ anders
dinsdag 5 mei 2026 om 10:39
Dat klinkt heerlijk! Ga ik maken van de weekNieuweling93 schreef: ↑04-05-2026 22:30Toevallig afgelopen weekend een aziatisch aspergesoepje gemaakt. Basisrecept is asperges koken in kippenbouillon (en blenden) maar dan met wat toegevoegde tom kha kai-smaken. Stukjes kip/ thaise pepertjes/ shitake/ kokosmelk/ citroengras/ citroenblad/ galangal/ koriander. Paar noodles erin, zachtgekookt eitje erop en klaar. Was oprecht lekker/ anders
dinsdag 5 mei 2026 om 15:17
Deze klinkt ook goed ga ik onthouden !Nieuweling93 schreef: ↑04-05-2026 22:30Toevallig afgelopen weekend een aziatisch aspergesoepje gemaakt. Basisrecept is asperges koken in kippenbouillon (en blenden) maar dan met wat toegevoegde tom kha kai-smaken. Stukjes kip/ thaise pepertjes/ shitake/ kokosmelk/ citroengras/ citroenblad/ galangal/ koriander. Paar noodles erin, zachtgekookt eitje erop en klaar. Was oprecht lekker/ anders
dinsdag 5 mei 2026 om 17:28
Ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik was bang dat alle smaken de asperges zouden overpoweren, maar was echt niet zo. Voor een quick/ cheap fix kun je ook kant en klare tom kha kai- pasta gebruiken (uit de toko). Die gebruik ik als ik al die verse zaken (zoals galangal/ limoenblad/ citroengras) niet meer in huis heb en toch de authentieke smaken wil.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in