Ziekmelden door mentale klachten
vrijdag 8 mei 2026 om 06:08
Hi allemaal,
Ik ben een alleenstaande moeder (dochter 1 jaar) en werk 5 dagen in de week. Het zijn lange dagen ook in verband met reizen. Toch ben ik wel altijd gedreven en gemotiveerd.
Maar sinds deze week zit ik er mentaal echt doorheen. Ik ben gewoon gaan werken, maar vandaag zie ik niet voor me hoe dat me gaat lukken. Er speelt een hoop en heb het idee dat ik mezelf een beetje voorbij ben gegaan.
Nu zit ik met het volgende..als ik me ziekmeld vandaag, moet ik dit eerlijk zeggen tegen m’n leidinggevende wat betreft mentale klachten of meld ik me ziek met een andere reden?
Ik werk er nog niet heel lang en ben bang dat het in m’n nadeel zal werken. Anderzijds denk ik weer; eerlijkheid duurt het langst.
Tips en meningen zijn welkom..
Groetjes en alvast bedankt voor het lezen.
Ik ben een alleenstaande moeder (dochter 1 jaar) en werk 5 dagen in de week. Het zijn lange dagen ook in verband met reizen. Toch ben ik wel altijd gedreven en gemotiveerd.
Maar sinds deze week zit ik er mentaal echt doorheen. Ik ben gewoon gaan werken, maar vandaag zie ik niet voor me hoe dat me gaat lukken. Er speelt een hoop en heb het idee dat ik mezelf een beetje voorbij ben gegaan.
Nu zit ik met het volgende..als ik me ziekmeld vandaag, moet ik dit eerlijk zeggen tegen m’n leidinggevende wat betreft mentale klachten of meld ik me ziek met een andere reden?
Ik werk er nog niet heel lang en ben bang dat het in m’n nadeel zal werken. Anderzijds denk ik weer; eerlijkheid duurt het langst.
Tips en meningen zijn welkom..
Groetjes en alvast bedankt voor het lezen.
vrijdag 8 mei 2026 om 07:34
Dat is waar. Ik zit alleen met het stukje dat ik er nog niet lang werkzaam ben en het ‘voelt’ dan wel alsof ik iets meer toelichting hoor te geven.derooiekater schreef: ↑08-05-2026 06:22Je ben niet verplicht om te melden wat je heb.
Alleen zal je misschien de vraag krikgen of je verwacht kort of lang ziek te zijn. Daar ben je wel verplicht om antwoord op te geven.
vrijdag 8 mei 2026 om 07:35
Dat is waar. Ik zit alleen met het stukje dat ik er nog niet lang werkzaam ben en het ‘voelt’ dan wel alsof ik iets meer toelichting hoor te geven.
vrijdag 8 mei 2026 om 07:44
Dat voel je dan vooral zelf. Dat jij er nog niet lang werkt, verandert niets aan de wetgeving, of aan jouw rechten en plichten.
vrijdag 8 mei 2026 om 07:47
Ja sindsdien heb ik veel hulp en therapie gehad (nog steeds). Dus dat is niet meer aan de orde wat betreft dit. Een dag zal mij al wel enorm helpen denk ik.Yildizlar2 schreef: ↑08-05-2026 07:45Sorry maar heb even het loepje gebruikt.
Heb jij hulp ? Zie dat je het in 2021 al behoorlijk moeilijk had is daar ooit adequate hulp voor geweest ? Anders ga je het met even ziekmelding niet redden ben ik bang
vrijdag 8 mei 2026 om 08:05
Ach Db, ik lees zoveel eenzaamheid in je posts, dat raakt me. De specifieke vraag in je OP snap ik, want niks zeggen is ook niet fijn en als je je er nu zo doorheen voelt zitten weet je ook niet of het met een paar dagen weer over is of toch langer gaat duren.
Heb je nog steeds psychologische hulp? Zo nee dan is een bezoek aan de BA misschien niet zo verkeerd, dan kan die je misschien weer aan hulp helpen.
Het zou voor zowel jou als je dochter zo ontzettend fijn zijn als je nou eens passende hulp zou hebben. Je bent denk ik nog steeds zo eenzaam en het gevoel er alleen voor te staan? Ik vind dat echt vreselijk voor je. Is er ooit brede diagnostiek gedaan of alleen gefocust op trauma's? Is er weleens gekeken naar ASS bijvoorbeeld? Of dat je er zelf eens over gelezen hebt?
Heb je diagnoses (PTSS misschien?) waarmee je in aanmerking zou komen voor hulp via de WMO? Dan zou je misschien passende begeleiding kunnen krijgen die je gewoon in de dagelijkse dingen wat kan bijstaan (en in contacten bijv) en waar je even je ei bij kwijt kunt, dat kan al zoveel minder eenzaam voelen.
Heb je nog steeds psychologische hulp? Zo nee dan is een bezoek aan de BA misschien niet zo verkeerd, dan kan die je misschien weer aan hulp helpen.
Het zou voor zowel jou als je dochter zo ontzettend fijn zijn als je nou eens passende hulp zou hebben. Je bent denk ik nog steeds zo eenzaam en het gevoel er alleen voor te staan? Ik vind dat echt vreselijk voor je. Is er ooit brede diagnostiek gedaan of alleen gefocust op trauma's? Is er weleens gekeken naar ASS bijvoorbeeld? Of dat je er zelf eens over gelezen hebt?
Heb je diagnoses (PTSS misschien?) waarmee je in aanmerking zou komen voor hulp via de WMO? Dan zou je misschien passende begeleiding kunnen krijgen die je gewoon in de dagelijkse dingen wat kan bijstaan (en in contacten bijv) en waar je even je ei bij kwijt kunt, dat kan al zoveel minder eenzaam voelen.
vrijdag 8 mei 2026 om 08:21
vrijdag 8 mei 2026 om 08:21
Ik herken je worsteling. Ik heb me vaak afgemeld wegens mentale redenen.
Voor ziek melden zou ik voor nu even niet de echte reden geven. Een algemene opmerking zoals hoofdpijn of algehele malaise volstaat.
In een vrij nieuwe omgeving weet je nog niet wat de reactie is als je mentale klachten zegt te hebben.
Ik heb in het begin ook nooit eerlijk gezegd wat er precies aan de hand was.
Pas nadat ik me veilig genoeg voelde en een kring van fijne collega’s had opgebouwd ben ik opener geworden. Later is deze kring zelfs gaan helpen met mijn werk aan te passen naar wat ik aankon op dat moment. Denk hierbij aan planning en taakverdeling.
Wat trouwens wel hielp is dat er veel vrijheid was hoe we de werkzaamheden regelden.
Voor ziek melden zou ik voor nu even niet de echte reden geven. Een algemene opmerking zoals hoofdpijn of algehele malaise volstaat.
In een vrij nieuwe omgeving weet je nog niet wat de reactie is als je mentale klachten zegt te hebben.
Ik heb in het begin ook nooit eerlijk gezegd wat er precies aan de hand was.
Pas nadat ik me veilig genoeg voelde en een kring van fijne collega’s had opgebouwd ben ik opener geworden. Later is deze kring zelfs gaan helpen met mijn werk aan te passen naar wat ik aankon op dat moment. Denk hierbij aan planning en taakverdeling.
Wat trouwens wel hielp is dat er veel vrijheid was hoe we de werkzaamheden regelden.
vrijdag 8 mei 2026 om 09:33
vrijdag 8 mei 2026 om 09:45
Als je verwacht dat een dagje voor nu voldoende is zou ik me ziek melden met een smoesje zoals buikgriep oid. Maar wanneer je verwacht er langer niet te zijn zou ik wel eerlijk zijn en vragen om een gesprek met de bedrijfsarts.
In dat geval gaat het nl toch wel uitkomen dan kun je er maar beter meteen eerlijk over zijn. Het resultaat zal nl hetzelfde zijn.
In dat geval gaat het nl toch wel uitkomen dan kun je er maar beter meteen eerlijk over zijn. Het resultaat zal nl hetzelfde zijn.
vrijdag 8 mei 2026 om 09:53
En juist dat is niet nodig. "Ik ben ziek" is genoeg.Nanouk schreef: ↑08-05-2026 09:45Als je verwacht dat een dagje voor nu voldoende is zou ik me ziek melden met een smoesje zoals buikgriep oid. Maar wanneer je verwacht er langer niet te zijn zou ik wel eerlijk zijn en vragen om een gesprek met de bedrijfsarts.
In dat geval gaat het nl toch wel uitkomen dan kun je er maar beter meteen eerlijk over zijn. Het resultaat zal nl hetzelfde zijn.
vrijdag 8 mei 2026 om 10:02
vrijdag 8 mei 2026 om 10:02
vrijdag 8 mei 2026 om 11:34
Ik sluit me aan bij wat eerder wordt gezegd: neem een paar vrije dagen om bij te tanken. Is dat voldoende om de boel weer in het gareel te krijgen: uitstekend en dan heeft het geen verdere invloed op je dienstverband.
Is een paar vrije dagen niet voldoende om de boel weer recht te trekken dan zit er niets anders op dan je ziek te melden. Als dit echter langdurig blijkt en als je een tijdelijk contract hebt dan is bij de meeste bedrijven de kans vrijwel 100% dat je contract niet verlengd wordt.
Is een paar vrije dagen niet voldoende om de boel weer recht te trekken dan zit er niets anders op dan je ziek te melden. Als dit echter langdurig blijkt en als je een tijdelijk contract hebt dan is bij de meeste bedrijven de kans vrijwel 100% dat je contract niet verlengd wordt.
vrijdag 8 mei 2026 om 12:02
Als het nodig is omdat je niet kan werken: ziekmelden en een dag doen wat je nodig hebt zodat je het maandag wel weer kan .
Als het algehele donkerte en uitputting is vanwege druk, eenzaamheid, en stress, dan misschien kijken met je hulpverlener naar de onderliggende problemen en of je je draaglast kan verkleinen en je draagkracht kan vergroten.
Als je niet kan werken, dan meldt je je absent.
Dat kan gewoon heel simpel met de woorden 'ik ben helaas niet in staat om te werken vandaag. Ik verwacht dat ik er xxx weer ben.'
Bij een relatief nieuwe baan zou ik niet meteen je psychische problemen op tafel leggen.
Je weet niet hoe ze daar tegenover staan, en je hebt wsl geen vast contract.
Kom je erachter dat dit langduriger is, komt de bedrijfsarts eraan te pas, en/of zijn er aanpassingen nodig op je werk, dan is het wel verstandig om wat meer toelichting te geven.
Als het algehele donkerte en uitputting is vanwege druk, eenzaamheid, en stress, dan misschien kijken met je hulpverlener naar de onderliggende problemen en of je je draaglast kan verkleinen en je draagkracht kan vergroten.
Als je niet kan werken, dan meldt je je absent.
Dat kan gewoon heel simpel met de woorden 'ik ben helaas niet in staat om te werken vandaag. Ik verwacht dat ik er xxx weer ben.'
Bij een relatief nieuwe baan zou ik niet meteen je psychische problemen op tafel leggen.
Je weet niet hoe ze daar tegenover staan, en je hebt wsl geen vast contract.
Kom je erachter dat dit langduriger is, komt de bedrijfsarts eraan te pas, en/of zijn er aanpassingen nodig op je werk, dan is het wel verstandig om wat meer toelichting te geven.
vrijdag 8 mei 2026 om 14:27
Ik zou wel eerlijk zijn tegen werkgever. Voor mezelf/collega’s heb ik altijd werkgevers getroffen die begrip hebben en meeleven en kijken wat zij voor mij/collega konden betekenen. Ook bij een collega die in haar proeftijd met een ernstige ziekte werd geconfronteerd. Daarbij vind ik een goede relatie met mijn werkgever belangrijk en daarin is eerlijkheid voor mij ook belangrijk.
Sterkte, TO, doe wat goed voelt
Sterkte, TO, doe wat goed voelt
vrijdag 8 mei 2026 om 15:12
Nou daar denk ik anders over , als to er al een paar jaar tegen aanloopt helpt een weekje bijtanken niet wat er misschien anders geadviseerd wordt .Tavistock schreef: ↑08-05-2026 08:21Dit is dus wel wanneer loepen irritant wordt. Geef gewoon antwoord op de huidige vraag.
TO: ik zou iets zeggen als: ik moet me helaas ziek melden, verwacht dan en dan er weer te zijn. Wel goed om als je vermoed dat het langer nodig heeft, zelf vast een gesprek met de bedrijfsarts aan te vragen.
Voor to fijn als er structurele hulp is waar ze op de lange duur profijt van heeft ipv pappen en nathouden
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in