Broer gaat scheiden

10-05-2026 12:58 219 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broer vertelde deze week dat hij er per ongeluk achter is gekomen dat mijn schoonzus vreemd ging. Deze relatie blijkt al 8 jaar te duren. Ze hebben nu een break, maar hijzelf ziet niet hoe het vetrouwen nog kan herstellen (en dat begrijp ik goed).

Schoonzus is al 30 jaar mijn schoonzus, en voelt als een vriendin. Lief en leed met elkaar gedeeld. Natuurlijk sta ik achter broer. Maar hoe werkt dit? Betekent dit eigenlijk automatisch dat ik afscheid van haar moet nemen? Natuurlijk ben ik boos, maar tegelijkertijd is dit niet mijn beef. Maar ik wil ook niet dat broer zich verraden voelt..

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan als het jou is overkomen?
Flandrien schreef:
11-05-2026 08:23
Ik heb net de omgekeerde ervaring. Een familielid is al 30+ jaar gescheiden, haar ex was de beste vriend van haar broer. Zij deed haar broer kiezen tussen vriendschap of familie en omdat hij moest kiezen, koos hij de vriendschap. Die bestaat nog hoor. Broer en zus hebben al die tijd geen contact meer.
En, als je op zulke dingen op je sterfbed terugkijkt, dan heb je misschien wel spijt van al die jaren zonder contact met je broer omdat je hem met een onmogelijke keuze opzadelde. En dan valt er niks meer in te halen.
Mabel schreef:
11-05-2026 08:10
Laat het hele vriendschapsverhaal en de loyaliteitsvraag gewoon even voor wat het is zou ik zeggen.

Je kan haar toch ook gewoon vragen hoe het gaat en het gesprek op gang brengen/houden zonder meteen zware woorden over afstand want broer.

Zo'n toffe broer is het blijkbaar niet. Dus voor je spijt krijgt omdat je nu overhaast een vriendschap van tig jaar bij het grofvuil zet uit loyaliteit aan een broer die ook niet bepaald loyaal aan jou is (geweest), zou ik beginnen met tijd kopen.
Eens
Het is zoals het is
Ik zou contact opnemen met je schoonzus.
Aangeven dat je het lastig vind.
Ik sluit me ook aan bij het bericht van Mabel.
Sterkte :hug:
Je hoeft niet te kiezen bij een scheiding alhoewel dat wel vaak gebeurt heb ik ook uit eigen ervaring ondervonden.
Je kan toch zus blijven van je broer én schoonzus blijven van je (ex-)schoonzus? 30 jaar gooi je niet even weg.
Dat zij al 8 jaar de boel belazerd heeft is wel een grote leugen die jou ook raakt.
Ik ben zelf na mijn scheiding vrienden gebleven met mijn (ex-)zwager en zijn ex-vrouw, allemaal los van elkaar en de ellende die gepaard ging met de scheidingen.
Elize2 schreef:
10-05-2026 21:58
Ik heb nog geen contact opgenomen omdat ik me in een spagaat voel. Omdat ik mijn broer niet af wil vallen. Omdat het preciair voelt. Eng.

Ik wil haar deze week sowieso een brief of kaartje sturen. Misschien laf, maar ik weet niet zo goed of ze nu op mijn kant van de familie zit te wachten...

Ik heb moeite met mijn positie te bepalen en waar de grenzen liggen, geloof ik. Naar mijn broer, maar ook naar haar.

Ik lees nu je berichten van gisteravond pas, omdat die onder je nieuwe nick pas later zichtbaar geworden zijn. Ik vind je eerdere tekst niet pathetisch, het is wat er allemaal in je omgaat, maar ik zou die tekst niet sturen eerlijk gezegd. Het voelt zwaar en op schrift nog zwaarder als je begrijpt wat ik bedoel. Het komt zonder verdere context over alsof je toch afstand wil nemen en ik denk niet dat dat je bedoeling is?

Wat is je normale vorm van contact met haar? Is dat vooral bellen? Dan zou ik haar toch echt bellen. Want nogmaals mijn advies: doe het met wat er nu is, je broer die nu aangeeft dat hij niet wil dat mensen gaan kiezen. Dat gevoel komt dus echt puur vanuit jou, vanuit jouw angst om je broer te verliezen als je niet het juiste doet.

Bel haar, zeg haar dat je de situatie zo naar vind (voor alle partijen), hoor haar aan zoals je al 30 jaar doet en vertel over je eigen worsteling (die zij waarschijnlijk heel goed zal begrijpen en kunnen plaatsen). Wees er voor elkaar, ik denk dat jij en jullie dat kunnen.
S-Groot schreef:
11-05-2026 09:46
Ik lees nu je berichten van gisteravond pas, omdat die onder je nieuwe nick pas later zichtbaar geworden zijn. Ik vind je eerdere tekst niet pathetisch, het is wat er allemaal in je omgaat, maar ik zou die tekst niet sturen eerlijk gezegd. Het voelt zwaar en op schrift nog zwaarder als je begrijpt wat ik bedoel. Het komt zonder verdere context over alsof je toch afstand wil nemen en ik denk niet dat dat je bedoeling is?

Wat is je normale vorm van contact met haar? Is dat vooral bellen? Dan zou ik haar toch echt bellen. Want nogmaals mijn advies: doe het met wat er nu is, je broer die nu aangeeft dat hij niet wil dat mensen gaan kiezen. Dat gevoel komt dus echt puur vanuit jou, vanuit jouw angst om je broer te verliezen als je niet het juiste doet.

Bel haar, zeg haar dat je de situatie zo naar vind (voor alle partijen), hoor haar aan zoals je al 30 jaar doet en vertel over je eigen worsteling (die zij waarschijnlijk heel goed zal begrijpen en kunnen plaatsen). Wees er voor elkaar, ik denk dat jij en jullie dat kunnen.
Mooi gezegd!
Het is zoals het is
Familie kies je niet, die krijg je gewoon. Je probeert met ze om te gaan maar het is niet gezegd dat dit lukt. Je hartsmensen kies je wel zelf, en die voelen als veel meer dan familie.
Jij hebt oud zeer in de verhouding met je broer en waarschijnlijk goed contact met hen (niet perse hem) door haar.
Ik begrijp best dat je voelt dat je die twee dingen gescheiden wilt houden, want dan verlies je precies het stukje van hen wat de lijm is tussen jou en je broer. Degene wiens liefde en begrip wederkerend is.

In jouw geval zou ik wel contact met je schoonzus houden, dat gezegd hebbende zou ik me we serieus afvragen wie deze vrouw nu echt is, het moet nogal wat vergen om een 2e relatie geheim te houden.
Elize1 schreef:
10-05-2026 14:00
Ja, dat zal ik doen als het stof is neergedwarreld.

Hij gaf zelf asn toen hij mij belde dat hij niet wil dat mensen partij moeten kiezen. Maar dat kan ook een eerste reactie zijn waarbij het straks toch niet goed voelt.

En ze heeft mij niet bedonderd. Ik was niet met haar getrouwd. Ze heeft mijn broer bedonderd. En dat is al verdrietig genoeg.
Maar dan is er toch geen probleem in eerste instantie? En als het voor broer later toch niet goed voelt dan kan je altijd nog zien wat je dan doet.
Ik zou die brief trouwens niet sturen. Maakt het wel heel zwaar. Je kunt wel even appen bijvoorbeeld. Dat je geschrokken bent maar wel haar kant van het verhaal wilt weten als zij dat wil delen, zoiets.
Ik zou ook zeker geen brief/mail sturen! Je bent jarenlang vriendinnen dus bel gewoon! Briefwisseling maakt zaken ongemakkelijk en kan anders worden opgevat.
Pioen00 schreef:
11-05-2026 09:31
Je hoeft niet te kiezen bij een scheiding alhoewel dat wel vaak gebeurt heb ik ook uit eigen ervaring ondervonden.
Je kan toch zus blijven van je broer én schoonzus blijven van je (ex-)schoonzus? 30 jaar gooi je niet even weg.
Dat zij al 8 jaar de boel belazerd heeft is wel een grote leugen die jou ook raakt.
Ik ben zelf na mijn scheiding vrienden gebleven met mijn (ex-)zwager en zijn ex-vrouw, allemaal los van elkaar en de ellende die gepaard ging met de scheidingen.
Als je vriendinnen blijft zal het waarschijnlijk toch anders gaan : tegelijk met je broer en (ex) schoonzus iets vieren zit er misschien niet meer in.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Pioen00 schreef:
11-05-2026 09:31
Als de ene helft nog volop in shock is na bedrog is het best een ding om met de “ veroorzaker “ ( al dan niet met nieuwe liefde ) gezellig te gaan zitten doen.
Het ligt - vind ik - aan de reden voor de breuk, wie van de twee kende je als eerste, bij wie ligt je loyaliteit, kun je begrip opbrengen voor degene die de scheiding in gang zet of de breuk veroorzaakt heeft .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Claire45 schreef:
10-05-2026 19:00
Voor mij herkenbaar wat betreft het vreemdgaan van dierbaren (inclusief mijn eigen ex). Tja, wat moet je ervan zeggen? Mensen zijn laf, zwak, bang, opportunistisch, egoïstisch, dom, roekeloos etcetera. Ik vind vreemdgaan absoluut een reden om je relatie te verbreken en dan bedoel ik echt alleen mijn eigen relatie. Ik zal vrienden er niet om laten vallen en ik heb mijn vader (die langer dan 8 jaar een buitenechtelijke relatie had) kunnen vergeven omdat hij ook maar gewoon een mens was, een gemankeerd mens met slechte eigenschappen maar hij bleef desondanks mijn vader van wie ik veel hield. Ik heb bij hem ook nooit gedacht: je hebt ook tegen mij gelogen omdat ik geen liefdesrelatie en afspraken daarover met hem had. Met mijn ex wel, dus die was af toen hij vreemdging.

Met een schoonzus zou ik er waarschijnlijk hetzelfde over denken: dan heb je samen geen afspraken over vreemdgaan en trouw binnen de relatie dus tja, als zij blijkbaar op deze manier wil leven (vooral met zichzelf, wat me moeilijk lijkt) is dat haar keuze. Ik vind sowieso dat iedereen recht heeft op geheimen: we hoeven niet álles van elkaar te weten. Dat zij haar buitenechtelijke relatie heeft verzwegen, is alleen pijnlijk voor degene met wie zij een relatie had (de broer). Maar ik denk dan ook: het is hún relatie en daar kun je als buitenstaander echt niks over zeggen.

Ik zou doen wat hier al vaker wordt gezegd: even afstand nemen om alles te laten bezinken en om je broer te steunen, maar de deur openhouden voor de toekomst. Als je samen zo’n lange geschiedenis hebt, kun je de vriendschap later wel weer oppakken.
Mooi verwoord!
Claire45 schreef:
10-05-2026 19:00
Voor mij herkenbaar wat betreft het vreemdgaan van dierbaren (inclusief mijn eigen ex). Tja, wat moet je ervan zeggen? Mensen zijn laf, zwak, bang, opportunistisch, egoïstisch, dom, roekeloos etcetera. Ik vind vreemdgaan absoluut een reden om je relatie te verbreken en dan bedoel ik echt alleen mijn eigen relatie. Ik zal vrienden er niet om laten vallen en ik heb mijn vader (die langer dan 8 jaar een buitenechtelijke relatie had) kunnen vergeven omdat hij ook maar gewoon een mens was, een gemankeerd mens met slechte eigenschappen maar hij bleef desondanks mijn vader van wie ik veel hield. Ik heb bij hem ook nooit gedacht: je hebt ook tegen mij gelogen omdat ik geen liefdesrelatie en afspraken daarover met hem had. Met mijn ex wel, dus die was af toen hij vreemdging.

Met een schoonzus zou ik er waarschijnlijk hetzelfde over denken: dan heb je samen geen afspraken over vreemdgaan en trouw binnen de relatie dus tja, als zij blijkbaar op deze manier wil leven (vooral met zichzelf, wat me moeilijk lijkt) is dat haar keuze. Ik vind sowieso dat iedereen recht heeft op geheimen: we hoeven niet álles van elkaar te weten. Dat zij haar buitenechtelijke relatie heeft verzwegen, is alleen pijnlijk voor degene met wie zij een relatie had (de broer). Maar ik denk dan ook: het is hún relatie en daar kun je als buitenstaander echt niks over zeggen.

Ik zou doen wat hier al vaker wordt gezegd: even afstand nemen om alles te laten bezinken en om je broer te steunen, maar de deur openhouden voor de toekomst. Als je samen zo’n lange geschiedenis hebt, kun je de vriendschap later wel weer oppakken.

100%
Het gaat niet om zomaar contact houden met je schoonzus na een scheiding met je broer. Het gaat over hoe jij je voelt bij een vriendin die 8 jaar lang een dubbelleven heeft geleid. Dit is geen klein foutje. Dit is doelbewust voorliegen. Vind je dat ok? Ik zou echt pislink zijn als een vriendin dat zou doen, ook al ze niet mijn schoonzus zou zijn. Die persoon zou als een vreemde voor mij voelen.
En prachtige reactie van Claire45, maar die gaat zeker niet op voor mij. Ik heb me zeker wel belazerd gevoeld door het dubbelleven van mijn vader. Knap als dat je niet raakt. Vertrouwen en veiligheid zijn me iets te dierbaar, ook als je geen relatie met die persoon hebt.
Met alles wat je nu verteld hebt, zou ik je ook adviseren om je schoonzus gewoon te bellen. Jullie zijn er altijd voor elkaar geweest! En idd, wie zijn wij om te oordelen over het handelen van je schoonzus. Zo leuk lijkt je broer mij niet, omdat hij jou geen enkele erkenning geeft over wat er in jouw jeugd is gebeurd en dat je notabene bent onterft. Heel erg niet empathisch. Een buitenstaander kan nooit in andermans relatie kijken. Misschien was je broer naar je schoonzus in sommige opzichten ook koud en hadden ze weer in een ander opzicht juist wel een band. Ik zou zeggen: blijf bij je eigen gevoel! Jij vindt haar geen slecht mens, je houdt van haar en zij duidelijk ook van jou. Laat je niet onzeker maken door die reactie van een forummer die zegt dat ze niet zoveel om haar schoonzus geeft. Dat zijn hele andere mensen en dat zijn niet jij en je schoonzus. Bel haar gewoon, net zoals je altijd zou doen. Je broer zegt dat hij het niet erg vindt en hij is ook nog eens nooit loyaal naar jou geweest. Doen hoor!! In je hart weet je het en je hoeft niet onzeker te zijn over wat je voelt.
LemoosGaatDoor schreef:
10-05-2026 14:41
Wat is dat toch voor gezemel tegenwoordig om halverwege een topic weer even anderen de maat te moeten nemen met ‘iedereen maakt foutjes’ en ‘ik veroordeel niet de mens’? Een manier om jezelf te zien als verheven boven het rancuneuze klootjesvolkd? Een gemiste roeping als biechtmoeder? TO vraagt om reacties en krijgt die. Of deze haar aanstaan moet ze zelf bepalen.

Acht jaar lang een dubbelleven leiden, acht jaar lang iedereen in het gezicht liegen is geen ‘foutje’ a la ‘er was een buurtfeest en in een dronken bui ben ik zo oepserdepoeps op de piemel van de achterbuurman gevallen’. En acht jaar lang jouw jeuk laten kriebelen door een ander is ook weer van een heel andere categorie dan iemand die acht jaar lang in een fantasiewereld leeft met een ernstige psychische afwijking daaronder.

Ja, veel mensen hebben twee gezichten. Ja, veel mensen hebben naast een verrotte kant ook een zachte kant. En ja, acties hebben consequenties. Ja, veel mensen weten voordat ze iets doen welke consequenties het mogelijk kan hebben en doen het dan toch. Zij hebben hun keus al gemaakt. Dus wellicht zit TO voor niets in dubio en heeft aanstaande ex schoonzus allang ingecalculeerd na de ontdekking dat die vriendschap ook al einde verhaal is net zoals haar huwelijk.

Precies.
Sabine schreef:
10-05-2026 18:22
Ik reageerde hier al eerder dat het ooit mijn zusje was die vreemd ging. Voor iedereen die zegt schoonzus te laten vallen. Zouden jullie dit ook doen als het je broer of zus is die vreemd gaat?
Zeker! Maar ik heb eerst het stof laten neerdalen. Langdurige affaire en vervolgens naar zijn minnares vertrokken. Ik heb het contact met hem verbroken. Dit zijn niet mijn normen en waarden en dit verbreekt wat mij betreft de bloedband.
blijfgewoonbianca schreef:
11-05-2026 16:44
Als je vriendinnen blijft zal het waarschijnlijk toch anders gaan : tegelijk met je broer en (ex) schoonzus iets vieren zit er misschien niet meer in.
Het gaat in mijn situatie inderdaad anders maar op de verjaardagen van de kinderen en grootouders is iedereen aanwezig.
.
blijfgewoonbianca schreef:
11-05-2026 16:51
Als de ene helft nog volop in shock is na bedrog is het best een ding om met de “ veroorzaker “ ( al dan niet met nieuwe liefde ) gezellig te gaan zitten doen.
Het ligt - vind ik - aan de reden voor de breuk, wie van de twee kende je als eerste, bij wie ligt je loyaliteit, kun je begrip opbrengen voor degene die de scheiding in gang zet of de breuk veroorzaakt heeft .
Absoluut. Daarom schreef ik ook dat TO óók voorgelogen is en zo'n grote leugen heeft wel even tijd nodig. Maar zeker als je 20+ jaar met elkaar bevriend bent kan het ook zomaar zijn dat er vergeving kan zijn op den duur.
Ik vind trouwens wel goed van broer dat hij niet in 1 keer briesend het huis uit stormt, maar eerst wil nadenken of zijn relatie te redden valt.

En dat hij zijn zus zelf laa kiezen of ze contact wil met haar schoonzus.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
rafaella schreef:
11-05-2026 21:31
Met alles wat je nu verteld hebt, zou ik je ook adviseren om je schoonzus gewoon te bellen. Jullie zijn er altijd voor elkaar geweest! En idd, wie zijn wij om te oordelen over het handelen van je schoonzus. Zo leuk lijkt je broer mij niet, omdat hij jou geen enkele erkenning geeft over wat er in jouw jeugd is gebeurd en dat je notabene bent onterft. Heel erg niet empathisch. Een buitenstaander kan nooit in andermans relatie kijken. Misschien was je broer naar je schoonzus in sommige opzichten ook koud en hadden ze weer in een ander opzicht juist wel een band. Ik zou zeggen: blijf bij je eigen gevoel! Jij vindt haar geen slecht mens, je houdt van haar en zij duidelijk ook van jou. Laat je niet onzeker maken door die reactie van een forummer die zegt dat ze niet zoveel om haar schoonzus geeft. Dat zijn hele andere mensen en dat zijn niet jij en je schoonzus. Bel haar gewoon, net zoals je altijd zou doen. Je broer zegt dat hij het niet erg vindt en hij is ook nog eens nooit loyaal naar jou geweest. Doen hoor!! In je hart weet je het en je hoeft niet onzeker te zijn over wat je voelt.
Dus het is broer zijn eigen schuld omdat hij er niet voor TO was in een voor haar moeilijke periode? We horen dat verhaal maar heel summier hier van maar 1 kant. Wat een nare veroordeling van iemand die grof is bedrogen en die je zelf niet kent.
Nogevendit schreef:
12-05-2026 10:57
Dus het is broer zijn eigen schuld omdat hij er niet voor TO was in een voor haar moeilijke periode? We horen dat verhaal maar heel summier hier van maar 1 kant. Wat een nare veroordeling van iemand die grof is bedrogen en die je zelf niet kent.
Pfff dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg dat je als buitenstaander nooit kunt oordelen over de relatie die twee mensen met elkaar hebben. En de broer zelf zegt dat to niet hoeft te kiezen. Waarom zou die schoonzus dan wel keihard veroordeeld moeten worden waar we het verhaal helemaal niet van kennen?
rafaella schreef:
12-05-2026 11:08
Pfff dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg dat je als buitenstaander nooit kunt oordelen over de relatie die twee mensen met elkaar hebben. En de broer zelf zegt dat to niet hoeft te kiezen. Waarom zou die schoonzus dan wel keihard veroordeeld moeten worden waar we het verhaal helemaal niet van kennen?
Dat laatste was niet de inhoud van jouw verhaal. Jij bent ook buitenstaander en oordeelt over TO haar broer. Dus practice what you preach.
Nogevendit schreef:
12-05-2026 11:18
Dat laatste was niet de inhoud van jouw verhaal. Jij bent ook buitenstaander en oordeelt over TO haar broer. Dus practice what you preach.
Ik oordeel helemaal niet over haar broer, wat we van hem weten, is dat hij niet empatisch naar zijn zus haar jeugd is geweest, het zelfs lijkt te ontkennen dat het gebeurd is. En niet voor haar is opgekomen toen zij werd onterfd. Dat vind ik geen kleine zaken en wat zeggen over iemand als persoon. Bovendien lijkt zij nu alleen een band te hebben met haar broer, dankzij haar schoonzus, dat vind ik veel zeggen over de schoonzus. Hoe de relatie tussen broer en schoonzus eruit heeft gezien, dat weet niemand, ook to niet. We weten alleen dat broer niet vind dat to hoeft te kiezen. Lijkt mij prima dus. Dit verhaal komt niet over als een normale, warme broer-zus relatie. Ik denk dat schoonzus zich eigenlijk meer als familie naar to heeft gedragen dan haar broer. En ik vind dat die schoonzus daar de credits voor verdient.
rafaella schreef:
12-05-2026 12:52
Ik oordeel helemaal niet over haar broer, wat we van hem weten, is dat hij niet empatisch naar zijn zus haar jeugd is geweest, het zelfs lijkt te ontkennen dat het gebeurd is. En niet voor haar is opgekomen toen zij werd onterfd. Dat vind ik geen kleine zaken en wat zeggen over iemand als persoon. Bovendien lijkt zij nu alleen een band te hebben met haar broer, dankzij haar schoonzus, dat vind ik veel zeggen over de schoonzus. Hoe de relatie tussen broer en schoonzus eruit heeft gezien, dat weet niemand, ook to niet. We weten alleen dat broer niet vind dat to hoeft te kiezen. Lijkt mij prima dus. Dit verhaal komt niet over als een normale, warme broer-zus relatie. Ik denk dat schoonzus zich eigenlijk meer als familie naar to heeft gedragen dan haar broer. En ik vind dat die schoonzus daar de credits voor verdient.
Dat is wel degelijk een oordeel en getuigt m.i. van weinig inzicht in hoe complex familiedynamiek kan zijn. TO heeft trouwens volgens mij óók aangegeven dat ze haar broer een fijn persoon vindt. Zo zwart-wit als sommigen het hier stellen, lijkt het niet te liggen. Zoals zo vaak in familiedynamiek.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven