Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 394 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
Paradise schreef:
14-05-2026 23:17
Je kunt toch lezen?
Zeg gewoon wat je bedoelt. Zoals in het bericht daarna. Heb je die hele kip niet voor nodig toch?
Paradise schreef:
14-05-2026 23:09
Wat bedoel is zoals ik het zeg:

Ik hoor in dit topic regelmatig kaas als vleesvervanger voorbij komen.

Maar kaas is geen goede vleesvervanger omdat kaas ook een grote impact heeft op milieu en dier. En op jezelf.

Snap niet wat daar 'gebrabbel' aan is.

Ik eet zelf zo min mogelijk vlees. Maar ik ben dol op kaas. Uiteindelijk zal ik meer vegan moeten eten om daadwerkelijk iets te veranderen.
Dat is dus precies het probleem met dit soort gedachtengoed dat men geen compromissen wil. Als vleeseter vind ik het prima als ergens geen vlees is als het maar met voldoende kazige heerlijkheden gecompenseerd wordt, maar geef ze een vinger....
Paradise schreef:
14-05-2026 23:17
Je kunt toch lezen?

Ja maar jij schrijft zo raar.
Renske schreef:
14-05-2026 23:25
Zeg gewoon wat je bedoelt. Zoals in het bericht daarna. Heb je die hele kip niet voor nodig toch?
Ok, die kip maakte het wat onduidelijk denk ik.

Ik gebruikte die kip omdat kip het meest in de buurt komt van kaas als het gaat om nadelige effecten.
OhMellie schreef:
14-05-2026 23:26
Dat is dus precies het probleem met dit soort gedachtengoed dat men geen compromissen wil. Als vleeseter vind ik het prima als ergens geen vlees is als het maar met voldoende kazige heerlijkheden gecompenseerd wordt, maar geef ze een vinger....
En dat heeft dus niet altijd zin.

We zullen met zijn allen anders moeten gaan eten.

En niet middels een trucje op een ander dierlijke product overstappen om onze handen in onschuld te wassen.

Gelukkig zijn er steeds betere vegan-kazen op de markt.
Paradise schreef:
14-05-2026 23:35
En dat heeft dus niet altijd zin.

We zullen met zijn allen anders moeten gaan eten.

En niet middels een trucje op een ander dierlijke product overstappen om onze handen in onschuld te wassen.

Gelukkig zijn er steeds betere vegan-kazen op de markt.
Jij mag zoveel vegan eten als je wil maar bemoei je niet met de eetvoorkeuren van anderen.
OhMellie schreef:
14-05-2026 23:38
Jij mag zoveel vegan eten als je wil maar bemoei je niet met de eetvoorkeuren van anderen.
Uiteindelijk zullen we wel moeten. Ook jij.

Net zoals ik me ooit anders zal moeten gaan verplaatsen, en niet meer in een benzine-auto.

En dan misschien niet letterlijk jij en ik, maar wel de toekomstige -collectieve - mens. En ik heb het dan niet over incidenteel alsnog een blokje kaas of stukje vlees, maar wel over dierlijke producten als belangrijke bron van voedsel.

Tenzij je zin hebt in meelwormen of andere insecten.
Paradise schreef:
14-05-2026 23:42

Net zoals ik me ooit anders zal moeten gaan verplaatsen, en niet meer in een benzine-auto.

En dan misschien niet letterlijk jij en ik, maar wel de toekomstige -collectieve - mens. En ik heb het dan niet over incidenteel alsnog een blokje kaas of stukje vlees, maar wel over dierlijke producten als belangrijke bron van voedsel.

Dat denk ik ook. De belangrijkste bijdrage daaraan wordt nu al geleverd, er worden minder dierlijke producten gegeten dan b.v. 10 jaar geleden. Ik ben zelf ook een stuk minder dierlijke producten gaan eten de afgelopen vijf jaar, gewoon omdat ik vaker ben gaan kiezen voor alternatieven die ik zelf lekkerder vind.
Paradise schreef:
14-05-2026 23:42

Wie dan leeft die dan zorgt. Jij klinkt zoals vroeger in de kerk: 'gij zult nu sober leven zodat je later de hemel krijgt' ;-)

Naar mijn mening zal er altijd vlees gegeten blijven worden. Nederland is wel een van de slechtste landen op dit punt aangezien onze veehouders en vissers het leven zuur gemaakt wordt, maar een goeie 500 km naar het zuiden en naar het oosten laat de bevolking zich een stuk minder opjutten en beschermt men juist hun nationale culinaire specialiteiten zoals vleesgerechten en kazen.
Okernoot schreef:
15-05-2026 05:01
Dat denk ik ook. De belangrijkste bijdrage daaraan wordt nu al geleverd, er worden minder dierlijke producten gegeten dan b.v. 10 jaar geleden. Ik ben zelf ook een stuk minder dierlijke producten gaan eten de afgelopen vijf jaar, gewoon omdat ik vaker ben gaan kiezen voor alternatieven die ik zelf lekkerder vind.
Het gaat niet alleen om lekkerder, het gaat ook juist om de proteïne.

Voedingswaarde per 100 gram (bereide kipfilet):
Energie: ~158 kcal
Eiwitten: ~30,9 g
Vetten: ~3,8 g
Verzadigd vet: ~1,4 g
Koolhydraten: 0 g
Zout: ~0,13 g

100 gram gekookte (of uitgelekte) kikkererwten:
Energie: ~115 kcal / 485 kJ
Eiwitten: ~7,5 gram
Koolhydraten: ~18 gram
Waarvan suikers: ~1,2 gram
Vezels: ~6 gram
Vetten: ~2,5 gram
Waarvan verzadigd: ~0,3 gram
Zout: ~0,12 gram
Dat scheelt nog wat!
OhMellie schreef:
15-05-2026 08:01
Wie dan leeft die dan zorgt. Jij klinkt zoals vroeger in de kerk: 'gij zult nu sober leven zodat je later de hemel krijgt' ;-)

Naar mijn mening zal er altijd vlees gegeten blijven worden. Nederland is wel een van de slechtste landen op dit punt aangezien onze veehouders en vissers het leven zuur gemaakt wordt, maar een goeie 500 km naar het zuiden en naar het oosten laat de bevolking zich een stuk minder opjutten en beschermt men juist hun nationale culinaire specialiteiten zoals vleesgerechten en kazen.
Ook weer totaal uit de lucht gegrepen. Er is niks mis met je eigen mening geven, maar als je feiten wilt benoemen kom dan niet met dit soort flauwekul.
Okernoot schreef:
15-05-2026 08:14
Ook weer totaal uit de lucht gegrepen. Er is niks mis met je eigen mening geven, maar als je feiten wilt benoemen kom dan niet met dit soort flauwekul.
Nou hoe wil jij het noemen dan dat veehouders aan steeds strengere eisen moeten voldoen? Dat spelregels telkens veranderen terwijl ze net een investering voor de eerdere spelregel hadden gedaan. En visserij gaat ook ten onder aan regelzucht. Goede boten worden vernietigd. Pulsevisserij verboden omdat Frankrijk dat afdwong.
Altijd dat proteïne veehaal wat dan weer naar voren komt. Mijn man en ik sporten allebei redelijk veel. We hebben dus meer eiwitten nodig dan de gemiddelde persoon. We halen dit makkelijk, zonder bergen vlees, vis en kaas naar binnen te harken.
We eten misschien 2x per week een eitje, en hebben alleen melk bij het ontbijt, aangezien we (nog) niet vegan eten, maar alleen vegetarisch. Verder halen we het echt voornamelijk uit groente en peulvruchten.

Spiermassa blijft gewoon netjes groeien en onze sportprestaties lijden er ook niet onder. Maar hoe vaak ik wel niet van vleeseters hoor dat ik eiwitten tekort zou komen...
Ik hoop dat kweekvlees in de niet al te verre toekomst verkocht gaat worden. Vanwege een darmziekte en allergie verdraag ik de meeste vleesvervangers niet. Een periode heb ik toch geprobeerd om vleesloos te eten, maar ik voelde me na enkele maanden heel erg slap en ik viel flink af.

Nu ik af en toe vlees eet gaat het een stuk beter. Maar vanwege het dierenleed wil ik eigenlijk helemaal geen vlees eten.
OhMellie schreef:
15-05-2026 08:28
Nou hoe wil jij het noemen dan dat veehouders aan steeds strengere eisen moeten voldoen? Dat spelregels telkens veranderen terwijl ze net een investering voor de eerdere spelregel hadden gedaan. En visserij gaat ook ten onder aan regelzucht. Goede boten worden vernietigd. Pulsevisserij verboden omdat Frankrijk dat afdwong.

Voortschrijdend inzicht, zo noem je dat.

Werkelijk iedere bedrijfstak heeft te maken met veranderende regelgeving. Online marketeers mochten tot een aantal jaar geleden naar hartelust cookies planten en iedereen volgen, dat mag niet meer. Daardoor is een goede campagne maken echt heel moeilijk.

Alcohol mocht vroeger aan 18-minners worden verkocht, nu niet meer.

Je mocht als bedrijf iemand heel flexibel in dienst nemen, met o-uren contracten, draaideurconstructies, zzp’ers. Allemaal dingen die aan banden worden gelegd en waar veel (kleine) ondernemers last van hebben.

De chemische industrie mag minder vervuilende stoffen uitstoten.

En zo ook de agrarische industrie: minder vervuiling, minder onveilige stoffen in het water en de lucht (dag pesticiden) , minder stikstof. Het hoort nu eenmaal bij voortschrijdend inzicht en je bevolking en de natuur beschermen. En het hoort bij ondernemen dat je die risico’s draagt. Je hoeft niet te vissen hè, er zijn zat andere beroepen.
OhMellie schreef:
Klopt niet. Alle boeren en vissers moeten zich aan dezelfde regels houden.
OhMellie schreef:
Strenge regels voor veehouders lijkt me niet meer dan terecht. Het gaat wel om levende wezens die ze houden. Ik wil ze eten maar hun marteling mag wat mij betreft geminimaliseerd worden. En visserij sloopt het ecosysteem, dus ook logisch dat daar betere regels voor komen.
Het is al heel goed dat je je best doet en bewust probeert minder vlees te eten 😊 Kleine stapjes maken echt verschil. Misschien helpt het om te beginnen met 1 vaste vegetarische dag per week of gerechten te maken die je man en kinderen al kennen, maar dan met een plantaardig alternatief.

Er bestaan tegenwoordig ook echt lekkere en gezonde vegan alternatieven, zoals linzenbolognese, kikkererwtencurry, falafel, tofu of vegetarische gehaktballetjes.
OhMellie schreef:
Dat is in andere sectoren echt niet anders, maar die hebben blijkbaar minder moeite om zich aan te passen. En het is maar goed dat er regels zijn. We hebben al vaak genoeg gezien dat veel ondernemers niet om kunnen met te veel vrijheid. Net als andere mensen. Er kunnen altijd meer koeien en varkens in een stal, en er kan altijd meer gevist worden. En dat zullen ze ook doen als er geen beperkingen zijn. Overigens kan iedere sector regeldruk verminderen door uit zichzelf de boel te verbeteren voordat er regels zijn.

En logisch dat regels af en toe veranderen; de wereld is geen statisch geheel, en ideeën veranderen over wat we vinden hoe we dingen doen. Als de regels nooit waren veranderd hadden we nu bijvoorbeeld ook geen algemeen stemrecht of onderwijs voor iedereen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven