Broer gaat scheiden

10-05-2026 12:58 193 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broer vertelde deze week dat hij er per ongeluk achter is gekomen dat mijn schoonzus vreemd ging. Deze relatie blijkt al 8 jaar te duren. Ze hebben nu een break, maar hijzelf ziet niet hoe het vetrouwen nog kan herstellen (en dat begrijp ik goed).

Schoonzus is al 30 jaar mijn schoonzus, en voelt als een vriendin. Lief en leed met elkaar gedeeld. Natuurlijk sta ik achter broer. Maar hoe werkt dit? Betekent dit eigenlijk automatisch dat ik afscheid van haar moet nemen? Natuurlijk ben ik boos, maar tegelijkertijd is dit niet mijn beef. Maar ik wil ook niet dat broer zich verraden voelt..

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan als het jou is overkomen?
Youk79 schreef:
10-05-2026 18:30
Er zijn inderdaad veel kritische reacties, maar dat is niet perse de waarheid. Ik zie ook mensen die meer begripvol worden als ze meer van je verhaal weten.

Nu ik alles gelezen heb denk ik zelf dat ik schoonzus zou bellen of berichten. Ze vraagt zich vast af hoe jij nu in jullie contact staat.
Jullie contact hoeft echt niet eindig te zijn. Lief dat je je broer steunt maar je mag daarnaast gewoon contact houden met schoonzus.
Dank je voor je steun ❤️. Ik heb je gelezen en vind het fijn dat jij er ook genuanceerder naar kan kijken. Dank je.
Elize1 schreef:
10-05-2026 18:38
Dank je voor je steun ❤️. Ik heb je gelezen en vind het fijn dat jij er ook genuanceerder naar kan kijken. Dank je.
:hug:
Het is zoals het is
Elize1 schreef:
10-05-2026 17:44
Even wat dingen rechtzetten:

Mijn schoonzus is familie. We wonen ruim 200 km bij elkaar vandaan. Het is niet mijn bestie, ze komt niet wekelijks op de koffie, we delen niet elkaars dagelijkse beslommeringen met elkaar.

Maar toen mijn nicht heel ziek was, was ik er voor haar en mijn broer. Toen ze werkperikelen had, heb ik ontelbaar vaak met haar besproken waar ze tegenaan liep. Toen haar vader overleed, was ik er.

Toen ik de bodem raakte, was zij er. Toen ze zag hoe ik mishandeld werd, was zij er. Toen ik vrij jong op kamers ging en niet genoeg geld had, woonde ze in dezelfde stad en kookte ze vaak voor me.

Zij was er. Niet mijn broer. Zij.

En ik hou van mijn broer. En ik hou van haar. Mijn broer is familie. Maar zij ook. Broer door bloed, zij door er altijd te zijn. Altijd.

Ik geloof niet dat ze me voor heeft gelogen. Dat mogen jullie naïef vinden. Dat mag ook. Maar ik denk niet dat we ooit in een gesprek of in een positie hebben gezeten waardoor er grlogen moest worden.

Ja, ze heeft 8 jaar een relatie gehad naast haar huwelijk met mijn broer. Mijn broer weet wanneer het begonnen is. En ik weet dat ze het toentertijd moeilijk had en dacht aan scheiden, maar toen besloten heeft het niet te doen.

Nee, het is niet mooi. Het is een zooitje. Maar jeetje, mijn leven is altijd een zooitje geweest. Nooit ouders waar ik op kon rekenen, mijn moeder heeft jaren een relatie gehad naast mijn vader. Mijn vader heeft andere vrouwen gehad.

Ik blijf wat hangen op dat afhankelijk. Mijn schoonzus heeft me uit de shit getrokken. Mijn broer ziet niet eens wat mijn ouders mij vroeger hebben aangedaan. Wil het ook niet zien. Zij heeft het wel gezien. Erkent mij in de gekte van mijn jeugd.

Vreemdgaan is echt het minst erge wat er vroeger gebeurde. Moet ik nu iemand daarop afknallen?

Ik wil loyaal zijn aan mijn broer. Kennelijk is dat wat je doet, anders ben ik kennelijk net zo "slecht?". Maar ik zie haar niet als iemand die mij bedrogen heeft. Mij bewust pijn heeft willen doen. Ik geloof dat zij in een situatie heeft gezeten waar ze geen keuzes heeft willen of durven maken. Waar ze geen verantwoordelijkheid heeft genomen voor zichzelf of mijn broer en waar ze nu mijn broer ongelofelijk heeft gekwetst. Is dat onvolwassen gedrag? Absoluut. Is het kwetsend? Absoluut. Schuift dat terzijde of geeft het een negatieve lading aan wie en wat zij voor mij is geweest (ook de afgelopen jaren toen ik de bodem heb geraakt)? Geenszins.
Voor mij herkenbaar wat betreft het vreemdgaan van dierbaren (inclusief mijn eigen ex). Tja, wat moet je ervan zeggen? Mensen zijn laf, zwak, bang, opportunistisch, egoïstisch, dom, roekeloos etcetera. Ik vind vreemdgaan absoluut een reden om je relatie te verbreken en dan bedoel ik echt alleen mijn eigen relatie. Ik zal vrienden er niet om laten vallen en ik heb mijn vader (die langer dan 8 jaar een buitenechtelijke relatie had) kunnen vergeven omdat hij ook maar gewoon een mens was, een gemankeerd mens met slechte eigenschappen maar hij bleef desondanks mijn vader van wie ik veel hield. Ik heb bij hem ook nooit gedacht: je hebt ook tegen mij gelogen omdat ik geen liefdesrelatie en afspraken daarover met hem had. Met mijn ex wel, dus die was af toen hij vreemdging.

Met een schoonzus zou ik er waarschijnlijk hetzelfde over denken: dan heb je samen geen afspraken over vreemdgaan en trouw binnen de relatie dus tja, als zij blijkbaar op deze manier wil leven (vooral met zichzelf, wat me moeilijk lijkt) is dat haar keuze. Ik vind sowieso dat iedereen recht heeft op geheimen: we hoeven niet álles van elkaar te weten. Dat zij haar buitenechtelijke relatie heeft verzwegen, is alleen pijnlijk voor degene met wie zij een relatie had (de broer). Maar ik denk dan ook: het is hún relatie en daar kun je als buitenstaander echt niks over zeggen.

Ik zou doen wat hier al vaker wordt gezegd: even afstand nemen om alles te laten bezinken en om je broer te steunen, maar de deur openhouden voor de toekomst. Als je samen zo’n lange geschiedenis hebt, kun je de vriendschap later wel weer oppakken.
.
rabarbara wijzigde dit bericht op 10-05-2026 19:51
99.68% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
Elize, na het lezen van je bericht waarin je de verhoudingen uitlegt, snap ik veel beter waarom je de band met je schoonzus niet wilt opgeven. Dat jouw broer niet wil en kan zien wat jouw moeder je heeft aangedaan en zij wel, dat maakt voor mij wel degelijk verschil. In mijn hoofd hadden jij en je broer een normale of goede broer- zusrelatie. Maar dat blijkt dus niet het geval. Nu ik dit weet, is mijn reactie ook heel anders dan mijn eerdere. Ik zou de vriendschap niet verbreken en kijken hoe het de komende tijd gaat lopen.

Ik heb in mijn leven al heel wat vrienden zien komen en gaan. Dat was voor mij nooit een makkelijke keuze of zij verbraken de vriendschap. Er kunnen dingen voorvallen waarbij je de ander niet kunt vergeven of waardoor een vriendschap gewoon niet passend meer voelt.

Als jij haar niet wilt opgeven, dan hoeft dat ook niet in mijn optiek.
The ocean healed my soul
Nogevendit schreef:
10-05-2026 13:08
Schoonzus zou niet meer 'mijn type mensen zijn' zeg maar. Iemand die een ander (en zeker een naaste van mij) zoiets aandoet kan van mij de rambam krijgen.
Nou dit. Wil jij vriendin zijn met iemand die een ander, en in dit geval zelfs jouw broer, zo belazert? Die jouw broer zo'n verdriet bezorgt. Hoezo zou jij daarmee om willen gaan?

Sorry, zie nu pas dat er al 7 pagina's aan reacties staan..
Ben benieuwd hoe de anderen erover denken. Ik kan me niet voorstellen dat ik nog met m'n schoonzus om wil gaan wanneer ze mijn broer zoiets aandoet namelijk. Hoe leuk ze daarvoor ook was.
Sirena schreef:
10-05-2026 19:44
Elize, na het lezen van je bericht waarin je de verhoudingen uitlegt, snap ik veel beter waarom je de band met je schoonzus niet wilt opgeven. Dat jouw broer niet wil en kan zien wat jouw moeder je heeft aangedaan en zij wel, dat maakt voor mij wel degelijk verschil. In mijn hoofd hadden jij en je broer een normale of goede broer- zusrelatie. Maar dat blijkt dus niet het geval. Nu ik dit weet, is mijn reactie ook heel anders dan mijn eerdere. Ik zou de vriendschap niet verbreken en kijken hoe het de komende tijd gaat lopen.

Ik heb in mijn leven al heel wat vrienden zien komen en gaan. Dat was voor mij nooit een makkelijke keuze of zij verbraken de vriendschap. Er kunnen dingen voorvallen waarbij je de ander niet kunt vergeven of waardoor een vriendschap gewoon niet passend meer voelt.

Als jij haar niet wilt opgeven, dan hoeft dat ook niet in mijn optiek.
Ik sluit me hierbij volledig aan.
Ik denk, TO, dat loyaliteit aan familie een heel moeilijk en gevoelig onderwerp voor jou is. En dat je nu heel bang bent dat je je vriendschap met schoonzus zult moeten opgeven vanwege loyaliteit aan broer. Ik denk dat je daarom ook zo heftig reageert op mensen die dat bevestigen en dat je door die angst moeite hebt het verhaal goed te vertellen waardoor veel details achteraf komen.
Weet dat jij ten alle tijde zelf beslist over je band met schoonzus. Dat gaat verder niemand wat aan.
Veel sterkte met deze situatie, ik kan me voorstellen dat het enorm pijnlijk is allemaal
Het is zoals het is
Al teveel berichten geplaatst, en wellicht is de vraag al gesteld: kende je je schoonzus al voordat zij een relatie met jouw broer had? Dat maakt de situatie m.i. toch weer wat anders.

Daarnaast kan ik uit ervaring zeggen dat zelfs als je nog met elkaar om wilt blijven gaan, het contact uiteindelijk vanzelf verwaterd.

En zolang er kinderen in de familie zijn is het handig om niet op vijandige voet te komen. Je blijft elkaar immers tegenkomen op verjaardagen e.d.
Appletje schreef:
10-05-2026 20:29
Al teveel berichten geplaatst, en wellicht is de vraag al gesteld: kende je je schoonzus al voordat zij een relatie met jouw broer had? Dat maakt de situatie m.i. toch weer wat anders.

Daarnaast kan ik uit ervaring zeggen dat zelfs als je nog met elkaar om wilt blijven gaan, het contact uiteindelijk vanzelf verwaterd.

En zolang er kinderen in de familie zijn is het handig om niet op vijandige voet te komen. Je blijft elkaar immers tegenkomen op verjaardagen e.d.
In onze familie hebben we een tegengestelde ervaring. Nou was de vreemdganger onze bloedverwant, misschien maakt dat verschil, maar de ex is al meer dan 20 jaar na de scheiding nog steeds onderdeel van de familie.
Si abra la puerta hay lobos.
Wil ze zelf uberhaupt wel contact houden na alles wat ze je broer geflikt heeft?

Als vriendin zou ik me doodschamen dat ik je broer jaren voor het lapje heb gehouden en zelf kiezen voor de stille aftocht en de eerste tijd met de hele familie geen contact meer.

Misschien dat ik dan ooit als de scheiding rond is over een jaar of 3 als het stof is gaan liggen wel een keer terug contact opneem. Maar ik zou een vriendin toch écht niet vragen te kiezen tussen haar broer en mij. En er toch echt vanuitgaan dat ik de relatie met de hele familie eigenhandig naar de haaien heb geholpen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Elize,

Het klinkt alsof je in jouw leven meer aan jouw schoonzus hebt dan aan jouw broer.

Je heeft volgens mij aan jouw broer een naaistreek geleverd, maar ze kan nog steeds voor jou een goede vriendin zijn.

En ik denk dat jij niet de luxe hebt dat je zo'n vriendin kunt vervangen door familie of andere vrienden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Je hoeft nu ook nog niks te beslissen.

Je zit in een tweestrijd rondom loyaliteit.
Het mag ook even berusten.

Je kan altijd een berichtje sturen hoe jij er nu in staat. En je kan elkaar het beste gunnen.

Ik had een goede band met de nu ex van mijn broer. Lang verhaal kort, de pijn die ze hem heeft aangedaan heeft mij laten besluiten om afstand te nemen van haar en haar ook oprecht het beste te wensen.
(Uiteindelijk was het voor beide beter dat de relatie was verbroken. Linksom of rechtsom. )
dreuvel schreef:
10-05-2026 20:40
Elize,

Het klinkt alsof je in jouw leven meer aan jouw schoonzus hebt dan aan jouw broer.

Je heeft volgens mij aan jouw broer een naaistreek geleverd, maar ze kan nog steeds voor jou een goede vriendin zijn.

En ik denk dat jij niet de luxe hebt dat je zo'n vriendin kunt vervangen door familie of andere vrienden.
En toen was ik mijn inlog van hier én bijbehorende mail kwijt. Dus maar een nieuw account aangemaakt (nu hopen dat ik niet dubbelnick).

Ik heb hele lieve goede vriendinnen. Maar zij voelt als mijn familie. En dat is anders.

Uiteindelijk kun je van iedereen afscheid nemen als het moet of verwacht wordt. En ik zal broer niet nog een mes in zijn rug steken, als dat voor hem zo zou voelen. Maar afscheid (moeten) nemen voelt wel heel verdrietig en écht als een gemis ja. De laatste échte schakel met mijn verleden ofzo.

Nouja, ik zal stoppen met dramatiseren 🙂. Soms is het ook wat het is.

Ik denk dat ik haar deze week een brief stuur. Om te bedanken wie ze voor me is geweest, dat ik niet zo goed weet wat dit voor onze band gaat betekenen maar dat ik sowieso blij ben dat ik haar heb mogen leren kennen.

Of is dat dan weer te pathetisch?
Wissewis schreef:
10-05-2026 20:34
Wil ze zelf uberhaupt wel contact houden na alles wat ze je broer geflikt heeft?

Als vriendin zou ik me doodschamen dat ik je broer jaren voor het lapje heb gehouden en zelf kiezen voor de stille aftocht en de eerste tijd met de hele familie geen contact meer.

Misschien dat ik dan ooit als de scheiding rond is over een jaar of 3 als het stof is gaan liggen wel een keer terug contact opneem. Maar ik zou een vriendin toch écht niet vragen te kiezen tussen haar broer en mij. En er toch echt vanuitgaan dat ik de relatie met de hele familie eigenhandig naar de haaien heb geholpen.
Als haar broer zou ik me doodschamen dat ik niet ben opgekomen voor mijn onterfde zusje dat niet meer thuis hoeft te komen.

Haar moeder heeft de relatie met TO naar de haaien geholpen.

Maar nu moet TO de loyale zijn?
Lady*Voldemort schreef:
10-05-2026 17:57
Hoezo? Na zo'n jeugd kan ik me heel goed indenken dat die broer TO een beetje zal jeuken. Ik heb ook zo'n zus, die overal het lievelingetje was en zich dat bijzonder graag liet aanleunen. Daar heb ik ook een stuk minder compassie mee dan ik zou hebben gehad met een normale zus, in normale familieverhoudingen. Er is gewoon te veel gebeurd, zeg maar.

Sorry, dan heb ik het misschien verkeerd begrepen. Ik ging aan op het woordje 'normaal', omdat dat m.i. suggereerde dat TO niet normaal reageert. Terwijl er in dit soort situaties helemaal geen normaal is. Met alles wie zij is en haar geschiedenis en haar familie is dit waarschijnlijk een volledig begrijpelijke reactie. Je ziet het al in dit topic: de meningen zijn verdeeld. Ik vond het niet kies om TO's reactie als 'niet normaal', en dus abnormaal, te bestempelen.

Maar TO begreep het kennelijk niet zo dus wie weet vatte ik het wat heftiger op dat wat je bedoelde
Tavistock schreef:
10-05-2026 21:07
Sorry, dan heb ik het misschien verkeerd begrepen. Ik ging aan op het woordje 'normaal', omdat dat m.i. suggereerde dat TO niet normaal reageert. Terwijl er in dit soort situaties helemaal geen normaal is. Met alles wie zij is en haar geschiedenis en haar familie is dit waarschijnlijk een volledig begrijpelijke reactie. Je ziet het al in dit topic: de meningen zijn verdeeld. Ik vond het niet kies om TO's reactie als 'niet normaal', en dus abnormaal, te bestempelen.

Maar TO begreep het kennelijk niet zo dus wie weet vatte ik het wat heftiger op dat wat je bedoelde
Nouja, mijn jeugd is ook niet heel normaal. Dat bedoelde LV volgens mij. En dat bij niet normale familiebanden er dus ook niet perse normale loyaliteit naar familie hoeft te zijn.

Althans, zo vatte ik hem op.
Nou Elize, wat een pijnlijk en complex verhaal. Ik kan me zo voorstellen dat je wat tijd voor jezelf nodig hebt om alles even te laten bezinken.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Zo weinig familie (waar je nog contact mee hebt) hebben is gewoon heel kwetsbaar, logisch dat je je schoonzus niet kwijt wil en het als een onmogelijke keuze voelt. Aan de ene kant een broer waar je nooit steun van hebt maar die eigenlijk nog je enige bloedverwant is, dus dat is iets waar je je nog aan vasthoudt. Aan de andere kant je schoonzus die als familie voelt en die jou als enige (naast je man hoop ik dan) wél heel vaak gesteund heeft, logisch dat je ook haar niet los wil laten.

Ik zou het dan ook maar gewoon zo zien: ze zijn allebei familie, je hoeft geen kant te kiezen. Ik kan me wel voorstellen dat het heel eng voelt voor je, de gedachte dat je broer op een bepaald moment misschien toch gaat zeggen dat je moet kiezen. Want eigenlijk weet je wel wat je dan wil kiezen, maar dat is natuurlijk vreselijk eng.

Ik zou het doen met wat er nu is: je broer zegt dat hij wil dat niemand zal kiezen. Dus van hem hoeft het alvast niet, probeer het dan ook los te laten.

Ik ben wel heel erg benieuwd: wat houdt je tegen om contact op te nemen met je schoonzus? Je bent er zelf ook altijd voor haar geweest in moeilijke tijden schreef je en ze zal het nu wel echt moeilijk hebben want zij had liever zo doorgegaan met twee relaties, haar man ziet dat niet zitten. Denk jij dat jij haar wil en kan steunen in deze roerige tijd? Of dat je toch liever wacht tot alles gesettled is (wat best nog een tijd kan duren)?
Ik heb nog geen contact opgenomen omdat ik me in een spagaat voel. Omdat ik mijn broer niet af wil vallen. Omdat het preciair voelt. Eng.

Ik wil haar deze week sowieso een brief of kaartje sturen. Misschien laf, maar ik weet niet zo goed of ze nu op mijn kant van de familie zit te wachten...

Ik heb moeite met mijn positie te bepalen en waar de grenzen liggen, geloof ik. Naar mijn broer, maar ook naar haar.
Ik snap je dilemma helemaal TO, zou het precies zo voelen als jij.

Het is nog pril allemaal nu. Je hoeft (en kan) het antwoord nu nog niet hebben op de vraaghoe jullie relatie er in de toekomst uit gaat zien.

De relatie tussen jouw broer en schoonzus zal de komende maanden een nieuwe vorm krijgen. Ze blijven bij elkaar, ze gaan in overleg uit elkaar, het wordt een vechtscheiding…. Alle varianten zijn mogelijk en ik kan me voorstellen dat de verwachting die jouw broer van jou heeft in deze situatie, voor een groot deel samenhangt met hoe zijn eigen relatie op dat moment met zijn vrouw zal zijn.
Wanneer zij samen verder gaan, zal dat anders zijn dan wanneer het een gruwelijke vechtscheiding wordt.

Kortom, ik denk dat in deze situatie ook de tijd een stukje wijsheid met zich meebrengt voor je.
Hi TO,

Nog niet alle reacties gelezen. Maar jeetje wat een nieuws TO!

Ik denk dat het bij een breuk niet per definitie betekent dat je niet meer met de partner om mag/kan gaan. Maar in dit geval is het wel complex natuurlijk. Het zal afhangen van wat broer daar over denkt.

Lijkt mij voor jou ook lastig dit. Rationeel weet je dat wat er is gebeurd heel fout is. Maar gevoelsmatig is ze natuurlijk als persoon niet veranderd. Je hebt nog steeds veel aan haar als mens. Logisch dat je dat niet kwijt wil. Ik ben het ook wel eens met wat je zegt hoor, mensen maken fouten en een mens is meer dan dat. Maar toch zou ik het in deze situatie wel heel lastig vinden. Het is niet zomaar een fout, om iemand 8 jaar lang voor te liegen. Ik lees dat jij het ziet als dat alleen jouw broer is voorgelogen. Ik zie dat zelf niet zo. Jij bent ook voorgelogen. Zij heeft een groot deel van haar leven niet met jou gedeeld, sterker nog, ze heeft er over gelogen, dat kan echt niet anders TO. En misschien is dat iets waar jij overheen kan stappen. Maar voor mij zou dat wel een ding zijn... Nog even los van wat broer van het eventuele contact tussen jullie zou vinden. In al die gesprekken door de jaren heen, over je weekend plannen, misschien wel relaties issues die jullie besproken hebben, of misschien zelfs wel onderwerpen zoals vreemdgaan. Je bespreekt een hoop met elkaar in die 8 jaar... "Oh heb jij ook b&b vol liefde gezien, die gast heeft haar gewoon voorgelogen". Snap je wat ik bedoel? Ik vind dat dus niet alleen liegen tegen je broer, maar ook tegen jou. Daarnaast is het ook door haar dan jij je nu zo voelt. Ze heeft haar relatie maar ook de vriendschap met jou op het spel gezet. Want ze wist natuurlijk wel dat als dit uit zou komen, zat ze kans had om jullie beide te verliezen.

Maar goed, wat ik schrijf is natuurlijk hoe ik er nu over denk. Ik snap ook heel goed dat als je er zo voor elkaar bent geweest, het gewoon mega pijnlijk is om afstand te nemen.
Ik zou haar appen dat je even afstand wil om er voor je broer te zijn. En dan kijken je gewoon hoe het zich ontwikkeld. Je hoeft nu nergens een beslissing over te nemen. Laat ze het eerst naar onderling eerst regelen.
Laat het hele vriendschapsverhaal en de loyaliteitsvraag gewoon even voor wat het is zou ik zeggen.

Je kan haar toch ook gewoon vragen hoe het gaat en het gesprek op gang brengen/houden zonder meteen zware woorden over afstand want broer.

Zo'n toffe broer is het blijkbaar niet. Dus voor je spijt krijgt omdat je nu overhaast een vriendschap van tig jaar bij het grofvuil zet uit loyaliteit aan een broer die ook niet bepaald loyaal aan jou is (geweest), zou ik beginnen met tijd kopen.
Appletje schreef:
10-05-2026 20:29

Ik heb net de omgekeerde ervaring. Een familielid is al 30+ jaar gescheiden, haar ex was de beste vriend van haar broer. Zij deed haar broer kiezen tussen vriendschap of familie en omdat hij moest kiezen, koos hij de vriendschap. Die bestaat nog hoor. Broer en zus hebben al die tijd geen contact meer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven