Broer gaat scheiden
zondag 10 mei 2026 om 12:58
Mijn broer vertelde deze week dat hij er per ongeluk achter is gekomen dat mijn schoonzus vreemd ging. Deze relatie blijkt al 8 jaar te duren. Ze hebben nu een break, maar hijzelf ziet niet hoe het vetrouwen nog kan herstellen (en dat begrijp ik goed).
Schoonzus is al 30 jaar mijn schoonzus, en voelt als een vriendin. Lief en leed met elkaar gedeeld. Natuurlijk sta ik achter broer. Maar hoe werkt dit? Betekent dit eigenlijk automatisch dat ik afscheid van haar moet nemen? Natuurlijk ben ik boos, maar tegelijkertijd is dit niet mijn beef. Maar ik wil ook niet dat broer zich verraden voelt..
Hoe zijn jullie hiermee omgegaan als het jou is overkomen?
Schoonzus is al 30 jaar mijn schoonzus, en voelt als een vriendin. Lief en leed met elkaar gedeeld. Natuurlijk sta ik achter broer. Maar hoe werkt dit? Betekent dit eigenlijk automatisch dat ik afscheid van haar moet nemen? Natuurlijk ben ik boos, maar tegelijkertijd is dit niet mijn beef. Maar ik wil ook niet dat broer zich verraden voelt..
Hoe zijn jullie hiermee omgegaan als het jou is overkomen?
dinsdag 12 mei 2026 om 13:26
Ik heb niet gelezen dat ze haar broer een fijn persoon vindt, wel dat het pijnlijk voor haar is dat hij haar slechte jeugd ontkent en niet voor haar is opgekomen in de erfenis kwestie. Haar broer was het lievelingetje. Dankzij haar schoonzus heeft ze nog contact met hem en ze is bang om de laatste persoon met wie ze een bloedband heeft, haar broer,, te verliezen. Dat komt op mij niet over als dat to zich veilig voelt in die relatie. Ik ben bij voorbeeld nooit bang geweest om familie, anders dan door de dood, te verliezen. Dus dat zegt mijns inziens veel over de band die ze met haar broer heeft. Haar schoonzus echter, is er altijd voor haar geweest en heeft haar erkenning gegeven voor wat er in haar jeugd is gebeurd. Dat is van onschatbare waarde voor mensen met trauma. Dus zo zwart-wit als dat schoonzus slecht zou zijn, omdat ze 8 jaar een affaire heeft gehad, ligt dit niet volgens mij. Omdat mensen vaak vrij constant zijn in wie ze zijn. Dat geldt ook voor de broer. Hij stelt zich niet empatisch en loyaal op naar zijn zus. Dus wie weet hoe dat in zijn huwelijk was.canis-felis schreef: ↑12-05-2026 13:14Dat is wel degelijk een oordeel en getuigt m.i. van weinig inzicht in hoe complex familiedynamiek kan zijn. TO heeft trouwens volgens mij óók aangegeven dat ze haar broer een fijn persoon vindt. Zo zwart-wit als sommigen het hier stellen, lijkt het niet te liggen. Zoals zo vaak in familiedynamiek.
Een beetje net zoals dat de meeste mensen het een afknapper vinden als hun date onbeschoft is tegen de ober. Ook al is hij op dat moment nog zo galant naar jou, het zegt iets over hem als persoon.
dinsdag 12 mei 2026 om 13:37
Neem dit even mee voordat je hem helemaal afserveert.Elize1 schreef: ↑10-05-2026 18:17
Waarom ik loyaal wil zijn aan broer? Omdat hij mijn enige echte bloedband is waar ik nog contact mee heb. Omdat hij het goed probeert te doen. Omdat hij dit niet verdient. Omdat ik van hem hou. Omdat hij weliswaar zijn jeugd anders heeft beleefd, maar wel een fijn persoon is.
Tjezus, wat vals
dinsdag 12 mei 2026 om 13:44
Jij hebt het niet gelezen, maar TO heeft het wél geschreven. 10 mei 18:17. Daar heeft ze het over bloedband, maar dat hij een fijn persoon is, die zijn jeugd anders heeft beleefd. En dat ze van hem houdt. Precies wat ik zeg dus, complexe familiedynamiek. Misschien spreek ik wel uit ervaringrafaella schreef: ↑12-05-2026 13:26Ik heb niet gelezen dat ze haar broer een fijn persoon vindt, wel dat het pijnlijk voor haar is dat hij haar slechte jeugd ontkent en niet voor haar is opgekomen in de erfenis kwestie. Haar broer was het lievelingetje. Dankzij haar schoonzus heeft ze nog contact met hem en ze is bang om de laatste persoon met wie ze een bloedband heeft, haar broer,, te verliezen. Dat komt op mij niet over als dat to zich veilig voelt in die relatie. Ik ben bij voorbeeld nooit bang geweest om familie, anders dan door de dood, te verliezen. Dus dat zegt mijns inziens veel over de band die ze met haar broer heeft. Haar schoonzus echter, is er altijd voor haar geweest en heeft haar erkenning gegeven voor wat er in haar jeugd is gebeurd. Dat is van onschatbare waarde voor mensen met trauma. Dus zo zwart-wit als dat schoonzus slecht zou zijn, omdat ze 8 jaar een affaire heeft gehad, ligt dit niet volgens mij. Omdat mensen vaak vrij constant zijn in wie ze zijn. Dat geldt ook voor de broer. Hij stelt zich niet empatisch en loyaal op naar zijn zus. Dus wie weet hoe dat in zijn huwelijk was.
Een beetje net zoals dat de meeste mensen het een afknapper vinden als hun date onbeschoft is tegen de ober. Ook al is hij op dat moment nog zo galant naar jou, het zegt iets over hem als persoon.
Bij jou betwijfel ik dat - fijn voor je als het niet zo is - nu je die geschiedenis doortrekt naar zijn huwelijk en een vergelijking met een date. In hoeverre de relatie met haar broer veilig is, is nog weer wat anders.
Je schrijft dat je niet oordeelt over de broer, maar doet dat zeer zeker.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 12 mei 2026 om 13:55
Dat is dan jouw mening, ik denk daar anders over. En ik denk dat to vooral haar eigen hart moet volgen. En dat ligt naar mijn idee duidelijk (ook) bij de schoonzus. En al helemaal nu broer zelf zegt daar geen bezwaar tegen te hebben, wie zij wij dan om te zeggen dat dat anders moet.
En ik denk dat niemand het monopolie op leed heeft, jij niet en ik ook niet, dus die vergelijking lijkt mij zinloos.
En ik denk dat niemand het monopolie op leed heeft, jij niet en ik ook niet, dus die vergelijking lijkt mij zinloos.
dinsdag 12 mei 2026 om 14:00
Je denkt anders over het feit dat je oordelen post? Oké. De rest van wat je schrijft is aan jou en net als je vorige post(s) goeddeels invulling en uit de lucht gegrepen. Ik vergelijk geen leed, ik reageer op jouw oordelen en beargumenteer dat het complexer kan liggen dan jij herhaaldelijk beweert. Ik vind het wat treurig en lachwekkend dat jij dat interpreteert als monopolie op leed. Wat een gebazel.rafaella schreef: ↑12-05-2026 13:55Dat is dan jouw mening, ik denk daar anders over. En ik denk dat to vooral haar eigen hart moet volgen. En dat ligt naar mijn idee duidelijk (ook) bij de schoonzus. En al helemaal nu broer zelf zegt daar geen bezwaar tegen te hebben, wie zij wij dan om te zeggen dat dat anders moet.
dinsdag 12 mei 2026 om 14:05
Dat mag je vinden. Misschien begrijp je mij verkeerd: ik denk niet dat to het monopolie op leed claimt, ik meen dat jij dat doet. En ik geloof daar niet zo in. Wij weten niets van elkaar. En ik vind dat to in deze op haar eigen gevoel af mag gaan, zeker nu broer zegt daar geen bezwaar tegen te hebben. En dat vind jij van niet en dat is prima. Ieder zijn mening toch?
dinsdag 12 mei 2026 om 14:10
Ik begreep jou prima, dank je. Andersom heb ik mijn twijfels. Je hebt het over empathie, maar mij meermaals betichten van monopolie claimen op leed, vind ik daar niet van getuigen en behoorlijk onfatsoenlijk. Kijk eens in de spiegel, zou ik zeggen.rafaella schreef: ↑12-05-2026 14:05Dat mag je vinden. Misschien begrijp je mij verkeerd: ik denk niet dat to het monopolie op leed claimt, ik meen dat jij dat doet. En ik geloof daar niet zo in. Wij weten niets van elkaar. En ik vind dat to in deze op haar eigen gevoel af mag gaan, zeker nu broer zegt daar geen bezwaar tegen te hebben. En dat vind jij van niet en dat is prima. Ieder zijn mening toch?
Ik heb niks geschreven over wat TO wel of niet moet doen. Dat vul je wederom in.
dinsdag 12 mei 2026 om 14:29
Dat baseerde ik op deze zin. Maar fijn dat ik die zin verkeerd heb begrepen.canis-felis schreef: ↑12-05-2026 13:44Jij hebt het niet gelezen, maar TO heeft het wél Misschien spreek ik wel uit ervaring![]()
Bij jou betwijfel ik dat
dinsdag 12 mei 2026 om 14:48
Er staat wat er staat. Ik ben bekend met de complexiteit van familiedynamiek en gezien jouw oordelen en platslaan vraag ik me af of jij die ervaring hebt. Hopelijk voor jou niet, maar misschien kun je proberen te bedenken dat het platslaan van eea - waarbij je over relevante info van TO hebt heengelezen - niet per se helpend is.
Maar goed, als je zelfs ontkent dat je oordelen schrijft - terwijl dat geen misdaad is of zo - wordt het erg lastig discussiëren, zeker als je vrolijk doorgaat met invullen en mij gaat betichten van leed vergelijken en monopolie op mijn "leed"(?). Dus ik staak mijn pogingen om tot je door te dringen.
dinsdag 12 mei 2026 om 15:25
Ik zie het anders dan jij. Ik heb de berichten van to zorgvuldig gelezen. Dat ik er anders over denk dan jij, wil niet zeggen dat ik niet bekend met complexe familie dynamiek of niets heb meegemaakt. Dat vind ik dan weer een beetje vreemd oordeel van jou, want jij kent mij niet. Mijn mening en advies is anders dan de jouwe en ik vind dat geen reden om mij op jouw aannames en vooroordelen te diskwalificeren.
dinsdag 12 mei 2026 om 16:53
Gisteren even ge-appt met schoonzus en afgesproken vrijdag met elkaar te bellen.
Voor wat betreft broer: we hebben onze jeugd anders beleefd. Sowieso is hij 8+ jaar ouder, maar ook is zijn band met onze moeder anders dan die ik met haar had. Daarnaast heeft hij autisme (niet klassiek, ik vermoed eerder richting pddnos). Hij functioneert prima, goede baan, hondstrouw maar moeite met inleven. Naar mij, maar soms ook naar anderen. En natuurlijk was dat pijnlijk. Is dat soms pijnlijk. Hij ontkend niets, maar ziet het niet.
Mijn schoonzus is geen open boek (duh), maar zeker empatischer en heeft meer gezien wat er speelde.
Ik heb geen slechte band met broer, ik hou van hem. Maar iemand zei ergens dat schoonzus misschien wel de lijm is geweest in onze relatie. Ik denk dat dat klopt.
Grappige is dat man er trouwens grotendeels hetzelfde tegenaan kijkt als ik. Hij zei gisteren: app schoonzus anders, zij zal het nu ook niet makkelijk hebben. Ook hij ziet niet hoe wij in deze bedrogen zouden moeten zijn (verteld wat ik hier terug kreeg). En ik voel dat nog steeds niet.
Voor wat betreft broer: we hebben onze jeugd anders beleefd. Sowieso is hij 8+ jaar ouder, maar ook is zijn band met onze moeder anders dan die ik met haar had. Daarnaast heeft hij autisme (niet klassiek, ik vermoed eerder richting pddnos). Hij functioneert prima, goede baan, hondstrouw maar moeite met inleven. Naar mij, maar soms ook naar anderen. En natuurlijk was dat pijnlijk. Is dat soms pijnlijk. Hij ontkend niets, maar ziet het niet.
Mijn schoonzus is geen open boek (duh), maar zeker empatischer en heeft meer gezien wat er speelde.
Ik heb geen slechte band met broer, ik hou van hem. Maar iemand zei ergens dat schoonzus misschien wel de lijm is geweest in onze relatie. Ik denk dat dat klopt.
Grappige is dat man er trouwens grotendeels hetzelfde tegenaan kijkt als ik. Hij zei gisteren: app schoonzus anders, zij zal het nu ook niet makkelijk hebben. Ook hij ziet niet hoe wij in deze bedrogen zouden moeten zijn (verteld wat ik hier terug kreeg). En ik voel dat nog steeds niet.
dinsdag 12 mei 2026 om 16:59
Fijn dat je contact hebt gelegd, TO, en ook dat je man jouw positie en gevoel begrijpt. Ik zou me denk ik wel bedrogen of op een bepaalde manier in de steek gelaten voelen door schoonzus, maar ik ben daar in algemene zin nogal gevoelig voor. Ik denk dat het goed is om je ruimte even te nemen zonder dat er grote keuzes gemaakt hoeven te worden, ik neem aan dat je schoonzus dat ook begrijpt. Sterkte, ik hoop dat het een goed gesprek is vrijdag!
dinsdag 12 mei 2026 om 18:24
Uiteindelijk gaat het erom hoe jij er erbij voelt, niet hoe (een deel van) Viva vindt dat jij je zou moeten voelen.Elize2 schreef: ↑12-05-2026 16:53
dinsdag 12 mei 2026 om 18:45
Hier ben ik het helemaal mee eens. Volg je eigen hart en laat je niet teveel beïnvloeden/onzeker maken door buitenstaanders. Fijn dat je contact met haar hebt en dat je man je steunt.
dinsdag 12 mei 2026 om 20:37
dinsdag 12 mei 2026 om 20:41
Fijn dat je met zowel broer, schoonzus als man de situatie goed kunt bespreken en dat iedereen er in slaagt om even goed na te denken voordat ze handelen. Dat veel mensen hier zich wel belazerd zouden voelen in jouw positie, is natuurlijk geen reden dat jij dat ook zo moet voelen. Ik hoop dat jullie er samen uitkomen op een manier die voor iedereen prettig voelt (voor zover mogelijk gezien de omstandigheden) en dat als het goed voelt, je het contact met je broer en je schoonzus zoveel mogelijk in stand kunt houden. Wat ik of wie dan ook zou doen of gedaan hebben in jouw situatie is uiteindelijk niet relevant.
Tjezus, wat vals
woensdag 13 mei 2026 om 08:45
Eens.MevrouwJack schreef: ↑12-05-2026 20:41Fijn dat je met zowel broer, schoonzus als man de situatie goed kunt bespreken en dat iedereen er in slaagt om even goed na te denken voordat ze handelen. Dat veel mensen hier zich wel belazerd zouden voelen in jouw positie, is natuurlijk geen reden dat jij dat ook zo moet voelen. Ik hoop dat jullie er samen uitkomen op een manier die voor iedereen prettig voelt (voor zover mogelijk gezien de omstandigheden) en dat als het goed voelt, je het contact met je broer en je schoonzus zoveel mogelijk in stand kunt houden. Wat ik of wie dan ook zou doen of gedaan hebben in jouw situatie is uiteindelijk niet relevant.
Vervelende situatie waarin je noodgedwongen verkeert, TO. Maar het lijkt erop dat jullie allemaal (jij, schoonzus, broer en man) respectvol met elkaar omgaan (ok behalve schoonzus met broer
Sterkte met het vinden van de nieuwe vorm. Familiedynamieken zijn nu eenmaal vaak erg complex.
Veritas vos liberabit
vrijdag 15 mei 2026 om 11:57
Schoonzus gesproken en dat was erg fijn
. Uiteindelijk 2 uur aan de telefoon gezeten. Samen gegrapt dat het enige voordeel is, dat ze mijn moeder nooit meer hoeft te zien
.
Aangegeven dat als mijn broer moeite gaat hebben met ons contact, ik voor mijn broer kies. Dat snapte ze heel erg goed. Maar allebei hopen we dat we elkaar vast kunnen blijven houden. En allebei hebben we wel wat traantjes gelaten. Wel afgesproken dat áls we afscheid moeten nemen, we dit wel live doen met heel veel knuffels.
Dank in elk geval voor de lieve woorden die ik heb gekregen. En ook het inzicht dat ik dit op mijn manier mag doen, ongeacht de publieke opinie. Klinkt misschien stom, maar soms heb ik dat inzicht ook even nodig.
Aangegeven dat als mijn broer moeite gaat hebben met ons contact, ik voor mijn broer kies. Dat snapte ze heel erg goed. Maar allebei hopen we dat we elkaar vast kunnen blijven houden. En allebei hebben we wel wat traantjes gelaten. Wel afgesproken dat áls we afscheid moeten nemen, we dit wel live doen met heel veel knuffels.
Dank in elk geval voor de lieve woorden die ik heb gekregen. En ook het inzicht dat ik dit op mijn manier mag doen, ongeacht de publieke opinie. Klinkt misschien stom, maar soms heb ik dat inzicht ook even nodig.
vrijdag 15 mei 2026 om 12:19
Als jullie het allebei willen, moet het toch kunnen?Elize2 schreef: ↑15-05-2026 11:57Schoonzus gesproken en dat was erg fijn. Uiteindelijk 2 uur aan de telefoon gezeten. Samen gegrapt dat het enige voordeel is, dat ze mijn moeder nooit meer hoeft te zien
.
Je broer hoeft daar toch geen last van te hebben?
vrijdag 15 mei 2026 om 12:25
Heeft ze je ook nog uitgelegd waarom ze je broer dit heeft aangedaan?Elize2 schreef: ↑15-05-2026 11:57Schoonzus gesproken en dat was erg fijn. Uiteindelijk 2 uur aan de telefoon gezeten. Samen gegrapt dat het enige voordeel is, dat ze mijn moeder nooit meer hoeft te zien
.
vrijdag 15 mei 2026 om 12:31
Moet dat?Nogevendit schreef: ↑15-05-2026 12:25Heeft ze je ook nog uitgelegd waarom ze je broer dit heeft aangedaan?
vrijdag 15 mei 2026 om 12:40
Ik heb aangegeven dat het wat mij betreft iets tussen haar en mijn broer is, dat ik het verschrikkelijk vind dat ze hem pijn heeft gedaan maar dat ze mij geen verantwoording schuldig is. Dat iedereen keuzes in het leven maakt die niet altijd goed zijn en goed uitpakken. Wel gevraagd of ze de afgelopen jaren nooit de ruimte heeft gezien om mijn broer te betrekken in haar innerlijke strijd. Die ruimte zag ze niet, omdat mijn broer vrij conservatief is.Nogevendit schreef: ↑15-05-2026 12:25Heeft ze je ook nog uitgelegd waarom ze je broer dit heeft aangedaan?
Ze heeft me wel verteld wie, wat, waarom. Maar dat maakt voor hier niet uit lijkt me.
Hoorde van haar dat ze er een einde aan had gemaakt en mijn broer de afscheidsbrief heeft gevonden. Dus dat is vrij ironisch.
Maar zoals ik eerder heb gezegd: ik heb er weinig oordeel over, behalve dat ik het heel naar vind dat mijn broer zo gekwetst is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in