Examens 2026

18-03-2026 11:40 194 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is hier nog geen topic van. Doet je zoon/dochter in 2026 examen en vind je het leuk om mee te schrijven? Welkom!
Veel succes voor iedereen die vandaag examen moet doen.
Onze dochter begint maandag pas. Ze heeft dit weekend vrij genomen van haar bijbaan om zich helemaal onder te dompelen in natuurkunde en wiskunde B.
Elodea, sneu he om dat zo te zien. Ik kan me jou zenuwen ook voorstellen. Hier precies hetzelfde hoor.
Gister proef examen Ned gemaakt van '25 en gezakt. Begrijpend lezen is altijd al een zwakker punt geweest. Ene kant lekker als het geweest is, andere kant, het kan de toon voor de rest van de 2 weken zetten inderdaad.
Gister waren hier al tranen. Zeker weten dat ie gaat zakken. Ik zou het zo graag overnemen die stress.
Whippet16 schreef:
08-05-2026 10:59
Elodea, sneu he om dat zo te zien. Ik kan me jou zenuwen ook voorstellen. Hier precies hetzelfde hoor.
Gister proef examen Ned gemaakt van '25 en gezakt. Begrijpend lezen is altijd al een zwakker punt geweest. Ene kant lekker als het geweest is, andere kant, het kan de toon voor de rest van de 2 weken zetten inderdaad.
Gister waren hier al tranen. Zeker weten dat ie gaat zakken. Ik zou het zo graag overnemen die stress.
Oh zo herkenbaar dat je de stress zou willen overnemen van je kind!
Toch zeggen die oefenexamens niet alles hoor. Mijn zoon had vorig jaar met bepaalde vakken ook steeds lage cijfers met de oefenexamens maar haalde dan op het CE doodleuk een 7,3. Maar andersom had hij het ook. Voor oefenexamens wiskunde steeds een 6 a 7 scoren en op het CE een 5,3 (daardoor gezakt want hij had een 5,4 nodig).

Heel veel succes voor iedereen!
Zoon heeft vanmiddag examen bedrijfseconomie. Op de computer, want hij kan nog niet/nauwelijks schrijven (hand gebroken - 3 weken geleden geopereerd). Ik vind het heel spannend hoe dat gaat. Hij heeft maar 2 vakken op het vavo, kent maar 1 docent. Daar hebben we niks van gehoord. Examen is ook niet op school. Dus ik hoop dat hij goed begeleid wordt. Hij heeft ook hulp nodig als hij alsnog moet schrijven op uitwerkbladen. Ik heb er echt buikpijn van. Hij heeft steeds zoveel pech. Dus ik heb allerlei doemscenario's in mijn hoofd. Computer loopt vast, werk niet opgeslagen. Printwerk raakt kwijt.
Een dik uur voor examen komt zoon in actie: ‘Zeg, heb jij mijn wiskundeboek toevallig ergens gezien?’.
Ik heb man maar gezegd om het los te laten en nu word ik overspoeld door zijn 101 nuttige wenken per whatsapp. Man kan er met zijn hoofd niet bij hoe blasé zoon is. ‘Dat heeft hij echt van jou hoor’ :-)

@Pelle: er zijn altijd pc’s en laptops volledig opgestart en al als reserve. ICT stand-by en zelfs reserve printers voor de backup printers. Printwerk ondertekenen leerlingen ook en wordt ingeleverd met de rest. Maar ik snap de stress.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Hier zit er nu eentje te zonnen in de tuin om te 'reconnecten met earth'
Wat dat ook moge betekenen.
LemoosGaatDoor schreef:
08-05-2026 12:14
Een dik uur voor examen komt zoon in actie: ‘Zeg, heb jij mijn wiskundeboek toevallig ergens gezien?’.
Ik heb man maar gezegd om het los te laten en nu word ik overspoeld door zijn 101 nuttige wenken per whatsapp. Man kan er met zijn hoofd niet bij hoe blasé zoon is. ‘Dat heeft hij echt van jou hoor’ :-)

@Pelle: er zijn altijd pc’s en laptops volledig opgestart en al als reserve. ICT stand-by en zelfs reserve printers voor de backup printers. Printwerk ondertekenen leerlingen ook en wordt ingeleverd met de rest. Maar ik snap de stress.
Bedankt voor je reactie. Ik heb ook al iemand van het examenbureau gesproken, het helpt wel iets, maar niet helemaal.
Ik ben goed in doemdenken. Zoon gelukkig niet. Hij staat er goed voor, heeft ook voldoende compensatie van vorig jaar. Dus ik dacht er staat niks meer in de weg en toen brak hij zijn hand..

En ik ben jouw zoon. Ik was op de dag van mijn examen mijn beco boek kwijt. Die bleek een klasgenootje te hebben, zij kwam er op de dag van boeken inleveren achter dat ze 2 boeken had. Zonder te leren mijn examen gehaald.
Dochter is vertrokken voor wiskunde. Haar moeilijkste vak. Ze gaf de zenuwen een 6 dus dat vond ik nog netjes! Ik duim voor alle examenkandidaten en hun ouders
Zonet die volle zaal ingelopen en toch wel heel erg blij dat mijn kinderen niet op mijn school zitten. Al die gespannen hoofden, de ene die het overschreeuwt, de ander die voor de zesde keer haar pen controleert. Als ik mijn eigen kind er tussen had zien zitten, was ik zelf ook in de stress geraakt.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik ben nu ook meer gestresst als vroeger bij mezelf!

Pelle alles goed gekomen ? Snap je wel, ik ben ook wel beetje zo.

Ben ook benieuwd of het Connecten heeft geholpen :lol:

Rabarbara jij ziet het van een andere kant ook natuurlijk. Ik verwacht dat het hier bijna klaar is, afwachten hoe hij thuis komt zo.
Zoon ook begonnen vandaag met beco. Vanwege zijn beroerde handschrift doet hij alles op de laptop, maar dan moet hij wel tot het einde blijven.
Was ook erg gespannen vanmiddag voor hij wegging, wat ik ook zeg…

Qua eten had hij banaan, druivensuiker en water mee.
Whippet16 schreef:
08-05-2026 16:39
Ik ben nu ook meer gestresst als vroeger bij mezelf!

Pelle alles goed gekomen ? Snap je wel, ik ben ook wel beetje zo.

Ben ook benieuwd of het Connecten heeft geholpen :lol:

Rabarbara jij ziet het van een andere kant ook natuurlijk. Ik verwacht dat het hier bijna klaar is, afwachten hoe hij thuis komt zo.
Ja ik zit ook met smart te wachten op een reactie hoe het ging!
Dochter vond havo Nederlands echt moeilijk. Terwijl het haar beste vak is. Normaal heeft ze aan de helft van de tijd genoeg, nu heeft ze niet eens de tijd gehad om de antwoorden van de meerkeuzevragen op een kladblaadje te schrijven.
Bij zoon is beco goed gegaan. Werken op de laptop ging goed. Maar het schrijven op het uitwerkblad en het schrijven van zijn naam enzo heeft hij zelf gedaan. Hij had wel recht op schrijfhulp, maar hij zat best verstopt, dus zag niet echt surveillanten lopen. Hij had pennen bij zich waar je minder kracht voor hoeft te zetten. Bij het typen kan hij alleen de wijsvinger van zijn rechterhand gebruiken en uiteraard zijn linkerhand. En hij vond het examen zelf meevallen.

Dus positief. Hij heeft pas over 2 weken zijn tweede examen. En dat is gelijk zijn laatste. Dus heel veel tijd. En hij kan ook niet werken, mag niet voetballen.
Deenje hier hetzelfde. Ik begreep dat maandag de antwoorden pas komen ipv vanavond. Hij twijfelt of ie wil kijken of niet. Brengt misschien onzekerheid. Nu weekend leren en dan maandag en dinsdag weer verder.
In de groepsapp werd gezegd door degene die sterk zijn in Ned dat ze vooral A/B antwoorden hadden terwijl hij zelf het meeste B/C had. Dus geeft ook onzekerheid.
whippet16 wijzigde dit bericht op 08-05-2026 19:24
Reden: Toevoeging
27.74% gewijzigd
Ik hoor hier - en op TikTok ook als ik het zo hoor - vooral klachten over de tweede tekst van NL.
Star⁴ schreef:
08-05-2026 12:21
Hier zit er nu eentje te zonnen in de tuin om te 'reconnecten met earth'
Wat dat ook moge betekenen.
😂😂
Dochter heeft de TikTok van Arnoud kuipers gekeken. Ze heeft meer goed dan verwacht. Dus haar stemming is weer gestegen
Pelle schreef:
08-05-2026 12:07
Zoon heeft vanmiddag examen bedrijfseconomie. Op de computer, want hij kan nog niet/nauwelijks schrijven (hand gebroken - 3 weken geleden geopereerd). Ik vind het heel spannend hoe dat gaat. Hij heeft maar 2 vakken op het vavo, kent maar 1 docent. Daar hebben we niks van gehoord. Examen is ook niet op school. Dus ik hoop dat hij goed begeleid wordt. Hij heeft ook hulp nodig als hij alsnog moet schrijven op uitwerkbladen. Ik heb er echt buikpijn van. Hij heeft steeds zoveel pech. Dus ik heb allerlei doemscenario's in mijn hoofd. Computer loopt vast, werk niet opgeslagen. Printwerk raakt kwijt.
Nou dat snap ik wel dat je daar ongerust over bent. Vooral omdat het vorig jaar niet is gelukt. Wat een pech.
Had de filmpjes ook gevonden inderdaad. Er was hier geen tijd om de antwoorden te noteren, dus ik kan het ook niet checken voor hem. Dat wilde hij eigenlijk.

Ah nu lekker weekend, wel leren voor economie maandag, maar in ieder geval beetje rust denk ik wel.

Maandag 1700u staat de echte antwoorden online begreep ik he ?
Lica schreef:
08-05-2026 16:59
Zoon ook begonnen vandaag met beco. Vanwege zijn beroerde handschrift doet hij alles op de laptop, maar dan moet hij wel tot het einde blijven.
Was ook erg gespannen vanmiddag voor hij wegging, wat ik ook zeg…

Qua eten had hij banaan, druivensuiker en water mee.
Hoe is het bij hem gegaan?
NL Havo, zie dat de eerste tekst een stuk van Japke-d Bouma is uit 2022. Is dat mens ook niet eens een keer klaar met haar kantoorblabla?
Hier heeft zoon pas maandag de eerste; natuurkunde.
Een aantal docenten hebben een klavertje vier gehaakt om uit te delen, super leuk. Zoon hoopt dat hij die dan ook nog krijgt
Pelle schreef:
08-05-2026 22:47
Hoe is het bij hem gegaan?
Ja redelijk goed zei hij.
Wel mazzel, omdat hij op een laptop moet kon die langer doorgaan voor ze de laptop kwamen halen.

Waren ze bij jullie wel op tijd klaar?
En al klachten ingediend bij het Laks?
Ik hoor en zie het op social media meer, zou het echt helpen die klachten op Laks ?
Hier was hij wel klaar met Ned op Havo, maar goed hij had een half uur extra, anders had ie het nooit gered zei hij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven