Feestje bij de buren
zaterdag 16 mei 2026 om 10:42
Wij krijgen net een briefje door de bus dat het buurmeisje vanavond een feest geeft in de tuin voor haar verjaardag, dat er wat vrienden langskomen en dat er muziek gedraaid zal worden. Geen tijden, geen telefoonnummer oid. Opzich natuurlijk netjes dat ze een briefje door de bus doet (alleen rijkelijk laat, want wat moet ik nu nog met die info?) maar dat maakte me nieuwsgierig naar jullie mening.
In het verleden is dit namelijk ook weleens gebeurd en dan stond er rustig tot 2 uur/half 3 keiharde muziek aan, werd er echt heel luid gepraat/geschreeuwd etc. Ik wil ook niet te moeilijk doen (een feestje op z'n tijd moet kunnen) maar ergens geeft zo'n briefje natuurlijk ook geen vrijbrief voor de hele nacht. Dus dat maakte me nieuwsgierig: met zo'n briefje, waar ligt voor jullie de grens? Is het dan alsnog zo dat het na een bepaalde tijd bijv. gewoon echt wel rustig(er) moet zijn? Hoe zien jullie dit?
In het verleden is dit namelijk ook weleens gebeurd en dan stond er rustig tot 2 uur/half 3 keiharde muziek aan, werd er echt heel luid gepraat/geschreeuwd etc. Ik wil ook niet te moeilijk doen (een feestje op z'n tijd moet kunnen) maar ergens geeft zo'n briefje natuurlijk ook geen vrijbrief voor de hele nacht. Dus dat maakte me nieuwsgierig: met zo'n briefje, waar ligt voor jullie de grens? Is het dan alsnog zo dat het na een bepaalde tijd bijv. gewoon echt wel rustig(er) moet zijn? Hoe zien jullie dit?
zaterdag 16 mei 2026 om 10:45
zaterdag 16 mei 2026 om 10:49
zaterdag 16 mei 2026 om 10:50
Wat ik vooral vervelend vind, is dat zo'n briefje gezien wordt als excuus voor veel te lang durend lawaai. Een beetje geluid van tienerfeestjes lijkt me prima, maar ook met briefje vind ik geluidsoverlast (bijvoorbeeld tot twee uur 's nachts het gevoel hebben dat er een jbl-speaker naast je bed opgesteld staat of woordelijk het geschreeuw kunnen verstaan) niet acceptabel.
In woonwijken telt het 'ach, voor die ene keer'-argument ook niet, want als iedereen maar één keer overlast veroorzaakt, is dat nog altijd bijna elk weekend.
In woonwijken telt het 'ach, voor die ene keer'-argument ook niet, want als iedereen maar één keer overlast veroorzaakt, is dat nog altijd bijna elk weekend.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 16 mei 2026 om 10:52
zaterdag 16 mei 2026 om 10:57
Zou je er wat van zeggen als het jouw buren zijn die dit doen? Zoja, hoe laat?
zaterdag 16 mei 2026 om 10:57
zaterdag 16 mei 2026 om 10:58
Wees blij dat je een briefje hebt ontvangen. Hier in de buurt zie ik dat bij een feestje alleen de directe buren worden geïnformeerd, die vaak dan weggaan. Dat je geluid (-soverlast) niet stopt naast je directe buren vergeten sommige.
De grens ligt voor mij rond 00.00 in het weekend, dan kan je je feestje ook in huis voorzetten.
De grens ligt voor mij rond 00.00 in het weekend, dan kan je je feestje ook in huis voorzetten.
zaterdag 16 mei 2026 om 10:59
Netjes van het buurmeisje. Ik zou denken: leuk dat ze een berg vrienden en vriendinnen heeft, een feestje is haar van harte gegund. Als ik naar alle uitzendingen van de Rijdende Rechter kijk, zou een eenmalig feestje, dat ook nog eens aangekondigd is, onder normale leefgeluiden geschaard worden. Je nu al druk maken om hoe hard en hoe lang het zal zijn is jezelf pesten. Je kunt wel even naar ze toelopen en vragen of het om 12 uur wat zachter kan.
zaterdag 16 mei 2026 om 11:01
Ik ben zelf extreem lankmoedig als het gaat om een incidenteel feestje in het weekend, zolang de feestgangers niet aan het vechten en slopen gaan vind ik het wel best allemaal. Maar er bestaan natuurlijk ook mensen die bijvoorbeeld in de zorg werken en op zondagochtend om half acht moeten beginnen, en voor die mensen vind ik het wel zo netjes om zo'n briefje niet een dag tevoren in de bus te gooien, en om na laten we zeggen twaalf uur de feestelijkheden binnen, op gedempt volume, voort te zetten.
Graftak!
zaterdag 16 mei 2026 om 11:02
Ik heb net even gekeken naar de weersverwachtingen voor de nacht en ik denk dat de kinders vanzelf wel naar binnen gaanladadieladieda schreef: ↑16-05-2026 10:59Netjes van het buurmeisje. Ik zou denken: leuk dat ze een berg vrienden en vriendinnen heeft, een feestje is haar van harte gegund. Als ik naar alle uitzendingen van de Rijdende Rechter kijk, zou een eenmalig feestje, dat ook nog eens aangekondigd is, onder normale leefgeluiden geschaard worden. Je nu al druk maken om hoe hard en hoe lang het zal zijn is jezelf pesten. Je kunt wel even naar ze toelopen en vragen of het om 12 uur wat zachter kan.
Graftak!
zaterdag 16 mei 2026 om 11:04
Nee, want ik ben een enorme lafbek. Ik mopper in stilte.Redballoon schreef: ↑16-05-2026 10:57Zou je er wat van zeggen als het jouw buren zijn die dit doen? Zoja, hoe laat?
Ik zou het wel logisch vinden om er iets van te zeggen, na twaalf uur 's nachts sowieso.
zaterdag 16 mei 2026 om 11:06
Jawel, maar laten we zeggen dat beide ouders vrij weinig te zeggen hebben in dat huishouden. Langsgaan kan maar uit eerdere ervaringen weet ik inmiddels helaas ook dat dat niet zoveel zin heeft. Ik weet dus eigenlijk wel hoe het straks gaat verlopen maar ik was meer benieuwd hoe anderen dat zien.Gryla schreef: ↑16-05-2026 10:57Ik vind het schappelijk om om 23 uur de muziek zachter te zetten of binnen verder te gaan. Om 01.00 moet het klaar zijn met alle herrie.
Maar wat gek, heb je van de ouder(s) ook geen telnr om even te appen als het uit de hand loopt? Of wat is er mis met gewoon even langs gaan als buren?
zaterdag 16 mei 2026 om 11:07
Helaas is de hele tuin inmiddels overdekt dus ik vrees dat dat ze niet zal tegenhouden.Lady*Voldemort schreef: ↑16-05-2026 11:02Ik heb net even gekeken naar de weersverwachtingen voor de nacht en ik denk dat de kinders vanzelf wel naar binnen gaan![]()
zaterdag 16 mei 2026 om 11:07
Ja of ze moeten echt met tenten en terraswarmers aan de slag gaan, maar dat zal wel meevallen.Lady*Voldemort schreef: ↑16-05-2026 11:02Ik heb net even gekeken naar de weersverwachtingen voor de nacht en ik denk dat de kinders vanzelf wel naar binnen gaan![]()
zaterdag 16 mei 2026 om 11:08
Zeker, ik zeg ook dat ik het briefje netjes vind. In het verleden hebben ze dat zeker niet altijd gedaan. Vind alleen een briefje op de dag zelf toch een beetje “we kunnen nu in ieder geval zeggen dat we een briefje gestuurd hebben, dan wist je het toch?” Terwijl ik er nu dus moeilijk nog rekening mee kan houden (als in ergens anders slapen oid).margreetder schreef: ↑16-05-2026 10:58Wees blij dat je een briefje hebt ontvangen. Hier in de buurt zie ik dat bij een feestje alleen de directe buren worden geïnformeerd, die vaak dan weggaan. Dat je geluid (-soverlast) niet stopt naast je directe buren vergeten sommige.
zaterdag 16 mei 2026 om 11:19
Ik heb minstens 20 buren waar ik last van zou hebben als ze een dergelijk feest zouden geven. Dus ik zou sowieso vinden dat het geluid tot het eigen huis beperkt zou moeten zijn (anders huur je maar een locatie).
zaterdag 16 mei 2026 om 11:28
Als ze dat zouden doen dan is dat vervelend maar is dat ook zo?OgenvanTijgers schreef: ↑16-05-2026 11:19Ik heb minstens 20 buren waar ik last van zou hebben als ze een dergelijk feest zouden geven. Dus ik zou sowieso vinden dat het geluid tot het eigen huis beperkt zou moeten zijn (anders huur je maar een locatie).
Een paar keer per jaar overlast ervaren van buren zou ik geen probleem vinden. Maar ik vind idd ook daf je vanaf 23.00 uur naar binnen kunt gaan.
zaterdag 16 mei 2026 om 11:28
Vorig jaar zo'n akkefietje gehad. Ik ben om 23 uur gaan vragen of het toch wat zachter kon, ik wilde slapen.
Betreffende buuv zegt me nog steeds geen gedag. Want ze had het toch aangekondigd?
Sindsdien zeg ik: ow, ik moet vannacht om 3 uur ff wat gaatjes boren. Geen probleem zeker hè, want ik heb het aangekondigd. En het gebeurt niet elke nacht.
Wat een onzinargumenten toch. Fijn dat je het feestje aankondigt, maar ook dan heb je je wat mij betreft te houden aan de normale fatsoensnormen.
Betreffende buuv zegt me nog steeds geen gedag. Want ze had het toch aangekondigd?
Sindsdien zeg ik: ow, ik moet vannacht om 3 uur ff wat gaatjes boren. Geen probleem zeker hè, want ik heb het aangekondigd. En het gebeurt niet elke nacht.
Wat een onzinargumenten toch. Fijn dat je het feestje aankondigt, maar ook dan heb je je wat mij betreft te houden aan de normale fatsoensnormen.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 16 mei 2026 om 11:32
Gebeurt dit vaak? En/ of is er een reden dat je er echt last van hebt als het laat wordt, bijvoorbeeld een baan in de zorg of zoiets? Want anders vind ik het echt een beetje intolerant. Bij ons in de straat houden de pubers/ jong volwassenen eens in het half jaar zo’n feestje. En dat wordt dan wat later en is wat luider, dat is dan maar zo. Ze zullen ook weleens wat last hebben van ons. Als het iedere week is dan is het wat anders natuurlijk. En na middernacht is het fijn als het rustiger wordt.
zaterdag 16 mei 2026 om 11:34
Een briefje is netjes, maar geen vrijbrief.
Hier hadden de achterburen, inmiddels 3 jaar geleden, een feest gegeven. Een rave party. Geen briefje, gewoon een enorme tent in de achtertuin, portable toiletjes op de oprit en een DJ die tot ver na middenacht door de luidsprekers schalde. Wij wonen in een gated community, maar de beveiliging is om te janken als het om feestjes gaat. Uiteindelijk is de politie langsgekomen. De vrouw des huizen heeft nog steeds ruzie met alle omwonenden.
Hier hadden de achterburen, inmiddels 3 jaar geleden, een feest gegeven. Een rave party. Geen briefje, gewoon een enorme tent in de achtertuin, portable toiletjes op de oprit en een DJ die tot ver na middenacht door de luidsprekers schalde. Wij wonen in een gated community, maar de beveiliging is om te janken als het om feestjes gaat. Uiteindelijk is de politie langsgekomen. De vrouw des huizen heeft nog steeds ruzie met alle omwonenden.
baggal wijzigde dit bericht op 16-05-2026 11:36
0.41% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 16 mei 2026 om 11:35
Intolerant is het wanneer je overlast veroorzaakt, niet wanneer je last hebt van de overlast die andere mensen veroorzaken.frettie schreef: ↑16-05-2026 11:32Gebeurt dit vaak? En/ of is er een reden dat je er echt last van hebt als het laat wordt, bijvoorbeeld een baan in de zorg of zoiets? Want anders vind ik het echt een beetje intolerant. Bij ons in de straat houden de pubers/ jong volwassenen eens in het half jaar zo’n feestje. En dat wordt dan wat later en is wat luider, dat is dan maar zo. Ze zullen ook weleens wat last hebben van ons. Als het iedere week is dan is het wat anders natuurlijk. En na middernacht is het fijn als het rustiger wordt.
zaterdag 16 mei 2026 om 11:37
Eens. Het is een beetje geven en nemen en het ene feestje is het andere niet. Ik gun een ieder zijn plezier, maar mijzelf ook een goede nachtrust.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in