Hoe omgaan met deze situatie?

11-05-2026 16:20 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees hier vaak mee op dit forum maar nu heb ik zelf nood aan advies.

Mijn partner doorloopt momenteel een langdurig medisch traject. Hij doet dit heel autonoom, deelt weinig informatie en wil niet dat ik aanwezig ben bij medische afspraken of ingrepen. Hij kan er moeilijk over praten. Bepaalde keuzes in zijn traject liggen voor mij emotioneel erg moeilijk. Daardoor voel ik me onbegrepen en groeit de afstand tussen ons.

De situatie roept bij mij veel angst en stress op. Mijn man begrijpt dat het mij raakt maar hij heeft het heel moeilijk om er over te praten. Hij zegt ook mij niet te willen 'belasten' met zijn aandoening.
Ondertussen voel ik me erg gespannen omdat ik heel weinig info heb en krijg rond het verloop van zijn aandoening. De plaats waar het traject loopt roep bij mij veel stress en angst op door eerdere negatieve ervaringen.
We gaan dus allebei heel anders om ziekte en kwetsbaarheid. De afstand tussen ons groeit nog steeds.
Iemand een gelijkaardig iets meegemaakt? Of tips en advies is welkom.
Nog even vermelden dat ik ben aangemeld voor therapie.
Alle reacties Link kopieren Quote
En als je hem precies vertelt, wat je hier zegt. Wat gebeurt er dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zou ik echt niks mee kunnen. Je mag je dus geen zorgen maken en niet meeleven? Hij behandelt zijn eigen vrouw als een buitenstaander. En dan wel een warme relatie (blijven) verwachten?

Ik kan geen ziekte bedenken die puur de ene persoon in de relatie raakt….
bbubbels wijzigde dit bericht op 11-05-2026 18:37
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
"Hij wil je er niet mee belasten" maar beseft hij dat hij je er daardoor nu eigenlijk dubbel zo hard mee belast?

Niet meegaan naar de afspraken is één zaak. Er niet over willen praten terwijl het mogelijk wel gevolgen naar de toekomst heeft een andere.

Is hem - eens je opgestart bent - meeslepen naar therapie en het eerder zien als relatie-therapie een optie?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Mee gaan levert je stress op ( vanwege eerdere nare ervaringen daar ) , niet mee gaan ook. Waar zou je meer stress van hebben ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bepaalde keuzes in zijn traject liggen voor mij emotioneel erg moeilijk. Daardoor voel ik me onbegrepen
Ik vraag je af of je man zich wel begrepen voelt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-05-2026 18:34
En als je hem precies vertelt, wat je hier zegt. Wat gebeurt er dan?
Dat hij verantwoordelijk is voor zijn aandoening en dat ik er niets van zal merken (wat niet kan uiteraard)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
11-05-2026 18:37
"Hij wil je er niet mee belasten" maar beseft hij dat hij je er daardoor nu eigenlijk dubbel zo hard mee belast?

Niet meegaan naar de afspraken is één zaak. Er niet over willen praten terwijl het mogelijk wel gevolgen naar de toekomst heeft een andere.

Is hem - eens je opgestart bent - meeslepen naar therapie en het eerder zien als relatie-therapie een optie?
Nee dat beseft hij waarschijnlijk niet. Misschien is hij nog de diagnose aan het verwerken.
Ik vrees dat ik hem niet mee krijg naar de therapie.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
11-05-2026 19:14
Ik vraag je af of je man zich wel begrepen voelt.
Hij was betrokken bij de ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kadille schreef:
11-05-2026 19:18
Dat hij verantwoordelijk is voor zijn aandoening en dat ik er niets van zal merken (wat niet kan uiteraard)
En dan? Ben je uitgepraat? Of wordt het dan ruzie? Of zwijgen?
Je moet wel blijven praten tot je elkaar snapt
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
11-05-2026 19:09
Mee gaan levert je stress op ( vanwege eerdere nare ervaringen daar ) , niet mee gaan ook. Waar zou je meer stress van hebben ?
Ik mag niet mee van man.
Alle reacties Link kopieren Quote
Confronterend misschien, maar in hoeverre dragen jouw angst en emotie, denk je, bij aan het niet praten van je man? Want het klinkt alsof er bij jou niet echt ruimte is om te delen, omdat er bij jou heel veel gebeurt en het daardoor, op basis van hoe je het opschrijft, ook veel om jou lijkt te draaien en dan is het niet een heel gekke reflex om jou niet te willen belasten. Omdat het er op lijkt alsof je die belasting niet zou kunnen dragen. En als je man dan bijvoorbeeld al niet zo'n prater is of gewend is om dingen alleen te ondergaan, dan raak je alleen maar verder van elkaar verwijderd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kadille schreef:
11-05-2026 19:21
Nee dat beseft hij waarschijnlijk niet. Misschien is hij nog de diagnose aan het verwerken.
Ik vrees dat ik hem niet mee krijg naar de therapie.
Hij zou van mij best tijd krijgen om zijn diagnose te verwerken.

Maar na een tijd zou het toch echt relatietherapie worden of einde relatie.
Want je groeit na een tijd loeihard uit elkaar.
Of hij moet dus thuis ineens wél gaan praten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Kadille schreef:
11-05-2026 19:22
Hij was betrokken bij de ervaring.
?

Edit: oh, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Hij was betrokken bij jouw negatieve ervaring met deze lokatie. Maar dat was niet wat BGB bedoelde. Zij vroeg zich af of je denkt dat je man zich door jou wél begrepen voelt.
lori wijzigde dit bericht op 11-05-2026 19:28
50.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kadille schreef:
11-05-2026 19:23
Ik mag niet mee van man.
Dat kan aan hem liggen, dat hij nou eenmaal erg gewend is aan altijd alles zelf op moeten lossen.
Maar ook aan jou, omdat jij hem niet tot steun bent in dit soort situaties. En hem meer stress oplevert.
(Of ergens er tussenin)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-05-2026 19:22
En dan? Ben je uitgepraat? Of wordt het dan ruzie? Of zwijgen?
Je moet wel blijven praten tot je elkaar snapt
Man staat niet open voor nog verdere communicatie. Hij wordt boos of stopt de gesprekken en zegt niets meer. Het is heel frustrerend en het maakt dat ik me emotioneel gebroken voel. De problemen zijn er al sinds januari.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik hebben samen besloten dat ik naar bepaalde afspraken niet meer mee ga, omdat mijn stress hem stress oplevert. Dat hebben we alleen wel in heel goed overleg gedaan, waarna we tot de conclusie kwamen dat dit voor beide beter was. Daar zit natuurlijk wel de crux.

Je zult toch in gesprek moeten blijven. Ik zou aangeven dat hij jou en jullie relatie juist extra belast door jou buiten te sluiten.

Zijn geslotenheid hieromtrent staat vast niet op zichzelf. Maar je bent toch echt samen ziek is mijn ervaring. Zeker als het ernstig is en je hele leven daardoor op zijn kop staat
Alle reacties Link kopieren Quote
Kadille schreef:
11-05-2026 19:28
Man staat niet open voor nog verdere communicatie. Hij wordt boos of stopt de gesprekken en zegt niets meer. Het is heel frustrerend en het maakt dat ik me emotioneel gebroken voel. De problemen zijn er al sinds januari.

Oh mijn post was tegelijkertijd met deze. Dat maakt het wel heel lastig. Word jij ook wel eens boos?

Kun je hem een brief/e-mail schrijven waarin je aangeeft wat het met je doet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kadille schreef:
11-05-2026 19:28
Man staat niet open voor nog verdere communicatie. Hij wordt boos of stopt de gesprekken en zegt niets meer. Het is heel frustrerend en het maakt dat ik me emotioneel gebroken voel. De problemen zijn er al sinds januari.
Dan legt hij een bom onder de relatie, vertel hem dat
Zo kunnen jullie niet verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lori schreef:
11-05-2026 19:25
Confronterend misschien, maar in hoeverre dragen jouw angst en emotie, denk je, bij aan het niet praten van je man? Want het klinkt alsof er bij jou niet echt ruimte is om te delen, omdat er bij jou heel veel gebeurt en het daardoor, op basis van hoe je het opschrijft, ook veel om jou lijkt te draaien en dan is het niet een heel gekke reflex om jou niet te willen belasten. Omdat het er op lijkt alsof je die belasting niet zou kunnen dragen. En als je man dan bijvoorbeeld al niet zo'n prater is of gewend is om dingen alleen te ondergaan, dan raak je alleen maar verder van elkaar verwijderd.
Dit vraag ik me inderdaad ook af.
Toen mijn kind langdurig en ernstig ziek was, was het verdriet van mijn moeder eigenlijk alleen maar een extra belasting voor mij. Ze kon ons niet echt steunen, en op de echt moeilijke momenten moesten wij eigenlijk haar steunen. Dat was het tegenovergestelde van wat we op dat moment nodig hadden. Want dan draait het toch om haar. Dat deed ze ongetwijfeld niet met die bedoeling, maar dat was wel het effect.

Kan het zoiets zijn, to? Dat delen wat hem betreft alleen maar leidt tot extra zorg om jou? Dat hij daarom liever niet deelt? Omdat hij dat er niet bij kan hebben? Kan hij op jou bouwen? Heeft hij steun aan jou nu de situatie voor hem moeilijk is?
Zo nee: dan heb je daar je reden en dan is er veel werk aan de winkel.
Zo ja, dan is er een dringend gesprek nodig over wat nou eigenlijk de reden is van dit toch wel aparte gedrag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lori schreef:
11-05-2026 19:25
Confronterend misschien, maar in hoeverre dragen jouw angst en emotie, denk je, bij aan het niet praten van je man? Want het klinkt alsof er bij jou niet echt ruimte is om te delen, omdat er bij jou heel veel gebeurt en het daardoor, op basis van hoe je het opschrijft, ook veel om jou lijkt te draaien en dan is het niet een heel gekke reflex om jou niet te willen belasten. Omdat het er op lijkt alsof je die belasting niet zou kunnen dragen. En als je man dan bijvoorbeeld al niet zo'n prater is of gewend is om dingen alleen te ondergaan, dan raak je alleen maar verder van elkaar verwijderd.
We hebben niet de gewoonte zaken los van elkaar te doen. Het valt me nu na enkele maanden (het traject loopt al enkele maanden) heel zwaar. Ik ben een vreemde in mijn relatie. Ik kan ook echt wel beslissen wat ik kan dragen en wat niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Itsnojoke schreef:
11-05-2026 19:37
Dit vraag ik me inderdaad ook af.
Toen mijn kind langdurig en ernstig ziek was, was het verdriet van mijn moeder eigenlijk alleen maar een extra belasting voor mij. Ze kon ons niet echt steunen, en op de echt moeilijke momenten moesten wij eigenlijk haar steunen. Dat was het tegenovergestelde van wat we op dat moment nodig hadden. Want dan draait het toch om haar. Dat deed ze ongetwijfeld niet met die bedoeling, maar dat was wel het effect.

Kan het zoiets zijn, to? Dat delen wat hem betreft alleen maar leidt tot extra zorg om jou? Dat hij daarom liever niet deelt? Omdat hij dat er niet bij kan hebben? Kan hij op jou bouwen? Heeft hij steun aan jou nu de situatie voor hem moeilijk is?
Zo nee: dan heb je daar je reden en dan is er veel werk aan de winkel.
Zo ja, dan is er een dringend gesprek nodig over wat nou eigenlijk de reden is van dit toch wel aparte gedrag.
Het is heel moeilijk om steun te geven zonder het traject te kennen. Ik weet ook niet wat het vervolg is en wanneer man terug op onderzoek of naar dokter moet. Er wordt gewoon niet over gecommuniceerd. En nee, ik kan hem echt wel steunen maar hij blijft zeggen dat hij dit zelf oplost. Hij kan heel rigide zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
11-05-2026 19:34
Oh mijn post was tegelijkertijd met deze. Dat maakt het wel heel lastig. Word jij ook wel eens boos?

Kun je hem een brief/e-mail schrijven waarin je aangeeft wat het met je doet?
Ik kan moeilijk boos worden. Ik ben emotioneel uitgeput momenteel. Gelukkig krijg ik veel begrip van mijn huisarts. Dat van de email dacht ik ook aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
11-05-2026 19:33
Mijn man en ik hebben samen besloten dat ik naar bepaalde afspraken niet meer mee ga, omdat mijn stress hem stress oplevert. Dat hebben we alleen wel in heel goed overleg gedaan, waarna we tot de conclusie kwamen dat dit voor beide beter was. Daar zit natuurlijk wel de crux.

Je zult toch in gesprek moeten blijven. Ik zou aangeven dat hij jou en jullie relatie juist extra belast door jou buiten te sluiten.

Zijn geslotenheid hieromtrent staat vast niet op zichzelf. Maar je bent toch echt samen ziek is mijn ervaring. Zeker als het ernstig is en je hele leven daardoor op zijn kop staat
We spraken niets af over meegaan of niet. Man besloot dit zelf. Hij ging ook naar ziekenhuis zonder dat ik wist dat hij een medisch probleem had. De ziekte zal sowieso heel veel impact hebben op ons gezin. Voorlopig ziet hij dit nog niet in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kadille schreef:
11-05-2026 19:42
Het is heel moeilijk om steun te geven zonder het traject te kennen. Ik weet ook niet wat het vervolg is en wanneer man terug op onderzoek of naar dokter moet. Er wordt gewoon niet over gecommuniceerd. En nee, ik kan hem echt wel steunen maar hij blijft zeggen dat hij dit zelf oplost. Hij kan heel rigide zijn.
Je kunt, ook zonder het precieze traject te kennen, zeker wel steun geven.
Je kunt met hem praten over hoe het met hem gaat.
Gewoon vragen hoe hij zich voelt. Of hij goed geslapen heeft.
Of hij zich zorgen maakt.
Dit zijn kleine dingen waardoor jij kunt laten zien dat je hem kunt steunen zonder dat het een emotionele gijzeling wordt die eigenlijk om het sussen van jóuw emoties gaat.
Zelfs al is dat laatste niet aan de orde, dan nog denk ik dat het nu misschien even beter is om eerst wat vertrouwen te creëren van hem ten opzichte van jouw emotionele draagkracht.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven