Emigreren naar Spanje

06-05-2026 14:57 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

Na het afgelopen jaar veel gereisd te hebben en in het buitenland te wonen ben ik van plan om dit najaar naar Spanje te verhuizen en me daar te vestigen. Ik heb al een NIE nummer aangevraagd en ben van plan om binnenkort op zoek te gaan naar accommodatie. Het grootste struikelblok is daar werk vinden. Ik heb veel stress dat ik daar geen baan zal vinden. Plan is om sowieso eerst iets te huren voor 4 à 5 maanden en zowel voor mijn verhuis als daar ter plekke te solliciteren. Maar toch ... weet dat de werkloosheid daar hoog is. vind het moeilijk om rust te krijgen in mn hoofd zolang ik geen baan heb, maar nu is het toch nog te vroeg om ergens te solliciteren. krijg overal de reactie dat ze niks kunnen doen aangezien ik nog niet in het land zelf ben.

andere dingen zoals telefoonnummer, banknummer, empadronamiento, ... regel ik wel allemaal ter plekke daar.
Zijn er nog dingen die belangrijk zijn en ik misschien nog niet aan heb gedacht?
Heeft er iemand ervaring met verhuizen naar spanje of een ander land? tips, ervaringen , etc.. !! alvast bedankt
https://be.jooble.org/desc/125924743932 ... 2737046001

Zoiets om mee te starten ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
himalaya schreef:
06-05-2026 16:59
Dan wordt toch ook verwacht dat je de lokale taal spreekt? Om kaartjes te kopen voor je reisgezelschap, aan het restaurant te vertellen hoe laat je aankomt met een groep en dat iemand een notenallergie heeft, dat je kunt vertellen aan de politie dat een toerist is gerold en nu zijn paspoort kwijt is?
Hoi himalaya 😃 Dat is reisbegeleidster. Voor reisleidsters bezoek je meerdere hotels voor een tour operator. Hoef je niet perse de lokale taal voor te spreken, al helpt dat wel.

TO, naast de eerder genoemde tour operators kijk ook eens bij Jet2holidays. Grootste UK tour operator.
https://jet2careers.com/search-careers/ ... ntries=U.K
Kan op vliegveld of in de hotels. Engelse taal is wel nodig.
Let wel op dat niet bij iedere tour operator huis en/of vervoer in begrepen is.
Kun je misschien niet beter eerst nog een zomer aan de Costa werken? En dan ook je Spaans upgraden.
Misschien is een online baan een idee?
Een goede vriend doet dit al jaren, en reist de hele wereld af met zijn laptop, waardoor zijn werk gewoon doorgaat. Enige waar hij voor moet zorgen is dat er altijd een goede internetverbinding is.
Dan heb je in ieder geval een inkomen, en als je eenmaal in Spanje zit, kun je weer verder zoeken naar iets anders als het je niet bevalt.
Ik ben zelf drie keer geëmigreerd, en alles gaat eenvoudiger als je aan kunt tonen dat je een regelmatig inkomen hebt.
Ik weet niet hoe het in België is, maar Nederlanders in het buitenland kunnen vrijwillig AOW-premie betalen. (voor een uitkering als je met pensioen gaat).

Als je weinig inkomen hebt, kan dat een goede investering zijn, want de premie is een paar procent van je inkomen.

(en als je bijna met pensioen gaat, kan het ook slim zijn, want de premie neemt niet toe als je ouder wordt, terwijl dat bij andere pensioenverzekeringen wel zou zijn.)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dreuvel schreef:
06-05-2026 22:20
Ik weet niet hoe het in België is, maar Nederlanders in het buitenland kunnen vrijwillig AOW-premie betalen. (voor een uitkering als je met pensioen gaat).

Als je weinig inkomen hebt, kan dat een goede investering zijn, want de premie is een paar procent van je inkomen.

(en als je bijna met pensioen gaat, kan het ook slim zijn, want de premie neemt niet toe als je ouder wordt, terwijl dat bij andere pensioenverzekeringen wel zou zijn.)
TO is 23 ;)
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
07-05-2026 08:24
TO is 23 ;)
En zal niet meteen een hoog inkomen hebben.

De AOW-verzekering is behoorlijk gunstig als je een laag inkomen hebt: premie hangt af van je inkomen, de uitkering is voor iedereen gelijk.

En je kunt vrijwillig premie betalen, maar dan moet je dat beginnen binnen een jaar of zo na je vertrek.
Dus soms is het slim om vroeg over je pensioen na te denken.

Maar goed, ik weet niet hoe de pensioenvoorzieningen in België zijn.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
augustus1609ab schreef:
06-05-2026 17:29
weet er iemand of er nog dingen zijn die ik best kan regelen van te voren? die NIE heb ik hier in belgië geregeld, was ook meteen een last van mn schouders
buiten accommodatie en vliegtickets kan ik nog niet veel regelen toch?

Investeer in dit boek: https://www.bol.com/nl/nl/p/succesvol-e ... 4vEALw_wcB

Ik heb het zelf ook en het sstaat echt bomvol goede tips en waar te beginneninf
Een vriend van mij runt elk jaar een camping in Italië, Spanje of Frankrijk met een groep mensen. Werken en wonen tegelijk voor maanden: tussen april en oktober. Zou dat niet iets voor jou zijn TO?

https://www.werkenbijroan.nl/
Rond die leeftijd ben ik ook naar het buitenland verhuisd. Eerst voor m’n studie en daarna voor werken. We verhuisden ongeveer elke 4-5 jaar, maar we blijven op deze plek waarschijnlijk langer. Als het kan zou ik echt eerst een baan zoeken. Dan weet je waar je naartoe gaat en kan je je op die omgeving focussen. Daarna een plek zoeken. Verder zou ik ook de taal verder ontwikkelen. Als je b2 niveau hebt moet je hele gesprekken kunnen voeren.

In de tussentijd zou je op Facebook kunnen kijken naar “petsitting in Europe” groepen of aupair/nanny groepen. Dan kan je alvast die kant op gaan maar zonder direct in te schrijven en een baan en plek zoeken. Ik heb het namelijk al best vaak gedaan dat we naar een ander land verhuisden en de eerste 3 maanden zijn meestal aardig stressvol met alles regelen. Als we dan geen baan zouden hebben dan zou het helemaal stressvol zijn want geld gaat snel op.
Geen tips maar wil je veel succes wensen. Leuk zo’n avontuur!
Isabellaa schreef:
07-05-2026 11:36

O heb je plannen? Gaaf!
Isabellaa schreef:
07-05-2026 11:36

Heel fijn en duidelijk boek inderdaad. Wij hebben het ook toendertijd aangeschaft.
In Barcelona spreken ze toch merendeels Catalaans? Kan je niet beter dat gaan leren?
Red_Velvet schreef:
07-05-2026 16:09
In Barcelona spreken ze toch merendeels Catalaans? Kan je niet beter dat gaan leren?
Nee. Zeker in het toerisme gaat het merendeel in het castiliaans (‘gewoon Spaans’). Plus dat je dan ook buiten een relatief klein gebied nog iets kunt. Als je al vloeiend Spaans spreekt, is het een mooie toevoeging, maar ik zou zeker eerst vol inzetten op echt goed Spaans spreken.
nausicaa schreef:
07-05-2026 16:57
Nee. Zeker in het toerisme gaat het merendeel in het castiliaans (‘gewoon Spaans’). Plus dat je dan ook buiten een relatief klein gebied nog iets kunt. Als je al vloeiend Spaans spreekt, is het een mooie toevoeging, maar ik zou zeker eerst vol inzetten op echt goed Spaans spreken.
Ja, dat zou ik ook doen. Ik zat de laatste keer in Barcelona in een wijk met veel Aziatische immigranten en die verstonden ons Castiliaans niet zo goed. Ik denk -maar weet het niet zeker- omdat die eigenlijk enkel Catelaans spraken. Alle autochtone Spanjaarden daar verstaan je prima. Dus zeker als je niet weet waar je uiteindelijk wil settelen zou ik echt gewoon Spaans leren. Catalaans kan altijd nog.
What would Patsy do?
Ik ben zelf op een nog iets jongere leeftijd dan TO geemigreerd naar een zuid-europees land en ik vind dat er hier wel erg moeilijk en zwaar over gedaan wordt. Dit is juist de meest makkelijke leeftijd om in het buitenland te wonen, geen kinderen, hypotheek of andere noemenswaardige vaste lasten. TO heeft spaargeld en kan terug naar haar ouders indien nodig, dus dit is een prima moment.
Zoek naar een baan, maar blijf in eerste instantie gewoon in belgie ingeschreven staan, dan kan je je belgische zorgverzekering behouden en is het makkelijker weer terug te gaan als het toch niet zou bevallen. Pas als je gesetteld ben, baan hebt gevonden en woonruimte, zou ik me in belgie uitschrijven en daar inschrijven. Mijn ervaring is overigens dat binnen de EU, niemand echt precies naar die 3 maanden kijkt, dus daar zou ik me niet op blindstaren.
Wat ik me wel afvraag is of je niet al veel eerder naar spanje kan verhuizen, oftewel aan het begin van het hoogseizoen. Als je in ieder geval in de tourisme sector wilt werken, dan is het een stuk makkelijker een baan te vinden aan het begin van het seizoen dan in het najaar. Dan wordt er echt flink teruggeschakeld in personeel en vaak zijn het dan toch vooral mensen die er al het hoogseizoen hebben gewerkt, die eventueel kunnen blijven.
Qua vakantiegevoel/echt dagelijks leven ervaren, is je vorige ervaring van 6 maanden een goed begin, maar nog niet helemaal hetzelfde als echt emigreren. Hiervoor moet je ergens toch langer zijn, de sleur ondervinden en ook een deel eenzaamheid die je vroeg of laat zal voelen als je naar het buitenland vertrekt (behalve ikzelf, ken ik veel mensen die geemigreerd zijn, zowel van noord naar zuid als van zuid naar noord europa en bijna iedereen ondervindt hetzelfde). Niks onoverkomelijks hoor, maar het hoort er wel bij.
Daarnaast snap ik je prima hoor, als je zegt dat het manier van leven in zuid-europa meer bij je past, ik heb precies hetzelfde!
DOEN, Augustus. Nepnaam heeft gelijk: Belgische ziekteverzekering aanhouden. B2 = degelijk niveau. Spaans is niet zo moeilijk (ik ben Belg en vertaler Frans/ Spaans). Geen kinderen = pluspunt. Weinig risico. Mijn zoon gaan dit jaar naar Zweden emigreren en spreekt de taal (nog) niet en heeft (nog) geen werk. België is qua huisvesting niet meer te betalen (en dan heb ik het nog niet over de belastingen). Jouw angst en onzekerheid zijn normaal. Is ook een heel grote stap!
Ja en daar gaat het vaak fout, geen goede zorg en achteraf gedoe.
Redhead70* schreef:
07-05-2026 20:32
Wat bedoel je, waar gaat het volgens jou fout?
Redhead70* schreef:
07-05-2026 20:32
Wat bedoel je met geen goede zorg?
KeithMoon schreef:
07-05-2026 20:30
DOEN, Augustus. Nepnaam heeft gelijk: Belgische ziekteverzekering aanhouden. B2 = degelijk niveau. Spaans is niet zo moeilijk (ik ben Belg en vertaler Frans/ Spaans). Geen kinderen = pluspunt. Weinig risico. Mijn zoon gaan dit jaar naar Zweden emigreren en spreekt de taal (nog) niet en heeft (nog) geen werk. België is qua huisvesting niet meer te betalen (en dan heb ik het nog niet over de belastingen). Jouw angst en onzekerheid zijn normaal. Is ook een heel grote stap!
Woonruimte in Barcelona en omgeving is zeker niet betaalbaarder dan België. Dat kost al snel net zo veel, terwijl de lonen veel lager liggen. Niet te vergelijken met Zweden, waar die verhouding heel anders is. En waar de werkloosheid onder jongeren ook heel anders is dan in Spanje.
B2 is een prima taalniveau, alleen als je zelf zegt dat spreken echt wel heel moeizaam gaat, heb je dus geen B2 niveau.

Allemaal niet onoverkomelijk, maar weinig mensen hier zeggen dat TO helemaal niet moet gaan. Wel dat het in dit geval nogal lijkt op een vlucht (‘in België wordt ik ongelukkig’), met onrealistische verwachtingen. En dat maakt de kans op teleurstelling gewoon heel groot. Met wat voorbereiding maak je die kans al een stuk kleiner. Bijvoorbeeld heel actief de taal leren met een stoomcursus ipv ‘met ChatGTP’ maakt je kansen op werk al een stuk groter. En je mogelijkheden in het sociale leven daar. Mensen denken nog steeds dat als je ergens woont, je de taal magischerwijs vanzelf leert, maar tenzij je 6 bent en daar naar school gaat, gebeurt dat niet. Dus waarom niet nu serieus even in investeren?
Danae schreef:
06-05-2026 18:31
B2 is een flink hoog taalniveau hoor, dan kun je jezelf goed uitdrukken. Verder niet zo'n punt maar ik zou dat niet als inschatting van je taalniveau aangeven bij sollicitaties als je het niet goed spreekt.

Ligt er wel aan of je jezelf B2 toedicht omdat je Duolingo doet, of dat je echte taalcursussen gevolgd hebt.
Je wil pas in het najaar gaan, wat houdt je dan tegen om in de komende maanden een intensieve (conversatie) cursus te gaan doen?
Je weet dat je daar wil gaan wonen en werken, dus dat lijkt me dan de investering meer dan waard.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nepnaam schreef:
07-05-2026 20:02
Ik ben zelf op een nog iets jongere leeftijd dan TO geemigreerd naar een zuid-europees land en ik vind dat er hier wel erg moeilijk en zwaar over gedaan wordt. Dit is juist de meest makkelijke leeftijd om in het buitenland te wonen, geen kinderen, hypotheek of andere noemenswaardige vaste lasten. TO heeft spaargeld en kan terug naar haar ouders indien nodig, dus dit is een prima moment.
Zoek naar een baan, maar blijf in eerste instantie gewoon in belgie ingeschreven staan, dan kan je je belgische zorgverzekering behouden en is het makkelijker weer terug te gaan als het toch niet zou bevallen. Pas als je gesetteld ben, baan hebt gevonden en woonruimte, zou ik me in belgie uitschrijven en daar inschrijven. Mijn ervaring is overigens dat binnen de EU, niemand echt precies naar die 3 maanden kijkt, dus daar zou ik me niet op blindstaren.
Wat ik me wel afvraag is of je niet al veel eerder naar spanje kan verhuizen, oftewel aan het begin van het hoogseizoen. Als je in ieder geval in de tourisme sector wilt werken, dan is het een stuk makkelijker een baan te vinden aan het begin van het seizoen dan in het najaar. Dan wordt er echt flink teruggeschakeld in personeel en vaak zijn het dan toch vooral mensen die er al het hoogseizoen hebben gewerkt, die eventueel kunnen blijven.
Qua vakantiegevoel/echt dagelijks leven ervaren, is je vorige ervaring van 6 maanden een goed begin, maar nog niet helemaal hetzelfde als echt emigreren. Hiervoor moet je ergens toch langer zijn, de sleur ondervinden en ook een deel eenzaamheid die je vroeg of laat zal voelen als je naar het buitenland vertrekt (behalve ikzelf, ken ik veel mensen die geemigreerd zijn, zowel van noord naar zuid als van zuid naar noord europa en bijna iedereen ondervindt hetzelfde). Niks onoverkomelijks hoor, maar het hoort er wel bij.
Daarnaast snap ik je prima hoor, als je zegt dat het manier van leven in zuid-europa meer bij je past, ik heb precies hetzelfde!
Dankje voor de tips. Mag ik vragen wat voor werk jij daar dan hebt gedaan / doet in zuid europa? Ik ben idd ook aan het kijken naar een baan voor deze zomer al, maar ik denk dat ik er misschien wat laat bij ben. het is al mei .. maar toch wat sollicitaties verstuurd. :)

trouwens, heb B1 niveau, was ff verkeerd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven