Spanning van herplaatsing kat

29-04-2026 21:09 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi forummers,

Afgelopen week hebben wij na veel wikken en wegen besloten onze kat te laten herplaatsen. Ze is onwijs lief en op ons gefocust maar na onze verhuizing (inmiddels 6 jaar geleden) is ze echt veel minder lekker in haar vel gaan zitten en door twee kattengedragsdeskundigen die we hebben laten langskomen is de oorzaak daarvan de hoeveelheid buurtkatten. Buiten kon ze echt niet komen, door haar stresslevel werd ze buiten onvoorspelbaar en kon ze ons aanvallen als we op een verkeerd moment bij haar in de buurt waren, dan knapte haar spanningsboog, maar de laatste tijd ging het binnen ook steeds slechter. Heel moeilijk tot ontspanning komen, stress likken, acne, diarree. Allemaal kwalen.

Nu dus de moeilijke keuze gemaakt om haar een nieuw huis te geven waar ze onmogelijk met andere dieren/geuren in contact kon komen en de ideale situatie voor haar gevonden bij kennissen van vroeger.

Ik merk alleen dat dit mij nu zoveel spanning geeft. Na 8 jaar bij ons is haar hele leven nu op zijn kop dus het is niet gek dat dit even wennen is, dat ze moet wennen aan de nieuwe omgeving en vooral de nieuwe mensen. Het zijn lieverds met engelengeduld en veel begrip voor haar grenzen. Ik merk alleen dat ik hier zoveel spanning om heb, voelt nog steeds echt als mijn verantwoording zegmaar.

Ze is na 4 dagen wel echt het appartement aan het onderzoeken maar wil nog steeds niet aangehaald worden en blaast geregeld naar de mensen. Zijn er forummers die hier ervaring mee hebben? Die tips hebben hoe ik het meer los kan laten? Is dit normaal voor een kat bij een herplaatsing? Ik besef me dat het nog maar mega kort is dat ze bij hen woont nu maar op dit moment zou horen van een ervaringsdeskundige me goed doen.

Oh, en het kunnen ook mijn 33 weken zwanger hormonen zijn die dit zo moeilijk vinden...

Ik hoor graag van jullie
nolanollie wijzigde dit bericht op 30-04-2026 20:43
0.74% gewijzigd
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Nolanollie schreef:
02-05-2026 13:07
Nou, mijn onrust was dus niet voor niks. Noem het een voorgevoel...

Ik krijg net een appje van de mensen dat ze er na een week toch vanaf zien. Het is niet wat ze ervan hadden verwacht en het kost ze toch meer energie dan ze vooraf hadden bedacht en ze merken dat ze dat niet hebben...

Jeez, wat is dit nu weer een lastig pakket waar ze me in brengen :frusty:

Het was trouwens het eerste wat ik dacht toen ik je OP vorige week las: "Jij maakt je zoveel zorgen doordat je iets voelt in de toon van hun berichten, ze vertellen waarschijnlijk vooral wat er moeizaam/niet gaat (en het gaat geen succes worden)". Ik heb toen maar niet gereageerd want tja, wat zou je eraan gehad hebben, je kon er op dat moment toch niks meer aan doen behalve afwachten en ik verwachtte dat de meeste reacties zouden zijn in de trant 'komt wel goed'. Dat had ik natuurlijk ook voor jullie gehoopt.

Heb je al contact kunnen leggen met de andere geïnteresseerden? Ondanks dat ik hoop dat deze mensen even een soort paniekreactie hebben waar ze op terugkomen hoop ik ook dat je echt een fijn adres weet te vinden. En ik zou die herplaatsing dan laten begeleiden door de GT, al vóórdat de kat daar naartoe gaat.
Ik vind dat echt snel. Toen we onze kat geadopteerd hadden, hebben we hem een week vrijwel niet gezien en we woonden in een mini appartement. Het is een nieuwe plek met nieuwe mensen. Logisch dat het tijd kost. Ik hoop dat je geschikte nieuwe mensen vind! De dierenarts had ook gekeken of er niets was toch? Onze kat was namelijk jarenlang afstandelijk en spuugde ongeveer 1 keer in de week. Hij bleek IBD te hebben waardoor hij vaak misselijk was. Dat is nu onder controle en hij is een stuk aanhankelijker. Met stress krijgt hij zo’n aanval.
Dank voor alle berichten...

Recap van de afgelopen week:
Zaterdagochtend - Oh shit!!! Oké, schakelen. Meteen een bericht gestuurd naar alle mensen die op onze verhuisdieren.nl advertentie hadden gereageerd met 1 stel in het bijzonder, diegene die ons als allereerste gemaild hadden en waardoor we oprecht geemotioneerd raakten.
Zaterdagmiddag - appje van precies dat ene stel, ja ze zijn nog geinteresseerd!! :cheer2:
Zaterdagavond - bellen om de situatie uit te leggen. Wat een fantastisch lieve mensen. Zeggen uit zichzelf precies wat we horen willen en zij heeft bij haar ouders al ervaring met herplaatsers opgedaan. Nu 2 jaar op zichzelf wonend willen ze dat ook doen en een "ouder" beestje van een forever home voorzien. Gezegd dat ik wil dat ze er een dag over na denken en het met de naasten ook overleggen en dan hoor ik morgenavond van ze
Zondagavond - Een ontzettend enthousiast koppel aan de telefoon die na goede gesprekken hebben besloten met veel liefde en aandacht de poes in huis te nemen

Ik heb haar vanmiddag van het oude adres zelf naar het nieuwe gebracht, de vorige mensen mochten even de blubber krijgen en die regie wilde ik zelf houden. Wat een fantastische mensen waren dit zeg. Zo warm en zachtaardig, de poes was ook meteen mega lief naar ze. Met een geweldig gevoel weggereden. Nu echt rust, die onrust is compleet weg.
Dit gaat goed komen :yes:

Blij blij, ik ben zooooo blij
Nolanollie schreef:
05-05-2026 20:56
Dank voor alle berichten...

Recap van de afgelopen week:
Zaterdagochtend - Oh shit!!! Oké, schakelen. Meteen een bericht gestuurd naar alle mensen die op onze verhuisdieren.nl advertentie hadden gereageerd met 1 stel in het bijzonder, diegene die ons als allereerste gemaild hadden en waardoor we oprecht geemotioneerd raakten.
Zaterdagmiddag - appje van precies dat ene stel, ja ze zijn nog geinteresseerd!! :cheer2:
Zaterdagavond - bellen om de situatie uit te leggen. Wat een fantastisch lieve mensen. Zeggen uit zichzelf precies wat we horen willen en zij heeft bij haar ouders al ervaring met herplaatsers opgedaan. Nu 2 jaar op zichzelf wonend willen ze dat ook doen en een "ouder" beestje van een forever home voorzien. Gezegd dat ik wil dat ze er een dag over na denken en het met de naasten ook overleggen en dan hoor ik morgenavond van ze
Zondagavond - Een ontzettend enthousiast koppel aan de telefoon die na goede gesprekken hebben besloten met veel liefde en aandacht de poes in huis te nemen

Ik heb haar vanmiddag van het oude adres zelf naar het nieuwe gebracht, de vorige mensen mochten even de blubber krijgen en die regie wilde ik zelf houden. Wat een fantastische mensen waren dit zeg. Zo warm en zachtaardig, de poes was ook meteen mega lief naar ze. Met een geweldig gevoel weggereden. Nu echt rust, die onrust is compleet weg.
Dit gaat goed komen :yes:

Blij blij, ik ben zooooo blij

Ach wat ontzettend fijn! Wat een verschil met die andere mensen en heel goed dat je haar zelf gebracht hebt. Nu duimen dat poes zich thuis gaat voelen bij dit personeel.
Ah wat fijn! Je gevoel zat dus goed en nu vast ook zo te horen. Hopelijk heeft ze nu een fijn huisje dat bij haar past en kun jij het met een gerust hart loslaten.

Mijn kat heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing maar ik had ook gelijk een goed gevoel bij haar nieuwe baasje. Ze is ook zo geduldig met haar en ik krijg nog regelmatig een update.
Terug van weggeweest
Fijn om te lezen, TO!!
Wat fijn! Dit klinkt veel beter en zo voel je dat volgens mij ook.
Klinkt als een fijn thuis.
Dit is het gouden mandje voor haar. Fijn!
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Wat fijn! Ik kan hier zelf ook helemaal blij van worden 😊😁.
Wat een verschil dan toch met die eerste mensen, alsof de kat het al wist. Het is toch echt wel heel anders, dat de kat nu gelijk lief is. Heel fijn!
Ik krijg net een heerlijk filmpje van de poes die al miauwend zit te wachten tot ze haar krijgt, ze loopt mee, staartje omhoog... Prachtig :cry:

Kan er helemaal geëmotioneerd van worden, ik herken mijn beestje weer terug en weet dat ze heel gelukkig gaat worden

:cheer:
S-Groot schreef:
05-05-2026 21:03
Ach wat ontzettend fijn! Wat een verschil met die andere mensen en heel goed dat je haar zelf gebracht hebt. Nu duimen dat poes zich thuis gaat voelen bij dit personeel.
;-D
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Wat een mooie afloop Nolanollie :heart:
TO: :love: Wat een heerlijke oplossing heb jij voor je beestje voor elkaar gebokst!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Nolanollie schreef:
06-05-2026 18:19
Ik krijg net een heerlijk filmpje van de poes die al miauwend zit te wachten tot ze haar krijgt, ze loopt mee, staartje omhoog... Prachtig :cry:

Kan er helemaal geëmotioneerd van worden, ik herken mijn beestje weer terug en weet dat ze heel gelukkig gaat worden

:cheer:
Wat een fijn nieuws, TO!
Heel jammer dat je haar moet missen, maar zo fijn dat ze het zo goed doet bij haar nieuwe personeel

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven