Gezondheid alle pijlers

Duimartrose

26-04-2026 16:04 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaren geleden is er bij mij beginnende duimatrose vastgesteld. Ik heb toen een brace gekregen maar heb daar niet echt baat bij gehad. Ik merk dat de kracht is afgenomen en bepaalde handelingen moeilijk of niet meer gaan. Denk aan openen van flessen en potten etc. Ook bv tuinieren moet ik doseren omdat bv het vasthouden van bv een hark of bezem later zorgt voor pinlijke en opgezette duimen. Ik lees dat er verschillende operaties zijn en zou hier graag ervaringen over horen. Had je na die tijd de kracht weer terug en kon je er weer alles mee? Hoe lang duurde het herstel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees hier graag mee. Ook ik begin last van mijn duimbasis te krijgen. Erg pijnlijk soms en irritant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf geen ervaring, maar van dichtbij meegemaakt bij mijn moeder. Ze heeft jarenlang injecties gehad, fysiotherapie en ontstekingsremmers gehad. Toen dit niet hielp, naast een brace, heeft zij bij constante pijn in overleg met de chirurg een operatie gehad. Hierbij is er een botje verwijderd en een pees 'verlegd'. Hoe precies weet ik niet.

Na de operatie 2 weken veel pijn gehad en weinig tot geen beweging. Ook had zij ontstekingsremmers waar zij erg ziek van is geweest. Niet in staat om eten binnen te houden. Na 1 maand heeft zij een aantal maanden fysiotherapie gehad.

Op dit moment, Na ruim 1 jaar, heeft zij minder pijn. Wel heeft zij nog veel krachtverlies, ondanks alle oefeningen. Tuinieren gaat inderdaad in etappes en potjes opendraaien heeft zij een hulptool voor. De operatie heeft veel geholpen bij de constante pijn, het overige maar matig.

Hopelijk hoor je nog een paar nog positievere ervaringen. Ik weet van destijds dat artsen heel positief hierover waren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel ervaring, geen operatie. Ik ben naar een handfysiotherapeut geweest, die me behalve handspalken ook versterkende oefeningen gaf. Die heb ik trouw gedaan, naast een paar weken rust.

Ik heb zelden nog last, en als het wel.pijn doet, is het met een dagje mijn spalk dragen weer over. Dit werkt voor mij al.zeker 10 jaar na het begin van mijn klachten.

Misschien ben jij verder in het proces en helpt niets anders meer, maar over het algemeen hebben spierversterkende oefeningen de voorkeur boven een operatie, zeker bij gewrichten.
Alle reacties Link kopieren Quote
salprofi schreef:
26-04-2026 20:35
Zelf geen ervaring, maar van dichtbij meegemaakt bij mijn moeder. Ze heeft jarenlang injecties gehad, fysiotherapie en ontstekingsremmers gehad. Toen dit niet hielp, naast een brace, heeft zij bij constante pijn in overleg met de chirurg een operatie gehad. Hierbij is er een botje verwijderd en een pees 'verlegd'. Hoe precies weet ik niet.

Na de operatie 2 weken veel pijn gehad en weinig tot geen beweging. Ook had zij ontstekingsremmers waar zij erg ziek van is geweest. Niet in staat om eten binnen te houden. Na 1 maand heeft zij een aantal maanden fysiotherapie gehad.

Op dit moment, Na ruim 1 jaar, heeft zij minder pijn. Wel heeft zij nog veel krachtverlies, ondanks alle oefeningen. Tuinieren gaat inderdaad in etappes en potjes opendraaien heeft zij een hulptool voor. De operatie heeft veel geholpen bij de constante pijn, het overige maar matig.

Hopelijk hoor je nog een paar nog positievere ervaringen. Ik weet van destijds dat artsen heel positief hierover waren.
Deze operatie zou het op den duur wel op uitdraaien is indertijd tegen mij gezegd. Lees er wisselende dingen over: van kan alles weer doen tot het heeft alleen de pijn verlicht maar nog steeds beperkingen. Ook dat het best wel een lange weg is na de operatie. Ben er nog niet erg enthousiast over als ik dit zo lees.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu ruim een jaar braces voor beide duimen van Manometric.
Ben er heel blij mee, wordt met een verwijzing van specialist, vergoed door de zorgverzekeraar.
https://www.manometric.nl/nl/hand-wrist
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds vorig jaar november diagnose duimbasisartrose gesteld door plastisch chirurg van Xpert clinic. Zelf ook gezien op röntgenfoto's.
Handtherapie en ergotherapie gehad gedurende 5 maanden. Doe de oefeningen nog steeds 3x per dag, 's nachts draag bij ik beide handen een door ergotherapeut aangemeten spalk. Soms ook overdag na veel inspanning. Heb van de ergotherapeut veel tips gekregen over hoe duimen te gebruiken en ook bepaalde handige dingen aangeschaft zoals bv. een "reumaschaar" en meer.
De spalken zijn van kunststof en worden wat zweterig nu het warmer begint te worden.

Heb echt minder pijn. Volgende week laatste afspraak bij specialist, wat mij betreft geen operatie nodig.

Overigens, vanmorgen liet ik wel een pot griekse yoghurt uit mijn handen vallen... 8-)
Dus kracht is niet optimaal :P

Maar ik zou je dus aanraden je eerst te laten verwijzen naar een deskundig handtherapeut én de ergotherapeut voordat je een operatie overweegt.
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank allemaal voor de antwoorden. Ik heb op aanraden van de plastisch chirurg toen een brace genomen. In het werk was dat echter geen optie ivm steeds met handen in het water, gebruik handschoenen etc. Dus eigenlijk weinig baat bij gehad. De pijn is verschillend, maar na huishoudelijk werk of andere klussen is het na een paar uur opgezet en flink pijnlijk. Laat veel dingen vallen en potten oid openen gaat heel zwaar of gewoon niet. Het levert steeds meer beperkingen op in het dagelijks leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn echt heel veel handige hulpmiddelen verkrijgbaar. Zo heb ik mijn sleutels beter hanteerbaar en makkelijker om te draaien mbv speciale sleuteldingen, verdikkers om handvatten van pennen, bestek etc. groter te maken, opener met verschillende maten voor potten bv.

De braces/spalken die ik heb, zijn gemaakt door de ergotherapeut, zijn van kunststof en precies op maat. Kunnen ook in water gebruikt worden.
Dat is toch net iets anders dan zelf iets aanschaffen.
Mogelijk kom je in aanmerking voor silversplints.

Dat het beperkend is, ervaar ik ook. Maar er zijn echt vele mogelijkheden ter ondersteuning en gemak.

Als ik jou was, zou ik echt eerst een nieuwe afspraak maken bij plastsch chirurg. Aangezien je zelf aangeeft dat het jaren geleden is dat beginnende duimartrose is vastgesteld. Je wordt ook niet zomaar even geopereerd. Dat is de laatste optie voor de klacht.
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebruik je ook ondersteunende medicatie?
Ik heb in mijn handen en in mindere mate in m'n voeten artrose sinds zo'n 3,5 jaar ongeveer. Vanuit de huisarts kreeg ik het advies om, wanneer het weer ernstig opspeelde een naproxenkuur van 7 - 10 dagen te nemen, 2x per dag 500mg per keer.

Dat gebruik ik heel af en toe nog eens als het nodig is, maar wat voor mij echt een heel groot verschil maakt in hoeveel ik dagelijks kan doen is Glucosamine Chondroïtine nemen. Ik gebruik 't gewoon van lucovitaal, dat werkt voor mij en ik heb niet zo'n behoefte om te wisselen zolang dit blijft werken. Met een vakantie ben ik het een keer vergeten mee te nemen, toen had ik na een paar dagen zulke pijnlijke vingers/handen dat ik sindsdien niet meer zonder wil.

Het lost het natuurlijk niet op, maar je zou het kunnen proberen als extra ondersteuning / verlichting van je klachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ditbenikpuntnl schreef:
05-05-2026 13:19
Gebruik je ook ondersteunende medicatie?
Ik heb in mijn handen en in mindere mate in m'n voeten artrose sinds zo'n 3,5 jaar ongeveer. Vanuit de huisarts kreeg ik het advies om, wanneer het weer ernstig opspeelde een naproxenkuur van 7 - 10 dagen te nemen, 2x per dag 500mg per keer.
Poehee, wat een dosering! :-o
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee of dat hoog is of niet, maar als je zo'n 'flare up' hebt van de artrose dan is er denk ik wel wat zwaar geschut nodig om dat weer rustig te krijgen?

Moet wel zeggen dat ik dat in die 3,5 jaar nog maar 3x zelf herhaald heb, omdat het even spontaan weer heel dik en super gevoelig werd. Die andere pillen die zijn voor mij echt life-savers!
ditbenikpuntnl wijzigde dit bericht op 05-05-2026 13:28
Reden: Typo
0.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Artrose is op zichzelf niet iets wat komt en gaat. Je hebt het of je hebt het niet. Er zijn gradaties in de ernst van de artrose.
Het ervaren van pijn is niet helemaal afhankelijk van de gradatie. Wel kan het ervaren van pijn ook te maken hebben met de inspanning, houding, ontsteking wel of niet etc..
Maar 7 tot 10 dagen Naproxen 2xpd 500mg is echt wel een hoge dosering vlgs mij.
Gelukkig maar dat je dat niet vaak hoeft te doen.
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Glucose is overigens geen medicijn maar een voedingssupplement :)
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatste controle geweest en ondertussen ook bij instrumentmaker geweest met verwijzing van plastisch chirurg voor duurzame ondersteuning.
Krijg nu voor beide kanten 3D geprinte spalken/braces. Zijn beduidend minder zwaar dan silversplints en doen hetzelfde voor de ondersteuning. Ben benieuwd :)
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven