Examens 2026

18-03-2026 11:40 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is hier nog geen topic van. Doet je zoon/dochter in 2026 examen en vind je het leuk om mee te schrijven? Welkom!
Star⁴ schreef:
22-04-2026 18:25
Geen vrienden die ook alleen zijn waar ze samen mee kan wachten?
Vast wel. Ik zie altijd problemen waar ze niet zijn. En ik ben er ook zo als het lukt, dus het valt allemaal vast mee.
Si abra la puerta hay lobos.
Hier heeft zoon vorig jaar zijn examenreis als kado gekregen. Dit jaar wilt zoon wederom op examenreis maar dat mag hij nu zelf betalen. Ik wil nog wel iets geven maar hij weet niks. Op de dag van de uitslag uit eten en ik haal taart in huis en de vlag uit de verpakking die we vorig jaar hadden gekocht…

Hier beginnen de zenuwen toch wat te komen bij zoon. Hij is begonnen met leren inmiddels en werkt de komende weken iets minder zodat hij zich goed kan voorbereiden op de examens.
Hier wat stress….
Wilde zoon aanmelden voor z’n vervolg studie, blijkt de digi d code niet meer te werken. Dus na telefonisch contact helpdesk nieuwe moeten aanvragen. Hopelijk is de brief op tijd binnen…….🤞
Oh die is er meestal binnen 3 werkdagen, dus waarschijnlijk lukt dat wel. Snap de spannening wel !

Nou uiteten wil hij niet en sieraad ook niet, dus we zijn snel klaar. Wordt kleinigheid, want ze willen met een stel een week naar Zeeland, dus dat is prima dan.
Examenreis gaat hij al direct na de examens doen, dus dat is al betaald door hemzelf.
Ik dacht eraan om hem een beleving te geven. Geef hem 3 opties en dan mag die zelf kiezen.
Slipcursus, racen op het circuit of vliegen oid.
Allemaal rond de €100-150 en daarnaast uit eten met elkaar waar hij graag hee wil (zal wel de pizzeria worden :-) )

Hij is nu iedere dag examens aan het oefenen en staat er goed voor, is ook ingeloot dus eigenlijk loopt het allemaal goed, dat het het lijkt alsof het best makkelijk gaat maar hij doet er echt wel veel voor (herken ik totaal niet bij mezelf haha)
Ja exames oefenen zie ik hier ook, wel echt enkele uren per dag bezig ermee en de hele planning wordt erop aangepast. Knap hoor
Ik ben tijdens de uitslagen middag thuis. Dochter wil graag een electronische gitaar met versterker voor slagen. , kost rond de 300-350 euro.
Examenreis met vriendinnen is al gepland. Tusssen het examen en de uitslag gaat ze een week naar Spanje
Dochter had de afgelopen dagen veel stress. Zowel privé als qua school. Ze was hierdoor even helemaal de weg kwijt qua scheikunde en wiskunde. Ik heb even overlegd met een bijles docent, waar ze voorheen af en toe eens geweest is. Ze kon er vandaag al terecht en deze heeft haar weer op de goede weg gekregen. Heel knap. Ze maakte vanavond een oefentoets en scoorde een 6.5. Dochter is weer positief
Oh super, sneu hoe druk ze het zich kunnen maken he ?
Mag ik vragen hoe scheikunde is ? Onze jongste moet zijn pakket kiezen en vind wiskunde heel lastig, dus wil dat niet kiezen, maar wel scheikunde. Ik weet dat natuurlijke ook veel weg heeft van wiskunde, maar scheikunde zegt me echt niks.
Whippet16 schreef:
28-04-2026 20:45
Oh super, sneu hoe druk ze het zich kunnen maken he ?
Mag ik vragen hoe scheikunde is ? Onze jongste moet zijn pakket kiezen en vind wiskunde heel lastig, dus wil dat niet kiezen, maar wel scheikunde. Ik weet dat natuurlijke ook veel weg heeft van wiskunde, maar scheikunde zegt me echt niks.
Op de school van mijn dochter kun je geen scheikunde zonder wiskunde kiezen. Wiskunde a of b is verplicht. En mi terecht, want je zult toch wel een rekenbasis moeten hebben. Mijn kinderen zijn bij de vakken waar ze over twijfelden naar de docenten ervan gegaan. Dat heeft ze enorm geholpen om een keus te maken. Helaas is voor dochter scheikunde lastiger dan gehoopt. Maar dat had de docent van haar ook wel gezegd (dat ze het lastig zou gaan vinden). Maar met wat bijles redt ze het (ze heeft scheikunde gekozen omdat ze bij het maken van de keus nog een opleiding in het oog had waarbij ze dit zou kunnen gebruiken). natuurkunde was voor haar echt een fout. Ze heeft deze na 2-3 maanden om kunnen zetten naar aardrijkskunde.
zoon twijfelde over muziek in het pakket. Docent nam dit serieus, vertelde dat hij geen probleem qua theorie verwachtte. Maar wel mogelijk qua praktijk. Adviseerde om 2-3 wkn iedere dag eens een uurtje gitaar te spelen (wist dat zus er een had). Dit om te proberen de praktijk wat te verbeteren. Zoon zei de 3e avond al" mam, die muziek ga ik niet kiezen, ben er nu al klaar mee". Oftewel: goed advies voor hem.
Dus laat zoon naar de docenten toe stappen.
Op havo en vwo kun je geen scheikunde kiezen zonder wiskunde. Ik vind het eerlijk gezegd met wiskunde A in plaats van met B al best pittig. Mijn dochter is een harde beta, zoals sommige mensen zeggen en er zit echt veel overlap in wiskunde B, scheikunde en natuurkunde. Alleen biologie is voor haar een hoofdpijnvak (te vaag en te weinig exact), maar op haar school is er geen ander vak ter vervanging mogelijk in het profiel.
Scheikunde zonder wiskunde lijkt me echt erg lastig.
Rabarbara schreef:
28-04-2026 22:10
Op havo en vwo kun je geen scheikunde kiezen zonder wiskunde. Ik vind het eerlijk gezegd met wiskunde A in plaats van met B al best pittig. Mijn dochter is een harde beta, zoals sommige mensen zeggen en er zit echt veel overlap in wiskunde B, scheikunde en natuurkunde. Alleen biologie is voor haar een hoofdpijnvak (te vaag en te weinig exact), maar op haar school is er geen ander vak ter vervanging mogelijk in het profiel.
Scheikunde zonder wiskunde lijkt me echt erg lastig.
De school van mijn kinderen is qua vakken enorm flexibel. Mijn dochter heeft natuur en gezondheid met muziek als keuze vak….
Wat je er mee kunt, daar kun je over discussiëren. Maar dochter heeft daarmee wel een vak wat haar veel energie geeft en weinig energie kost.
Ja daar was ik al een beetje bang voor.
Ergens denk ik dat wiskunde A een betere keuze is als natuur of scheikunde, maar hij vindt het erg moeilijk en heeft juist een enorme taalknobbel. Voor veel vervolg opleidingen is ook gewoon wiskunde gewenst. Hij heeft werkelijk geen idee welke kant hij op wil straks. Die nu exame doet heeft juist economie en wiskunde maar was een ramp met talen, maar heeft dus wel een pakket wat meer gewild is bij vervolg opleidingen.

Ik zal adviseren om het met de coach en leerkrachten de overleggen, de definitieve keuze is begin volgend jaar, dus misschien is er nog wel een gesprek van te voren. Hij zit op het spectrum, dus hij overziet het lastiger en heeft dan inderdaad bij wat extra sturing van zo'n docent. Bedankt voor de tip.
Deenje2 schreef:
28-04-2026 23:30
De school van mijn kinderen is qua vakken enorm flexibel. Mijn dochter heeft natuur en gezondheid met muziek als keuze vak….
Wat je er mee kunt, daar kun je over discussiëren. Maar dochter heeft daarmee wel een vak wat haar veel energie geeft en weinig energie kost.
Maar als vak in het vrije deel is dat toch juist heel fijn? Ik zou dan alleen eerder tekenen, muziek of informatica als vak in het vrije deel kiezen dan scheikunde in een CM-profiel, bijvoorbeeld.
Rabarbara schreef:
29-04-2026 08:03
Maar als vak in het vrije deel is dat toch juist heel fijn? Ik zou dan alleen eerder tekenen, muziek of informatica als vak in het vrije deel kiezen dan scheikunde in een CM-profiel, bijvoorbeeld.
Absoluut. Dochter is er blij mee
Rabarbara schreef:
29-04-2026 08:03
Absoluut. Dochter is er blij mee
Hoe is het bij jullie kinderen? Mijn do heter heeft helaas veel stress. Lijkt er door te blokkeren en het overzicht een beetje kwijt te zijn. Heel sneu.
Is vooral oefen examens aan het maken, maar komt meestal niet hoger dan 4,6 of 4,8. Weet zelf ook niet zo goed waar ze de mist in gaat, maar wordt er erg gestrest van. Wat ze normaal niet zo heeft.
Ze heeft deze week een bijles scheikunde gehad, dat heeft goed geholpen. Ze gaat vandaag met de muziekdocent mailen. Die zal haar ook wel helpen.
Nederlands komt goed. Engels tekst is meestal rond een 5.5. Maar ook bio en aardrijkskunde lukt haar niet. De struggle en de tranen zijn echt wel heel sneu.

Ze gaat wel iedere dag minimaal 1 keer iets ontspannends doen (gisteravond een terrasje, eergisteren bios) om toch wat lucht te krijgen
Deenje hier precies hetzelfde. Ik vind uren per dag leren zo veel. Hij komt amper beneden, maar voel zich wel rot doordat ie alleen maar boven zit. Al het harde werk van de vakantie en afgelopen tijd lijkt te weinig, want het lijkt ook niet te lukken. Ned is hier juist een probleem, alle oefen exames zijn onvoldoende. Geeft veel stress.
Deenje2 schreef:
01-05-2026 07:36
Hoe is het bij jullie kinderen? Mijn do heter heeft helaas veel stress. Lijkt er door te blokkeren en het overzicht een beetje kwijt te zijn. Heel sneu.
Is vooral oefen examens aan het maken, maar komt meestal niet hoger dan 4,6 of 4,8. Weet zelf ook niet zo goed waar ze de mist in gaat, maar wordt er erg gestrest van. Wat ze normaal niet zo heeft.
Ze heeft deze week een bijles scheikunde gehad, dat heeft goed geholpen. Ze gaat vandaag met de muziekdocent mailen. Die zal haar ook wel helpen.
Nederlands komt goed. Engels tekst is meestal rond een 5.5. Maar ook bio en aardrijkskunde lukt haar niet. De struggle en de tranen zijn echt wel heel sneu.

Ze gaat wel iedere dag minimaal 1 keer iets ontspannends doen (gisteravond een terrasje, eergisteren bios) om toch wat lucht te krijgen
Oh wat vervelend om te zien.
Zo sneu als ze er zoveel voor doen maar het er niet uit lijkt te komen, ik snap de frustraties.
Jullie kinderen ingeschreven voor de vervolgopleiding?

Hier kwam zoon om 22.00 op 30-4 dat hij nog geen e-mail had gekregen van de bevestiging. Studielink natuurlijk overbelast, maar gelukkig had hij wel een mail gekregen maar het was hem niet duidelijk dat dit de bevestiging was 😵‍💫
Dubbel
deenje2 wijzigde dit bericht op 03-05-2026 08:57
98.02% gewijzigd
Dubbel
deenje2 wijzigde dit bericht op 03-05-2026 08:57
98.02% gewijzigd
Lica schreef:
02-05-2026 15:34
Jullie kinderen ingeschreven voor de vervolgopleiding?

Hier kwam zoon om 22.00 op 30-4 dat hij nog geen e-mail had gekregen van de bevestiging. Studielink natuurlijk overbelast, maar gelukkig had hij wel een mail gekregen maar het was hem niet duidelijk dat dit de bevestiging was 😵‍💫
Dochter heeft zich een paar maanden geleden voor een hbo opleiding ingeschreven. Is een qua reistijd iets meer dan een uurtje
Ja ingeschreven, maar of ze er nu helemaal achter staat heb ik mijn twijfels over. Ze had liever een andere opleiding gedaan, maar kwam er pas na de deadline achter dat ze eerder had moeten inschrijven. Ik vermoed dat ze volgend jaar alsnog een poging gaat wagen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven